[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:14

TS wat een geweldig topic heb je !! als je een boek uit brengt komt die uiteraard in mijn boekenkast te staan O:)
Spoiler:
ik hou van boeken en jou verhaal in een boek := dat kan ik denk ik dan niet meer neerleggen

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 15:51

Khavanna en Jaopie hebben gisteren een hooi-voerbak in hun wei gekregen, zelfgemaakt door landeigenaar. Briljant, onderstel ijzer, bovenste deel soort houten bak met bodem als soort lattenbodem. Vocht kan er door, hooi niet.
Hooi kan nu niet meer door de wei waaien en komtniet in de blub. Ook Khava kan er nu nie meer doorheen stampen (wat ze en leuke hobby vond, maar ze vertrapt dan veel te veel de natte grond in).
Ook wordt de kans op zandkoliek hier aardig mee gereduceerd.
Ben er erg blij mee.
Nou wachten hoe lang het duurt voordat Jaopie 'm sloopt....hahaha.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:43

Zo'n bak is idd geweldig om verspilling tegen te gaan. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:47

Vandaag mocht ik tot mijn vreugde vernemen dat helpstertje L. toch weer een stuk beter gaat met haar geopereerde knie en ze tóch wil proberen in januari weer met Khava te komen helpen.
Dat zou voor zowel mij als Khava natuurlijk superleuk zijn!

Jaopie is trouwens enórm ingenomen met zijn nieuwe hooivoerbak. Khavanna iets minder, want nou kan ze hem niet meer zo treiteren zoals ze gewoon was.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:06

Khavanna is écht niet blij met de nieuwe voerbak. Al ik daar hooi in deponeer begint Jaopie enthousiast te eten, maar dan staat zij te stuntelen en te hannesen zo van: Zal ik meelf tussen Jaopie en stroomdraad friemelen om er ook bij te kunnen? En staat ze mij zo'n beetje verwachtingsvol aan te kijken van: man gooi dat hooi nou gewoon er naast op de grond, dan kan ik ook beginnen.

Maar daar beginnen we NIET meer aan.

Pas als die hele bak gevuld is en ik ondanks haar smekend blikken heel harteloos wegloop rent ze opeen de andere kant om en begint aan de andere kant te eten. Ze staanop een gegeven moment ook wel uren gebroederlijk naast elkaar te eten, het lijkt er op dat deze constructie althans Jaopie veel minder stressgedrag oplevert.

Khava heeft verder iedere ochtend als ik bij de wei aankom het bovenste klittenband waarmee de vaste hals van de 0 grams regendeken dichtzit, los (althans uit de gesp, maar wel het klittenband weer netjes op elkaar). Hoe ze dát voor elkaar krijgt is me een raadsel....

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 19:13

Hadden we net Khava en Jaopie gebroederlijk samen uit de nieuwe voerbak etend, slaat de ijzel toe.
De grond rondom de voerbak was al aardig drabbig aan gort gelopen, maar dus nu één veld van keihard bevroren pieken en dalen, waardoor eerst Khava, maar vervolgens ook de wat fysiek hardere Jaopie niet meer naar de voerbak wilden komen.
Kwam ik in de ochtend aan: Joehey, jongens... eten!
Staan ze me aan te kijken van: ja hoor: ben jij wel wijs? jaopie naderde tot op 15 meter afstand met horten en stote over de keihard bevoren grond, maar stopte toen.
Khava bleef op 30 meter afstand staan met een achterbeen in de lucht. O jee, was zij gewond gerakt?
Ik ging de wei in en eerst met een bijl de waterkuip doorhakken, daaromheen is de grond wat vlakker.
Ik kwam er zelf bijna niet door over dat berglandschap.
Toen ik vanmorgen weer aankwam zag ik dat er nog hel wat hooi in de voerkist lag en geen van de twee
er op af wilden komen. Zelfs Jaopie niet...?!?
Okee, boodschap begrepen, ik haalde het hooi er weer uit en in 4 etappes 30-40 meter verderop op het hogere en vlakke stuk wei neergelegd, waar zij bleven treuzelen. Dit werd dankbaar aanvaard. ze begonnen er meteen aan.
Van mij mag het gaan dooien, dit is niet leuk meer.
Ik heb even Khava opgejaagd over het vlakke stuk wei en zag dat ze toen wél heel normaal bewoog, Het lag dus écht aan die bevroren pieken en dalen. Nog even haar benen en koten nagevoeld, niks bijzonders.
Vandaag in de namiddag weer hooi verstrekt op het hogere, platte deel, hier waren ze duidelijk blij mee.
Daarna glibberde en glitste ik weer terug, want hier in het dorp is alleen de doorgaande Dorpsstraat begaanbaar, álle bij en zijwegen zijn ijsbanen.
Van mij mag die ijzel morgen afgelopen zijn!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:11

Ja, dat kan ik mij voorstellen, dat die bevroren modderplekken niet fijn zijn voor de paarden.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:20

Vooral Khava heeft er last van, zij staat ook wat hoger in het bloed dan Jaopie, en heeft ook niet zulke sokken (eigenlijk bijna niks) aan haar benen. Dus ook geen "buffer"' tegen de bevroren pieken.
Ook zij leeft haar hele leven al buiten, met zo'n halsdeken is het wel goed te doen voor haar (vorig jaar winter had ze geeneens een vaste hals aan haar deken), dus koud heeft ze het niet, maar ze is wat sneller uit haar comfort zone, zeg maar.

tamary

Berichten: 29230
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:22

Bevroren pieken kunnen behoorlijk scherp zijn, paard met gevoelige stralen loopt dan al snel flink gevoelig. Inspuiten met standaard anti rotstraal middel helpt nog wel eens.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:43

Mijn ervaring is ook dat de paarden zelf heel goed weten wat wel en niet verantwoord is, met dit soort ongein. Fijn dat je goed naar ze luistert en kijkt (maar dat is ook logisch bij jou) en je aanpast.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:03

Khavanna was weer helemaal blij vandaag... dooi en een zonnetje! ze stonden al bij de hooibak te wachten. Hoop dat het nou even zo blijft met het weer, want ik wil weer met haar aan de slag!

lavie22
Berichten: 126
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Noordbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:25

Heel veel succes!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:45

Nou één van de twee heeft een fijn stuk uit de houten rand van de net nieuwe voerbak staan knagen. De splinters lagen er naast. Is niet mogelijk dat er tegenaan getrapt is, want het is net aan de kant waarmeee de voerbak 15 cm vanaf de stroomdraad staat.
Ik verdenk Jaopie, die kennelijk zijn oude Sloopbedrijf Bonte Jaopie weer in ere heeft hersteld.

Ik stond al die tijd al perplex dat die bak maar ongeschonden bleef staan, J. kennende, normaal gesproken sloopt die álles wat in of vlak naast de weide binnen zijn bereik ligt/staat/hangt. Behalve Khavanna, hahaha.

We moeten er maar stalen hoekstrippen overheen maken.

Wat dit nu weer is? Verveling? Narrigheid? Geen idee, mineralentekort kan het niet zijn, ze hebben een grote rode mineralensteen in de wei. Hij zal inmiddels wel weer eens aan de slag willen, vermoed ik... zeker genoeg van z'n wintervakantie...
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-01-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:55

Nog steeds geen woord Russisch dus ...

Komop baas, aan de slag!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 17:22

Nee, Jaopie spreekt nog steeds geen Russisch.. ik vermoed dat hij hiermee wil aangeven "dat het weer eens tijd wordt".

Zodra ik hernieuwd oppak (leuk dat het natte sneeuw-zeikweer hier ook zo meewerkt) open ik voor hem een nieuw topic. Want deze is eigenlijk voor Khavanna....

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:12

Of hij vindt het gewoon lekker. :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:22

Slopen ja, dát vindt ie inderdaad lekker. Is zijn hobby. Die hééft al wat stukgesloopt in zijn leven, autospiegels van auto's die naar zijn zin te dicht naast de weide geparkeerd stonden tijdens de jaarlijkse Oefenmarathon Mennen in ons dorp, kruiwagens, poetsdozen, halsters plus halstertouwen, dekens, jassen, maar ook hele paddockhekken van die stalen buizen, gewoon verbogen en vervolgens uit de hangers getild, motorkap van een auto(effe met voorbeen erop klauwen), voerbakken, bovenlichten en wateremmerhouders.... Hele schuifdeur op rolletjes bij beleringsstal, boem eruit. Zij wand op beleringsstal in twee kreukels geschopt.
En dan vergeet ik nog de dazenval in de zomer (kon hij over de stroomdraad heen nét bij) etc.
Niet zo leuk. Maar Jaopie vindt dngen in en rondom zijn wei óók "niet zo leuk".

Khavanna heb ik nog niet op het slopen van wat dan ook kunnen betrappe. ja ''en keer had ze haar Micklem hoofdstel kapot getrokken omdat ze schrok, maar dat was mijn eigen schuld, ze stond daar toen even aan vast. Schrok, omhoog, en krak ringetjes er af. verder is dat niet zo'n Van Sloophuizen geval.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:51

...Maar Khavanna kan ik af en te ook wel wurgen, want die heeft andere ongein.... Wat dan nu weer?

Nou de Electrische Voerbak.... GRRRRRR!

Het viel me een der afgelopen dagen van een afstand al op dat er helemaal niks van het hooi uit de nieuwe bak was gegeten, toen ik in de middag opnieuw hooi kwam brengen en water ging checken. terwijl ze daar 'smorgens nog zo enthousiast aan begonnen waren. Toen ik dichterbij kwam zag ik dat een hele sluier hooi vanuit de voerbak over het naastliggende stroomdraad gedrapeerd hing.
Ik schopte dat met mijn rubberlaars van de draad af en zag dat de paarden wel 30 meter verderop op het vlakke deel van de wei bleven staan. Dat was raar, want het was die dag nét even dooi, en de hard bevroren pieken en dalen rond de voerbak waren nu gewoon weer veranderd in zachte blub.

Ik vulde de hooibak bij, en ipv Jaopie kwam alleen Khavanna er aan.
WTF?
Daarop liep ik de wei in, met een plukje hooi, en liep naar hem toe, Khavanna begon inmiddels meteen uit de hooibak te eten. Hij begon meteen aan het plukje, maar was niet te bewegen verder dan tien meter naar de voerbak toe te komen. Ik zei nog heel stom: Kom nou maar, joh, de grond is weer zacht, hoor....en ik wees op de etende Khavanna. Toen hij haar zag eten kwam hij toch schoorvoetend naderbij. Terwijl ik hem bemoedigend toesprak keek ik naar de in het hooi rondrommelende Khavanna... en viel plots bij mij het muntje!
Wel allemachtig, die meid! Die heeft de irritante gewoonte met haar neus plukken hooi op te tillen en omhoog/van zich af te smijten ipv gewoon met eten te beginnen.
Dát was er natuurlijk weer gebeurd, toen was het hooi over de stroomdraad komen te hangen, waarmee het hooi in die hooibak gelijk onder stroom stond.... Daar had Jaopie natuurlijk eens een smakelijke hap van genomen en.... zzzzinggggggh! Arme jongen, die durfde gelijk niet meer te eten! Die zal een fijne tets in z'n mond gehad hebben van dat stroomhooi.... Auwwww.... En bedankt, Khava!

Moet de bak dus niet te hoog vullen. Zodra het weer het toelaat bak iets verder van de draad af plaatsen.

Inmiddels eten ze weer gebroederlijk samen uit de bak en heeft Jaopie zijn wantrouwen weer overwonnen.

Het is ook elke paar dagen wel feest met die twee......OVERAL moet je ook op letten en bij nadenken....

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:06

_O- Arme Jaopie. :')

boyca
Berichten: 1089
Geregistreerd: 14-12-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:48

Weer geweldig geschreven, ik heb er beeld bij.
Het is een slimme dame.
Krijg bijna medelij met Jaopie _O-

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:59

Ja lach maar, het is in- en in zielig voor Jaopie, wat die heks hem allemaal aandoet de laatste tijd.
Hij lijkt er allemaal niet meer zo goed tegen opgewassen, en dat een ander behalve hij óók streken heeft... daar valt hem een beetje de bek van open (maar zó hoeft dat nou ook weer niet, hihihi).

Ja, het is een slimme tante, waar nog wel heel wat meer in zit dan ik tot nog toe heb gezien, vermoed ik.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:31

Kan je geen net over je hooi spannen. Kunnen ze het er ook niet uit gooien.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:44

Dat @atent is idd een heel goed idee, dan kan ze het er niet alleen niet meer uitsmijten, maar ook doen ze dan langer over hun hooi: nu nog op zoek naar een net, los bestellen, en zelf pas maken?
Moet natuurlijk niet al te strak over die hooibak staan, anders kunnen ze weer niet bij het laatste beetje....

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:08

kijk eens bij netten voor aanhangwagens. sterk en groot

veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:53

wij hebben zelf hooinetten met karabijnhaken aan de bodem van de voerbak bevestigd. zo doen ze dr én langer mee én ligt het wat minder door de wei. (is ook makkelijk vervoeren, hooi in netten ipv losse plakken