veulen kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lamarxhorse

veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:00

Hallo

Ik hoop dat ik het goed plaats hier.
Ik ben namelijk opzoek naar goed bedoelde advies.
Liefst eigenlijk van mensen met dezelfde ervaring en in dezelfde situatie en ook de slechte ervaringen hoor ik dus graag.

Ik ben een maand terug langs een stal gegaan om eens rond te kijken.
Daar ben ik verliefd geworden op een veulen van +/-7 maanden.

Ik ben een moeder van twee jonge kinderen die over drie jaar beide naar school gaan.
Je raadt het misschien al, dan heb ik de tijd om bezig te zijn met het paard.
Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden maar de stal (vol pensioen) waar ik het paard dan laat stallen wel en die willen me tegen vergoeding helpen.

In de tussentijd wil ik veel gaan lezen, cursussen volgen en blijf ik rijden op de manege.

Nu denk ik met mijn hart en dan denk ik, het is altijd mijn droom geweest en ik ga deze uitdaging aan.
Denk ik met mijn hoofd dan staan er veel beren op de weg.

Welke ervaringsdeskundige kan mij helpen aan advies, doen of niet doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:04

Het is natuurlijk gemakkelijker en goedkoper om een al wat ouder en ervaren paard te kopen. Neemt niet weg dat je aangeeft dat je genoeg tijd hebt en dat je ook van plan bent te investeren in iemand die wel genoeg kennis heeft. In dat geval zie ik geen probleem, zeker als je je zelf ook nog gaat inlezen. Als je op zo'n manier de mogelijkheid hebt om je hart te volgen zou ik zeker voor dit veulen kiezen!

Evelijn

Re: veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:07

Tja... en je zou niet verliefd kunnen worden op een ouder en ervaren paard?
Het is een enorme gok of dit veulen opgroeit tot een gezond en leuk paard waar jij mee uit de voeten kan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:08

Een veulen hoort bij voorkeur lekker op te groeien in groepsverband in de veulenopfok. Heb je zelf alleen manege ervaring? Dan zou ik hier nooit aan beginnen.

Sanny79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:10

Mijn ervaring is, dat je je veulen wel lekker naar je eigen hand kan zetten. Dat is super fijn. Het inrijden was een makkie omdat ik haar van jongs af aan al flink in handen had en haar liet wennen aan allerlei dingen. Ook de 1e x op concours was een eitje. terwijl ze toen nog maar 3 jaar oud was. Mijn ervaring was iig top!!! En idd. het blijft een gok of hij/zij opgroeit tot een gezond paard. Maar een ouder paard kun je ook zomaar wat mee krijgen. Het blijven levende wezens en garantie heb je nooit. Succes met je beslissing.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:11

Als je de klik hebt met dit dier zeg ik gewoon doen. Die klik scheelt vaak al wel, en een jong paard is slechts een jong paard, geen monster. Elk paard moet je consequent en duidelijk mee zijn. Een jong paard moet veel leren, maar je bent wel vanaf les 1 erbij en weet dus alles wat het dier wel of niet kan en wel of niet mag. Je kan alle keuzes zelf maken; van opvoeding tot huisvesting tot dieet. Omdat het dier nog zo jong is, begin je bij de basis, van veel meer is op deze leeftijd geen sprake dus te snel gaan en dingen in de basis vergeten zal je minder snel gebeuren, daar heb je later allemaal veel voordeel van.

Wel is aan te raden het dier op te laten groeien in een gemengde kudde om het leeftijdsgenootjes te geven om mee te spelen en oudere paarden voor de sociale opvoeding. Veel buiten lopen is aan te raden om een lichamelijk en geestelijk gezond en sterk paard te ontwikkelen.

Een ouder paard kan morgen ook een misstap maken waardoor je er niks meer aan hebt.
Laatst bijgewerkt door Caily op 19-08-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:11

Ik zou het ook nooit doen, reken maar eens uit wat jou lieveling kost over 3 jaar :)

Nu is het aankoop+ 3 jaar opfok/stalling + Hoefsmid + Entingen + onvoorziene kosten door ziekte of wat anders = heel veel centjes. Dan moet hij ook nog maar eens gezond 3jaar worden en die garantie heb je ook niet.

Ik zou die 3 jaar het geld sparen wat je anders kwijt geweest was en dan een kant en klare kopen. Wed dat je dan een heel knap paard kan kopen :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:15

Als je inderdaad de hulp kunt krijgen en je dit graag wil, zou ik het lekker doen.

Het enige wat ik me afvraag is hoe dat gaat als je hem gaat beleren/rijden.

Zover is het nu begrijp heb je alleen manege ervaring? Want dan zal een jong paard opvoeden en inrijden/beleren behoorlijk pittig worden. Ik zal er dan niet vanuit gaan dat dat goed komt. Je kan hem natuurlijk ook laten beleren, maar dan nog weet je niet of je zo'n jong paard onder controle houdt. Natuurlijk kan je dan ook altijd weer veel lessen nemen en zo leren, maar wil je ook zoveel moeite doen? En wil je het risico lopen dat het rijden misschien niet makkelijk zal gaan?

Daar zou ik me wel van bewust zijn. Het brengt veel risico's met zich mee.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:15

Ik denk dat je je verkijkt op het hebben van een veulen. Die horen op te groeien tussen andere jonge paarden en het liefst ook oudere paarden, dus echt in groepsverband.

Ik zou de voors en tegens voor jezelf op een rijtje zetten.
Zoals, de eerste jaren zul je er (vrijwel) niets mee kunnen, en zal hij je, cru gezegd, alleen geld kosten.
Je weet niet hoe het paard uit zal groeien etc.

Natuurlijk is het hartstikke leuk om een jong dier te zien opgroeien en dat je hem of haar van jongs af aan hebt en zo een mooie band kunt opbouwen. Maar dit kun je ook met een ouder paard.

Als je echt verliefd bent en het echt graag wilt, zou ik je aanraden om misschien in die periode dat je paard opgroeit misschien lessen te gaan volgen bij iemand die lessen aanbied met zijn of haar eigen paard(en) zodat je meer ervaring hebt dan alleen manege ervaring. Je kunt natuurlijk altijd meegroeien met je paard zodat je over 3 jaar ook veel meer ervaring hebt dan dat je nu hebt.

Succes met het maken van je keus! :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:20

Sunrise19, maar hoezo wat het dier over 3 jaar kost? Niet meer dan een volwassen paard in 3 jaar kost toch? Ik koop bij voorkeur juist paarden die nog erg jong zijn, bij voorkeur veulen. Dan weet ik van A - Z wat ze meemaken, kan ze zien opgroeien en volledig naar eigen hand zetten. Je kan ze in die 3 jaar ook al zoveel leren en een enorme band opbouwen. Ik vind ook dat prachtig om mee te maken, het hoort er voor mij gewoon bij. Rijden is voor mij slechts een topje van het fenomeen paarden houden, ik mis dat in die eerste jaren van een paardenleven beslist niet.

Momenteel lopen hier twee volwassen paarden en twee jonkies. Als ik ooit moet kiezen gaan de volwassen dieren als eerste weg; rijden kan ik ergens anders ook wel, maar de band met mijn jonkie(s) is onvervangbaar.

Als je enkel een paard wilt hebben om te rijden kan je naar mijn inziens beter andere oplossingen zoeken dan een eigen dier kopen. Immers kan een volwassen paard ook met een peesblessure of wat dan ook komen te staan.

Een jong paard rijden is per definitie ook niet zo lastig als vaak beweerd wordt. Ik heb jonge paarden gehad waarvan ik dacht dat het nooit goed zou komen, jonge paarden gehad waar ik op stapte en voelde alsof ze het al jaren deden. Ik heb ervaren paarden gehad waaraan je kon merken dat ze het vak al langer kende en ervaren paarden gehad die elke keer weer een uitdaging waren.

Dit is echt het karakter van het dier, plus de opvoeding die het dier in de jaren daarvoor heeft gehad. En juist door het dier op jonge leeftijd aan te schaffen heb je daar de grootste invloed op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:22

Je kunt beter als je kinderen naar school gaan een ouder leerpaard kopen. Buiten dat het kosten scheelt leer je van zo'n paard heel veel en kun je daarna zelf aan de slag met een jong paard. Diederik van Silhout, Marlies van Baalen etc. Hebben allemaal leren rijden op oude ervaren paarden.

Het scheelt ook dat oudere paarden vergevingsgezinder zijn dan jonge paarden en bespaart je zandhappen. Niet onbelangrijk als je kinderen hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:24

Caily schreef:
Sunrise19, maar hoezo wat het dier over 3 jaar kost? Niet meer dan een volwassen paard in 3 jaar kost toch? Ik koop bij voorkeur juist paarden die nog erg jong zijn, bij voorkeur veulen. Dan weet ik van A - Z wat ze meemaken, kan ze zien opgroeien en volledig naar eigen hand zetten. Je kan ze in die 3 jaar ook al zoveel leren en een enorme band opbouwen. Ik vind ook dat prachtig om mee te maken, het hoort er voor mij gewoon bij. Rijden is voor mij slechts een topje van het fenomeen paarden houden, ik mis dat in die eerste jaren van een paardenleven beslist niet.

Momenteel lopen hier twee volwassen paarden en twee jonkies. Als ik ooit moet kiezen gaan de volwassen dieren als eerste weg; rijden kan ik ergens anders ook wel, maar de band met mijn jonkie(s) is onvervangbaar.

Als je enkel een paard wilt hebben om te rijden kan je naar mijn inziens beter andere oplossingen zoeken dan een eigen dier kopen. Immers kan een volwassen paard ook met een peesblessure of wat dan ook komen te staan.

Maar als je onervaren bent met jonge paarden is het niet handig. Al helemaal niet als je manegepaarden gewend bent.

Een jong paard rijden is per definitie ook niet zo lastig als vaak beweerd wordt. Ik heb jonge paarden gehad waarvan ik dacht dat het nooit goed zou komen, jonge paarden gehad waar ik op stapte en voelde alsof ze het al jaren deden. Ik heb ervaren paarden gehad waaraan je kon merken dat ze het vak al langer kende en ervaren paarden gehad die elke keer weer een uitdaging waren.

Dit is echt het karakter van het dier, plus de opvoeding die het dier in de jaren daarvoor heeft gehad. En juist door het dier op jonge leeftijd aan te schaffen heb je daar de grootste invloed op.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:26

Een volwassen paard weet je van dat het braaf is ;) Ik heb genoeg jonge paarden gezien die toch niet zo leuk en lief bleken op 3jarige leeftijd :=

Die hadden ook "opvoeding" gehad := Leuk hoor zonder ervaring naar je eigen hand zetten. Wat is er mis met een dier die je alles leert? Is dat niet stoer ofzo?

Mijn laatste was ook een 15jarige, nou ik teken nog 20 x hoor voor zo een ;) Waarom een risico kopen die uiteindelijk meer kost dan het gaat opleveren?
Leuk, heb je er 4000-5000 kosten aan gehad en blijkt hij met 2 jaar artrose te hebben of iets anders, blijkt zijn karakter toch niet helemaal te passen etc.

En dan heb je er niet eens iets mee kunnen doen, ja kijken :+

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:26

Ik heb mijn pony als veulen gekocht en heb er totaal geen spijt van. Het enige wat ik nu anders zou doen is om het veulen naar een opfok te doen voor in ieder geval twee jaar. Je bent qua kosten hetzelfde kwijt als met een volwassen paard. Ik heb zelf in de opgroeitijd lessen gevolgd om mijn rijden up te date te houden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:35

Ik vind mijn 15-jarige meestal maar saai en vraag me geregeld af waarom ze op bepaalde dingen reageert zoals ze doet en waarom bepaalde gewoontes van haar zo zijn zoals ze zijn, ze heeft bepaalde dingen waarvan ik weet dat als ze bij mij was opgegroeid ze anders waren geweest, voor mij voordeliger. En dat terwijl ze voor mij enkel een eigenaar heeft gehad in haar hele leven, een hele lieve eigenaar die weet wat ze doet en waar ik goed contact mee heb. Paard is verder ook niks mis mee hoor, maar bepaalde dingen vind ik paard-onteerend om op latere leeftijd nog radicaal te gaan veranderen.

Niets doen met een jonkie? Wil je een weekje mee komen lopen? Dan kan ik tonen wat je allemaal kan met een jonkie.

Als jij een bereden paard koopt en die krijgt een peesblessure of breekt een been of wat dan ook, dan ben je ook zo 4000 - 5000 euro kwijt en kan je er pas echt niks meer mee.

Bij geen enkel paard krijg je garantie dat hij braaf is. Onder invloed van een andere eigenaar en andere leefomstandigheden veranderd een paard altijd. Ik heb de grootste engeltjes in duiveltjes zien veranderen, en vice versa. Die draad is soms zo doen, zelfs bijrijders die alles met dieren konden waar hun eigenaar amper in de buurt kon komen.

Het gaat erom dat het klikt, en TS klikt met dit veulen. Daarnaast geeft ze aan dat over 3 jaar pas volop in het werk zetten voor haar geen punt is omdat ze dan pas echt tijd heeft ivm de kids. Dan vraag ik me af, wat is erop tegen? Goede begeleiding is ook aanwezig... Dat is al meer voorbereiding dan ik mening paardeneigenaar die een eerste volwassen paard kochten heb zien doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:38

Met alleen manege-ervaring zou ik dit niet aandurven. Het is het stuk groot brengen de komende 3-4 jaar (want inrijden met 3 is echt niet altijd een aanrader), Dan het beleertraject, dan het doorrijden nog. Voordat je een fijn, betrouwbaar en bomproof paard hebt moeten er heel wat kilometers gemaakt worden door iemand die dat proces goed kan begeleiden.

Het veulen nu op een pensionstal zetten is overigens ook geen goed plan. Een goede basis bestaat namelijk uit opgroeien in een kudde met gemengde leeftijden en zowel merries als ruinen.

Kijkend naar jouw toekomst denk ik dat je kinderen ook weleens mee zullen gaan naar je paard. Hoe handig is dat met een jong dier?

Ik denk dat je er verstandiger aan doet om nu eerst te gaan kijken voor een verzorgpaard zodat je leert wat er allemaal bij een semi-eigen paard komt kijken en dan over een jaar of 3 je droom achterna gaan met een paard van minimaal 6-7 jaar.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:40

tja dat is dubbel als je de kans hebt en ook NU de tijd hebt moet je het doen.
Veulen hoort samen op te groeien maar ook regelmatig wat mee gedaan te worden (vind ik) halstertje aan, voetjes oppakken keer borstelen, touwtje meelopen van poetsplaats naar weide.

Anders heb je er vaak een hele kluif aan zeker als onervaren iemand

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:41

Tja ligt er maar net aan waar je je paard vandaan het he ;)
Ik had een goedgekeurde dekhengst waar ik een kind van 6-7 mee kon laten rijden, maar die tijdens het rijden ook pit genoeg had hoor ;)

En ik ben pro veulens in een opfok en niet ermee lopen rommelen.. Ik heb zat paarden in handen gehad die bij eigenaars als jou wegkwamen...

die ook perse moesten rommelen etc. nou niet elk paard accepteert zo'n opvoeding ;) Overigens vind ik het al een verschil tussen een haflinger of een sensibel sportpaard...

Dat sensibele sportpaard wat waarschijnlijk ook nog eens slim is zal veel minder tolerant zijn dan die coole haflinger ;)

Niet elk paard zal een lief karakter hebben en als hem eenmaal kansen geboden is die hij tegen je kan gebruiken zal het gros het dus ook doen.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:51

Bedankt voor alle reacties!
Op dit moment heb ik een engel op mijn linkerschouder en een duivel op mijn rechter.
En wat er door mij heen gaat is op de reacties terug te lezen.
Om alvast de meeste gestelde vraag te beantwoorden, het is de bedoeling dat het veulen de eerste paar jaar in de opfok terecht komt en ik hem wekelijks een paar keer kort bezoek (vlakbij huis) om aan mij te laten wennen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:04

Dat engeltje en duiveltje heb je bij elke aankoop van een paard.
Vooraleer je het veulen zou kopen wil ik je adviseren om er iemand die voldoende kennis heeft, die je vertrouwt en die neutraal is bij te halen en zijn of haar advies te vragen.

Als je een veulen koopt heb je voldoende tijd om jullie voor te bereiden op het hebben van een eigen paard.
Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden, leer hoe ze communiceren en leer deze kennis te gebruiken om je veulen op te voeden zodat het jullie als zijn leider erkent.

Als je paard later er lichamelijk en geestelijk klaar voor is zoek dan een goede trainer voor de basistraining van je paard, iemand die er tijd voor neemt, die werkt volgens het ritme dat je paard alles kan verwerken en die jullie laat deelnemen aan de trainingen.
Zo krijgen jullie een paard dat een mooi team vormt met jullie.

Ons huidige paard hebben we gekocht toen het 2 jaar was en we hebben de volgende jaren aangepakt zoals ik hierboven heb beschreven.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:05

Zit met de dezelfde vraag.... dus lees even mee! voordeel alleen voor mij is dat mijn dochter ouder is en dat we het [ in de toekomst] samen zouden doen.....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:06

Ik denk dat dat grotendeels is wat je ermee doet en vooral hoe je het doet. Rommelen met een paard is nooit goed. Ook met de meeste volwassen paarden niet. Het hangt heel veel van het karakter af. De onderdanige ruin kan je gerust aan iedereen overlaten maar mijn 15-jarige merrie is enkel zo braaf omdat ze altijd in goede handen is geweest, ze is erg dominant dus bij een minder handig iemand gaat het maar even goed.

Met jonkies net zo, mijn beide jonkies dan van de dominante en brutale kant, die neem ik juist veel in handen, zodat ik blijf bevestigen dat ik het voor het zeggen heb. Het resultaat is dat ze zonder discussie doen wat ik zeg, want ze weten niet beter. Tegen de tijd dat we bij serieuze dingen zijn als inrijden hebben ze al zo vaak bevestigd gekregen dat doen wat ik vraag echt de beste optie is, dat het een hele hoop gedonder en miscommunicaties scheelt. In vreemde situaties (ik ging onlangs met een wandelen) zoeken ze mij op om leiding te geven ipv dat ze hun eigen plan gaan trekken.

Terwijl mijn eigen gefokte veulen van dit jaar (als hij oud genoeg is gaat hij naar zijn nieuwe baasje) kan ik beter maar een enkele keer pakken en verder vooral met rust laten. Hij is juist erg onderdanig en daarmee ook argwanend, dus het is gewoon een keer pakken, iets goed doen en daarna met rust laten. Als hij eenmaal weet dat iets goed is, is hij hartstikke braaf en het woord discussie of eigen plan trekken kent hij niet. Maar het vergt hem al zijn lef om alles toe te laten, zo spannend. In de loop der jaren zal dit zonder twijfel beteren, zolang hij maar de tijd krijgt en het vertrouwen behoudt.

Daarentegen heb ik een 6-jarige die ik een half jaar terug nog helemaal groen aangeleverd kreeg, ook in de opfok heeft gestaan etc. Hij wist alleen een ding; dat is hoe sterk hij is. En ga dat maar eens vastzetten weg van de kudde als hij het daar niet mee eens is, ga die maar eens vertellen dat de waterslang niet eng is, of dat vliegenspray geen paarden eet. TinkerTanker, 1.60 hoog en ongeveer net zo breed... Hij is daarbij ook een slaggie dominant dus als hij echt in paniek was en hij kon niet weg, was hij alsnog niet braaf maar ging gerust op de achterbenen staan. Het is inmiddels allemaal goed hoor, maar heb geregeld gedacht als die als jonkie iets meer had mee gekregen had ik het toch een stukje minder moeilijk gehad.

Een van mijn jonkies is al veulen aangereden, ik heb haar zelf gefokt en was er op moment van ongeluk dus ook bij. Ik ben blij dat ik haar zelf heb en er dus nu als jaarling al mee kan gaan wandelen. In plaats dat ik haar straks als onbekende 3 - 4 jarige meeneem en een panisch paard heb waarvan ik niet weet wat de reden is en ook nog eens te groot, sterk en vastberaden is om ook maar iets aan te kunnen sturen. Nu weet ik precies hoe of wat en kan ik daarop inspelen wat veel gedoe in de toekomst kan voorkomen.

Ik denk dat dit verschil groter is dan het verschil sportpaard - koudbloed. Onder elk ras heb je doetjes en pittigere types.

Het is echt bepalend wat voor dier het is en wat de doelen (op dit moment) zijn van TS wat haar keuze moet zijn. Want het dier nu kopen met als doen er over 3 jaar mee te gaan rijden, dat is wellicht de verkeerde insteek. Ik hoop natuurlijk ook over een paar jaar met mijn jonkies te kunnen rijden/mennen, maar als er in die tussentijd iets gebeurd waardoor dat niet kan zal ik beslist geen spijt hebben, maar blij zijn met de tijd die ik tot op heden met ze heb gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:10

Ik raad het je sterk af en ga met mijn voorgangers mee. Kijk naar een leuk, gezellig leerpaard. Daar heb je later veel meer plezier mee dan met een jong paard waarvan het karakter nog maar even afwachten is. Dan kun je de komende drie jaar ook gewoon nog kennis vergaren en extra sparen, want een veulen - ook al kun je er vrij weinig mee - kost ook gewoon geld, tijd en energie. Kijk over drie jaar gewoon verder.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:12

Verschil is dat jij de luxe hebt om meerdere paarden te onderhouden. Als jij maar 1 kan onderhouden en die ook nog eens als je spaargeld kost aan onderhoud en aankoop is dat toch heel anders?

Verder zie ik dan dat jij ziet hoe je moet reageren, maar ts duidelijk nog niet. Die is geen jonge paarden gewend en dan voorzie ik ellende helaas :)

Maar goed dit is mijn ervaring. Heb een paard gezien wat als veulen aangeleerd was om met zijn hoefjes over de schouders van baasje te gaan. Dat was leuk toen hij nog 3 maanden was. Maar met 3 jaar was het ineens zo grappig niet meer :(:)

Dat was overigens een ervaren paardenman die ook fokte. Dus dat zegt ook nog eens vrij weinig haha :+

Maar ja, als je alleen manege gewend bent zou ik inderdaad eerder sparen en dan een leuk dier uitkiezen die gewoon compleet bij je past en die je ook kan laten keuren zodat je toch meer zekerheid hebt qua gezondheid.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:18

Wat een lastige keuze! helaas is het ook zo dat de verstandigste keuzes niet altijd de beste zijn en omgekeerd.
Eens, een veulen is een risico, er kan veel gebeuren in die 3 jaar. Ik kan me echter ook voorstellen dat je nu niet het bedrag hebt klaar staan voor een 'af' paard, maar wel voldoende om evt. een ongelukje op te vangen. daarmee 'investeer' je in je toekomstige paard. Fingers crossed dat ie heel blijft natuurlijk.

Daarnaast kan ik me inderdaad voorstellen dat je al aan een band wilt werken, maar je ziet ook het belang van opgevoed worden door andere paarden en lekker kunnen spelen. Je hebt er in ieder geval over nagedacht.
In 3 jaar valt een boel te leren, zodat je theoretisch prima kunt rijden met dit dier over 3 jaar, maar het blijft wel een gok, het ene paard is het andere niet. Maar als het klikt en je volgt je gevoel, geniet van wat je nu kunt doen met hem/haar, blijft leren, oefenen en nadenken over wat het beste is voor je paard, waarom niet het risico nemen.
Kies je puur verstandelijk dan zou ik jou aanraden wat ik mezelf ook aanraadde: een wat ouder, goed getraind paard kopen. Zo kun jij van hem de kneepjes van het vak leren en je leert hem ook minder snel wat verkeerds aan.
Kleine kanttekening is helaas dat ik met een bijna groene 4jarige thuiskwam ipv met een 10jarig Z-paard, maar ik was ervoor gevallen. Gelukkig blijkt mijn meneertje heel erg lief en vergevingsgezind te zijn, maar t was en is een flinke gok!
Laatst bijgewerkt door danoesje op 19-08-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt