Droompony gevonden maar dan....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Droompony gevonden maar dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:21

We hebben een pony gezien die ons beiden heel goed bevalt qua karakter en qua rijden.
Alleen we zijn niet de enige gegadigden, wel de eerste. Maar dat betekent dus dat we vrij snel moeten beslissen terwijl we de pony pas 1x gezien/gereden hebben.
Eigenlijk zou ik heel graag nog met onze instructeur gaan kijken maar dat gaat eigenlijk op zo'n korte termijn niet lukken.
Daarbij vindt zij de pony veel te duur (maar goed dat is ons probleem) en, dat is ook het punt waarop ik twijfel, is dat de pony ooit een peesblessure heeft gehad. Hij is wel klinisch goedgekeurd daarna en loopt nu z dressuur.
Wij willen met name dressuren en buitenrijden en af en toe een klein sprongetje wagen.
Ik weet echt niet goed wat te doen. Ik heb echt het gevoel dat ik de pony laat schieten nu maar ja van de andere kant is het gewoon weer een hele investering (hebben ook nog een pensioenpony op stalling staan).
Waarom is het soms toch zo moeilijk om te beslissen?

Anoniem

Re: Droompony gevonden maar dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:23

Als het een moeilijke beslissing is, is het niet jullie droompony :) Als je écht 100% zeker en overtuigd was, dan had je de knoop wel doorgehakt. Blijkbaar zit er toch twijfel (en terecht, als ik zo lees).
Ik zou verder kijken :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:26

Laat je niet pushen hoor, dan maak je een overhaaste beslissing. Er zijn meer leuke pony's op de wereld!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:26

Snel moeten beslissen is nooit goed.
Vanwaar die haast en druk van de verkoper?

Rustig aan :(:)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:27

Als je echt 100% overtuigd was, slaat in deze situatie er niet echt op... Ik kan een paard nog zo geweldig vinden, heeft ie iets gehad en/of komt er iets uit de keuring, dan is het een no-go...

Als hij 100% goed was, en je twijfelde, dan gaat het wel op dat het niet je droompony is ;)

Maar heel krom door de bocht gezegd... Als mensen zo graag van hun pony af willen, dan weet ik ook niet of ik hem daar zou willen kopen. Er staan 100 leuke pony's te koop, je moet op je gemak kunnen kijken, bedenken etc. Verkopers die zeggen "er komt straks nog een ander", ik draai dan meteen om, veel succes met die ander... 9 van de 10x is het ook gewoon een "verkooppraatje".

Ga gewoon nog een keer kijken, instructeur mee, gegevens opvragen/DA contacteren en zijn verwachtingen vragen. Als je die optie niet krijgt.. tjah.. Maar dat zou ik iig proberen als je denkt dat dit echt je droompony kan zijn.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:27

Laat je in ieder geval niet opjagen. Dat is nooit een goede basis om een paard te kopen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:28

Ik zou in elk geval goed laten keuren, als er een peesblessure is geweest ook een scan (bij röntgen zie je alleen botten, geen pezen), kost natuurlijk wel extra. Neem dat mee in de prijsgedachte! Het kan zijn dat het helemaal hersteld is maar het zou erg sneu zijn als de pony over een jaar kreupel staat en hooguit beperkt gebruikt kan worden. Persoonlijk zou ik toch ook een objectieve derde willen laten kijken alvorens te beslissen.
Het kan zijn dat de pony dan eerder verkocht wordt maar is er een redelijke kans nog zo'n soort pony te vinden, misschien zelfs zonder blessureverleden? Het land is groot....

Je moet de risico's tegen elkaar afwegen en ook eerlijk kijken hoe deskundig je zelf bent als je de beslissing wilt nemen zonder derde mee te laten kijken.

En is het voor een kind? Dan zou ik zeker een tweede keer willen laten rijden door het kind, incl. zelf poetsen en zadelen en liefst ook stukje naar buiten bij verkeer.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:30

Bij twijfel en beslissingen die zo haastig moeten genomen geworden met zoveel druk erachter (zeker in dit geval, een pony kopen is niet zoiets als een paar schoenen) niet doen. Mijn algemene regel.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:42

Pony zou voor ons beide zijn.
Ik heb er niet genoeg verstand van om de koop zelf te beslissen, die fout hebben we 1x gemaakt helaas.
Vind het echt heel moeilijk, mijn dochter was er echt mee en ik vond hem qua rijden heel prettig, precies wat ik zoek.
Maar inderdaad, dat er nu opeens een tijdsdruk opzit en toch ook wel die peesblessure maken me een beetje terughoudend. Want ik weet helaas wat een peesblessure kan doen.
Volgens de verkopers ben ik wel de eerste gegadigde en kan ik afwachten wat de anderen doen van de week. Ik denk dat ik dat zo wie zo maar afwacht.
Ga wel even met onze dierenarts alvast eens overleggen, stel dat....

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:43

Vind het veel twijfels voor een droompony..

Plan een twee bezichtiging en is het ondertussen verkocht is dat jammer.

Daarbij een dure pony met een pees blessure in het verleden zou ik zeker laten keuren en hun eigen dagoverzicht contacten. Andere mensen die
Komen kijken gaan dat ook doen dus laat je daardoor niet opjagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:47

Waarschijnlijk bedoelt de verkoper dat er gewoon nog mensen komen kijken, niet? Dat wil niet veel zeggen.

Als jij je niet goed voelt bij snel snel kopen, moet je dat vooral niet doen! Het is je volste recht om met je instructrice, DA, etc. eerst nog eens een kijkje te nemen. Lukt dat niet omdat je de tijd er niet voor krijgt, dan is het simpelweg niet de juiste pony voor jullie!

En er zijn nog erg veel leuke andere pony's te vinden :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:49

Klinkt verstandig, overleg met DA is ook goed. Dan kan je bespreken wat de blessure precies was, hoe lang geleden, hoe lang was het revalidatietraject, hoe lang en hoe zwaar wordt de pony weer bereden, wat is het risico bij springen? We hebben zelf twee keer met HKO te maken gehad en reken maar dat ons huidige paard eerst uitgebreid op de foto is geweest! Dat hartzeer wilden we niet opnieuw.
Ik snap de verleiding heel goed maar juist als de pony zo precies goed lijkt, is het extra zwaar als er later iets mis gaat. Je heb natuurlijk nooit garantie, ze kunnen ook in de wei struikelen en blesseren maar je wilt wel met een goede basis starten.

Kijk ook (en bespreek met kenner) of de prijs correct is gezien de achtergrond (zowel positief als negatief). Laat je niet te veel leiden door je emotie in dit stadium.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:52

Een pony die nu Z loopt zou ik niet veel bedenkingen bij hebben kwa verleden met pees blessure.
Maar dat is toch ook vrij simpel te laten 'keuren' om te zien hoe de pees zich hersteld heeft.
Tenzij je Z wil gaan springen, dan ligt het misschien anders.

Maar ik neem aan dat er meer redenen zijn om te twijfelen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:52

Als de peesblessure van lang geleden is, en de pony heeft sindsdien de Z bereikt, dan zou ik me er niet al te ongerust over maken. Pony's (ook paarden) kunnen prima herstellen van peesblessures. Het kan natuurlijk ook foute boel zijn, maar daarom laat je er bij een aankoopkeuring natuurlijk nog eens extra naar kijken. Mét een peesscan, zodat je zeker weet wat je koopt.

Er staan heel veel pony's te koop maar niet zoveel waar je zo mee weg kunt rijden en dan ook nog minder waar zowel jij als je dochter zo mee weg kunnen rijden. Als dit hem is, dan moet je er dus wel bij zijn. Dat heeft niets te maken met 'opjagen' maar wel met realiteit: goede makke pony's zijn gewoon snel verkocht dus waarom zou de verkoper op jou moeten wachten als jij zo twijfelt?
Zou niet te zwaar leunen op het advies van een instructrice. De prijs kun je makkelijk onderzoeken door vergelijk op internet, en bovendien is het ook maar net wat jij er voor wilt betalen. Als jou gevoel goed is, zou ik in onderhandeling gaan en vooral de uitkomsten van veterinair onderzoek bij aankoopkeuring als leidraad nemen. Bijv: twijfel over pees, koop gaat niet door. Problemen bij buigproef, koop gaat niet door. Laat het dier keuren voor je gebruiksdoel, zijnde sport en springen.
Zodra de DA zegt dat de pony daarvoor geschikt is, dan zal het beestje heus gezond genoeg zijn.

Nou ja, en dan vooral veel wijsheid. Want het is inderdaad vast een heel bedrag :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:56

Ik heb destijds tig paarden gezien en gereden. En het paard dat ik nu na dik 4,5 jaar nog steeds heb, heb ik op 1 x rijden direct gekocht mits ze klin en rontgen goed was (en dat was ze).

Als je twijfelt aan die pees kun je een scan overwegen..

Maar heb je stevige Twijfel? Niet doen! Er is genoeg te koop in principe..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:01

Dees schreef:
Als de peesblessure van lang geleden is, en de pony heeft sindsdien de Z bereikt, dan zou ik me er niet al te ongerust over maken. Pony's (ook paarden) kunnen prima herstellen van peesblessures. Het kan natuurlijk ook foute boel zijn, maar daarom laat je er bij een aankoopkeuring natuurlijk nog eens extra naar kijken. Mét een peesscan, zodat je zeker weet wat je koopt.

Er staan heel veel pony's te koop maar niet zoveel waar je zo mee weg kunt rijden en dan ook nog minder waar zowel jij als je dochter zo mee weg kunnen rijden. Als dit hem is, dan moet je er dus wel bij zijn. Dat heeft niets te maken met 'opjagen' maar wel met realiteit: goede makke pony's zijn gewoon snel verkocht dus waarom zou de verkoper op jou moeten wachten als jij zo twijfelt?
Zou niet te zwaar leunen op het advies van een instructrice. De prijs kun je makkelijk onderzoeken door vergelijk op internet, en bovendien is het ook maar net wat jij er voor wilt betalen. Als jou gevoel goed is, zou ik in onderhandeling gaan en vooral de uitkomsten van veterinair onderzoek bij aankoopkeuring als leidraad nemen. Bijv: twijfel over pees, koop gaat niet door. Problemen bij buigproef, koop gaat niet door. Laat het dier keuren voor je gebruiksdoel, zijnde sport en springen.
Zodra de DA zegt dat de pony daarvoor geschikt is, dan zal het beestje heus gezond genoeg zijn.

Nou ja, en dan vooral veel wijsheid. Want het is inderdaad vast een heel bedrag :D

Ik had precies willen schrijven wat Dees al had geplaatst, dus ik sluit me er graag bij aan.

Ik had vroeger een pony met een peesblessure, maar die is echt zo perfect hersteld dat de dierenartsen dachten dat ze het verkeerde been aan het scannen waren. Die is daarna nog Z dressuur en Z springen geworden, nooit enig probleem gehad. Als ze hebben bewezen dat ze de belasting aan kunnen, dan vind ik het prima.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:05

_Lorette_ schreef:
Dees schreef:

Ik had precies willen schrijven wat Dees al had geplaatst, dus ik sluit me er graag bij aan.

Ik had vroeger een pony met een peesblessure, maar die is echt zo perfect hersteld dat de dierenartsen dachten dat ze het verkeerde been aan het scannen waren. Die is daarna nog Z dressuur en Z springen geworden, nooit enig probleem gehad. Als ze hebben bewezen dat ze de belasting aan kunnen, dan vind ik het prima.

Ben t hier ook mee eens.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:20

Ik verplaats dit topic van TAO naar -> PP

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 16:21

Dank je, wist niet goed waar het thuishoorde!
Ik heb contact gehad met onze dierenarts en zei adviseerde om na te vragen om welke pees het ging en of we misschien het verslag van de da mochten inzien die het toen behandeld heeft.
Pony is gewoon echt heel leuk, mijn dochter was gisteren ook helemaal van slag toen bleek dat de andere kopers hem meteen zouden willen kopen (heb wel wat twijfels hierover aangezien de verkopers vandaag weer terugbelden dat ik eerste keus heb).
Enige andere twijfel is toch wel de prijs, die gaat ruim boven de €5000 uit die ik begroot had. En dat is ook het struikelblok. Manlief vind dat al heel veel geld en wil er echt niet meer voor uit trekken, ik vind het voor DE pony geen probleem.
Voor ons is het qua rijden de ideale pony. We kunnen er veel van leren, hij is braaf maar wel soms ondeugend (op een leuke manier), de maat is precies goed zodat mijn dochter er langer mee vooruit kan en ik groei niet meer ( :D ) en we willen beide knhs gaan rijden dus dan kan zij nog even bij de pony's rijden en ik bij de paarden.
O wat is dit moeilijk zeg!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:48

Tja, voor een leuke D of E vanaf M niveau betaal je al snel meer dan 5.000 euro (kan ook het dubbele zijn voor een erg leuk dier). Voor een brave op Z niveau dus al helemaal. Net zo fijn en goedkoper zal moeilijk te vinden zijn.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:51

Ik zou men eigen voor zo'n bedrag inderdaad niet laten opjagen. Het kan een verkoop truc zijn, en eerlijk ik gebruik hem ook wel eens, maar ook eerlijk soms is het ook echt zo als ik iets heb wat echt heel erg in trek is. Bij mij is het dan ook wie het eerst komt... Stel ik zou zeggen tegen die mensen, ja maar ik ben nog bezig met iemand anders die hebben 1e keus.. Hun gaan ondertussen naar een andere pony kijken welke het dus word en jij zegt: "nee we doen het toch niet". Nou dan zit je daar.. Dan is het netjes dat ze zeggen dat ze nog iemand anders hebben.
Als ik het paardje van mijn dromen zie dan zeg ik meteen JA! Nu gaat het om het geld ook dus ik zou gewoon een bod uitbrengen wat jullie het waard vinden en kijk maar eens wat ze er dan mee doen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:56

Je betaald voor het niveau van de pony en voor de braafheid van de pony, dus dat je voor een brave pony die Z loopt, vind ik het helemaal niet gek dat deze pony boven de 5000.- uitkomt. Mocht je dat teveel vinden, zou ik rustig verder zoeken naar een andere pony.

Ik zou met mijn pony te koop ook niet alles rustig afwachten, wie er wilt komen, komt kijken en wie beslist hem te kopen, die koopt hem. Hoe vaak we op handelstallen gehoord hebben hoe eeeeenig het paard was, echt hun droompaard, maar ze wilde nog wel 3x komen proefrijden, en vervolgens niet kopen. Als het jouw paard is, weet je dat bij de eerste keer kijken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:57

Kan me helemaal vinden in de post van Dees en Lorette.
Heb je al meerdere ponys bekeken?

Zou je hem echt graag willen hebben, als hij goedgekeurd wordt voor jullie doel? Dan kun je toch een datum voor het keuren afspreken met de verkoper? dan is hij onder voorbehoud verkocht. En als jullie er beiden fijn mee hebben kunnen rijden, zal dat vast de 2e keer ook zo zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:03

Haastige spoed is zelden goed.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 19:16

Ja we hebben er al meer bekeken, en ik weet dus hoe moeilijk het is om er een te vinden die bij ons beider past :-(
Soms leek de pony in de bschrijving heel leuk maar bleek qua karakter of qua rijden niet bij ons te passen. En een andere die we hebben laten keuren bleek van alles te mankeren.
Bij een pony hebbn we hetzelfde meegemaakt, meteen beslissen, anders wordt hij vanmiddag door een manege opgehaald. Die pony was heel leuk maar 20+
Ik vind het geld niet zo het probleem, mijn man wel (vooral omdat we nog een pony op pensioen hebben) en mensen op stal verklaren me helemaal voor gek (niet dat die er iets mee te maken hebben).
Ik ga kijken of het me lukt voor de datum te gaan kijken (dat die anderen komen) met iemand erbij die er meer vestand van heeft.
Gaat me dat echt niet lukken, dan is het jammer maar hebben die anderen eerste keus en komt er wel een andere op ons pad.
Die pensioenpony is in het plaatje natuurlijk ook een dubio want 2x pensiongeld tikt heel erg aan in de maand. Maar wegdoen is geen optie voor ons, maar qua gezondheid lijkt ze toch wel nog wat jaartjes mee te kunnen gaan. Dat zou dus eigenlijk betekenen dat we misschien een andere pony nog 3 tot 5 jaar (of langer) moeten uitstellen. Nu ik er overe nadenk zit daar de grootste hobbel. Manlief was zelfs al op zoek naar een huis met stallen <3