[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:33

Ja, absoluut. :j

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 05:46

Ik weet niet of er inmiddels meer duidelijkheid was over dat dampig, maar ik heb bijna exact hetzelfde verhaal als jij meegemaakt 2 jaar terug.

Was in de zomer, pony viel niet af maar was onwijs lusteloos en traag. Lag meer dan de helft van de dag. En ademen met dubbelslag.

DA erbij, conclusie mogelijk dampig en zelfs chronische bronchitis werd niet uitgesloten. Kreeg een kuur Ventipulmin om mee te beginnen.

Ik kon mij totaal niet in dat beeld vinden omdat mijn pony nooit last van haar luchtwegen had + het was hartje zomer en ze stond dag en nacht op de wei.

2e dierenarts erbij en uit het bloed bleek een fikse bloedworm-besmetting. Leuk die nieuwe regeling dat je wormenkuur alleen mag geven als uit het mestonderzoek blijk't dat ze wormen hebben. Maandje ervoor gedaan maar deze kwam mooi niet aan het licht.

Maargoed, dieren arts 2 was heel stellig over het zwaardere ademen en ademen met dubbelslag: kwam door het ongemak/pijn. Ook het evt hijgen en nat blijven (misschien toch licht zweterig?) Vind ik daar hwel goed bij passen.
Nu ik dit weet zie ik hoeveel paarden die niet fit zijn of pijn hebben met zo'n typische dubbelslag ademen, een extra samenknijping erachteraan.

In ieder geval, ik denk dat je echt weer even rustig moet ademhalen en komende week doorgaan met hoe je nu doet. Hij reageert zo te horen goed op de veranderingen en zolang hij de goede kant op gaat zal het quaan darmschade of chronische ziektes wel loslopen denk ik. Heftig dat je dierenarts je voorschotelde daf je binnen nu en een paar dagen min of meer afscheid zou moeten nemen.

Focus je op de feiten, het bloedonderzoek, medicatie en hoe hij erop reageert.

Tip: maak regelmatig (wekelijks) foto's de komende tijd. In 2 of 3 vaste houdingen. Ideaal bij zaken waar je jezelf blindstaart op verandering.

Beterschap met hem en succes!

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 16:09

Dampig? Ik zie er echt geen pest aan, en ik mag doodvallen als hij momenteel (nog) met een dubbelslag ademt. Dat mag de DA bepalen als-ie weer komt. Ik vond het al zó raar, hij heeft nooit geniest, geproest of gehoest, en ook geen neusuitvloeiing, anders dan de incidentele keer dat er een sprietje hooi net in z'n neus kwam. Ook heeft hij altijd 24/7 buiten gestaan en nou niet bepaald overmatig hoeven werken... Dus ik was ook wel STUNNED toen de DA dar meekwam.
Ik heb dus goede hoop - zeker na bovenstaande relaas - dat dat dus niet het geval is bij nader inzien en onderzoek.

Dat bloedwormen-gedoe is hier dus óók terug te voeren op dat ellendige mestonderzoek beleid, voordien kon je de juiste cyclus aan ontwormingen gewoon kopen, en dat ging alle jaren probleemloos. Je rouleerde gewoon volgens seizoensschema de werkzame stoffen in de ontwormingsspuiten.
Dat hield ik altijd op een schema bij.

Daarna raakte het enigszins in het slop en gaf ik ontwormingen als anderen er een paar gingen halen bij de DA, of kocht je ze via Internet. Niemand deed de mestonderzoeken, omdat niemand in de betrouwbaarheid geloofde.

Nu is deze ellende dus het resultaat...Je treft dus kennelijk wat in die mest aan als je eigenlijk al "te laat"" bent. Leuk is dat.

Gelukkig heb ik een een DA waar wel goed mee te praten is, dus heb ik onmiddellijk weer een seizoens-schema opgesteld, zodat dit in elk geval nooit meer kan gebeuren.

De mesttesten zullen voor J.(en ook voor Kh.) de komende tijd nu echter wel noodzakelijk zijn, want rode bloedworm is een héél hardnekkige en (levens)gevaarlijke parasiet, die ik absoluut nooit meer terug wil in mijn paarden.

J. doet het overigens heel redelijk (ik ga nu niet heel hysterisch elke keer onder zijn dekens kijken en voelen of hij al is aangekomen... dat kan niet in zo'n korte tijd, dan maak je jezelf gek; en daar ben ik toch al zo goed in).

Zaak is om van die bloedworm af te komen en hem de winter door te loodsen. En te voorkomen dat Khava er ook last van krijgt/heeft.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:33

Zo is dat: doen wat je moet doen en je vooral niet gekker laten maken dan strikt noodzakelijk.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:37

Bloedworm is of gaat nu inkapselen en in winterslaap in de darmen van de paarden. Vraag door bij je DA, maar het is mogelijk nodig om door te gaan met ontwormen op een strak schema al zal een mestonderzoek nu nog weinig uit gaan halen omdat de wormen geen eitjes uitscheiden nu. Kan zijn dat je of over 4? weken nogmaals met moxidectine moet ontwormen of zelfs naar de laatse optie grijpen en 5 dagen achterelkaar! aan de fenbendazol (1.5-2x gezondlichaamsgewicht doseren), maar overleg dit met je DA. Kan zijn dat J. een chronische besmetting heeft en dan is 2x per jaar ontwormen echt niet genoeg.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:48

Tamary heeft helemaal gelijk! Moxidectine werkt tegenwoordig echt geen 3 maanden meer zoals vrijwel iedereen nog denkt.

Verder weet ik niet of je dat normaal ook doet hoor, maar ik zou echt steeds de mest van het weiland weghalen. Als je de tijd ervoor hebt iedere dag, dan is het te doen, na twee dagen ligt er van die twee van jou waarschijnlijk al meer dan een kruiwagen aan mest.

En je doet echt goed je best hoor, dat wil ik ngo wel even zeggen.

Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:51

Hey, ik vroeg mij af hoe het nu met de "patiënt" is. Staat hij nu weer buiten en knapt hij nog zienderogen op?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 18:39

De patient is en blijft nog wel even patient, maar staat onder een Fleece met hals plus een 0 grams regendeken met hals daar overheen buiten, zodat hij niet ook nog eens moeite moet doen om zijn schrale lijf warm te houden, en voelt zich weer aardig goed. Probeer hem nu weer op te bouwen met eerder gemeld bovenstaand regime van 3 x daags bijvoeren, plus hooi; het duurt natuurlijk wél even voor er weer wat spieropbouw komt, dat kan weken tot maanden in beslag nemen. Ik probeer hem nu de winter door te loodsen, want reserves heeft-ie natuurlijk niet.
Het is opzitten, erbij blijven en vinger aan de pols houden nu. En in de gaten houden wanneer er weer ontwormd moet worden, die rooie krengen willen we dus niet meer terug.
Gelukkig is Jaopie een sterke jongen gebleken. Die het niet zomaar er bij laat zitten.

Ik heb goede hoop dat hij er weer helemaal bovenop gaat komen.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:40

Wat zegt de dierenarts over het ontwormen? Is er wat afgesproken over wanneer hij de volgende kuur moet of doe je eerst mestonderzoek?

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:56

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een wollen halsdeken ipv een fleece. Als ie een keer om wat voor reden ook zweet werkt fleece na een kwartiertje als een koude natte dweil en onder een regendeken blijft dat heel lang hangen. Slecht voor de spieren maar al helemaal werkt dat dan averechts. Wol is echt veel fijner en veel beter om hem warm te houden.

Ik zou ook wel heel regelmatig de dekens er even afhalen, paard poetsen en goed kijken hoe zijn toestand onder de dekens is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 17:51

Of een Bucas Smartex regendeken kopen, die ventileert en voert evt zweet/vocht af zodat de vacht droog blijft.
Sterkte verder met de patient, gelukkig wordt het wat beter weer nu.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 08:39

Ja de Bucas is heel fijn! Die is aan de binnenkant ook gevoerd met een laag wol die het vocht mooi opneemt en afvoert.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 15:06

Het aankomen gaat maar langzaam (maar okee, ik ben natuurlijk veel te ongeduldig). Het is ook niet simpelweg zo dat hij moet opvetten, maar dat er spier is opgegeten, dat duurt veel langer om weer aan te maken. Hij heeft nu iedere calorie en beschikbare voedingsstof nodig, dus ik ga daar nu niet met oefeningen iets aan proberen te doen.

Jaopie is wel wat levendiger, hinnikt enthousiast als ik er aan kom (dat deed-ie helemaal niet meer) en beweegt weer met wat meer bravoure en met z'n hals er op ipv dat moedeloze gesjok als ik er aan kom. Dat vind ik hoopvol. Hij is ook duidelijk heel blij met zijn voerporties.

We staan nu op: 'smorgens om 8.00 uur halve tot 3/4 schep brok en hooi; tussen de middag Speedibeet (halve tot 3/4 emmer) gemengd met Vitalbix Daily Complete en hooi; 's avonds halve tot 3/4 schep brok en veel hooi (voor de hele nacht).
De gewone brok gaat nu vervangen worden door Vitalbix Plus met muesli (is al besteld). Ook heb ik via de Feral Horse site eens een gratis voeradvies voor J. aangevraagd, krijg ik over een paar dagen binnen.
Hij staat nog steeds onder een onder en boven halsdeken.
Als deze rommelige feestdagen voorbij zijn zal ik nieuwe advies van de DA inwinnen over zijn conditie en anti-wormenbeleid en kijken hoe we nu verder moeten om J. er weer écht bovenop te krijgen.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:49

En dan onbeperkt hooi of is er nog volop gras in jouw wei? Wel fijn dat het beter met hem gaat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:09

Wij hebben ooit twee merries overgenomen die door verwaarlozing echt graatmager waren. Die hadden dus al hun spieren zo'n beetje opgegeten, het had niet veel langer moeten duren (hadden ook beide nog een veulen aan de voet ...) Nadat ze grondig gecheckt waren door de DA hebben we ze eerst met beleid goed in het voer gezet. Toen ze een beetje bijgetrokken waren, zijn we met ze gaan fietsen (waarbij we de blikken van sommige mensen maar voor lief namen - ze zagen er echt niet uit) om onbelast spieren op te bouwen. Dit had uiteindelijk een goed resultaat, beide merries (en hun veulens) zijn uiteindelijk helemaal opgeknapt.
Wat ik wil zeggen, is dat je die spieren zodra het kan echt weer op moet gaan bouwen door middel van onbelaste beweging, dus veel kilometers gaan wandelen of liefst fietsen (rustig drafje) met hem. Dan bouwt hij niet alleen spieren op, maar komt zijn stofwisseling ook weer in balans en zal hij gemakkelijker op gewicht blijven.
Hopelijk wordt 2019 een gezond jaar voor Jaopie!

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:38

Een gezond en gelukkig 2019 voor jou en alle dieren! Moge dit een voorspoediger jaar voor je worden dan het voorgaande :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 15:59

Ik voer nog steeds 3 x daags, zelfde regime als laatstelijk door mij genoemd; het is jammer dat dit nu net met J. gebeurde toen er geen gras meer stond, want ik heb zo het idee dat hij dán de slag op weg naar herstel wat makkelijker had kunnen maken. Nu staan we net voor de winter met een paard zonder reserves. Ik mag nog blij zijn dat het tot nog toe erg zacht weer is. Het aankomen gaat dan ook térgend langzaam, maar ik weet dat hij van ver moet komen, aangezien het niet een kwestie is van vet erop, maar spieren opbouwen. Wel gaan we langzaam de goede kant op; ik vind hem nog niet goed genoeg om nu al extra calorieën te gaan verspillen door wat grondwerk aan hem te vragen, eerst nog wat "bodem" er bij graag. Zodra ik denk "nu gaat 't wel" gaan we met de spieropbouw aan de slag (natuurlijk nog niet OHZ!!!). Zijn attitude verbetert momenteel wel, er zit eer een lichtje in zijn ogen en
hij "verspilt" af en toe weer wat energie, door op een drafje aan te komen voor een maaltje. Dat is gunstig, hij begint ook weer een beetje zijn lichaamskracht "dwingerig" in te zetten door bijv. tegen het weidehek te duwen als ik er aan kom met de voerbak. Daar hebben de Jaopie weer, denk ik dan. Zo was hij altijd, kennelijk heeft hij het gevoel dat hij weer wat sterker wordt. desondanks is hij nog steeds geen schim meer van wat-ie was, maar we voeren en doen gewoon stug door.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:01

Geef je dan nu al iets met meer eiwitten, zoals bijvoorbeeld luzerne?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 16:04

@Jessix, jazeker; hij krijgt momenteel Vitalbix Active+ er bij.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:08

terpentijn schreef:
@Jessix, jazeker; hij krijgt momenteel Vitalbix Active+ er bij.

+:)+
Heb je een voeradvies gevraagd bij Vitalbix?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 16:18

Ja, ergens de 25ste december al, maar tot mijn ergernis heb ik nog helemaal geen antwoord gekregen, terwijl dat binnen 5 werkdagen zou zijn (nou zaten natuurlijk die Feestdagen er tussen, maar toch...). Ik ga daar nog maar eens even aan de bel trekken...

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:27

Ja zou ik wel doen. Het is wel goed om de hoeveelheden even te bespreken, zodat het voer ook daadwerkelijk doet wat het moet doen. Want je geeft nu ook nog de Daily Compleet? Die zit namelijk ook al in de Active+. Wat vitamine/mineralen betreft geef je dan al snel meer dan genoeg. Maar ik zou je juist meer eitwitten en calorieën aanraden. Met enkel luzerne kun je waarschijnlijk meer geven dan met deze mix.

Maar goed, ik ben geen deskundige dus lijkt me goed als Vitalbix zelf daar even advies op geeft. Ik zou gewoon nog een keer mailen of anders even via FB contact opnemen. Dat werkte bij mij wel goed de laatste keer.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 17:07

@Jessix: de Vitalbix Daily Complete raakte op (en IS nu inmiddels op), dus daarom wilde ik ook zo'n gratis voeradvies. Intussen had ik me goed ingelezen, dus besloot ik alvast de Vitalbix Active+ te bestellen (dit is eigenlijk voor werk-actieve paarden, dus ik geef wel iets minder dan voor lichte arbeid wordt aanbevolen, ik vul aan met basisbrok). Er wordt op de site vermeld dat als je minder geeft dan de minimaal aanbevolen hoeveelheid, je toch nog wat Daily Complete vit./min. brok moet bijvoeren. Dat doe ik momenteel niet, ik geef tussen de middag nog steeds PAVO Speedibeet (ca. halve emmer). Dit,in afwachting van het voeradvies dus. Ik ben overigens wel laaiend enthousiast over de Vitalbix producten, en hoop J. daarmee wel een goede dienst te bewijzen. Hoewel zijn ontlasting heel netjes is (Godzijdank geen darmschade opgelopen) ben ik toch nog voorzichtig met zijn maag-darmwerking, daarom voer ik ook die Vitalbix, die daar vrij mild voor is (Jezus dit lijkt wel een commercial voor Feral Horse/Vitalbix, hahaha.... maar serieus ook op PaardNatuurlijk en Voervergelijk komt deze er heel gunstig uit). Natuurlijk krijgt J. ook alle drie de voerbeurten hooi bij, niet ongelimiteerd, want met name J. schrokt dan alles ineens op en staat dan de rest van het etmaal zonder, maar wel zo dat hij steeds wat te knabbelen heeft. Het minste hooi krijgt hij tussen de middag, het meeste in de avond(en ochtend, na zo'n nacht). Vier tot zes uur zónder hooi (bijv. 's nachts) moet toch kunnen. Tussen de middag ben ik a niet zo lang daarvoor geweest en b kom ik na ca. 4 uren al weer, dus vandaar tussen de middag verhoudingsgewijze het minste hooi. Bovendien hebben J. en Kh. rond die middaguren altijd een soort soezel/slaap periode. Het is een hele puzzel, dat voerbeleid.
Kh. krijgt natuurlijk niks, ja een handje Vitalbix als ik J. kom voeren (alleen 'smorgens, 's middags alleen hooi en 's avonds een handje basisbiks), anders groeit ze dicht. Ze is nu mooi op gezond gewicht, en J. geeft haar een schop als ze ook maar in de buurt van zijn krachtvoer komt (dat heeft-ie dan nog steeds wel, hahaha).

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:21

Je zou ook dit Fiber Force van Cavalor kunnen proberen. Laag in suikers en zetmeel, maar wel echt heel hoog in o.a. vetten en andere belangrijke (nodige!) stoffen. Zit ook luzerne in. Juist omdat J. nu zo goed als stil staat zou ik dat eerder voeren dan de Active+ van Vitalbix. Ik heb de Fiber Force veel aan mijn ruin gevoerd, die was ook altijd lastig op gewicht te houden in de winter. Hier deed hij het heel goed op. Daarnaast kun je ook nog denken aan lijnzaadvlokken. Daar zetten ze ook goed op aan.

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rsele-laga

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:33

Minder geven dan voor lichte arbeid gaat hem echt niets opleveren. En dan heb ik niet over het vit./min. tekort wat je dan bij zou kunnen vullen met DC. Hij heeft echt voedingstoffen nodig om aan te komen. Eiwitten, vetten, etc. De website geeft natuurlijk een algemeen voedingsadvies voor paarden in goede conditie.

Ik zou er echt even verder achter aan gaan. En bereken hoeveel kilo je nu daadwerkelijk voert. Zowel van je ruwvoer als krachtvoer. Halve emmers zeggen niet veel. Is dat natte bietenpulp? Hoeveel geef je droog?

Zelf ben ik altijd meer een voorstander van enkelvoudig voer, dan kan ik zelf mixen. Bij J. zou ik bijvoorbeeld veel meer luzerne geven en een lijnzaadproduct voor extra vet. Omdat je en lijnzaad en pulp geeft zou ik er ook iets van zemelen bij geven om de verhoudingen recht te trekken calcium/fosfor.