[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:29

We hebben echt met een officiele meetstok, haar vierkant staande op harde tegelondergrond gemeten. Zo'n aluminium meetstok met een waterpas dwarsstuk er aan, had ik speciaal er voor aangeschaft.
Je meet toch het middelste stuk van de schoft? Dus het midden tussen waar de hals overgaat in de schoftboog en waar die overgaat in de rug? Het hoogste deel van de schoftboog?

Ik dacht ook mist er geen 10 cm aan die meetstok, hahaha, maar meer waarschijnlijk is dat ik haar groter heb willen kijken (te grote ogen gehad), omdat ik haar nogal leuk vind.
Het maakt ook niet uit, het verbaast me alleen, omdat ze dus wel een 185 maat deken nodig heeft op zo'n kleine stokmaat.

Maarja, het is ook een merkwaardig type kruising, een allegaartje, met een Haflinger/Fries moeder en een KWPN warmbloedtuigpaard vader dus tsja, kun je alles van verwachten.

Ik vind haar er zeker niet minder leuk om, ik kan nou nog niet zeggen dat na haar lastige gedrag ik al afgeknapt ben, het is echter wel alleszins een aanslag op mijn geduld, waar ik niet zo rijkelijk mee gezegend ben, maar misschien is zij juist wel degene die mij hierin uitdaagt, zodat ik wel moet leren dat te hebben. Onzeker word ik er goddank niet van, ik vind het eerder wel een uitdaging, om bij haar de juiste benadering uit te puzzelen. Ze meent er ook allemaal niets verkeerds aan, ik heb haar nog op niet één vervelende "streek" kunnen betrappen, dat ben ik wel anders gewend geweest van Bonte Jaopie, die heeft écht wel een paar gerichte rotstreken. Khavanna lijkt voornamelijk erg onzeker, en snel upset, met een toenemend vertrouwen van haar kant zou ze meer rust/ontspanning moeten kunnen vinden.
Het is ook pas de 7de keer dat we iets met haar ondernemen, dus verbázen doet het me niet.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:37

Had mijn verzorgpony ook verkeerd ingeschat. Ik dacht die is rond de 1.48 bleek ook maar 1.42 te zijn, geluk dat hij zo breed gebouwd was dus kon ik er met mijn 1.74 nog makkelijk op.

Hoe 'groter' ze zich gedragen, hoe groter ze ogen.

Als ze echt zo'n miepje was die overal van schrikt en ineen duikt had je haar niet zo groot geschat en groot gevonden gok ik _O-.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:48

Khavanna is ook tamelijk stevig al zou je dat aan haar hoofd en beenwerk te zien niet direct zeggen, maar ze heeft echt wel kont, rug en boeg. Ik pas er met 1.73 en amper 60 kg ook nog goed op, maar dat lijkt momenteel even een verder weg plaatje te worden. Eerst moet het ongeleide projectiel eens even kalmeren, vertrouwen vinden, en aan het werk gezet worden op een constructieve manier, dat mag longeren, vrij werk, grondwerk, etc. Ik voorzie enorme linke toestanden als dit niet grondig wordt doorgewerkt, ze is volgens mij niet zozeer báng, maar maakt zichzelf overstuur wegens gebrek aan vertrouwen in de omstandigheden (en kennelijk dus ook in mij).
Maar kom op zeg, ieder paard moet hier doorheen te leiden zijn, ook al is ze ruim 6 jaar, ze is niet helemaal een onbeschreven blad dat nog nooit iets heeft gedaan of meegemaakt.
Een tijdsspanne verbind ik daar echter niet aan.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:59

Gewoon lekker doorwerken. Ze heeft bij Crazy Cactus een goede basisopleiding gehad. Als ze straks meer aan het werken met jou en L. gewend is gaat ze waarschijnlijk ineens met sprongen vooruit.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 14:25

Kapotgetrokken Micklem vandaag weggebracht naar plaatselijke schoenmaker: kon ze voor rond de 15 euro repareren, dikke meevaller dus!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:37

Shock nr. 2: Jaopie is gemeten 1.54 schofthoogte.... -O-

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:46

Whut ?? Arme jij. :D _O-

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:53

Ja ik ben totaal afgebluft, dat is dus ook een ponymaat. Een bonte dwerg! Die toont dus écht een stuk groter, I couldn't believe it! Die komt toch totaal niet als een pony over ook? Ik rijd dus geen paard maar een pony.
Maar tsja, meten is weten (weet niet óf ik het wel had willen weten, bwahaha...)
Morgen komt L. weer, meten we Khavanna nog een keertje na.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:59

:') :') :')
Klopt die stok van je wel? Ik had ze ook niet zo klein ingeschat.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:03

Op die stok heb je ook een Engelse maat staan, althans op de mijne met zo'n waterpas. Heb je die niet gebruikt? :+

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:06

Ik ben dat dit de realiteit is, we hebben ons echt niet vergist met de inches-kant of zoiets....we hebben gewoon de ned. kant in cm afgelezen...

We meten ze beiden nog een keer super-zorvuldig na, maar ik heb zo het vermoeden, dat het toch écht zo blijft. Of we hebben heel raar staan doen met die aluminium meetstok, maar ik zou niet weten hoe dat zou kunnen, gewoon helemaal uittrekken en het zwarte dwarsstuk waterpas op het middenstuk van de schoft zetten, vierkant op harde tegelondergrond.

Van Khavanna's 1.38m kan ik me het nog wel enigzins indenken, maar van Jaopie's net 1.54 val ik echt van m'n laarzen.
't Is wel een lesje in bescheidenheid.... daartegenover hebben de paarden (eh... PONIES) blijkbaar een opgeblazen mega-ego.... _O-

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:15

Hahahaha je hebt helemaal geen paarden :D je bent een onvervalste pony-ruiter!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:21

Ja, tot die conclusie ben ik nu ook gekomen......hahaha.

Mensen die Jaopie kennen of de fotorepo's van hem hebben gezien en aan wie ik de maat van Jaopie heb verteld, gelóven me niet eens....ik geloof het zelf nauwelijks, maar ik ben zelf natuurlijk ook geen reus met m'n 1.73 en 60 kg, dus vandaar dat ik op Jaopie niet uit zag als een weggewaaid herfstblaadje... :7

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:25

Zo op de foto's tonen ze beide echt niet klein! En jij zelf ook niet trouwens.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 13:32

Misschien hebben we alle drie een mega-ego en lijken we daardoor groter.... :D

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:47

_O- _O-
Nee gewoon grote karakters ;)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 14:03

Nou ja, passen we tenminste goed bij elkaar.
Heb al weer zin om morgen met "het karaktertje" Khavanna aan de slag te gaan!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:20

Zowel Fries als tuiger hebben flinke hals en behoorlijk hoge halsaanzet ook, daarom heb jij het idee dat er nog paard voor je is als je er op zit en ze tonen er ook een stuk groter door.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 14:02

Vanochtend een hele fijne trainings/longeer-sessie met Khavanna gehad, ze leert echt élke keer bij (ik ook) en pakt alles wel heel goed op. Dat moet ook, want ik sta er zometeen weer alleen voor, voorlopig. L. moet aan haar knie geopereerd worden van de week en is dan een behoorlijk tijdje uit de running. Geen denken aan dat ik Khava dan weer weken - zo niet maanden - werkeloos in de wei laat staan!

L. kwam vanmorgen dus voor voorlopig even de laatste keer. We loodsten samen Khava uit de wei, dat gaat nu echt goed en relaxed, ik hoefde aleen maar mee te lopen met losjes een longeerlijn er nog voor de zekerheid aan (aan het halster). Maar het was niet echt nodig meer geloof ik.
Ook toen Jaopie weer krankzinnig heen en weer begon te galopperen -help ze nemen m'n meissie mee -
en luid te brullen, keek ze niet eens om.
De altijd nieuwsgierig-drukke paarden langzij zijn een groter puntje: dan wilde ze wel stoppen om te neuzelen, maar dat lieten we niet toe. Met een vingerprikje op haar bil liep ze ook meteen weer door. We hadden dit keer ook geen pluk hooi ter afleiding meegenomen... nou moest ze het maar eens gewoon zonder poespas doen. En dat lukte.

Vastgezet aan halster op de poetsplaats -met twee lijnen - even een kort borsteltje er over en vervolgens de longeersingel er op geprobeerd, licht aangetrokken (geen reactie), daarna een zadeldekje, vervolgens het zadel dat ik een paar keer heen en weer bewoog (geen reactie). Niet aangesingeld natuurlijk -babysteps nemen! - en vervolgens voor het eerst peesbeschermers om haar voorbenen gedaan (ook geen reactie, alleen toen ze naar de rijbak stapte trok ze elk been even onwennig omhoog, dat was alles). Ze kan nog wat ongenuanceerd bewegen, en hoewel ik absoluut niets met peesjes heb, had L. die van haar D.pony voor de zekerheid meegenomen, mooie gelegenheid weer eens wat nieuws bij Khava uit te proberen. Het maakte haar dus niets uit. Ze is bepaald geen rillig type met dingen die je er op of aanhangt (behalve dat hoofd natuurlijk...)
Daar stapte madam dus met ROZE peesbeschermers door de bak, hahaha!

We lieten niet de longeersingel of het zadel op, we wilden eerst dat ze ging begrijpen hoe ze ontspannen op stemhulpen en lichaamstaal moest reageren bij het longeren.

Ze liet zich totaal niet meer door de wijs brengen door de paarden naast de bak (nou waren die wel een heel stuk rustiger da de laatste keer moet ik er bij zeggen).

Na twee rondjes op de cirkel wandelen, nog aan de buitenzijde begeleid door L. aan halstertouw werd ze losgeknipt en ze bleef netjes rondstappen ook, geen gedribbel of gestress. t Was duidelijk dat ze nog wist wat de bedoeling was. In draf ging ze nu ook veel beter, hoewel af en toe nog enorm overijld, het moment wanneer wij haar weer naar stappen terug loodsten. Alle rustmomenten of terugkomen naar kalmer gewenst tempo werden door ons uitvoerig bejubeld.
Ik wilde eigenlijk dat ze haar hals zou laten vallen, maar dat gebeurde slechts incidenteel even, dat was misschien nog net iets te veel gevraagd in dit stadium, daarvoor moet ze écht totaal relaxed zijn. Maar naarmate de drafsessies vorderden en er op beide handen een galopje (met enkele vreugde- bokken) was geweest gebeurde dat toch vaker en begon ze er korte briesjes bij te geven en ook liep ze stukken in hetzelfde tempo en in tact. Daar moeten we heen!

Af en toe wilde ze stoppen en kwam dan naar ons naar binnen gedraaid, hetgeen we makkelijker hadden kunnen verhelpen (of voor kunnen zijn) met een longeerzweep, maar we hadden beiden het gevoel dat we haar daarmee in dit stadium wellicht net weer over de zeik zouden kunnen brengen, terwijl juist ontspannenheid en overgave ons opzicht vooral was. Kan in later stadium (volgende keer misschien) ook nog wel, ALS ze maar ontspannen rondging. Ze liet zich overigens wel vrij gemakkelijk weer wegsturen om op de cirkel verder te gaan. Een vingerknip en wijzende vinger volstond daarvoor.

Nu merkte ik wel op, dat als ze naar binnen draaide dat ze dan naar mij toe kwam, zodat ik op een gegeven moment de rijbak uitging en L. met haar verder liet werken. Het is tenslotte de bedoeling dat ze zelfvertrouwen krijgt en niet aan mij gaat plakken.
Eventjes overwoog ze uit de cirkel achter mij aan te gaan, maar L. wist haar aandacht naar zichzelf toe te leiden.

Ik bleef achter het hek staan kijken en genoot van een heel aardige longeersessie waarbij L. Khava in alle drie de gangen op beide handen doorwerkte. Ze ging steeds beter en sneller reageren. tenslotte was Khava aardig bezweet op borst, hals en schouders en ging L. uitstappen aan een losse lijn door de hele bak heen, waarbij Khava haar als een hondje volgde. Stopte zij, dan Khava ook, die steeds heel goed de persoonlijke ruimte van L. respecteerde, en geen moment probeerde zelf de regie te nemen.
Dat was weer eens wat anders dan bulldozer Jaopie....

Toen Khavanna wat opgedroogd was was het wel weer genoeg en ik zette even de waterslang aan, niet OP Khavanna, maar die verblikte of verbloosde niet van het plotseling naast haar klaterende water. met natgemaakte sponzen hebben we haar benen en hals en boef wat afgenomen, waarna we met veel klittenbandgekraak de peesjes van haar benen "rukten" (geen reactie van Khava) en de pezen met koud water met de spons afnamen.

Op de terugweg naar de weide wilde ze eventjes aandribbelen toen ze Jaopie daar in de wei heen en weer zag ijsberen, maar dat was met een klein rukje en "Stappen!" ook afgelopen.

Goed gedaan Khava! Erg tevreden over haar welwillende instelling en snelle leervermogen, handje brokjes en huppekee, weer bij Jaopie in de wei, die nu ook door heeft dat hij eerst achteruit moet stappen als zij door het hek binnenkomt, en daar niet moet gaan staan drammen.

Morgen is Jaopie weer aan de beurt, en donderdag zal ik dan Khava eens in m'n eentje uit de wei moeten halen. Dat zou nu toch moeten kunnen! Gewoon opletten letten dat ze niet stopt of omdraait, want ik zal er nu voorlopig alleen mee verder moeten.

Zal even moeten rondshoppen voor beenbescherming voor haar, L. heeft haar roze peesjes (maat pony) voor de zekerheid even bij mij achtergelaten, voor de eerstvolgende keer. Khava krijgt echter géén roze peesbeschermers, hahaha....
En oja, ze is écht 1.38m geen twijfel over mogelijk.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:56

Wat een fijne update, Terpentijn !
1m38. :j Het blijft shocking klein. _O-

Komt zo te horen dik in orde.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:41

inderdaad, fijne update !!!

switt
Berichten: 847
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:32

Hoe is het nu met Khavanna, ben je nog alleen met haar aan de slag gegaan?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 16:55

Nee. Ze staat inmiddels te koop.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:58

whut?

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:03

Stille meelezer meldt zich.
Ik schrik hiervan, je leek zo blij met haar! Waarom staat ze te koop? :)