van dikke pony na slanke pony.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

van dikke pony na slanke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:39

Ik wil graag een topic openen over mijn haflinger van 17.

Hij is nu wat aan de dikke kant en wil hem wat meer spieren laten trainen. nu merk ik aanmezelf dat het me niet echt wil lukken omdat het voor mij niet snel genoeg gaat haha. Ook lukt het niet om me aan mijn trainingschema's te houden.

Dus wil ik het via behulp van bokt proberen,om gemotiveerd te blijven.

Overzicht Stanley.
naam: stanley
ras:haflinger
geslacht: ruin
leeftijd: 17
stal: 24/7 buiten waarvan 2/3 uur op het land, rest in een hitactiefstal.

Voeding: kuil moet ik nog even uitreken hoeveel hij krijgt in 24 uur. Hij mag elk uur een aantal minuten kuil te eten. Verdeeld over 10x krijgt hij 0.5 kg biks (elke keer kleine beetjes biks). Na het rijden krijgt hij van mij kwart schep biks, en paar handjes grasmix ivm met hoestpoeder, en biotine olie voor zn hoeven.

Zijn schema nu:
Maandag: longeren/ of drafprogamma in stapmoen
Dinsdag: doet mijn bijrijdster hem
Woensdag: rijden
donderdag: rijden
Vrijdag: rijden om de week les (30min)
zaterdag: doet mijn bijrijdster hem
zondag: vrij

Ook ga ik bijna zeker 1x in de 2 weken op buitenrit ongv 2 uur. Mijn bijrijdster gaat ook vaak op rit.
Als ik in de bak rij, rij ik ongeveer 30/45 min.

Hij staat nu ongeveer sinds 1.5 jaar 24/7 buiten, maar krijg hem gewoon niet slank. Ik sta nu ongeveer 2 jaar op deze stal,waarvan laatste half jaar zeker veel op buitenrit ben geweest soms wel langer dan 2 uur.

In september gaat hij over op andere biks, waar nog minder suikers en zetmeel inzit.
Van mij krijgt hij kwart schep pavo Liga, en alleen als hij gewerkt heeft. De brok die hij in de hitactiefstal krijgt is een vitamine biks van Besterly,

deze foto is van het vorig jaar gemaakt. Ik zal morgen een betere stand foto maken.

Afbeelding

mcsjelle

Re: van dikke pony na slanke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:44

Ik zie op de foto geen moddervette pony. Hij is aan de stevige kant, maar is ook stevig gebouwd. Denk dat je al goed bezig bent, als je dat schema elke week kunt aanhouden. Misschien zijn medicatie geven enkel met grasmix en de extra brok weglaten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:53

moddervet is hij zeker niet, maar hij mag wat slanker. Dat van aleen grasmix had ik ook al in gedachte. Maar wil ook dat hij wel de benodigde vitamine's enz binnenkrijgt en ik weet niet of hij dat met 0.5 kg gaat redden haha. Ik ben benieuwd als ik het nieuwe voer ga geven, moet daar alleen nog even op wachten. De stalhouder zei dat er nog een informatie avond over komt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:04

In principe hoef je een paard dat veel buiten staat, gras kan eten, en genoeg kuil binnen krijgt amper bij te voeren. In het gras en kuil zitten al heel veel vitamines. Verder zou ik eens kijken of je hem ipv kuil, voordroog kunt geven. In kuil zitten best veel suikers en dit heb je in voordroog niet. Krijgt hij wortelen? Veel mensen zeggen dat wortel alleen uit water bestaat, maar proef maar eens een stukje. Een wortel is onwijs zoet. In wortel zit ook veel suikers.

Als je bang bent dat hij aan 0.5 biks niet genoeg heeft; muesli. Daar zit maar heel weinig in, en toch denkt hij dat hij iets gehad heeft.

Bij ons kregen ze als ze 24/7 op het land staan, alleen een schepje muesli als ze gewerkt hadden. Verder helemaal niets omdat dat niet nodig is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:14

VSW --> PP

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:19

wortels krijgt hij niet.

Ik kan hem niet op voordroog hooi geven. Wel is het kuil goed droog, niet nat kuil. Hij staat in een hitactief stal. dit is een stal waardoor hij een soort stalletje in loopt, via een chip gaat er een schuif open, en dan kan hij kuil eten.

Ik zal vandaag eens uitrekenen hoeveel hij presies binnen krijgt kwa kuil in 24-7 uur.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:23

Als je over 10 keer 0,5 kg biks geeft houdt hij altijd honger. Ik snap niet waar dat voor nodig is. Geef hem gewoon 2 of 3 keer per dag brok en 2 keer per dag ruwvoer. En als je hem te dik vindt moet je hooi geven en geen kuil. En hooi kan gewoon onbeperkt. Zo zou het ook moeten. Je eet zelf toch ook geen 10 keer per dag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:32

Hij staat in een hitactief stal, waardoor hij zelf soort van zelf kan bepalen hoeveel die eet. Ik kan hem niet op hooi zetten omdat hij gezamenlijk eet van 1 grote kuil, hij eet niet apart zoals in een stal.

Een paard moet altijd een gevulde maag/darm hebben. Waarom de biks verdeeld is over 10x snap ik ook niet maar zo werkt dat systeem.

Hij kan nu elk uur paar minuten kuil eten. Zodat z'n maag en darmen gevuld zijn.

Op hooi zetten gaat niet. Het is wel goed kuil niet dat hele natte.

En biks vult niet zi goed als kuil of hooi, dus hij houdt niet altijd honger. Toen hij nog op stal stond had hij veel meer honger, toen kreeg hij 2/3x per dag biks en 2/3x kuil.

Nu kan hij elk uur wat eten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:39

Ik zou gewoon voordroogkuil in een slowfeeder geven en stoppen met het brok wat je nu hebt. Hier zit namelijk naast de vitamines ook best veel suikers en eiwitten in. Voor een goede vitaminebrok raad ik je vitalbix aan, hier zit alle dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen in, zonder toegevoegde suikers en eiwitten.
Daarnaast is het zo geconcentreerd dat je maar weinig van hoeft te voeren, dus 1 x per dag.

Je voert nu 10 x op een dag, jeetje wat een werk, met een slowfeeder kun je dit in 1 x oplossen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 11:13

Ik voer niet zelf 10x hij kan 10x een biks station in lopen en dan krijgt hij automatisch paar gram brokken, hij kan niet 10x achter elkaar in en uit lopen. Ook een slowfeerder gaat niet werken hij staat niet alleen, en t kuil krijgt hij ook via ren systeem.

Elk uur kan hij een voerstation in lopen en dan gaat er een Luik na beneden en kan hij enkele minuten (10 ongv) kan hij wat kuil eten.

Voor de rest loopt hij de hele 24/7 buiten.

Enige wat ik kan veranderen is dat ik zelf niet nog extra brok geef maar alleen de grasmix. Ik kan hem wel op minder minuten kuil zetten.

Uiteraard kan ik ook voor kiezen dat hij helemaal geen biks krijgt. Maar ik vind t fijn met als ik er niet ben dat hij dan ook wat biks krijgt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:34

Als je gaat rijden wat doe je dan?

Beetje rond rijden krijg je geen spieren van.

Ik denk dat je daar ook eens naar moet kijken.

Train je echt of is het een half uurtje way figuurtjes rijden en wat stap, draf en galopje en klaar?

Hoe ziet jou rijden eruit?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:37

Pony staat in HIT ACTIEF stal.

Daar wordt computergestuurd gevoerd. veel kleine porties.

Als veel paarden te dik zijn zouden ze voederspaarnetten kunnen gaan gebruiken (slowfeeders) over het ruwvoer in de voerstations. Of ev. minder rijk ruwvoer (of grofstengelig hooi ipv kuil)

krachtvoer weglaten zou een optie kunnen zijn, en dan zelf na het rijden een vitaminekorrel geven met de medicijnen.
Water ipv olie (olie is dokmaker) om het poeder te binden.

Eventueel de eetminuten naar beneden bijstellen (heb genoeg magere paarden in actiefstallen gezien dus het kan blijkbaar wel)

maar vooral intensiever en langer gaan rijden. Desnoods eerst longeren of wandelen en daarna nog rijden, of eerst rijden en daarna nog extra lang buiten uitstappen. Vinden ze vaak leuker dan in de bak en dan rijd je zo nog een 15 tot 30 minuten extra. Wel goed doorstappen!

Succes.