[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:08

ze glimt je tegemoet

en zo te zien ben je ook met deze staart bezig geweest

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:13

Wat een mooierd met een leuk koppie. Dat gaat nog wat worden, zoals ook al te lezen is, maar jullie zijn goed bezig. Echt zo leuk dat we haar (en jullie) vorderingen en opgroeien ook kunnen volgen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:28

Ja ze hebben gelijk, ze zagen het eerder dan ik, ze wordt écht een volwassen merrie, het verschil met de vorige foto's van begin vorige zomer is overduidelijk. Duidelijk aan het uitzwaren. Het pony-achtige gaat er af. Hier staat een ondernemende lady, en geen klein meiske meer.

Onderschat dat dametje maar niet: Khavanna today:

Afbeelding

En naast Jaopie:

Afbeelding

I'm starting to seriously fall in love! What a girl!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:51

Wat een lekker stel!

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:33

Wow Terpentijn wat een prachtig paardje. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 21:44

Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-09-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:46

Prachtige foto's! <3

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:52

Wow, mooie foto's !!!

Edit: mooie paarden !!!

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:54

Wow wat een knap wijffie zeg! Lekker mee bezig gaan hoor!

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 12:08

Prachtig is ze!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 13:19

Die meid is echt ook bliksemsnel, tijdens het galopperen voor de shoot liep ze geregeld Jaopie er met gemak uit.

Dat nu, vond Jaopie niet zo heel leuk. Sjaggie momentje:

Afbeelding

Maar moet je niet denken dat dat tegenwoordig nog enige indruk op Khavanna maakt, die weet zelf wel wat ze waard is en krijgt steeds meer eigendunk. Zij steelt haar eigen show wel:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-09-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:21

Vind die streep over haar schouder zo tof!
Verschil in beharing tussen haar en Jaopie is wel groot, trouwens, Jaopie lijkt er nog enormer door. :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 13:25

Ja is een enorm verschil, zij krijgt ook nooit een hele vette wintervacht, en ook geen sokjes van belang. In haar zit dan ook geen spatje Tinker, wél Fries van moederskant.

Haar vader is een KWPN bonte tuiger, dat zie je écht wel een beetje terug op de laatste foto (halsaanzet, hoofdprofiel, bewegingsafloop).

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:26

Oh, joh, dan heb ik niet opgelet. :7 Ik dacht dat zij dus ook een halve Tinker was en daarom vond ik dat verschil zo gek. :+

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 09:53

Khavanna on the run:

Afbeelding

Vergelijking tussen Jaopie en Khavanna:

Afbeelding

Wat zijn ze toch verschillend:


Afbeelding


Maar lekker rennen kunnen ze allebei. Hij vindt 't niet zo leuk als zij hem er uit loopt....:


Afbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:41

Beauty is in the eye of the beholder.... and beyond.

Khavanna:
Afbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:28

Ha, vandaag nieuwe (maat grotere) 0 grams regendeken (met hals) voor Khavanna aangekomen, nieuwe soft longeerlijn, plus wave frontriem maat Cob met een niet al te glimmend, beetje mat goudkleurig koord erin (die moet in haar Micklem Multi Bridle hoofdstel, daar zit nu nog een zilver glittersteentjes strass frontriem in, maar Khava is geloof ik niet zo van de glitz en bling, dus maar niks te opzichtigs genomen). Ook heb ik besloten dat zilverkleurig haar niet zo staat, dus ga ik voor de wat warmere goud/messingkleurige accenten.

Ik had ook een meetstok besteld, die is eindelijk aangekomen, dus morgenochtend kunnen L. en ik weer aan de gang met haar... en zal ik eindelijk eens nauwkeurig kunnen opmeten wat haar stokmaat nu is! Want dat was al jaren een inschatting.
L. was een beetje ziek en kon vandaag niet, morgenochtend om 9.00 uur dus weer wel. De zware bak is nu droog en vlak gesleept, en alle spullen die er her en der langs de randen in lagen zijn er uit, dus we gaan eens lekker prutsen en doen met haar morgen!

Heb er echt zin in, weersvoorspelling is ook rustig met weinig wind.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:30

hihi benieuwd hoe ze op die meetstok gaat reageren. :)

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:33

Mooie foto's! Ik ben benieuwd hoe groot ze is. Hoe groot is Jaopie? (hoe spreek je zijn naam eigenlijk uit? :o :D )

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 13:43

@Jokari: ik verwacht niet dat ze moeilijk doet over die meetstok, ze doet ook nooit moeilijk met dekens, spuitflessen, dekjes, singel-dingen etc. Je kunt aardig aan haar rondplukken en -prutsen met spullen zonder dat ze er ooit op reageert, alleen dingen aan/op haar hoofd vindt ze soms érg vervelend. Maar je kunt dan weer wel rustig met een spuitfles vlak bij haar gezicht komen (bijv. maantop met ontklit/glansspray doen). Hoe ze op waterslang reageert weet ik weer niet, als het moment daar is ook proberen. Maar (lauw) water probeer ik eerst toch met emmer en spons bij haar uit.
Er zijn nog zo veel dingen die ik niet van haar weet, maar dat is juist het avontuur.

@Jennyxx: Jaopie is gewoon de Drentse spelling voor JAPIE, grinnik....Van Japie weet ik dus ook zijn stokmaat niet, laatste keer officieel gemeten was-ie 1.57 schofthoogte, maar toen was hij 3,5, sedertdien is hij echt nog wel een redelijk stukkie gegroeid (hij is nu 11). Die gaan we ook meten natuurlijk.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:56

Leuk, nieuwe spullen voor het paardenmeisje en lekker tutten en teuten. Ik ben ook benieuwd hoe groot je paarden nu zijn.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:42

I'm in shock, ze mat 1.38, midden op de schoft, hoe kán dat, zó klein? Vraag ik me af hoe klein Jaopie dan is, want dat verschil lijkt op de foto's helemaal niet zoooooo groot. Van Jaopie weten we het nog niet, die moet daarvoor ook eerst naar voren vierkant staan op de stenen poetsplaats, dus die meet ik eerstvolgende keer. Zal Khavanna ook nog een keer over-meten, misschien hebben we het niet goed gedaan (jaja, hoop ik natuurlijk). Nou ja, als het zo is, is het zo, ik had echter wel wat groters verwacht.

Khavanna reageerde trouwens totaal niet op de meetstok, ook niet op de nieuwe Harry's Horse 185 maat regendeken met hals, die haar trouwens goed paste, voorheen had ik 175 dekens, die zijn dus met name om de borst te klein geworden. Deken weer af gedaan, ze heeft die nu nog niet nodig, want mag gewoon een wintervacht krijgen.

Ze ging netjes mee uit de wei bij Jaopie vandaan, pluk hooi voor onderweg mee.
De langzij lopende paarden werden niet echt meer bekeken, heel even wilde ze stoppen om te kijken, maar dat mocht niet van L. en mij. Die paarden (paard en pony) zijn naar de voorste weide verplaatst, die ligt naast de rijbak, met een rijtje struikgewas en wat bomen er tussen.
En waren dus ook vanaf de poetsplaats zichtbaar en héél druk aan het doen, waar Khava merkbaar nerveus van werd. Ze stond erg nerveus te trappelen we hadden twee vastzetlijnen aan de zijringetjes van het bitloze Micklemhoofdstel aan de stang gebonden en gingen gauw naar binnen om een halster te halen om over het hoofdstel heen te doen, en haar daaraan vast te zetten, oh oliedomme uilekoeken die we zijn.
De paarden begonnen opeens heen en weer te rennen in de wei , zij schrikt, rent naar achter, voelt weerstand, komt omhoog en KRAK, beide leren lussen van de Micklem (waar de teugels aan vast zitten) stukgetrokken, ik kon haar nog net bij het hoofdstel vastgrijpen voordat ze in de gaten had dat ze los was. Snel halster om en daaraan vastgezet.
Ik wist het ik wist het ik wist het... dat ze zulke paniekreacties kan vertonen, en daarbij gaat hangen of steigeren, mag ik nog blij zijn dat ze geen bit in had, want zo zet je natuurlijk geen paard vast.
Micklem met mooie nieuwe frontriem er net in gezet meteen stuk... eigen schuld.
Niks voor mij eigenlijk om zo nonchalant met paarden om te springen, maar zo zie je één moment denk je KAN WEL EVEN, ja mooi niet dus, zéker niet bij haar. Je moet overal op bedacht, met name in zo'n groenig stadium.
Weer wat geleerd, nooit meer doen dus. Micklem zal ik proberen bij een tuigmaker te laten repareren (weet iemand een adresje?) anders wordt het een nieuwe.

L. keek mij geschrokken aan vanwege het hoofdstel, maar ik was allang blij dat Khava geen moment door had gehad dat ze los was geraakt en dat er niet iets nog veel ergers was gebeurd... het is maar spul, zij is een levend wezen.

We namen haar meteen mee de rijbak in om wat aan de hand/longe te gaan doen. de paarden bleven heel vervelend klieren- rennen, aan de struiken en blaadjes rukken en ritselen - in het weiland daarnaast, dus ze was aardig gestresst, maar ook daar zal ze toch gewoon aan moeten wennen.

L. ging weer aan de buitenkant met haar aan het halstertouw rondwandelen op de cirkel, ik had de longe aan de andere kant losjes vast en stond in het midden. Ze dribbelde en klierde wat af. Ho en stap op commando of lichaamstaal had ze nooit nu opeens nooit van gehoord, dus ik probeerde Prrrrrrrrr, dat werkte dus wél. Ze luisterde er duidelijk naar en kalmeerde er van, ging daarop wel in een lagere versnelling. Well... whatever works....
We beleven er zo mee stappen in beide richtingen tot haar hals ging zakken en haar ogen wat rustiger werden. Toen pas mocht ze gaan draven, eerst nog begeleid door L. aan het halstertouw, maar dat ging eigenlijk wel goed, dus knipte L. haar daarvan los. Nu zat ze alleen nog aan de longe en moest ze toch in d'r eentje op de cirkel blijven lopen. Dat bleef ze ook vrij netjes, ze had wel de neiging bij het minste of geringste geluid van "de twee" naast de bak in overdrive te gaan draven, en het was dan eigenlijk niet te doen haar tot bedaren te krijgen. Toch moest ze dan van ons meteen weer terug in een normaal tempo, of weer gaan stappen. Pas toen ze op beide handen in een normaal tempo op de cirkel bleef draven mocht ze ook in galop, waarbij ze eens flink met haar hoofd schudde, en een paar idiote energieke bokken gaf. Ze trachtte echter niet uit de cirkel weg te rennen of andere gekkigheden. We lieten haar die adrenaline maar even er uit werken, zo lang ze niet keihard en onbeheerst ging rondscheuren vonden we het niet zo'n drama. Ze ging daarbij eerder weer over in draf, hetgeen haar favoriete gang blijkt. Ook heeft ze eerder de neiging om naar binnen dan naar buiten te vallen op de cirkel, of soms naar binnen te komen, maar je kunt haar redelijk makkelijk weer naar buiten sturen met een zwaai met het uiteinde van de longe, of met het opgerolde deel er van. Een longeerzweep hadden we er niet bij, de kans dat ze daarvan nog paniekeriger zou raken leek ons niet denkbeeldig. Misschien in een later stadium als richtingaanwijzer er bij halen, nu nog niet....

L. en ik keken elkaar wel een paar keer aan van: is die eigenlijk ooit wel aan de longe geweest?!? Ik weet van wel, want zelf de foto's en filmpjes er van gezien, maar okee, ook hier behandelden we haar maar weer als een totaal groentje. Het ronddraven ging allengs rustiger en we zagen dat ze begon te dampen in de frisse ochtendlucht. Haar hals begon te zakken en ze hield tact en tempo (min of meer).
De ontspanning zette door en toen ze helemaal niet meer reageerde op de muitende paarden langszij en met de oren naar voren en met zachte ogen rondging zetten we haar in stap. Uitstappen tot er niet meer gedampt werd. Stoppen zodra ze kalm was.
Snoepje, aaitje, en terug naar de wei, hetgeen uitstekend ging want "welke paarden?" Daar mocht ze lekker aan het hooi met Jaopie samen.

Hier is nog een berg werk aan de winkel. Het longeren -of wat daar dit keer voor door moest gaan - vindt ze duidelijk leuk. Het grootste probleem is haar enorme nerveuzige schrikkerigheidheid op omgevingsfactoren en de mogelijk paniekreactie(s) die dat kan geven, als we dat niet onder controle krijgen kunnen we niet zo veel. Maar we zetten door en vertrouwen er maar op dat tijd, herhaling en toenemend vertrouwen van haar kant haar doet inzien dat dat echt nergens voor nodig is.
Tegelijk is het belangrijk dat ze haar springerige energie ergens in kwijt kan.

Met enigzins gemengde gevoelens, en weer enkele inzichten rijker, en weer van alles om over na te denken spraken L. en ik af voor maandagochtend.

Morgen Jaopie rijden (en meten!)

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:53

Zoooo dan ! Dat is klein zeg ! Ontbreekt er niet ergens 10 cm onderaan de meetstok ? :D Ze wordt er natuurlijk niet minder knap op, maar ik moet zeggen dat toen mijn Ijs gemeten werd op 1m35 ik toch ook enigszins van mijn stuk gebracht was. :D Ik had toch wel 5 cm meer verwacht. :=

Je mooie Micklem, wat een zonde. Gelukkig niets ergers dan dat.

Hopelijk zorgt regelmatige herhaling er inderdaad voor dat ze mettertijd rustiger wordt.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:04

Ja ik kan het me ook gewoon niet voorstellen, misschien hebben we toch iets verkeerd gedaan met die meetstok, maar wát zou ik dan ook niet weten, volgende keer maar even de buurman van de AraboFriezen er bij vragen, of hij er even bij wil zijn.... zei ik hoopvol, hahaha.
En anders... is ze gewoon écht 1.38 schofthoogte, nou ben ik ook wel brandbenieuwd naar Jaopie eigenlijk....

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:51

Meet anders met een meetlintje de afstand elleboog - kogel, x2 doen en dan kijken waar je uit komt. Groeischijven in de benen zijn dicht, dus meer hoogte dan in de benen zit komt er niet. Is net als truc met het touwtje over hoe groot een jong dier wordt, maar ook makkelijk om stokmaat in te schatten als je geen stok hebt of echt waterpas en vierkant staand paard meten lastig is.