De paarden van 2013

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 21:55

Zadel erop... tsja :D

Afbeelding

Afbeelding

Dat kent ze wel :D

Aan de hand werken we ook veel. Wandelen door de omgeving, alles leren en zien... aan de hand commando's aanleren, goed volgen en reageren op lichaamstaal. Wijken voor druk. Al die dingen pakken we met haar mee. Laatst voor het eerst geloswerkt en van de week hadden we haar ineens per ongeluk aan de longe. Deden oefening aan het longeertouw met wegsturen en terugkomen, en ineens liep ze aan de longe alsof ze het al jaren deed :') Paar minuutjes en toen weer gestopt.

Zo op die manier gaat alles heel natuurlijk en denk ik dat we ergens in de lente/zomer afhankelijk van de tijd die we hebben wel toe zullen zijn aan inrijden. Uiteraard is dat helemaal afhankelijk van hoe ze dan in haar lijf zit hoor. Maar da's dan natuurlijk nog maar een kleine stap :)

nine1987

Berichten: 8339
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:58

De onze kent echt alleen nog kaar vaststaan en wat poetsen, braaf meelopen aam de hand.. En dat was t wep zo'n beetje.. Sbeakers is nog veel te puppy om al wat mee te doen..
Misschien volgende zomer eens langzaam.. En anders de zomer erna..

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 22:07

Ik had eerst ook de intentie om lekker lang te wachten :j kan het me goed voorstellen inderdaad.

Ik merk nu dat Mish veel beter wordt van met ons dingetjes doen. Stuk stabieler, relaxter en zelfverzekerder. Ze komt altijd meteen op ons aflopen als ze ons ziet enzo. Wil zo graag met je mee dat we besloten hebben om maar gewoon rustig lekker dingen met haar te gaan ondernemen en wel te zien waar het schip strandt :) Het begon heel klein, af en toe klein wandelingetje met haar over het erf.

Maar ze leert zo snel dat we al heel gauw wat uit konden gaan bouwen. Je hoeft haar iets maar 2x uit te leggen en dan snapt ze het de 3e keer perfect.

Maargoed, Mish is dan ook van januari al, dus die is wel een stukkie verder dan de meesten :) Half jaar terug was zij echt nog niet zo ver; dat is echt iets recents :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:29

Leuk hé Aleene als ze zo "cool in the head" zijn. Harley is ook een pony die snel bijleert. Vandaag was ik aan het rijden in de springpiste naast de wei van Harley. Kwam hij gewoon bij de draad staan kijken. Geweldig vind ik dat.

Ik wil hem ook wel eens meenemen als handpaard. Met Eva of beauty (2 rustige merries die ik rijd) zal dat vast wel lukken mits oefening op het erf.

_Sabrinaa
Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:58

Leuk zo'n topic en leuke paarden komen er al voorbij!

Ik ben sinds juli dit jaar trotse eigenaar van Vienna! Geboren 06-04-2013.
Ik ken haar al sinds ze enkele uren oud was, is toen verkocht en afgelopen zomer is ze bij ons teruggekomen op stal, helaas een wat minder leuk verhaal. Voor info zie mijn topic of pb.

Vienna is niet 100% Haflinger, er zit ook nog 25% Fries in, haar papa is Fries x Haflinger, mama is wel Haflinger.

Ze is bij ons veel in de hand, lekker borstelen, wandelen, aan de hand oefeningen doen en sinds kort longeer ik haar af en toe een paar minuten. Ze pakt alles heel goed op. Ik wil niet te snel met haar dingen doen dus we doen alles op z'n tijd...

Ze is helaas erg mager teruggekomen dus ze mist nu ook nog wel wat vetjes die ze wel kan gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:25

Wat leuk! Ik heb een zelfgefokte (drachtige merrie gekocht dus niet zelfbedacht wel hier geboren haha) hengst. Hij staat nu in een hengstengroep en van de winter ga ik ermee wandelen. Eston is een Everdale x Wup. Zijn moeder is nu weer drachtig dus als zij met een kleine staat kan ik hem mooi rustig onder zadel oppakken ergens volgend jaar na juni.

Afbeelding

Normaal lees ik direct bij maar ik zit nu op mobiel, ga gezellig met jullie meepraten :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 22:19

Art_Ificious; Handpaard is zooo leuk! Ik vind het echt prachtig om de pony mee op rit te nemen en Mish geniet er ook van. Een paar maanden terug zijn we van stal verhuisd, 8 kilometer was dat, en dat hebben we gedaan door Mish als handpaard mee te nemen. Ging echt ontzettend goed; alleen langs de wegwerkzaamheden met aan de andere kant een drukke weg kregen zowel ik als Mish het even benauwd, maar verder... wauw. Over een smal viaduct over de snelweg, over het spoor, langs de 80 km-weg... geen probleem.
Als je op zo'n manier je paard verkeersmak kan maken, zou ik het zeker aangrijpen, ze halen zoveel steun uit het paard ernaast!

Sabrina, wat is Vienna een leuk ding zeg! Triest verhaal dat ze zo slecht bij je is terug gekomen... maar wel ongelooflijk leuk dát ze weer bij je terug is nadat je haar al zo lang kent. Leuk dat jij ook al veel met haar onderneemt. Vindt ze het leuk om met je aan het werk te gaan?

Nessie, wauw, wat een binkie is Eston! Stoere kerel man! Die groeit uit als een plaatje! Wanneer is hij geboren?


Met Mish van de week weer een dagje lekker gegrondwerkt. We zijn langzaam aan steeds kleine dingetjes meer met haar aan het doen, maar wat ons bij haar op blijft vallen is dat ze gewoon geen flauw benul heeft dat ze ook nog iets van benen onder zich heeft en dat ze die soms ook mag optillen. Ze is echt zo'n puberale slungel die het allemaal wel best vindt, sjok sjok 8-)

Dus, werken met balkjes! :D

Op dit filmpje reageerde ze voor haar doen niet superfijn op achterwaarts, ze is normaal nog lichter aan de hulpen dan dit. Achterwaarts is zegmaar wel haar dingetje :j maar nu is ze aan het leren dat ze daarbij ook nog binnen de balkjes mag blijven.


En nog wat stappen en draven over balkjes... ik weet niet of ze het grootste springwonder ooit gaat worden _O- maar het maakte haar zeker wel alerter over waar ze met haar benen heen moest!


Lekker onhandig :=


Het is zo leuk om lekker met die jonge guppies bezig te gaan. Alles is nog nieuw voor haar, maar ze is echt voor alles in. Alles is leuk en ze wil overal wel mee naar toe. {:}

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:27

Leuk om te zien!

Ik ga met mijn jonge meiden een projectje aan. Ik heb altijd 'traditioneel' beleerd (longe, zadel, erop), maar ga nu met een vriendinnetje eens kijken wat mijn mening gaat zijn over eerst werken aan balans etc vanaf de grond. Ik ben heel benieuwd!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 22:31

Wat moet ik me voorstellen bij werken aan balans vanaf de grond? Waar houdt je vriendin zich mee bezig? Klinkt goed in elk geval, ben groot voorstander van al zoveel mogelijk op de grond voor elkaar hebben voor je erop klimt :)

_Sabrinaa
Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:36

Nessie gaaf paard, mooi zeg!!

Aleeneh tnx! Ze vindt het erg leuk om dingen te doen, ze is heel leergierig en graag onder de mensen! Altijd op zoek naar aandacht.
Leuke filmpjes van mish, leuk om te zien hoe ze dingen oppakken!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:40

Aleeneh schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij werken aan balans vanaf de grond? Waar houdt je vriendin zich mee bezig? Klinkt goed in elk geval, ben groot voorstander van al zoveel mogelijk op de grond voor elkaar hebben voor je erop klimt :)


Euhm, zij heeft (net als ik) heel veel gedaan en geleerd. Daarin heeft zij weer andere wegen gekozen dan ik en ik denk dat haar weg mijn paarden wel eens wat kan brengen. Ze kennen de basisopvoeding (halster, meelopen, op commando achterwaarts, om en opzij, voetjes geven etc etc), eentje kent ook hoofdstel en zadel al en is verkeersmakker dan menig volwassen paard aangezien ze als veulen met haar moeder mee op buitenrit ging. Wat we hier nu een stukje bijpakken heeft te maken met het rechtrichten (van Marijke de Jong), hoewel we dit niet in een pure vorm doen. We maken feitelijk een combinatie van alles wat we weten en kennen. Leuke is dat we hier allemaal van "groeien". De jonge paarden leren vast wat, en wij leren van elkaar en elkaars inzichten. We kunnen echt uren praten over wat we zien en doen.

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:51

Bedankt! Dit was meneer toen hij een paar dagen oud was. Hij was zo klein dat we dachten die gaat nooit groter worden dan een D pony :+ Maar inmiddels is hij toch mooi uitgegroeid naar paardenmaat. Zijn moeder is net aan paard en hij is haar eerste veulen.

Afbeelding

En nu lees ik bij vanaf de computer!

Crazycat: Wat een prachtige merrie, ik ben echt fan van Rocky Mountains vanwege die prachtige kleuren <3 !

Nibbitlotus: Wat een aparte kleur heeft je merrie :j Ze oogt ook groot, groter dan 1.58!

Aleeneh: Wat een prachtige merrie! Echt mijn type zo sjiek!

Artificious: Zeker een body heeft hij al, valt me bij mijn eigen ook wel op, vind ik altijd erg mooi :)

Tieneke: Wat een knapperds! Mooie hoeveelheid manen ook al voor de leeftijd. Grappig om dat kleurverschil te zien hoe wit de een al is.

Nine1987: Daar zit al veel behang op voor de leeftijd :j

Adjong1998: Mooi kleurtje en leuk hoofd zit erop :)

Zoey_Julia: Wat leuk een Welsh, vind ze altijd zo leuk en mooi :)

Art_Ificious: Zadelmak maken qua erop zitten ga ik rond juni/juli/augustus doen (hij wordt mei 3). Ligt aan hoe hij zich ontwikkelt of ik nog even wacht of er al mee begin.

Aleeneh: Dat zadel erop doet ze braaf zeg :) . Ik ga met een maandje beginnen met aan de hand werken. Eston kent het al van vroeger (aan de hand, vast staan, vlechten, voetjes geven etc.) en ook op de trailer doet hij heel braaf (hebben hem pas verplaatst, binnen paar minuten liep hij er zonder dwang in en heeft geen kick gegeven). Maar nu staat hij in een hengstengroep van 3 en 4 jarigen, daar haal ik hem niet zo even uit :+

_Sabrinaa: Leuke Haflinger heb je! Mooi type :) Heb zelf ook altijd Haflingers gehad, we hebben er nu nog 1. Zij was mijn 1e pony waar ik tot en met het M2 dressuur, B springen en BB cross heb gereden. Altijd leuke veelzijdige pony's!

Aleeneh: Wat is ze leuk braaf aan de hand :) Doet het al knap allemaal!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:00

Wauw Nessie wat een stoere hengst is hij. Houd je hem hengst? Leuke foto van veulen zijnde.
Harley is helaas vroeg geruind (was nog geen 2 jaar oud) waardoor hij eigenlijk minder body heeft aan de borst vooral, een vriendin had me gezegd dat ik beter kon wachten tot hij wat meer de breedte was in gegaan. Maar ik had geen keuze, er kwam een merrie bij in de groep en ik wou Harley niet onnodig apart zetten.

Aleeneh wat leuk die balkjesoefening. Harley is totaal niet bang van balkjes. sterker nog, als ik hem loslaat in de piste springt hij soms spontaan over een hindernis heen die er nog stond van de training met een ander paard.
Dus deze foto's is zonder dwang maar gewoon heel spontaan dat hij eroverheen ging, tweede foto toont ook goed dat hij er ook langs kon gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zadel kent hij ook al:
Afbeelding

Harley met zijn moeder: geloof in zijn eerste levensweek:
Afbeelding

en Harley met mij :P
Afbeelding

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:42

Wat doet hij het leuk en braaf! Eston blijft (voorlopig) hengst. Hij is heel gemakkelijk, staat met 2 draadjes ertussen naast merries in een hengstengroep. Zolang ik hem paardvriendelijk hengst kan houden en hij is te hanteren dan houd ik hem zo.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:54

tof wou Harley eigenlijk tot 3 jaar hengst houden maarja die merrie he :P
En op wandeling was hij ook best bezig met zijn hormonen (graaien met voorbenen naar zijn halstertouw als ik druk gaf op de neus, dribbelen en knorren)

Adjong1998
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:33

Wat een leuke paarden allemaal!

Nessie wat een leuk paard heb je !

Die van mij ga ik volgend jaar pas zadelmak maken die van mij is nog een puppy
Voor de rest doe ik met haar een beetje balkjes lopen en loopt ze vaak te spelen met der grote vrienden


Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:37

Wat leuk! Ik heb ook een merrie uit 2013, zij komt geloof ik uit juni. Ze is een Chiqui Up van Essene x Animo Keur.
Ze is handmak, verder doe ik er nog niks mee :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:03

Ik heb er ook een uit 2013. Hij is van augustus en echt nog een baby. Zal vanavond eens uitgebreider reageren, ben nu aan het werk :D

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:58

Ik kom me ook melden :D
Ik heb een kruising paint x? Van april 2013.carel is hardstikke mensgericht en vind alles wel best, kwam heel mager bij mij op stal en is nu mooi vol aan het worden!
Afbeelding
Afbeelding

Wat een mooie paardjes komen er voorbij! Vind carel nog heel puppy vergeleken met die van jullie :oo

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:29

Viel mij inderdaad ook op dat sommige al zo flink zijn :))

Afbeelding

Hij heet Impala en is nog hengst. Zou hem graag nog even hengst houden, maar vanaf december moet hij bij mijn merrie dus dat is niet heel ideaal dan :+ Het is een Alexandro P uit een elite Jazz merrie en nu bijna 3 weken uit de opfok. De eerste dagen konden we hem niet pakken, maar nu komt ie gewoon naar me toe. Hij heeft al een dekje en deken op gehad, de ho en terug kent ie, z'n voetjes en baard heb ik al geschoren, ben er al een keer mee de straat op geweest, hij heeft balkjes gelopen en een klein sprongetje gemaakt. Doet ie eigenlijk allemaal heel braaf. Voetjes afspuiten vond ie echt niet leuk, dat gaat nu ook best prima.

Vosje25

Berichten: 224
Geregistreerd: 12-12-10

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:47

Wauw! Wat een knap beest zeg! Dat is idd niet handig als hij bij je merrie moet. Carel is in mei gecastreerd omdat hij ook bij de merries in de wei moest,hij draaide ook helemaal door als hij merries zag en rook..is nu gelukkig niet meer :D

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:31

Afbeelding
Dit is mijn merrie.
Begin volgend jaar maar eens beginnen met longeren etc

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:53

Cioccolato Wat een showmerrie :D Wat zijn je toekomstplannen met haar?

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:31

Ik meld me ook maar, de behoefte mijn baby te verkopen zakt steeds verder weg.

Afbeelding
Ze is niet zadelmak, heb ik totaal geen behoefte aan te proberen. Een stoel daarentegen moet worden getest :')
Afbeelding

Merrietje van 1.47, geboren in juni uit Spaanse ouders.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:31

Art_Ificious schreef:
Cioccolato Wat een showmerrie :D Wat zijn je toekomstplannen met haar?


Volgend jaar maar is beleren en dan kijken hoe ze het doet. Als ze 4 is springring in en de sgw, ze komt uit een eventing hengst dus ben benieuwd hoe ze alles op gaat pakken.