[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 18:43

Nee, je hebt een heel goed punt, ik heb dat ook wel gedacht: geef Jaopie nu een even pauze (alleen af en toe weer een een buitenritje) en geef alles nou eens even aan Khavanna. Dit vind ik zeer zeker het overwegen waard!

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:50

Jaopie, heeft afgelopen tijd ook veel te verwerken gehad. Dus die zit nog "vol" met van alles. Laat dat eens lekker bezinken bij hem en jou. En ga weer aan de slag van het 0 punt. Jij heb ook meer bagage, maar dat snapt Khava nog niet. Ga morgen een fijne buitenrit maken met Jaopie en vanaf maandag is de dame aan de beurt. Gewoon op het gemakkie, basis, en dat uitbouwen. Zo heb jij rust (in je kop dan he) en kan je je aandacht aan 1 paard geven. Ze zijn niet te vergelijken met elkaar, maar je weet nu wel veel beter iets aan te geven in je hulpen. Dat gedeelte kan je mooi gebruiken.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 18:54

Dat klinkt me eigenlijk wel een beetje als muziek in de oren...

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:27

Het advies van pipo klinkt idd het overwegen waard. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:32

Kan niet blijven overwegen (ben ik goed in, hahaha) maar er moeten nu eens knopen doorgehakt worden.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:45

Nou dan, schop onder je kleine bibs en doen! (mijn bibs is minstens 2 X groter haha)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:55

Khavanna gedroeg zich vanmorgen voorbeeldig bij het uit de wei halen en op stal (vanwege de regen) bekappen.
Paarden-buurman hielp weliswaar de twee uit de wei te halen (hij liep met Khavanna), maar het was van meet af aan duidelijk dat Khavanna voorop wilde lopen, dus sjokte ik er met Jaopie maar achteraan.
Ze had de oortjes er op, toch de hals mooi ontspannen, en keek belangstellend naar waar we heen gingen, aan een lossig enkl halstertouwtje. Toen ik expres met Jaopie wat achteraan bleef treuzelen keek ze niet eens om en stapte ze dapper door. Kon niet té veel achterblijven, want Jaopie loopt liefst ook voorop, dus toen hij die afstand 20 meter zag worden werd hij een beetje vervelend. Langzaam haalden we het weer een beetje in, allen met de stal binnengaan (da's een klein staldeurtje maar) ging ik voorop met Jaopie. In twee open boxen (geen wanden of tralies) naast mekaar met hooi, en toen was de hoefsmid er al. Die begon met Khavanna, dat ging natuurlijk keurig.
Jaopie stak z'n hoofd meteen in het hooi, Khavanna koekeloerde een beetje om zich hen. Er was ook van alles te"zien en te horen: biggen, een stierkalf dat nog op de fles staat, rondrennende jonge kittens, een wild lopende kip, de staleigenaresse... ze bekeek en beluisterde alles met grote interesse.

Maar geen spoor van opgefoktheid of angst.
Toen ook Jaopie klaar was ging het weer terug naar de wei, Khavanna weer even netjes en kalm voorop. De meelopende Haflingers in de wei langszij boeiden haar ook niet.

Ze staat weer keurig op de hoeven en is weer klaar voor verdere acties....

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:31

hoe is het met je bijrijder? komt ze nog, heb al een tijdje niets over haar gehoord?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:45

Die is weken geleden al aan haar knie geopereerd, iets dat er al langere tijd aan zat te komen, dus die is wel even uit de running.... Ik hoop natuurlijk dat ze in de toekomst weer erbij zal kunnen zijn, maar dat (hoe lang, etc.) is nu nog niet te overzien.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:00

Dat hebben ze beide goed gedaan deze morgen. :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:11

In de stal durfde Khavanna in tegenstelling tot Jaopie haar neus niet omlaag naar het hooi te brengen, want dan kon ze haar omgeving niet meer zien natuurlijk. Dus hield ik het omhoog bij haar neus. Er wás ook een hoop gaande daar, dus al rondloerend nam ze af en toe met een ruk zo'n hap er van uit m'n handen, nou ja ook goed, kauwen ontspant.
Toen de hoefsmid in de box er naast met Jaopie bezig ging stak ze steeds haar neus over de rand om te kijken wat daar nu weer gebeurde, smid moest haar een paar keer op zij sturen omdat ze ook aan z'n shirt zat te snuffelen en te rommelen, hahaha. Ze is wel een hele nieuwsgierige meid, ze laat al gauw hooi of hapjes liggen als er in haar idee "iets te beleven is" (dat zou Jaopie nou nooit doen).
Die nieuwsgierigheid van haar kan ik natuurlijk wel mooi uitbuiten, had ik zo bedacht.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:22

Klinkt goed! :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 16:04

Khavanna is toch wel een heel ander slag dan Jaopie! Alsof we dat nog niet wisten.... maar nu bleek het eens te meer, ook fysiek reageren ze anders, zij is niet zo robuust en "koudbloedig" als hij.

Ik schrok me gisterochtend rot!

Kwam in dat beestenweer (stormwind, onophoudelijke regen, was die nacht al begonnen) bij de wei aan om eens flink hooi te gaan verstrekken.
Daar staat Jaopie, geschoren en wel, met gemak onder een 0 grams regendeken met hals. Khavanna er naast, zónder deken, maar ongeschoren, die mag gewoon d'r wintervacht houden .... maar ze stond van haar dijspieren tot haar borstspieren te beven en te trilen van de kou! Oren plat, ijskoude hals, ik smeet er een paar armen hooi in de wei (brandstof) en rénde terug naar de stal om haar regendeken te halen.
Och meisje, helemaal onderkoeld aan het raken, ja ze is nou eenmaal geen Jaopie. Die voelde lauwwarm onder z'n regendeken-met-hals.

Wat volgde was een -ondanks de trieste aanleiding - vrij hilarische dans/worsteling om in die vliegende stormwind en kletterende regenvlagen die regendeken bij haar om te krijgen. Dat ding wapperde alle kanten op en maakte (want was splinternieuw) daarbij een knisperend kraakgeluid, dat ze zó eng vond dat ze het herhaaldelijk op en lopen zette. Toch kwam ze steeds naar het hooi terug. Ik kreeg het pas voor elkaar toen ik haar met haar hoofd richting wind had, zodat ik eerst die hals vast kon maken, vervolgens de borstsluiting en de wind dedeken recht over haar rug blies ipv steeds terug over haar lijf.
Nu vond ze de wapperende singels weer eng, maar uiteindelijk had ik alles vast en op maat.

Ze was natuurlijk wel nat er onder, maar ik moest nu ten eerste die wind op haar lijf uitbannen en haar vol hooi proppen.

Dit deed wonderen, want terwijl ik met m'n handen stevig overal over haar lijf wreef, door de deken heen uiteraard, hiel het beven binnen een paar minuten op.

Waarom had ik dat verd... niet eerder voorzien? Ik weet immers dat ze niet zo robuust is als Jaopie?

Gistermiddag weer hooi voor de nacht gegeven, ook weer leker veel, en vanmorgen stond ze er ondanks dat het nog wel rottig weer was, er weer normaal bij. Geen gebeef meer. Dus die regendeken heeft ze ondanks haar wintervachtje toch echt wel nodig in deze barre herfstweersomstandigheden...

Ik voel me nu nóg stom en schuldig er over....

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:15

Is 0 gram dan wel genoeg? Dat houd enkel de wind weg, geeft geen warmte. Mijn kwpn staat nu al onder 100 gram en gaat binnenkort naar 200 hij is ook ongeschoren.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 16:36

Ja dat is voor nu genoeg, het was met name de uren en urenlange combinatie regenvlagen met stormwind die haar bijna de das om deed. de gemiddelde buitentemperaturen zijn nog zó mild, die moet ze zonder die extreme wind nu nog makkelijk aankunnen.

Geschoren Jaopie staat ook onder een 0 grams met gemak nog, ik hou er wel goed rekening mee dat zij nu haar wintervachtje niet meer "natuurlijk" kan inzetten door die (zij het zeer lichtgewicht) regendeken dus als ik het niet vertrouw leg ik er bij haar een Fleece onder.

In de echte winter krijgt Jaopie een 200 grams. Zij, Khava, heeft het altijd goed gedaan onder een 100 grams watervaste winterdeken zonder hals, dit is het eerst jaar dat ik een regendeken voor haar had liggen (gelukkig mét hals, zodat ik gelijk die gemene wind buiten kon sluiten).

Het zijn nou ook weer geen popjes, ze leven hun héle leven al buiten dag en nacht in de wei, maar de extreme weersomstandigheden waren dit keer voor haar te veel van het barre.

Ik sluit ook niet uit dat ik haar bij hele strenge winters met natte sneeuwstormen in de nachten op stal moet zetten.... Dat is even bekijken wat zij nodig heeft.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:07

Ik ken het. Gebeurd hier ook nog wel eens. Penny de teddy staat heel af en toe ook zo te shaken. terwijl Gringo een heel dun vachtje heeft (word absoluut geen teddybeer) maar er wel tegen kan. Ik gooi dus ook soms even een regendekentje op. Dat houd wind en water buiten en dan is het goed. Geen andere deken nodig en zo goed als nooit die regendeken, maar t ligt er wel. Waren trouwens ook wel slagregens. Bleh!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 19:12

Helaas door de meer dan Herfstige (stormwind, slagregens, zeikbak, sopweiland etc.) weersomstandigheden helemaal niks kunnen doen, met Jaopie niet en met Khavanna niet. Vind het niet zo erg, trouwens, ben nog een beetje aan het ""afkicken" van een jaar lessen met Jaopie. Effe niks, jezelf weer herpakken. Jezelf weer worden, ook.
Khavanna is met die regendeken ook weer helemaal zichzelf: ze is weer helemaal in "high spirits", en davert als ik er aan kom (2 x per dag sowieso hooi verstrekken) weer als een malle door de wei op en neer, hele rodeo's geeft ze ten beste, wat is het toch een uitbundige troela.

Tegenwoordig ziet zij mij ook eerder dan Jaopie mij ziet, en dan zet ze meteen de sokken erin: Hoerraaa! Komt-ie! Kom op Japie! PENG POEI WHOEIII.
Jaopie kijkt dan eens op, ziet mij aankomen en komt ook eens in beweging, sjoksjoksjok.
Khavanna rent bokt en vliegt in de rondte en ergert zich rot aan het in haar ogen bejaardengedrag van de 11-jarige Jaopie( met 11 jaar is een paard bejaard volgens Khava, bedaard = bejaard volgens haar).

Daarop rent ze vlak voor zijn neus rondjes dwars door de enorm grote waterplas in het weiland, waardoor de al helemaal niet van plassen en waterdingen houdende Jaopie volslagen ondergesplatterd wordt, die dan idd. een zure ouwemannetjeskop trekt, dat het water ondertussen een meter hoog onder haar eigen buik en over haar benen en in haar gezicht plattert vindt ze geen enkel probleem. Leuk juist, toch...?!? Whieehaahha! Daarna rent ze loei en loeihard op de heining af, steeds harder en sneller accelererend, waarop ik iedere keer denk: Nou néémt ze een sprong.... Maar dat gebeurt niet, ze slaat altijd nét een haakse bocht of gaat in een sliding stop tot 10 cm van de heining, elke keer hou ik mijn hart vast, maar ze schijnt perfect te weten wat ze doet.
En jolige meid, zullen we maar zeggen. *\o/*

Ze moet weer eens aan het werk....
Ga ik nog wat mee beleven.

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:04

Wat fijn dat ze zo duidelijk laat zien dat ze op haar gemak is zeg. Echt top die vooruitgang die ik telkens lees. Ik zou zeggen, ga zo door!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:23

Haha wat een leuk bericht. :)

Ineke2

Berichten: 33153
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:43

Hahaha ik zie het zó voor mij geweldig. Dat word nog wat met die pony :D

Jennyxx

Berichten: 3044
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:46

We hebben bij jouw berichten helemaal geen foto of filmmateriaal nodig :D

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:19

Blij aan te mogen kondigen dat de knie-operatie van helpster L. voorspoedig is gegaan en zij zodra ze wat herstel betreft het groene licht krijgt weer graag zich samen met mij "op Khavanna stort" .
Want ik zit er natuurlijk wel op he, in 2016.
En daar heb ik nou ook gewoon zo'n zin in (sorry Jaopie...).

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:44

Geweldig, zie het zo voor me. Trouwens nog ff verder terug gelezen (was dat in dit topic of die andere van je) lachuh die foto van jou op Kokosje bij Tinenke en Maarten. Past goed.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:59

Hahaha khava gedraagt zich dus niet als een echte Barbie... (meisjespaard) :+

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:06

Neuh... ze kan- echt des merries- zich wel nerveuzerig en miepig gedrágen, wat ik vnl. wijt aan haar groenigheid, maar een Barbietje is ze bepaald niet. Ik vind haar eigenlijk wel iets stoerigs hebben, ze is erg open, nieuwsgierig en opmerkzaam op de kleinste signalen van de mens (lichaamstaal).
Zodra ze in haar element is (lees: relaxed) is ze ook helemaal NIET schrikkerig en springerig, maar eerder erg benieuwd naar nieuwe zaken en dingen.

Als ik wat verder met haar ben en ze wat zelfverzekerder is zou het mij dan ook niet verbazen dat eerder Jaopie de "miep" blijkt en zij de "stoera".... :7