Welke Soort pony past bij mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2Horsxe7

Welke Soort pony past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 12:11

Hallo,

Ik had een vraagje.
Ik ga waarschijnlijk een pony aanschaffen.
Ik ben +/- 1.60 En weeg 67 Kilo.
Welke pony past dan bij mij ?
Daarmee bedoel ik dan eigenlijk= Hoeveel kunnen ze dragen ????

Zouden jullie misschien dit willen invullen???
Alvast bedankt!! <3
C-pony = kan ......Kilo dragen.
D-pony = kan.......Kilo dragen.
E-Pony = kan.......Kilo dragen.

(Ik weet trouwens niet of ik de topic op de goede plek heb staan :? :? )

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:14

Dat is niet alleen afhankelijk van de hoogte, maar ook van de bouw, conditie etc.
Een stevige haflinger van 1.40 kan bijvoorbeeld meer dragen dan een iel welshje van 1.40.
In jouw geval zou ik minimaal voor een D of E pony gaan, een C pony zal niet mooi meer passen.
Als richtlijn zou je kunnen aanhouden dat een pony ongeveer 15% van zijn eigen gewicht kan dragen.

Dus je lijstje kan ik niet invullen.

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 12:15

Lieke schreef:
Dat is niet alleen afhankelijk van de hoogte, maar ook van de bouw, conditie etc.
Een stevige haflinger van 1.40 kan bijvoorbeeld meer dragen dan een iel welshje van 1.40.
In jouw geval zou ik minimaal voor een D of E pony gaan, een C pony zal niet mooi meer passen.
Als richtlijn zou je kunnen aanhouden dat een pony ongeveer 15% van zijn eigen gewicht kan dragen.

bedankt :)

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:19

Ik zou ook kijken naar wat je wilt doen met de pony. Wil je er veel en zwaar werk mee doen of af en toe een leuk rustig ritje? Verder ben ik het inderdaad eens met Lieke.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:20

Er wordt wel uitgegaan van 12-20% van het gewicht van het paard. Ik ga nu uit van maximaal 15%

C-pony (350 kg) > max. 52,5 kg
D-pony (400 kg) > max. 60 kg
E-pony (450 kg) > max 67,5 kg

Daarbij moet je dan ook nog naar de bouw en de conditie kijken. Een wat steviger gebouwde pony met niet te lange rug kan meer aan dan een chique smal ding of een met een lange rug. Daarnaast een goed getrainde pony van 10 jaar kan beter gewicht dragen dan een 4 jarige die net onder het zadel is of een 20 jarige die al spieren heeft verloren.

http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/verantwoord-paardrijden/ <-- hier staat meer uitleg over belasting van de rug en maximale draagkracht.

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 13:46

Kimmetjee07 schreef:
Ik zou ook kijken naar wat je wilt doen met de pony. Wil je er veel en zwaar werk mee doen of af en toe een leuk rustig ritje? Verder ben ik het inderdaad eens met Lieke.

Ik ga samen met de pony op les.

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 13:47

Evelijn schreef:
Er wordt wel uitgegaan van 12-20% van het gewicht van het paard. Ik ga nu uit van maximaal 15%

C-pony (350 kg) > max. 52,5 kg
D-pony (400 kg) > max. 60 kg
E-pony (450 kg) > max 67,5 kg

Daarbij moet je dan ook nog naar de bouw en de conditie kijken. Een wat steviger gebouwde pony met niet te lange rug kan meer aan dan een chique smal ding of een met een lange rug. Daarnaast een goed getrainde pony van 10 jaar kan beter gewicht dragen dan een 4 jarige die net onder het zadel is of een 20 jarige die al spieren heeft verloren.

http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/verantwoord-paardrijden/ <-- hier staat meer uitleg over belasting van de rug en maximale draagkracht.

Ik dacht meer aan een D-pony 7+ jaar :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:49

Ja... wat voor les?... dressuur, springen, cross... vrijheidsdressuur...
droom je van later 1.40 te springen of wil je juist de hele dag door de natuur dwalen met je paard.

Met jou gewicht zou ik eerder dus aan E-pony denken.. Of aan een haflinger of fjord of soortgelijke bouw pony dan zou het wel makkelijk een D kunnen zijn. Een D sportpony of arabierachtig zou ik niet doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:49

Gezien je lengte en je leeftijd zou ik voor een E of een klein paard gaan.
Dan kunnen jullie nog heel wat jaartjes plezier hebben

Gini

Re: Welke Soort pony past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:40

Gezien de leeftijd van TS en het feit dat dit topic hier verkeerd staat, verplaats ik dit topic naar Young rider talk.

BEH >> YRT

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:35

2Horsxe7 schreef:
Ik had een vraagje.

Had je een vraag, of heb je die nog steeds? Als je een vraag had, dan heb je die nu dus niet meer - en hoeven wij ook niet meer te antwoorden. Als je begrijpt wat ik bedoel... :P

Maar even terug on-topic :)
Ga maar voor een lekker grote pony, of inderdaad zelfs een klein paard, wat iemand hierboven noemt. Je bent pas dertien dus zult nog wel groeien, en dan hoef je hem over een paar jaar niet te verkopen. Veel plezier met je pony gewenst!

dreamheart

Re: Welke Soort pony past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:10

Als je een pony wilt zou ik toch wel voor een wat grotere, sterke pony gaan. Bijvoorbeeld een Fjord of Haflinger!

2Horsxe7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:52

dreamheart schreef:
Als je een pony wilt zou ik toch wel voor een wat grotere, sterke pony gaan. Bijvoorbeeld een Fjord of Haflinger!

Allemaal bedankt !!!

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:51

Ik zou een E-pony adviseren,misschien D

Het ras maakt niet zoveel uit, als ie maar lief is ;-)