Wat heb jij over voor jouw oude knollie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer voor mij kan werken dan:

- Krijgt hij een spuitje of gaat naar de slager.
5 (5%)
- Mag lekker grasmaaien op een weitje in de buurt.
10 (10%)
- Ik ga er andere dingen mee doen zoals bijvoorbeeld vrijheidsdressuur.
9 (9%)
- Soest is de eindbestemming!
1 (1%)
- Ik ga op zoek naar geschikte weidegang in Nederland, de kosten blijven voor mijzelf.
2 (2%)
- Ik zou het zeker overwegen het paard buiten Nederland te stallen als dat betekend dat mijn paard in een natuur(lijk) gebied terecht kan.
1 (1%)
- Blijft lekker staan waar hij nu staat tot het genoeg is geweest.
72 (72%)

Totaal aantal stemmen: 100

Xyris

Wat heb jij over voor jouw oude knollie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:54

Avond!

ik zie hier op bokt altijd een hoop verhalen en vragen voorbij komen over oude of geblesseerde paarden die eigenlijk alleen nog maar als grasmaaier kunnen dienen. De één brengt zo'n paard naar de slager, de ander zet hem te koop als grasmaaier of knuffelpaard.
Dan is er nog een optie om het paard naar Soest te brengen voor een goede oude dag en uiteraard om het paard zelf te houden. Toch ben ik benieuwd waar de grenzen liggen voor mensen die hun paard een goede oude dag willen bieden. Waar zijn jullie toe bereid?

- Zou je het er bijvoorbeeld er voor over hebben het paard tegen een maandelijks bedrag over de grens te zetten (met oog op meer ruimte en lagere maandelijkse kosten voor dezelfde ruimte).
- Zou je liever het paard als eigendom houden (oftewel huur per maand) of geef je liever jouw paard uit handen in combinatie met een maandelijks donatie bedrag zolang het paard leeft? (Zelfde idee maar steekt anders in elkaar qua regel- en wetgeving, laatste geeft minder zorgen).
- Hoe ziet een dergelijke oude dag er uit? Met stalling en dagelijkse weidegang of 24/7 in een uitgestrekt natuurgebied met een kudde?

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden!

Ps: Ik heb het niet over paarden die pijn hebben, echt blessures die alleen een probleem vormen onder het zadel/voor de kar.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 14-09-15 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:58

Ik mis nog een optie: blijft op huidige stalling staan en krijgt de verzorging die hij altijd al heeft gehad. De nachten op stal en overdag zo lang mogelijk buiten met daglicht en met schemer naar binnen.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:00

kking schreef:
Ik mis nog een optie: blijft op huidige stalling staan en krijgt de verzorging die hij altijd al heeft gehad. De nachten op stal en overdag zo lang mogelijk buiten met daglicht en met schemer naar binnen.

Ja precies. Zo gaat het bij mij ook.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:01

Blijft gewoon aan huis staan in de kudde, tot het echt genoeg is geweest.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:01

Ja zou mijn pony gewoon op stal houden en als hij geen fysieke problemen heeft gewoon nog af en toe laten werken hoor! Ken zat pony's die door bewegen fit blijven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:03

Set_Elkol schreef:
Blijft gewoon aan huis staan in de kudde, tot het echt genoeg is geweest.

Hier hetzelfde. Zou hem zeker niet willen verplaatsen, niemand kent zijn kleine kwaaltjes zo goed als ik :o zie altijd meteen als er iets loos is en ken zijn gevoeligheden, daar vertrouw ik niet gemakkelijk iemand anders mee...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:04

Blijft staan waar hij staat tot aan zijn dood en dan hoef ik ook geen ander paard meer. Is het gebeurt met de hobby :P

Ayasha
Blogger

Hier sterft alles thuis (er van uit gaande dat ik ze overleef.) :)
Zodra ze niet meer kunnen werken worden ze grasmaaier. :)

troi

Ligt aan zijn gezondheid tegen die tijd, veel opties vallen af als het dier veel zorg nodig heeft. Ik hoop dat ik hem tegen die tijd kan laten staan waar hij nu staat, 24/7 buiten. Maar als het niet kan, om wat voor reden dan ook, dan zou ik hem voor de dood wegdoen en zeker niet weggeven of verkopen, je weet dan nooit wat er mee gebeurt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:08

Zolang het plezier heeft in het leven en geen pijn heeft, mag ie genieten van het leven en ik geniet er ook net zo hard van mee. Lekker de zorg blijven geven zoals het altijd heeft gehad.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt het uit handen te gaan geven en of in andermans schoenen te gaan schuiven, alleen omdat het oud is en of geblesseerd is, dat vind ik zo raar.

En wanneer het duidelijk is dat ie niet meer wilt, in laten slapen door de dierenarts,

En zo is het ook gegaan met mijn paard.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:12

Mijn dame staat samen met haar grote vriend aan huis.24/7 buiten.Ze kan zelf naar binnen of naar buiten gaan.Ze krijgt alles wat ze voor haar leeftijd nodig heeft.Sinds een half jaar rijden we niet meer op haar.Ze heeft 23 jaar lang hard gewerkt op een manege en half Groesbeek heeft op haar leren rijden.Dus ze is nu een grasmaaier geworden met een welverdiend pensioen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:16

Hier mogen ze ook gewoon hetzelfde blijven als er voor. Dat betekend in ons geval 24/7 op weide met een binnenstal ter beschikking voor als ze eens wat minder zijn of het sneeuwt/te warm is.
Gewoon in dezelfde kudde, ik zou ook kijken in hoeverre het mogelijk is om werk aan de hand te doen zoals met lange lijnen werken,...

Wij zitten hier met eentje van 21 jaar, 2 jaar geleden besloten om toch te minderen met werken en hem wat laten genieten van zijn pensioen. Werken deed hij (dachten we toen) niet zo graag.
Tot we hem helemaal achteruit zagen gaan, niet meer spelen met de maatjes, geen zin om als eerste het lekkers te komen halen, achterbenen werden stijf,... veearts raadde aan om voor de achterbenen toch wat licht longe werk te doen. En wat leefde hij weer op! Inmiddels rijden we weer 3 keer per week waarvan we regelmatig nog springen. We gaan veel aan de hand wandelen en doen ook aan grondwerk.
Mocht hij niet meer bereden kunnen worden zou ik sowieso kijken of we nog aan de hand kunnen wandelen en het grondwerk kunnen verder zetten. Wat werken houdt hun dan toch blijkbaar nog wat jong, en voor hem hoop ik dat we zo nog 10 jaar mee kunnen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:18

kking schreef:

Heb de optie toegevoegd!

Antwoorden lijken aardig anoniem, al toont de poll iets anders, toch wel interessant!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:19

Dan blijft hij gewoon lekker bij ons. Onze Bengel is 9 en heeft ocd, hij begint nu al wat minder te worden, maar hij blijft dan gewoon lekker bij ons als grasmaaier en gezelschaps paard.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:21

Hier ook. Ze blijven gewoon bij mij thuis. Alles blijft hetzelfde, alleen niet meer rijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:22

Ik hou hem lekker waar hij nu staat, maar ben wel voor op tijd afscheid nemen.
Verkopen iig niet, zou hem ook niet ergens op pensioen sturen, wel in de buurt.

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:26

Mijne is naar Frankrijk verhuist en staat nu heerlijk met zo'n 20 andere paarden op een stuk van 90 hectare een bossen, zandvlakten en grasland. De kosten zijn ook zelfs lager dan terwijl hij wel 24/7 toezicht heeft en de mensen daar zelf accupunctuur en massages aan hem verlenen :j
Overigens is hij met pensioen, verkopen zal ik hem nooit

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:26

Blijft hij gewoon hier :) Wel zolang het paard lekker paard kan zijn.

NikkivanOlst

Re: Wat heb jij over voor jouw oude knollie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:28

Mijn paard blijft lekker tot zijn dood bij mij :) En zo niet, dan toch :)

Mocht hij geen 'paardwaardig' bestaan meer kunnen lijden, dan hoeft hij ook niet door te gaan :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:29

En de opmerking, andere dingen doen zoals vrijheidsdressuur... Bedenk dat alle oefeningen met het lichaam al behoorlijk belastend zijn, als een paard vanwege bijvoorbeeld kissing spines/artrose niet meer gereden mag worden, kun je ook een hele berg grondwerk/vrijheidsdressuur oefeningen laten vallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:30

mijne staan aan huis,blijven tot hun dood....mijn fries is nu 21,mijn nieuwe aanwinst 3,shet 17.
Ze maaien het gras,en houden mij bezig.
Ik heb heel veel voor mijn paarden over,zorg er iedere dag voor,ga niet op vakantie en heb in mijn inmiddels overleden paard 8 jaar lang 150 euro per maand gestopt aan medicatie.
Ik heb geen kinderen dus dat scheelt wat financieen betreft :+

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:52

Paard blijft bij mij tot hij aangeeft dat het niet meer gaat. Dat is wel het minste wat ik voor hem kan doen

En ts bedoelde je niet dat de antwoorden unaniem zijn ?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:54

Ik verplaats dit topic van VSW naar PP waar het beter past.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:55

Natalie36 schreef:
Paard blijft bij mij tot hij aangeeft dat het niet meer gaat. Dat is wel het minste wat ik voor hem kan doen

En ts bedoelde je niet dat de antwoorden unaniem zijn ?

Ik volg je even niet. De poll is voor een globale aanduiding, de reacties voor gedetailleerde reactie en eventueel antwoord op de vragen indien van toepassing :).

Mijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:57

De mijne blijft lekker staan waar hij staat. Daar voelt hij zich prettig en mag hij tot zijn einde blijven