[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:26

Als we iets kunnen doen, geef je maar een gil.
We willen best met je naar een ruitersportzaak rijden voor dekens of iets anders.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 13:06

Ik heb de benodigd dekens liggen, dus dat hoeft niet.

Vanmorgen vroeg bij Jaopie geweest; hij stond al lekker hooi te knabbelen. Daarna kreeg hij een hele spuit Equest Pramox, gevolgd door een twee handjes Speedibeet-Vitalmix combi met daar in elk handje overheen het antibioticum poeder Cubarmix 48. Daarvan moet hij 2 x daags 1 volle eetlepel over zijn biks. Het ruikt naar anijs, en het ging erin als koek. Omdat hij in de ochtend al gewone biks had gehad, besloot ik met de halve emmer Speedibeet/Vitalmix te wachten tot later vandaag.

Toen kwam het stallingsprobleem: maar tot mijn dolle vreugde en grote opluchting mochten J. en Kh. van R. v.d. Bos verhuizen naar de ruime lichte hengstenstallen, die naast elkaar in een aangrenzende zijtak van het stalgebouw zijn gevestigd, en momenteel niet in gebruik zijn. Daar mogen ze logeren tot maandagochtend en ik weer contact heb met de DA. IK KAN DIE MAN WEL ZOENEN ZOVEEL ALS DIE MIJ (en de paarden) PROBEERT TE HELPEN!!! Hoeft er geen ziek paard met dit baggerweer dit weekeinde buiten in de open wei te lopen, man wat een opluchting. Ze krijgen daar ook 4 x daags hooi. Zijn voorwaarde was: wel zelf uitmesten en zelf voor zorgen. Ik zou niet anders willen! Bij deze stallen kunnen ze elkaar ook zien en beneuzelen door een rasterwerk én ze kunnen de gewone stal en zadelkamer in kijken.
Die man heeft en fokt Arabofriezen dus die zit echt niet op twee van die bonte minkukels te wachten in zijn perfecte stallen, maar ik ken hem al 100 jaar, heb geregel met zijn Arabo's gewerkt en kom er sowieso dagelijks over de vloer. Héél tof van hem.
De stallen waar ze in stonden moeten geschikt voor de merries-met-veulens die morgen terug naar de stal komen, dus die moesten (natuurlijk met name die van Jaopie) helemaal leegehaald, uitgespoten en gedesinfecteerd worden. Was ik wel even mee bezig, maar met graagte!
Jaopie keek iets levendiger uit de ogen en wat meer interesse in de omgeving, maar ik juich bepaald maar niet te snel, hij heeft net en smak spullen in zijn lijf gekregen en het kan nog alle kanten op, hij kan ook een massieve koliekaanval krijgen. We kunnen nu even niets anders dan hem heel goed in de gaten houden, vertroetelen en hópen. En maandag weer de DA contacten.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-12-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 13:08

Wat lief van hem. <3

Hier draaien de duimen nog volop. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 13:14

Ik ben hem enórm dankbaar, zo heeft Jaopie de rust, warmte en hands-on verzorging (zeg maar: verpleging) die hij nu zo keihard nodig heeft. Ik realiseer me écht wel dat hij alsnog kan komen te overlijden, maar dan hebben we er alles aan gedaan. Hij is nu zo fragiel dat ik hem nu gewoon niet buiten wil hebben lopen, ook niet mét dekens op. Hij vertoont op stal ook totaal geen onrust of behoefte daaraan, is-ie te belabberd voor, hij is nu gebaat met een rustig droog dak boven zijn hoofd, en zijn vriendinnetje Khava naast hem (die trouwens wel een stukje onrustiger is dan hij, maar 't valt nog mee). Als hij maandag nog leeft kunnen we kijken of hij dan weer met dubbele dekens op naar buiten kan, maar nu met dat afgrijselijke regen-wind weer, nee, liever niet. En je weet hoe outdoorsy Jaopie zijn leven lang al is... maar nu is hij ziek en fragiel en zijn er even andere dingen nodig.

Ook vraag ik maandag meteen aan de DA een PRAMOX voor Khava, want die kan het heel best ook onder de leden hebben.

Overigens ligt er geen stro in Jaopie zijn stal, maar een soort dunne vlas-bedekking, voor de zekerheid, maar gek genoeg zag ik helemaal geen teken van een ademhalings-dubbelslag of verwijde neusgaten meer. Héél raadselachtig, dit. Hij leek ook weer wat stabieler ter been toen hij via buitenom naar de nieuwe hengstenstallen werd geleid.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 13:56

O ja, die 2x daags 1 volle eetlepel Cubarmix geldt voor 5 dagen (voor de geïnteresseerden).

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:01

Ik lees en leef mee. Ik heb geen adviezen voor je maar hoop dat het goed gaat komen met Jaopie. Aan gebrek aan verzorging zal het niet liggen.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:38

Heeft de DA ook daadwerkelijk gezegd dat hij op het randje balanceert? Hij klinkt zonder meer ziek, maar is er ook echt kans dat hij dit weekend er tussenuit piept?

Hartstikke fijn dat ze zo goed kunnen staan nu. Het is ook wel echt beestachtig weer hoor, zelfs mijn ruige jaarling stond net bij het hek te kijken of ze alweer naar binnen mocht. Niks aan dit.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 14:53

Het wrange van de hele zaak is nog, dat dit eigenlijk zo "goed" is voor Khavanna, die momenteel gedwongen allerlei diverse stallen, ervaringen, vreemde paarden, whatever meemaakt. En dat ze dat allemaal welgemoed ondergaat. Ze is in de stal af en toe een beetje onrustig (ze wil natuurlijk het land op), maar dat valt eigenlijk ook nog vet mee.
Hoe erg de aanleiding ook, ook hierdoor leer ik haar karakter weer beter kennen. Het is ook wel van: je moet mee meid, geen gezanik verder, hierheen, daarheen, etc. Doet ze dan ook gewoon. Ze schikt zich er in.
Straks weer naar Jaopie, middagvoeren, met de Speedibeet/Vitalbix mix.
Dan om vijf-zes uur weer. Hooi en medicijn.
Daarna doet staleigenaar het laatste voeren (uur of 22.00-23.00).

DA vroeg nog of ik J. wel wilde houden als ik nooit meer op hem kon rijden, vanwege de vooralsnog vermoede dampigheid. Dat hij waarschijnlijk hoe dan ook nooit meer de oude Jaopie zal worden.
Ja natuurlijk, want wat is het alternatief? Slager? Inslapen? NEE! Ik rij al tijden niet. Nou en? Als hij hier doorheen komt (ALS) verdient hij gewoon een fijne verzorgde oude dag, al is hij dan pas 14 jaar. Ik laat hem pas gaan als het een paardonwaardig bestaan wordt voor hem.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 14:56

Berdien: ja, hij kan bijv. door de Pramox een massieve koliekaanval krijgen (het blijft gif he?). Ook weten we niet zeker of zijn darmen al dan niet blijvend beschadigd zijn (zijn mest is beurtelings aan de dunne kant, maar er zitten ook nog steeds vaste bollen bij, dus dat is ook alweer een twijfelgeval).
Als je hem ZIET denk je die ligt morgen dood om, zo vreselijk ziet hij er uit. Ik probeer daar doorheen te kijken, en te letten op hoe hij beweegt, hoe zijn oogopslag is, daar kan ik meer uit afleiden, aangezien ik hem natuurlijk vanaf veulen al ken. Hij moet willen vechten, als hij dat nog op kan brengen, als hij het opgeeft ben ik natuurlijk ook nergens meer. Dus sta ik het uitgemergelde lijk een paar keer per dag te vertroetelen en te beweren wat een gewéldige trotsbak hij wel niet is. In de hoop dat hij zich daardoor weer wat sterker gaat voelen. Jaopie was altijd een mentaal vrij gevoelig paard wat dat betreft. Maar goed, zijn fysiek moet ook mee kunnen werken.

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:06

Probeer niet direct van het ergste uit te gaan. Terecht dat je je zorgen maakt dat je dier ziek is, maar tot nu toe is het een wormbesmetting en een vermoeden van dampigheid, en van dat laatste zie je zelf niets (meer).

Mogen je paarden nog wel even de benen strekken of houd je ze nu echt 24/7 op stal? En is hij nu ineens zo uitgemergeld of heb je het wel zien aankomen? Wat doe je normaal aan ontwormen? Hij had toch al eerder ook een wormbesmetting, heb je daar tussendoor nog op getest of nu pas weer?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 15:19

Pas nu weer, want nu kon ik zijn aparte mest voor zeker te pakken krijgen (op stal staande). In het land viel er gewoonweg niet te zien van wie wat was, maar was hij (en ook Khava) ook al met Pramox ontwormd. Hij was ook weer mooi op gewicht en weer zo levendig als wat. Tot ineens een week 0f 3-4 geleden ik weer dacht waar te nemen dat hij weer begon te vermageren over de bovenijn. Weer Speedibeet, meer hooi, toen zag het er de ene dag beter uit dan de andere en tenslotte herkende ik dezelfde ongezonde manier van vermageren als een half jaar eerder. En toen ging het heel hard ook. We dachten eerst nog aan zijn tanden, maar dat bleek bij de tandarts dus onmogelijk de oorzaak te kunnen zijn. Was niet zo moeilijk om te bedenken dat de rode bloedworm hernieuwd had toegeslagen. Met mesttest werd dit bevestigd.

Paarden blijven in principe tot maandagochtend op stal, zijn ook hele ruime hengsten-stallen, met uitzicht, geen hokjes van 4 x 4, maar ik bekijk het per dag. Gisteren stond Jaopie bij het om zetten gewoon zo te wankelen op zijn benen (ik dacht dat hij om zou vallen) dat ik dat sowieso niet verantwoord had gevonden. Als het er op lijkt dat ze zich beter voelen kan ik er wel een stukje mee aan de hand mee gaan lopen. Als het weer niet zo bar en boos was geweest had ik met weidegang (voor Jaopie met dekens) geen probleem gehad, maar nu...

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:35

Met een flinke besmetting is 1x ontwormen niet altijd afdoende. Misschien nu dus wat eerder opnieuw laten testen. Zie je hem dan ook nooit mesten in de wei? Anders gewoon wat verzamelen van diverse (verse) mestballen, zo gaat dat in elke 24/7 wei. Meestal wordt er ook gekozen voor allemaal ontwormen, als er iets wordt gevonden.

Khavanna is toch niet ziek? Ik zou haar wel wat beweging geven als ik jou was. Zo ineens 24/7 opstal is ook niet bevordelijk, hoe ruim ze ook zijn. Even longeren of los in de bak/paddock bijvoorbeeld.

Nou ja, je weet het zelf vast het beste. Beterschap hoor! Hopelijk knapt hij snel op.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 16:44

Dit zijn dus de "restanten" van Jaopie, mijn eens zo trotse Tinker x Fries. Ik was zonet weer bij hem met een emmer Speedibix/Vitalbix plus medicijn. Overdrijf ik? Met al mijn zorgen? Dacht het niet, he?

Hij was overigens goed levendig en at met graagte. We knokken door! Straks er weer heen!

De derde foto is Khava in de stal ernaast, wat een verschil!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:46

Is hij nog steeds nat of is de foto van gister?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 16:55

Trouwens echt helemaal niets gezien van een adem-dubbelslag of verwijde neusgaten (speciaal op gelet), dus ik heb wat dat betreft nog een klein hoopje dat het toch geen dampigheid of COPD is. Als hij morgen er nog een beetje okee bij staat zal ik hem eens een lekkere massage/poetsbeurt geven. Daar wilde ik hem niet direct mee lastig vallen als-ie zich zo belabberd voelt, met dat gepruts, dat hem in de huidige staat alleen maar zou vermoeien.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 16:56

HetGoedeLeven: foto is van zojuist, nog geen uur geleden, maar dat is niet nat (meer) het is opgedroogde nattigheid/vuil. Die haren klumpen allemaal aan elkaar vast, plus de flits van de camera, dus lijkt het nog nattig.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 17:07

Nog wat opnames van Jaopie een uur geleden, er is echt weinig meer van hem over, arme jongen, derde foto weer KhavannaAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:34

Oi, die is echt wel schonkig.

Ik denk op een of andere manier dat de "dampigheid" een momentopname was en niet gerelateerd is aan de andere symptomen. Is het functioneren van J.'s schildklier ook onderzocht?

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:48

Raar dat zijn vacht ook zo blijft, lijkt alsof hij een uur geleden nog in de regen heeft gestaan. Heel anders dan Khavanna.

Ik snap je bezorgdheid hoor. Dat kennen we allemaal wel. Maar probeer niet in paniek te raken. Je hebt het in je eerst posten al over nooit meer rijden en zelfs doodgaan. Probeer jezelf niet gek te maken en bekijk het per dag. Deal met wat er nu speelt en dat doe je hartstikke goed. Daarbij is Jaopie geen doetje. Die geeft zich vast niet zomaar gewonnen.

Sterkte hoor. :(:)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:55

O jee, hij is wel erg ingevallen inderdaad ... Hopelijk doen de Pramox en de medicatie en voeding hun werk. Super overigens dat ze nu lekker op stal kunnen blijven.
Ik zou wel voorzichtig zijn met masseren/poetsen. Bij dergelijk spierverval kunnen de spieren behoorlijk gevoelig zijn, en ook de huid kan gevoelig zijn. Zacht afstrijken en hele lichte, langzame huidverschuivingen met de vingertoppen kan hij misschien wel prettig vinden - goed kijken dus hoe hij reageert.
Sterkte, je doet er alles aan en dat doet hem hoe dan ook goed.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 11:29

Voorzichtig optimistisch... hij is een stuk levendiger, vond stalhouder ook al, kijkt weer met een stout Jaopie- twinkeltje in zijn ogen, toen ik de stal vanochtend opendeed om uit te mesten wilde hij er al vrolijk uitmarcheren. Begrijp ik, hij wil weer eens de benen strekken. Als ik morgen groen licht van de DA krijg gaan ze het land weer op, J. natuurlijk lekker ingepakt met opnemende onderdeken en watervaste regendeken met hals. Voordat die dekens opkunnen zal ik voorzichtig de verharde aan elkaar geklumpte bovenhare losborstelen om schuren van de dekens te vermijden.Ook dan zal ik drie of vier keer per dag moeten (blijven)voeren, maar eerst eens zien wat de DA adviseert.
Onder die rare aan elkaar geklumpte haren is het onderhaar op de huid kurkdroog. Hij voelt ook gewoon lauwwarm aan achter oren, in oksels etc. Hij vreet zich suf, je kunt nu heel goed zien hoeveel meer hooi hij eet dan Khava, die had nog grote plukken liggen van vanochtend vroeg, hij had het al zowat op. De antibioticum wilde hij niet, dus dat moest met een truc: gestampte appel met appelmoes en het poeder er door. Toen ging het er wel in. Ik zie wel dat hij ook niet van plán is het op te geven, ik bemerk weer een tikje vanouds Jaopie-gedrag. Dat stemt me toch wat hoopvoller.
Wat heeft het hier immens gegoten vannacht, echt niet normaal meer, was blij dat ze binnen stonden.
En wederom niet echt wat gezien of gemerkt van een duidelijke dampigheid... Alle denkbare raampjes bij stallen ook allemaal lekker opengezet, want J. had natuurlijk al een flinke wintervacht (mét snor en baard), daar is-ie altijd veel eerder en overvloediger mee dan Khava (maar die heeft dan ook geen Tinkerbloed).
Voel me iets geruster nu, we zijn er nog lang niet, maar we knokken door!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-12-18 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:55

Fijn dat hij al weer zoveel alerter is en goed eet!

Vanmiddag zou het een stuk droger moeten zijn, kunnen ze niet even een bak of paddock in? Even de benen strekken zal ze beiden goed doen. Mocht je J. daar nog niet fit genoeg voor vinden dan zou ik zeker wel Khava er even uit halen, die is niet ziek en staat nu ineens 24/7 'opgesloten' terwijl ze wel flink voer krijgt. Zou haar zeker even laten bewegen.

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:34

Ik zou ze er nu nog niet uit gooien, omdat hij weer levendig uit de ogen kijkt. Zou er eerst voor zorgen dat hij weer goed op gewicht is. Anders blijft hij aan het kwakkelen. Plus hij gaat dan echt niet dikker worden. Ook al heeft hij een deken op. Eerst beter laten worden. En ook omdat het weiland nu ook vol met wormen zit. Dus dan blijf je in een cirkel van opknappen en ziek worden zitten. Snap dat je ze er uit wil hebben.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 12:51

Berdien: Khava krijgt sowieso bijna de helft tot 2/3 van wat Jaopie momenteel krijgt, zij is natuurlijk ook een stuk kleiner en voor zover nu bekend "niet ziek". Jaopie eet nu ook méér dan wat hij normaal zou eten, dat is ook logisch, want hij is zwaar afgevallen en moet weer op krachten komen. Dat afvallen is ook zó snel gegaan, niet normaal, je zag het op het laatst gewoon voor je ogen - per dág - gebeuren, ondanks wat ik er allemaal in propte. Het bleef gewoon nergens; hij "smolt" gewoon in een paar weken weg.
Komende week is vorst voorspeld; is het niet zo dat die rode bloedwormen daar van doodvriezen?

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:57

Nee, die gaan niet dood van dat kleine beetje vorst wat er komende week wordt voorspeld.