hallo allemaal ik mag een eigen pony van mijn ouders alleen we kunnen het niet betalen in ons eentje toen kwam mijn moeder met het idee om een pony\paard te delen met mijn rij vriendinnen. ik vind het een super plan zodat ik ook nog iets kan doen voor mezelf !!! maar toch twijfel ik..... wie geeft er even zijn mening zodat ik weet of het wel of niet een goed plan is !!!
groetjes Mij
vuurneon
Geplaatst: 31-08-15 13:43
Als je ruzie wilt krijgen, moet je het doen Ouders die onderling ruzie krijgen omdat ouders van Jantje het onzin vinden dat een zadelmaker moet komen, maar jullie willen het wel. Dochter A wil die wedstrijd rijden, maar B ook! De een wil niet dat anderen op het paard rijden, de ander wel... Daarnaast heb je nog de leeftijd erbij met de hormonen, die het ook extra feestelijk kunnen maken
Als je ouders de lasten niet kunnen dragen, moet je er niet aan beginnen. Kun je beter zelf een pony leasen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-08-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Raad het je ook af, komt negen van de tien keer alleen maar ellende van...
Is een leuke verzorgpony niks voor je?
edwardway
Geplaatst: 31-08-15 13:45
Als je het wil doen, zorg dat je een duidelijk contract opstelt. Je moet op je vriendinnen kunnen vertrouwen dat zij tijd gaan besteden aan het paard en hun afspraken nakomen.
Stel je hebt iemand gevonden die met jou het paard wil delen, ga met allebei jullie ouders rond de tafel zitten en bespreek hoe en wat het gaat worden. Zet op een rij wat jullie nodig hebben, wie het betaald en wanneer. Mocht het een keer mis gaan, dan kun je altijd nog terugwijzen naar het contract.
ZzzeiN
Geplaatst: 31-08-15 13:46
Dit lijkt mij inderdaad een gouden combinatie voor een dikke ruzie. Ik denk dat leasen dan een betere optie voor jullie is.
genja
Geplaatst: 31-08-15 13:46
Geen goed plan. Vroeg of laat krijg je 9 van de 10 keer toch een meningsverschil de een wil de verzorging zo de andere wil het weer zo. De ene wil op deze manier trainen de andere weer op die. Je bent nog jong jullie interesses kunnen veranderen wat als de een de pony wilt verkopen? dan ben je of je pony kwijt of je zit met kosten die je niet kan betalen. Nee paarden zijn naar mijn idee geen goed iets om te delen vroeg of laat komt er ruzie hoe goed je van te voren de afspraken ook op papier zet.
MarliesV
Geplaatst: 31-08-15 13:47
Precies wat er boven mij ook wordt gezegd.
Een paard delen met anderen zorgt uiteindelijk (bijna) altijd voor ellende, ruzie enz. Wat als de ene wil rijden en de andere ook, de ene op concours wil op de dag dat de ander eigenlijk ook op concours wil.....
Niet aan beginnen als je vriendinnen en je hobby je lief zijn. Lekker op zoek gaan naar een leasepaardje als dat mag van je ouders.
MabuPets
Geplaatst: 31-08-15 13:47
Ik denk dat wanneer je dit gaat doen, je héle goede afspraken moet maken. Over wie wat betaald wat en wie betaald de dierenarts wanneer het paard ziek word? Wanneer mag jij rijden en wanneer de ander etc.
Er komt veel meer kijken bij een paard dan alleen de aanschaf en de stalling, een hoefsmid, inentingen etc moeten ook geregeld gebeuren. Wie draait voor deze kosten op?
Persoonlijk zou ik het niet doen, je hoort bijna alleen maar ruzie verhalen over een paard "delen". Ik zou ook kijken voor een leuk verzorgpaard of lease paard.
Heb ik 1x keer gedaan en mijn vriendschap met haar was na 7jaar totaal verwoest! Absolute afrader in 6 maanden tijd zo veel gezeik gehad dat ik er nooit meer aan ga beginnen!
ik deel nu ook een shetlander met een vriendin en we hebbe veel ruzie , het scheelt dat ze wel gewoon stalgeld netjes blijft betalen maar het min punt ze komt gewoon totaal niet ze doet niks met hem , maakt voor mij niet heel veel uit ik moet zo wie zo elke dag naar stal voor mijn eigen paard en dan doe ik gewoon gelijk iets met onze shetlander , maar het is eigenlijk een afrader !
Het al dan niet iets met hem doen lijkt me nog niet zo'n probleem, maar wat als er onenigheid ontstaat over een kostbare medische kwestie?
Vayo
Geplaatst: 31-08-15 13:56
Is dit serieus vanuit je moeder of bedoelt ze dit wat wegwuivend en voor de grap? Want heeft ze dit al besproken met de moeders van die vriendinnen? Staan die hier ook achter? Ik vind het allemaal wel erg makkelijk gezegd namelijk.
Want dit is iets waar je heel erg goed over na moet denken. En ik lees rijvriendinNEN; dus dan heb je het over meer dan 2 eigenaren. Ik vrees dat dat vragen is om problemen. Met 2 eigenaren is het al moeilijk.
Afspraken maken over wie welke dag gaat e.d. dat zou nog wel gaan. Al zijn dat soms ook al dingen die problemen kunnen geven; wat als er een wedstrijd is en iedereen wilt rijden, wat als het 6 dagen regent en net die ene dag is het lekker en jullie willen allemaal een buitenrit maken, er is een leuke wedstrijd/bosrit/strandrit op de manege/pensionstal e.d.
Ook over de spullen moeten goede afspraken gemaakt worden! Heel simpel gezegd, wat ga je doen als er 1 iemand een veelzijdigheidszadel wil en de ander weer een dressuurzadel? Wat als jij met bit wilt rijden en de andere juist bitloos? Wat als er iemand iets per ongeluk kapot of kwijt maakt?
En dan misschien nog het moeilijkste .... wat als het paard iets gaat mankeren en de ouders van je vriendinnen zeggen; inslapen of naar de slacht? En jij (en je moeder) willen dat niet, maar hebben niet het geld om hem volledig over/terug te kopen en hem te laten behandelen. Of de ouders van je vriendinnen kiezen voor een dure behandeling waar jullie niet achter staan? Wie maakt neemt de beslissende eindverantwoording? Wie draait er financieel voor op als het paard kreupel raakt tijdens het rijden met 1 van je vriendinnen en behandeling nodig heeft?
Of het paard wordt in jouw ogen niet fijn gereden door 1 van je vriendinnen? Of jullie krijgen ruzie? Of, of, of .....
Het klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk het bedrag te delen door 3 bijv. Maar het is zo moeilijk om dan allemaal op 1 lijn te zitten (zoveel jij en je vriendinnen als jullie ouders) en vooral te blijven zitten. Dit geeft zo'n verschrikkelijk grote kans op ruzie en meningsverschillen.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een verzorgpaard of pony of er 1 leasen en lekker blijven sparen voor als je op eigen benen staat later. Niet voldoende financiële middelen moet niet de reden zijn een paard te delen met meerdere eigenaren. Dat is vragen om problemen!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-08-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Ariannee
Geplaatst: 31-08-15 13:57
hier ga je geheid ruzie over krijgen. Kan je geen leasepaard zoeken?
_Sofie
Geplaatst: 31-08-15 13:58
Als je een paard gaat delen, maak dan hele goede afspraken en zet deze ook op papier. Heel vaak gaat een paard delen inderdaad mis. Zelf deel ik al 3 jaar m'n paard en dit gaat super, maar wij hebben wel duidelijke afspraken (ook over de financiën) en wij zijn ook wat ouder dan jij bent. Mocht je iets willen weten, dan kan je gerust PB'en
Kidde
Geplaatst: 31-08-15 13:58
[WWW] paard kopen Ga je hem nou kopen met je vriendinnen of je zussen?
Ik vraag me sterk af of dit topic serieus is. Helemaal n.a.v. die link van brechtje122.
_Zoe
Geplaatst: 31-08-15 14:04
En wat als de ander ooeens geen paard meer wilt omdat het toch tegenvalt, wat gebeurt er dan met het paard?
liedje89
Geplaatst: 31-08-15 14:06
Ik vind het over het algemeen geen goed idee om een paard te delen met iemand die even veel verantwoordelijkheid draagt. Samen eigenaar zijn werkt in mijn ogen niet, dan krijg je inderdaad altijd een keer een situatie waarin je het niet eens kan worden. Een paard kopen en in deeltijd verleasen of een paard leasen in deeltijd van een ander kan wel prima werken, dan weet is er namelijk 1 persoon die de eindverantwoording heeft als je het niet eens kan worden en weet je ook beide waar je aan begint. Echter als je het paard zonder leaser niet kunt betalen zou ik het niet kopen, stel dan bijvoorbeeld dat je paard geblesseerd raakt en een paar maanden niet te rijden is dan houdt je leaser natuurlijk op te betalen en zit je zelf weer met de volledige kosten.
Alle zinnige antwoorden zijn al gegeven. Dit is al zó vaak uit geprobeerd.......maar ik moet het eerste verhaal met een happy end nog horen/lezen. Dit is écht een vragen om moeilijkheden en veel tranen......heel veel tranen.
Maanoogje
Geplaatst: 06-09-15 20:07
Ik en een vriendin van me hebben eens een verzorgpaard gedeeld (waarop we op dezelfde dag zouden komen en beide een half uur zouden rijden), maar ook dat ging niet lekker. We zijn nog vriendinnen, daar niet van, maar mijn vriendin voelde niet echt een klik met het paard (en ik ben misschien een keer of 3 behoorlijk te laat gekomen...). Het resultaat was dat ik haar alleen had, wat niet echt een unhappy ending was, maar als we het hier hadden over een paard wat geen van ons in ons eentje zou kunnen betalen was deze afloop erg vervelend geweest.
Je moet wel heel zeker zijn van je zaak wil je co-eigenaar van elkaars paard zijn. Zelfs in liefdesrelaties gaan dit soort dingen nogal eens fout, ook al hielden die mensen toch ooit zielsveel van elkaar.