van kind naar Springruiter - bestaat een how-to for Dummies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elzomid

van kind naar Springruiter - bestaat een how-to for Dummies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:15

Hallo allemaal.
Ik heb een vraag die waarschijnlijk vaker gesteld is, maar waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Mijn zoon rijdt nu sinds 3 jaar en heeft inmiddels zijn eigen paard. Het is een Freiberger, wat een super all-round paard is - maar zoals met de meeste all-rounders in het leven, kan je snel aan een limiet zitten.
Nu dat hij het paard een jaar heeft, heeft hij hem al een hoop van de vrijheidsdressage technieken bijgebracht, zoals zitten, liggen, steigeren enzovoort.

Dit heeft zijn lust om meer met paarden te doen echter niet gestilt. Hij rijdt super, is 1 met het dier en heeft een enorme drang om verder te komen. Sinds hij de Freiberger heeft, is hij begonnen met springen en heeft inmiddels zijn eerste kleine toernooitjes achter de rug.
Wat voor hem (en mij!) voorop staat is de synergie tussen hem en zijn paard, positieve training en algemeen welzijn voor het dier. Nou zijn er nogal wat tegenstanders van het springen, maar ik denk dat alles met mate geen probleem hoeft te zijn.

Nu komt de eigenlijke vraag: hij is 13 jaar en wil springen. Niet alleen maar als hobby, maar zijn leven er van maken. Als ik success stories lees, zijn er veel getalenteerde ruiters maar veel successvollen hebben ook een behoorlijk financieel sterke achterban of zijn opgegroeid in de stal. Kan je in de ruitersport succesvol zijn zonder direkt 50000EUR+voor een paard neer te tellen?
Dit hier is geen vleug van naitiviteit, maar als vader herken ik een jongen die zijn passie gevonden heeft en niets anders in zijn leven wil. Hoe kan ik dit aanpakken?

Alle idees en suggesties welkom!

Elzo.

StalNollie

Re: van kind naar Springruiter - bestaat een how-to for Dummies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:16

ik denk om binnen te komen en te rijden is op springstallen gaan werken/stage lopen etc.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:19

Investeer in goede instructie en probeer hem in de vakanties op stage/ werkvakantie/ leercontract te sturen bij een goede springstal. Je hoeft echt zelf geen toppaard te kopen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:24

Ongeacht talent, is het heel duur om internationaal te starten.

Hij rijdt pas drie jaar en heeft een paard dat verre van geschikt is voor de springsport. Zou beginnen met lessen op een leuk springpaard bij een goede instructeur die zelf ook een beetje weet hoe en wat. Die kan eventueel zien of er wat talent in zit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:25

Laat hem eerst maar mooi zijn middelbare school afmaken met het paard als hobby. Als hij daarna nog zeker weet in de paarden verder te willen, dan kan dat zeker nog. Want als hij écht goed is en aanleg heeft voor de top, dan zal hij ook met een middelmatig paard hogerop weten te komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:30

Dat is niet waar. Het paard moet voldoende vermogen hebben. Of je moet met hogerop Z bedoelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:34

De jongens die ik ken die vanuit nul hogerop in de sport zijn gekomen hebben al jong als groom/stalruiter meegeholpen bij een prof. Eerst dan eens daar met de paarden mogen trainen, van daaruit wat jonge dieren mogen starten op wedstrijd en zo is dat balletje gaan rollen.

Tevens ga ik het topic verplaatsen omdat het geen rijtechnische discussie is. (PP)

elzomid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:51

Bedankt voor de reakties!
Heeft iemand eens iets gehoord over middelbare scholen gericht op de paardenwereld? Ik weet dat er een aantal in België en Duitsland zijn, waar de scholier na het examen gewoon kan doorstuderen of direkt de paardenwereld in kan. Is dat wat?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:52

elzomid schreef:
Bedankt voor de reakties!
Heeft iemand eens iets gehoord over middelbare scholen gericht op de paardenwereld? Ik weet dat er een aantal in België en Duitsland zijn, waar de scholier na het examen gewoon kan doorstuderen of direkt de paardenwereld in kan. Is dat wat?

Ja dat kan maar kosten wel wat volgensmij is er ook een in nederland

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:59

Mijn ervaring met dergelijke scholen is dat ze zelden gericht zijn op de echte (top)sport maar meer op het basiscircuit en of maneges ed. De rijlessen zijn dan ook niet echt van topkwaliteit.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:00

Ik weet wel dat er (hier in het noorden) middelbare scholen en opleidingen zijn die zo gemaakt zijn dat de kinderen naast hun school volledig tijd hebben voor hun sport. De scholen stimuleren dat en deze kinderen krijgen dan ook een speciaal programma. Alleen zal er toch wel iets van aantoonbaar talent moeten zijn anders kan elk kind zich daarvoor in aanmerking laten komen wat niet de bedoeling is.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:05

Geryon schreef:
Dat is niet waar. Het paard moet voldoende vermogen hebben. Of je moet met hogerop Z bedoelen.

Ja, dat bedoel ik, gewoon bovenin de basissport. Dan heb je bewezen dat je zelf de basis beheerst én dat je een paard kunt opleiden, beide nodig om topsporter te worden. Echter zie ik hier steeds vaker ouders die denken dat hun kind wel 'even' in de topsport terecht gaat komen, want hij/zij rijdt al 2-3 jaar en het gaat zó leuk... Maar er komt helaas pindakaas meer bij kijken dan een beetje leuk rond komen op wedstrijden en daarnaast verandert de interesse van kinderen tussen de 12 en 18 vaak ook razendsnel.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:07

Op zich is het wel mogelijk om zonder heel veel geld een carriere op te bouwen in de paardensport, maar je zoon moet dan wel bereid zijn om heel hard te werken en flexibel durven zijn om het juiste moment een kans aan te grijpen. Dit is maar voor weinigen weggelegd. Voor degene waarvoor het niet is weggelegd is de professionele paardenwereld een harde wereld waarbij de banen bestaan uit stallen uitmesten.
Ik heb bijvoorbeeld op de manege vroeger extra lessen kunnen rijden door mee te helpen met de verzorging op stal, zoals voeren of achter de bar staan. Daardoor kon ik 2x per week rijden ipv één keer per week.
Middelbare scholen voor de paardensport kan ik niet aanbevelen, dan is een sportklas een beter idee, dan krijg je van je school makkelijker ruimte om te trainen voor je sport.

elzomid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 22:34

Hoi Science,
Ik ben het volledig eens met je motivatie. Het probleem is alleen: hoe herken je als ouder dat je kind die one-in-a-thousand wel of niet is? Is moeilijk al dan niet onmogelijk. Zeker omdat ik zelf niets met de paardensport te maken heb. Je moet dus zijn al dan niet aanwezige talent kunnen laten beoordelen. En als het dan wat mag zijn, lijkt het mij dat het kind toch een bepaald pad zou moeten kunnen bewandelen waarbij de meeste (onnodige) valkuilen gemeden kunnen worden.
In mijn beroep heb je hele trajekten en toetsen die heel duidelijk maken wat al dan niet mogelijk is - ik vroeg mij met het beginnen van dit draad af of dat in de paardenwereld ook zo is.
Laatst bijgewerkt door elzomid op 16-08-15 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:35

Een goed leerpaard kopen, goede privé instructie regelen en elk weekend op wedstrijd is mijn advies. In de vrije tijd bij profs vrijwilligerswerk doen en bij voorkeur een opleiding volgen op een geheel ander gebied. Diploma's heb je niet nodig in de paardensport als je goed genoeg bent en wil werken. Maar mocht hij er genoeg van krijgen of het om wat voor reden niet meer kunnen doen, dan is een diploma op een ander gebied dan in de paarden wel heel erg prettig om achter de hand te hebben. Succes!

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:48

Als je zoon hogerop wil komen, zonder dat er direct iemand achter zit met veel geld is de sleutel; veel ervaring opdoen en je in de picture rijden.
Zorg dat hij meeloopt op een stal, al is het eerst alleen maar als stalhulp. Je kunt hier veel van leren.
Laat hem ervaring in het lage werk opdoen met zijn eigen paard, klasse B en eventueel L kan het paard vast aan. Zorg voor goede begeleiding! Als je zoon dan een beetje lekker kan rijden dan rond gaan vragen of iemand nog wat weet om ergens op een stal te kunnen rijden of ze nog een mooi paard weten te staan.

Het gaat vooral om ervaring opdoen en contacten leggen!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:25

ik denk dat goede springles heel belangrijk is van een goede instructeur als je daar in kan investeren hoef je niet persee meteen super duur paard te kopen daar naast vind ik de tips van de andere mensen heel goed vooral vrijwilligerswerk op stal is belangrijk

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:29

Veel verschillende paarden rijden, investeren in goede instructie en idd stage op springstal.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:37

Zorg voor een goed leerpaard en zorg dat deze op een springstal staat.
Dan in de vrije uren mee helpen op de stal in ruil voor begeleiding.. en (bijna) elk weekend op concours.
Hoe meer ervaring hij opdoet, hoe meer mensen hem zullen gaan kennen.

Of hij talent heeft zal dan moeten blijken..

elzomid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:01

Nogmaals heel erg bedankt voor de reakties, ik neem ze zeker ter harte! Ik zal proberen meer instruktie te krijgen, hoewel het niet zo makkelijk is hier in het Luxemburgse :-)
Dan hebben we nog even tijd voordat er gezocht moet worden naar een beter springpaard (en het geld ervoor!)
Misschien daar op voort bordurend: waar moet ik naar proberen te zoeken als de Freiberger werkelijk aan de limiet van zijn kunnen komt? De sky is natuurlijk de limit - maar wat is realistisch?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:05

Ideaal gezien: een goed leerpaard kopen. Als je niet de portemonnee mee hebt: paard van n ander. In mijn omgeving zijn er genoeg bijrijd/ leasepaardjes te vinden waarmee gelest en gestart mag worden. Wij hebben op stal n 18 jarig lichte tour paard (wel dressuur) waar n 12 jarige amazone nu in de basis mee rijdt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:12

Internationaal hoef je echt nog niet aan te denken.
Geef hem een degelijk paard waar hij het op kan leren, dat is een braaf paard met voldoende talent om gemakkelijk het M te halen, zorg dat hij goede instructie heeft en laat hem meerijden bij de lessen van een rijvereniging. (bij voorkeur dan een vereniging waar ze graag springen)
En dan ga je concoursen rijden en dan zie je 't vanzelf, hopen dat je 't juiste paard hebt gekozen.
Als je geluk hebt ontmoet je de juiste personen, valt zijn talent/passie op en kun je zo verder.
Bakken geld zijn echt niet nodig maar bovenstaande is wel het minimum om ergens te komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:16

Ik zou kiezen voor een routinier, een die bijvoorbeeld al M sprong en niet kapot gesprongen is. Misschien dat een goede trainer in de buurt suggesties heeft? Kan die hem mooi ook begeleiden in de springsport.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:29

Bij voorkeur een paard met enige ervaring ja, maar dat kost dan vaak ook weer geld. Of je moet op zoek gaan naar een ouder paard wat al op niveau gelopen heeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:36

Ik denk dat ik zou kijken voor een paard met al wat ervaring, dat M/Z gelopen heeft van 8-15 jaar. Daar kan je veel van leren en is nog betaalbaar. Een paard dat internationaal gelopen heeft is of stuk, of ontzettend duur. De volgende stap is dan een iets jonger paard met minder ervaring maar meer talent, dat hij dan hopelijk zelf naar internationaal niveau kan rijden, als je zoon talent en goede begeleiding heeft.