De paarden van 2013

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:41

Liindsey, hij is nog geen 3 jaar he. Kan zijn hij het gewoon nog niet aan kan. Lichamelijk of mentaal.
Dat is dus de reden ik mijn dikkertje dap nog lekker laat staan en af en toe eens los in de longeerbak laat huppelen. (longeerbak heeft hij steun aan de ronding).

Bontesok, hopen hij dit niet nog een keer doet de suffert.

Leuk donja, lekker aan de bak dus.

Super Nies!!! heb je filmpje of foto? :o

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:53

Nee, dat dan weer niet :)) Ga nu eerst een cirkel maken, want als mijn merrie roept wil hij naar de uitgang en wil niet dat ie slechte gewoontes gaat leren. Hij is van de week ook al door de buxushaag gestapt. Toen dacht ik natuurlijk, die komt er nooit meer uit. Maar nee, hij stapte zo op z'n dooie gemak weer terug. :')

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:55

handige harry :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:13

Harley wil niet longeren, zonder afzetting (dus steun) trekt hij hard naar het buiten toe waardoor ik al moet mee rennen met hem. En steeds zijn neus als een stofzuiger alle geuren oppikken van de bodem waardoor hij vaak gaat stilstaan en terug achteruit stapt voor dat ene geurtje wat zo interessant rook.
Voorlopig hou ik het op wandelingen maken en commando's oefenen dmv naast hem lopen in een grote volte. Ik zou dat kunnen gaan uitbreiden naar longeren door steeds verder van hem af te gaan lopen.
Maar is longeren echt nodig voor zadelmak maken? Kan denk ik toch ook zonder longeren? Longeren is tevens ook nog eens te belastend voor de benen.

Harley wou trouwens ooit eens via een badkuip die voor 2 weides diende van de ene naar de andere wei gaan. Heb toen dus touw moeten spannen boven die badkuip. Hij mocht namelijk niet naar de andere paarden omdat hij in de staart van de haflinger beet tot kleine wondjes ontstonden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:23

Afbeelding

Shympie vandaag voor het eerst in de kudde :)F

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas toch een beetje een dik achterbeentje van zijn valavontuur..

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:28

leuke foto's No_No

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:31

Art_Ificious schreef:
Harley wil niet longeren, zonder afzetting (dus steun) trekt hij hard naar het buiten toe waardoor ik al moet mee rennen met hem. En steeds zijn neus als een stofzuiger alle geuren oppikken van de bodem waardoor hij vaak gaat stilstaan en terug achteruit stapt voor dat ene geurtje wat zo interessant rook.
Voorlopig hou ik het op wandelingen maken en commando's oefenen dmv naast hem lopen in een grote volte. Ik zou dat kunnen gaan uitbreiden naar longeren door steeds verder van hem af te gaan lopen.
Maar is longeren echt nodig voor zadelmak maken? Kan denk ik toch ook zonder longeren? Longeren is tevens ook nog eens te belastend voor de benen.

Harley wou trouwens ooit eens via een badkuip die voor 2 weides diende van de ene naar de andere wei gaan. Heb toen dus touw moeten spannen boven die badkuip. Hij mocht namelijk niet naar de andere paarden omdat hij in de staart van de haflinger beet tot kleine wondjes ontstonden.

Ik denk dat dat in principe wel zou moeten kunnen hoor, het is meer dat ze de stemcommando's kennen, toch? Longeren is inderdaad wel belastend, dus moet je echt niet te lang doen. Longeren is ook nog een grote naam natuurlijk. Keertje linksom, keertje rechtsom en weer klaar.


Leuke foto's!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:32

Art ik heb mijn inmiddels 5 jarige ook nooit gelongeerd voor het zadelmak maken (en daar op Bokt veel commentaar op gekregen) omdat ze het echt niet begreep.
Nooit een probleem geweest met zadelmak maken, nog nooit zo'n lief meewerkend paard gehad. (Wat volgens sommige bokkers ook niet zo zou zijn, ze zou heel vervelend gaan doen etc := )

Edit en er zouden ongelukken gaan gebeuren, ze zou gaan staken en gevaarlijk worden.
Zodra ze de auto aan ziet komen komt ze naar het hek van de wei omdat ze blij is dat ze aan het werk mag :)
Laatst bijgewerkt door Jes op 07-12-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Berichten: 8601
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:33

Leuke foto's! Ik vind nu longeren nog te veel van het goede (bij de meeste 2.5 jarigen wel), Eston is ook nog erg puppy. Hij gaat op de paddock, daarnaast ga ik er zo'n 2/3x heen om te poetsen en een rondje te wandelen. Dit doet hij braaf, maar wandel altijd maar heel even zodat het met de volledige concentratie en braafheid wordt voltooid.

Midnight16

Berichten: 783
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:31

Leuk om te lezen hoe iedereen bezig is met hun jonkies. Ze hebben ook zoveel te leren.

Heb je het bitje met iets lekkers ingedaan Donja of gewoon zo?

Ik denk dat longeren wel voor het dier prettig is als je wil dat ze voor het zadelmak maken al bekend zijn met nageeflijkheid. Daarnaast zorgt een goede training aan de longe ook voor spieropbouw, daardoor weer meer balans en kracht. Het lijkt mij gemakkelijker als een dier dat zonder belasting van een ruiter mag opbouwen.

Jammer van dat dikke achterbeen No-No. Niet kreupel?

Idylle is vanmorgen met haar moeder mee geweest naar de hoefsmid. Een half uurtje rijden met de trailer. Omdat haar moeder gauw lelijk doet als andere paarden achter haar langs gaan, moest Idylle als eerste de trailer op en als laatste er weer af. Deed dit echt super goed. Gewoon in 1 keer, zonder te aarzelen. Ook toen we weer naar huis gingen en ze dus op vreemd terrein moest laden. Verder vond ze het allemaal reuze spannend, maar schrok nergens van. Niet van het branden, niet van de ventilator of ontsteken van het vuur. Super trots op dr! *\o/* *\o/*

Afbeelding

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:49

Bitje gewoon zo, zonder lekkers (dacht; ik probeer het eerst zo, als dat niet lukt, kan ik altijd wat lekkers pakken) en ze deden netjes de mond open en stonden daarna op het bit te kauwen met een vragende blik.. :D
Bij Iris was het echt gewoon even uitproberen. Maggie hebben we daarna even (halster over het hoofdstel en halstertouw aan het halster) aan de hand meegenomen. Braaf meelopen, halthouden, achteruit etc.. Vandaag weer even met Maggie en die deed weer keurig haar mond open voor het bit :+

Mooi stel zo Midnight!

Nessie

Berichten: 8601
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:01

Dat wordt nog wat met 'lekkers' bij Eston, hij lust niks :+ Wortels waren niet lekker, paardensnoepjes (verschillende) waren ook al niet lekker. Het enige wat hij prachtig vindt is als je zijn hooi aangeeft. :')

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:07

Ik kruip weer onder de steen weg..was een tijdje stil omdat ik carel en onze shet heb verhuisd..verder doe ik nog steeds alleen wandelen en tutten met m want vind m echt nog te puppy..
Wat hebben jullie toch leuke paardjes!

Ff foto's van gister met een keer het hoofdstel op!
Afbeelding
Afbeelding

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:29

Art_Ificious schreef:
Harley wil niet longeren, zonder afzetting (dus steun) trekt hij hard naar het buiten toe waardoor ik al moet mee rennen met hem. En steeds zijn neus als een stofzuiger alle geuren oppikken van de bodem waardoor hij vaak gaat stilstaan en terug achteruit stapt voor dat ene geurtje wat zo interessant rook.
Voorlopig hou ik het op wandelingen maken en commando's oefenen dmv naast hem lopen in een grote volte. Ik zou dat kunnen gaan uitbreiden naar longeren door steeds verder van hem af te gaan lopen.
Maar is longeren echt nodig voor zadelmak maken? Kan denk ik toch ook zonder longeren? Longeren is tevens ook nog eens te belastend voor de benen.

Harley wou trouwens ooit eens via een badkuip die voor 2 weides diende van de ene naar de andere wei gaan. Heb toen dus touw moeten spannen boven die badkuip. Hij mocht namelijk niet naar de andere paarden omdat hij in de staart van de haflinger beet tot kleine wondjes ontstonden.


Wij longeren nooit voor het zadelmak maken! En in 10 jaar tijd nog nooit problemen gehad met beleren!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:38

Knap hoor!

Mijn paarden kennen geen snoep, suikerklontjes ed dus ze eten het ook niet. Wortels kent Impala ook niet. Vanmiddag in z'n bak gelegd, maar hij zoekt gewoon verder naar iets eetbaars door ze aan de kant te leggen. :') Zal ze straks maar aan mijn fjord geven. Die is er ten minste wel blij mee. Maargoed dat bit moet ik dus ook nog maar zien, zal dus wel zonder voer moeten denk ik.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:56

Fijn dat het ook goed lukt zonder longeren. Harley vind er niks leuk aan dus wil hem er dan ook niet mee pesten. Lijkt me alleen maar stresserend voor hem als ik het toch zou doen.
Conditie opbouwen kan ook dmv fietsen of wandelen/joggen en dat vooral veel rechtuit. Misschien is lange lijnen wel iets voor Harley maar niet op een volte ook weer lange afstanden rechtuit.

Harley neemt zijn bit ook aan zonder lekkers. Al krijgt hij wel regelmatig lekkere snoepjes van stalgenoten, ik ben ervan op de hoogte en vertrouw hen ook.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:46

Ik longeer wel, net als Midnight voor de nageeflijkheid en de spieropbouw. Wil zo juist blessures voorkomen, door eerst conditie en bespiering op te bouwen en het paard al wat laten wennen aan het bit. Zonder bijzet vind ik longeren niet nuttig, ik zet ze dus altijd bij na de eerste paar keer. Begin met vrij lange touwtjes en bouw dat langzaam op naar een lengte waar het paard niet gedwongen word in een houding te lopen maar toch mooi het bit kan opzoeken

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:16

Maar nagevelijk kan toch veel beter met dubbele longe/lange lijnen. Althans bij de haflinger van mijn kennissen werkt dat veel beter dan longeren.

Probleem bij Harley is ook dat hij zijn neus aan de grond houd en voor elk geurtje stopt. Met de zweep zwiepen helpt niet veel dan.
Met de neus aan de grond heb ik niks te zeggen want dan is hij sterker dan mijn armspieren. Hem bijzetten dat de neus niet meer zo ver omlaag kan lijkt me ook niet goed op het moment.

Anoniem

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:24

Ik ben überhaupt niet voor bijzetten want dat is valse nagevelijkheid in mijn opinie.
Ik longeer altijd met een mooie contact'teugel', zowel aan enkele als aan dubbele longe.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:26

Ik gebruik het allemaal. Ook een beetje afhankelijk van het paard. Ik vind longeren voor nu alleen om de hulpen er op te zetten. Als het kouder en natter wordt krijgt hij weer even vrij denk ik. Hij is nog jong zat en pakt tot nu toe alles heel makkelijk op.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:29

Ik longeer nu gewoon aan het halster puur om de hulpen stap, draf, galop en ho er op te zetten. Daarna zie ik wel weer verder. Ik heb goede begeleiding dus dat scheelt wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:48

Die hulpen kent Harley al doordat ik dit altijd toepas op wandeling of in de piste als hij losloopt. Al van toen ik hem in januari had leerde ik hem die commando's. Handig als ze het al vroeg kennen. Zeker bij wandelen lanGS de baan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:34

wandelingetje gedaan :)
Longeren lukte vandaag wel, hij was heel gehoorzaam na de wandeling. Best gek haha.
Afbeelding
Afbeelding

_Sabrinaa
Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-06

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:58

Hoi allemaal!

Jammer dat Harley het longeren niet leuk vindt, misschien komt het nog maar er zijn eerst ook nog genoeg andere leuke dingen om te doen!

Ik longeer Vienna wel wekelijks! Nouja longeren... Ongeveer 10 minuten aan het halster of het hoofdstel met bit. Ze luistert erg goed, commando's begrijpt ze al steeds beter! Verder wil ik ook weer wat meer dingen aan de hand oppakken, langs de weg wandelen of in de bak bezig. Heb het nu erg druk de laatste tijd dus heel veel doe ik nu ook niet. Ach ze is nog jong dus we hebben geen haast en het is niet erg als ze niks doet, ze komt gelukkig genoeg buiten dus ze vermaakt zich wel!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:16

Nou vandaag lukte het longeren wel hoor. Zelfs met de neus op de loodlijn.