Boek over alle info die nodig is om een paard te houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Boek over alle info die nodig is om een paard te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:42

Hoi,
Ik ben van plan om volgend jaar of over 2 jaar een eigen paard te kopen, maar ik wil eerst zeker weten of ik wel echt alles van de verzorging weet.
Mijn vraag is of iemand een boek weet waar alle informatie in staat die je nodig hebt om een paard te houden. (bv hoe groot een wei moet zijn, hoeveel je een bepaald paard moet voeren, waar je je paard moet schoonmaken en hoe... etc.)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Boek over alle info die nodig is om een paard te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:44

Die bestaat niet omdat alle dieren, net als mensen, individuen zijn. Er is geen regel over hoeveel je moet voeren, hoe je ze moet huisvesten, hoe vaak je moet poetsen, hoefsmid etc.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:49

Met een eigen paard leer je alles pas goed, dat is je leer school.

Lau

Het Is vooral kijken en ervaring op doen.
Je kan een tijdje een verzorgpony nemen en daar veel leren.
Veel bij stalgenootjes kijken hoe zij het doen.
En als je dan je eigen paard hebt kan je met je opgedane ervaring experimenteren wat nodig Is.
Mijn paard moet bijvoorbeeld om de 6 weken naar de hoefsmid.
En die van een stalgenoot moet om de 8 weken.
Ook met dekens die van mij heeft het niet snel koud. Terwijl andere staan te rillen als een rietje.
Het verschilt per paard gewoon kijken wat het beste werkt voor jou paard.

troi

Dat kan je moeilijk uit een boek leren. Het mooiste is de praktijk (bijv via verzorgpaard), maar een tijd alle topics op bijv medisch, voeding en hoefproblemen hier op bokt volgen is ook al knap leerzaam.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:50

Ik denk dat een van het beste ' boek ' Bokt zelf is. Ik heb van Bokt ongelofelijk veel geleerd over paarden, meer dan dat ik ooit van een boek geleerd heb. Gewoon wat rondneuzen , hier een topic dat misschien handig is voor jou :

- [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:44

Bedankt voor alle reactie's! Ik denk dat inderdaad ook de meeste informatie opgedaan wordt uit ervaring, maar ik zou graag de basisdingen willen weten om te voorkomen dat mijn paard niet ziek en/of verwaarloosd wordt zonder dat ik het doorheb.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:48

Als je hem op een pensionstal neer zet word hij niet snel verwaarloosd die mensen hebben ervaring in wat ze doen.
Het blijft gewoon onderzoeken en uitvinden wat je paard nodig heeft.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:54

Ik vind het een goed idee van je om eerst wat algemene kennis over paarden op te doen en dat kan best uit boeken, inderdaad. Daarnaast klopt het ook wel dat praktijkervaring ook bijzonder nuttig is, maar dat neemt niet weg dat informatie lezen nooit weggegooid is.

Helaas zijn alle algemene boeken over het houden van paarden die ik heb allemaal verouderd en is ook de informatie in die boeken niet up to date. Dus ik kan je geen tips geven over welk boek. Maar ik ben het met twee tips die je al van anderen hebt gekregen helemaal eens:

1. Lees zo veel mogelijk over het houden van paarden op bokt, dat is erg leerzaam.
2. Kies aan de hand van die informatie een pensionsstal; dan zijn er altijd mensen met kennis van zaken in de buurt en heeft je paard het gezelschap van paardenvriendjes. Paard in eigenregie is echt voor mensen met paardenverstand en paardenervaring.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:02

Er is een curus van het KNHS, ben even de naam kwijt, zal vast wel op de site te vinden zijn, die over de basis gaat van de verzorging en gezondheid van het paard, misschien wel een goeie voor je om die te volgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:19

kimmylhh schreef:
Hoi,
Ik ben van plan om volgend jaar of over 2 jaar een eigen paard te kopen, maar ik wil eerst zeker weten of ik wel echt alles van de verzorging weet.
Mijn vraag is of iemand een boek weet waar alle informatie in staat die je nodig hebt om een paard te houden. (bv hoe groot een wei moet zijn, hoeveel je een bepaald paard moet voeren, waar je je paard moet schoonmaken en hoe... etc.)

Alvast bedankt!

Dat boek schrijf je zelf toegespitst op je eigen paard gedurende de tijd dat jij de eigenaar bent.

Voor de basis dingen als gewone waardes temperatuur, ademhaling, enz. kan je hier in de wiki kijken. Verder hangen veel dingen samen met hoe je paard gehouden wordt. Bijvoorbeeld : Paard dat bijna altijd op stal staat poets je meer, constant onder de dekens idem, maar paard buiten poets je enkel functioneel d.w.z. vacht los en geen zand/viezigheid onder het tuig wat kan gaan schuren.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:22

misschien kan je ook allemaal vragen bedenken die je wilt weten en het op internet op zoeken en een soort eigen boekje maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:24

kimmylhh schreef:
Hoi,

Alvast bedankt!

Boek met ALLE informatie bestaat niet, maar als jij nog 2 jaar de tijd hebt en lid bent van de bibliotheek kan je in die 2 jaar wel heel veel leren uit boeken en vergelijken en bedenken wat wel of niet bij jou past.
Dus nuttig is het zeker!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:31

Ik verplaats dit topic van VSW naar YRT.