Mijn paard is nu al best wat weken onder het zadel en is 3 jaar. Nu vroeg ik me af is het verstandig om een bijzetteugrl te gebruiken om zijn hoofd naar beneden te krijgen?
Hoor het graag mvg Sharon
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bellatrix schreef:Euh nee dat is niet verstandig.
Gewoon langzaam de training oppakken en les nemen en dan zakt dat koppie vanzelf wel.
Pony moet eerst leren op eigen benen te lopen en zijn gangen te ontwikkelen.
Waarom zou je er gelijk een hulpteugel aan willen hangen

Iris82 schreef:Ik begrijp jou en ik ben het volkomen met je eens. Alleen weet ik niet of ts het ook enkel over longeren had.
Batlow schreef:Iris82 schreef:Ik begrijp jou en ik ben het volkomen met je eens. Alleen weet ik niet of ts het ook enkel over longeren had.
Nee dat is mijn interpretatie fout geweest denk ik! Maar dan alsnog het advies NIET te rijden met bijzet onder het zadel (veel paarden in mijn omgeving gezien die altijd met slof werden gereden...) omdat je hier je paard zeker wel kan verpesten en je later veel moeite moet doen om het op te lossen
Bellatrix schreef:Euh nee dat is niet verstandig.
Gewoon langzaam de training oppakken en les nemen en dan zakt dat koppie vanzelf wel.
Pony moet eerst leren op eigen benen te lopen en zijn gangen te ontwikkelen.
Waarom zou je er gelijk een hulpteugel aan willen hangen
Lante schreef:Niet bijzetten onder het zadel. Wil je er wel per se iets aan hangen of loopt je paard met een onderhals erop, gebruik dan aan een losse martingaal of een goed afgestelde thiedemanteugel.
Eigenlijk... hoort iemand die zo'n vraag stelt niet op een groen paard.
Sheran schreef:Bijzetten onder het zadel kan echt heel gevaarlijk zijn, als het paard gek doet/steigert kan hij zijn evenwicht niet houden en omklappen (meegemaakt). Onder het zadel zou ik er echt niets aan hangen (hooguit een losse halsverlenger).
Sheran schreef:Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk
Sheran schreef:Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk
Lante schreef:Sheran schreef:Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk
Jij mag je ook wel eens beter verdiepen in de biomechanica en training van het jonge paard voor je anderen van foutief advies voorziet. Vast goed bedoeld, maar volledig fout. Onderbeen kan prima ondertreden in voorwaarts - neerwaarts. Je moet zorgen dat het paard over de rug (daar zit iemand op, dus moet het paard goed leren gebruiken) in balans op eigen benen maar de hand toe loopt.
Cioccolato schreef:Eerste vraag; wat is de reden waarom jij een bijzetteugel wil gebruiken? Houd ie zijn hoofd gewoon omhoog, schud ie met zijn hoofd?
Mijn jonkie heeft voor het zadelmak maken al aan de longe gelopen met longeerhulp om sterker te worden. Zoiets lijkt me in eerste instantie beter om mee te beginnen dan gelijk een hulpteugel eraan te gooien. Met longeren maak je jonge paarden op een fijne manier sterk! Maar het ligt ook even aan de reden waarom..