Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Caily schreef:Sunrise19, maar hoezo wat het dier over 3 jaar kost? Niet meer dan een volwassen paard in 3 jaar kost toch? Ik koop bij voorkeur juist paarden die nog erg jong zijn, bij voorkeur veulen. Dan weet ik van A - Z wat ze meemaken, kan ze zien opgroeien en volledig naar eigen hand zetten. Je kan ze in die 3 jaar ook al zoveel leren en een enorme band opbouwen. Ik vind ook dat prachtig om mee te maken, het hoort er voor mij gewoon bij. Rijden is voor mij slechts een topje van het fenomeen paarden houden, ik mis dat in die eerste jaren van een paardenleven beslist niet.
Momenteel lopen hier twee volwassen paarden en twee jonkies. Als ik ooit moet kiezen gaan de volwassen dieren als eerste weg; rijden kan ik ergens anders ook wel, maar de band met mijn jonkie(s) is onvervangbaar.
Als je enkel een paard wilt hebben om te rijden kan je naar mijn inziens beter andere oplossingen zoeken dan een eigen dier kopen. Immers kan een volwassen paard ook met een peesblessure of wat dan ook komen te staan.
Maar als je onervaren bent met jonge paarden is het niet handig. Al helemaal niet als je manegepaarden gewend bent.
Een jong paard rijden is per definitie ook niet zo lastig als vaak beweerd wordt. Ik heb jonge paarden gehad waarvan ik dacht dat het nooit goed zou komen, jonge paarden gehad waar ik op stapte en voelde alsof ze het al jaren deden. Ik heb ervaren paarden gehad waaraan je kon merken dat ze het vak al langer kende en ervaren paarden gehad die elke keer weer een uitdaging waren.
Dit is echt het karakter van het dier, plus de opvoeding die het dier in de jaren daarvoor heeft gehad. En juist door het dier op jonge leeftijd aan te schaffen heb je daar de grootste invloed op.
Ik heb genoeg jonge paarden gezien die toch niet zo leuk en lief bleken op 3jarige leeftijd 
Leuk hoor zonder ervaring naar je eigen hand zetten. Wat is er mis met een dier die je alles leert? Is dat niet stoer ofzo?
Waarom een risico kopen die uiteindelijk meer kost dan het gaat opleveren?

Overigens vind ik het al een verschil tussen een haflinger of een sensibel sportpaard...