De paarden van 2013

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:45

of Paddock?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:47

Ik heb hem dan aan huis dus ik doe gewoon wat ik wil :Y) Eerste keren longeren zet ik ook een stuk af.

Maar op veel kleinere stallingen is het ook geen probleem om even tijdelijk een stukje van de bak af te zetten en op de grote hebben ze gewoon een longeercirkel.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:49

eigenlijk wel het beste om in een grote longeercirkel te longeren ter ondersteuning. mijn ervaring met een vierkante paddock of afgezet stuk dat de paarden toch minder steun hebben

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:50

PinkPrincess schreef:
Eikels gegeten?? Daar staat FB namelijk nu helemaal vol mee.

Afwachten op de volgende uitslag.


Nee dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Er staan geen bomen rondom de wei waar ze nu staan en heb ook in de wei nergens eikels zien liggen. Ben van de week wel een keer met hem een klein stukje gaan wandelen op straat en heeft hij wat mogen grazen, maar toen was hij al niet helemaal fit en volgens mij waren daar ook geen eikels.

Heb net een berichtje gekregen van de stalbaas dat hij lekker op de wei staat te eten, dat is al beter dan afgelopen vrijdag en zaterdag, toen wilde hij voornamelijk liggen.

We wachten verder nog op de bloeduitslag, hopelijk komt dat vandaag en komt er iets uit waar we iets mee kunnen.

Wat leuk om de trainingsplannen zo wat voorbij te zien komen.
Ik doe met de jonge paarden nog niet heel veel spannends. Ze gaan mee wandelen, aan de hand mee naar het bos, heb een keer een schriktraining gevolgd, maar dingen als longeren, zadel en hoofdstel daar wacht ik mee. Ook mijn 3,5 jarige merrie doet nog niet zo veel.
Het zijn beide barokke paarden en wil ze liever wat langer laten doorgroeien voordat ze belast worden. En ik moet zeggen dat ik van de dingen aan de hand en het samenzijn minstens net zo veel geniet als wanneer ik met mijn ruin van 19 aan het rijden ben :).

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:52

Afwachten maar, en wachten duurt dan altijd te lang.

Grazen langs de weg zou ik niet doen, de gemeente spuit daar gif op het gras ivm onkruid.
Kijk daar wel mee uit

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:05

Ik ga er het voorjaar ook zelf op, of tegen de zomer aan/de zomer. Als het veilig blijft doen wij het beleren gewoon zelf.
T is een echt draakje, maat wel een lief ding. Wil eind deze week de bak voor de helft afzetten en dan beginnen met longeren. Kijken hoe ze daarop reageert.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:12

hoe oud is de jouwe Cioccolato

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:15

2

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:24

Ik zou zeker ook niet voor zijn 4 de erop gaan. Ook longeren vind ik bij 2,5 nog te vroeg maar je kan veel andere leuke dingen doen voor het zover is.
Trailerladen, wandelen in het bos (ernaast), in het water, over balkjes en aan de lange lijnen erachter lopend (oefenen op halthouden en het sturen)...

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:28

Wij beleren wel op 3 jarige leeftijd. Niks mis mee.
Ze mogen pas op hun 4e op concour dus alles kan in alle rust want dressuur starten doen we pas aan het eind van het 3e jaar zeg maar

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:53

Ik ga er ook voor die tijd wel op hoor. Wil nog niet zeggen dat ze hard moeten werken.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:30

Die van wordt ook gewoon beleerd als ze drie is.. ik stem alleen daarna de belasting erop af... gewoon 1 of 2 pw rijden en 1pw longeren of lange lijnen.. voor de rest wandelen of tutten.

Ik rijd nu ook een 4jarige, die is zadelmak gemaakt in 3 weken, daarna heb ik haar overgenomen (zijn nu 3 maanden overweg) en die pak ik ook max 3pw... pezen en spieren hebben ook de tijd nodig aan de belasting te wenen..

Dat longeren wat ik doe stelt echt niks voor lichamelijk.. is puur even mentaal en iets aanleren.. Longeren doe ik bij de 4jarige wel intensiever.. zonder bijzet warmdraaien en dan nog met bijzet..

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:49

Ik ga er ook voor t eerst op als ze drie is. De mijne is al heel volwassen gebouwd, meeste mensen denken dat het een volwassen E-pony is. Gewoon lekker rustig aan doen inderdaad! Ze geniet ontzettend van aandacht dus die paar keer longeren wat ze nu doet (ivm de overtollige vetjes) kan ook geen kwaad. Ze is ontzettend slim dus ook maar eens kijken of ze grondwerk leuk oppakt. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:21

In mei is mijn pony 2jaar en 10 maanden. Beetje rustig longeren kan dan best, toch?
Eer hij werkelijk bereden wordt is hij ruim 3 jaar. En op stal waar hij komt te staan kan ik begeleiding krijgen van de stal eigenares.
Aangezien meerdere hier zeggen van met 3 te rijden maak ik mij er geen zorgen om dat ik er iets verkeerd bij doe.

Gisteren nog foto's gemaakt in het bos

Afbeelding

En in de kleinere piste

Afbeelding

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:56

Ik begin pas met longeren tout hij echt 3 jaar is. 1 maart word hij 3 en. Op. Zijn vroegst begin ik dan past,

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:57

Zo ver plan ik niet. Eerst maar het grond gebeuren netjes doen. Buiten wandelen etc. Vertrouwd raken met verkeer en vreemde dingen, daarna zie ik wel verder.

Trailer laden gaan we woensdag weer oefenen ... Dan gaat hij weer even naar de kliniek. Hij hersteld maar niet van de castratie :( het begint echt aan zijn lijf te vreten, ribben zichtbaar, bilspieren verdwijnen en zijn buik opgetrokken.
Weten jullie iets te voeren waar ze weer wat van aankomen? Ik heb vooral ervaring met te vette paarden :D

Edit: typo

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:02

Art_Ificious schreef:
In mei is mijn pony 2jaar en 10 maanden. Beetje rustig longeren kan dan best, toch?
Eer hij werkelijk bereden wordt is hij ruim 3 jaar. En op stal waar hij komt te staan kan ik begeleiding krijgen van de stal eigenares.
Aangezien meerdere hier zeggen van met 3 te rijden maak ik mij er geen zorgen om dat ik er iets verkeerd bij doe.

Gisteren nog foto's gemaakt in het bos

[ [url=m/j4CttP.png]Afbeelding[/url] ]

En in de kleinere piste

[ [url=m/hybsh7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind 3 echt te jong om er op te gaan zitten, 3,5 ook. Maar ik snap dat wachten moeilijk is :o

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:06

Denk niet dat het wachten te moeilijk is, anders koop (of fok) je geen jong paard. Op een gegeven moment zijn ze klaar om mee aan de slag te gaan, dit verschilt per paard/pony wanneer. Denk dat hier genoeg discussies over lopen aangezien iedereen hier een andere mening over heeft. Zelfde geld voor bit/bitloos.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:09

Nessie schreef:
Denk niet dat het wachten te moeilijk is, anders koop (of fok) je geen jong paard. Op een gegeven moment zijn ze klaar om mee aan de slag te gaan, dit verschilt per paard/pony wanneer. Denk dat hier genoeg discussies over lopen aangezien iedereen hier een andere mening over heeft. Zelfde geld voor bit/bitloos.


Uiteraard, maar als iemand nu al zegt dat je er dan en dan op gaat heb ik het vermoeden dat er een vaste planning staat waarbij niet te veel naar de fysieke en mentale groei van het diertje wordt gekeken. Ik zie wel wanneer ik er op stap, mogelijk als ze 4 is, mogelijk als ze 5 is.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:15

Plannen en doelen kunnen altijd bijgesteld worden. Over het algemeen vind ik dat je er met drie makkelijk op kan. Wat een ander daarvan vindt boeit me eigenlijk niet zo.

NibbitLotus

Berichten: 1660
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:16

No_No ik heb een (inmiddels niet meer zo) schrale merrie van 6 op stal. Die gaf ik merrie-veulen brok. Groeien ze van zonder er te veel energie van te krijgen. Maar weet niet of dat ook geldt voor een twee jarige.

Iedereen moet zelf inderdaad weten waneer hij/zij begint. Met drie jaar er voor het eerst op stappen betekend natuurlijk niet gelijk 5x per week. Waarschijnlijk ga ik er een paar keer op en gaat ze daarna nog weer een paar week de wei op. Ze staat aan huis dus kan alles op m' n eigen manier en tijd doen, ideaal. :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:17

Impala krijgt inderdaad ook merriebrok.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:51

Oke bedankt! Ik zal eens kijken wat voor brok ze hier bij de welkoop hebben.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 19:49

Tsja, wij gaan Mish wel op haar derde inrijden. We doen super rustig aan met haar en alles op geleide van haarzelf, wat zij aangeeft wat ze aankan.
Maar inrijden houdt bij ons in dat we eerst de basishulpen er op willen zetten, en dan gewoon de eerstvolgende tijd kilometers willen gaan maken buiten. Geen dressuur, niet aan het werk maar gewoon lekker buiten op pad het bos in en genieten op haar eigen tempo.

Een paar weken terug bood ze het longeren eigenlijk zelf aan, en toen hebben we besloten dat een paar keer met haar te doen zodat ze het principe leerde kennen. Nu snapt ze wat de bedoeling is en dan doen we weer rustig aan. Alles op haar tempo.

En op die manier is het denk ik helemaal niet zo schadelijk om in te rijden met drie. Wat schadelijk is is wanneer die net ingereden paarden meteen vol aan de bak moeten en maar van alles moeten kunnen omdat ze de sport in moeten.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:54

Castello gaat met mijn man springen, en misschien dat ik nog eens een dressuur wedstrijdje ga rijden met hem maar dat is echt alleen als ik het idee heb dat we ook echt iets kunnen laten zien.
Waarschijnlijk brengen we hem weg voor het beleren, ik heb zijn zus (nu 5,5) wel zelf beleerd maar van de zomer hier ook een extra kind erbij dus qua tijd en veiligheid is het beter hem weg te brengen.
Wanneer dat precies wordt is afwachten wanneer er plek is, maar denk rond september of zo.