Een paardenleven zonder rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

panta_rhei

Een paardenleven zonder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 06:48

Beste bokkers, normaal lees ik alleen mee op bokt, maar nu zou ik toch graag eens jullie input willen. Als dit topic op de verkeerde plaats staat hoor ik het graag, ik wist niet waar ik het kwijt moest, dus ik heb maar voor "en overige" gekozen :)

Door een bepaalde mentale blokkade, waar ik nu even niet verder op in wil gaan, zal het voor mij voorlopig en misschien wel voor altijd niet meer mogelijk zijn om te rijden. Ik ben niet op zoek naar tips om mijn angst te overwinnen, omdat de blokkade veel dieper zit dan paard-gerelateerde zaken en ik hier al professionele hulp bij krijg.

Maar toch, dat ik eventueel nooit meer zal kunnen rijden, dat was een enorme klap voor mij. Paardrijden is altijd mijn grote droom geweest en iets wat ik door (financiële) omstandigheden pas in mijn eigen volwassen leven heb kunnen bereiken. Het is hard als je zo hard hebt gewerkt om een droom te bereiken en die droom wordt je dan door externe omstandigheden weer ontnomen.

Gelukkig kan ik wel verder met de paarden in het algemeen. Een vriendin kan goed hulp gebruiken bij de verzorging van haar lieve bejaarde dame. Bij de pony in kwestie voel ik me gelukkig wel op mijn gemak en ook al is het voor mij momenteel nog niet mogelijk veel verder te gaan dan een knuffel en een poetsbeurtje in de wei, begin ik al een fijne band met haar op te bouwen. Een andere vriendin heeft een leuke en verbazingwekkend relaxte tweejarige en al zie ik mezelf daar momenteel nog echt niet mee aan de slag gaan, met geduld en tijd kan ik daar misschien ook wel lekker mee gaan poetsen en tutten.

Opgelost, toch? Ja en nee. Ik ben enorm opgelucht en blij dat ik met paardjes bezig kan blijven. Maar ik ben ook bang dat ik het rijden ga missen. Je merkt dat het rijden zelf toch wel de heilige graal van de paardenwereld is. Bokt, alle paardenbladen, paardenevenementen, alles draait om het rijden. Hoe vaak en hoe veel mensen ook zeggen dat verzorging voor gaat, etc., als je met paarden bezig gaat komt het rijden hoe dan ook op één of ander moment weer om de hoek.

Daarom ben ik op zoek naar mensen met een paardenpassie die helemaal niet rijden en dat ook niet nodig hebben. Ik zou graag wat verhalen horen van mensen die dolgelukkig zijn zonder ooit op de rug van een paard te klimmen. Ik denk dat ik daar op dit moment veel steun aan zou hebben.

SandravdB

Re: Een paardenleven zonder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 06:54

Tja niet helemaal wat je zoekt, maar rijd amper meer wegens lichamelijke klachten, heel af en toe dus wel, ongeveer eens per maand soms vaker. Heb twee verzorgsters voor me paarden zodat ze gereden worden en doe grootste deel van de verzorging zelf.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:04

Poe, het is inderdaad mijn grootste nachtmerrie niet meer te kunnen rijden... Ik heb er kortgeleden even uitgelegen ivm rugproblemen (van mijzelf) en dan ga je ook wel over dat soort dingen nadenken. Het is vooral het trainen (dressuurmatig) waar ik graag mee bezig ben.
Maar daarnaast zijn er zoveel andere dingen, die ik al doe, waar je je ook super mee kan vermaken en je paard ook: mennen, vanaf de grond zoals lange teugelen, vrijheidsdressuur, dubbele longe. Ook kan ik er erg van genieten als anderen van mijn paard leren.

Ik zou het zeker missen maar zou ook zeker genoeg vermaak vinden!
Maar als het psychisch is, dan zou ik de hoop zeker niet verliezen, als je goede begeleiding daar bij hebt kom je er vast uit en wie weet, stapje voor stapje zit je weer op een paard!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:12

Ik heb mijn paard (en) aan huis staan en rij amper. Dit vanwege lichamelijke klachten. Heel soms spring ik eens op de rug van mijn grootste vriend. Ook men ik met hem, maar daar is dit jaar nog niet van gekomen. Ik heb dus eigenlijk paarden om naar te kijken... Zowel mijn paarden als ik zitten hier helemaal niet mee. Zolang je kan genieten van het samen zijn, waarom dan de drive om te rijden?? Ik denk dat je het rijden als optie moet gaan zien, niet als must. Uiteraard is dat makkelijk gezegd.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:16

Mijn paard staat nu ruim een jaar in een rusthuis. Ze is pas 14. Ze blijft zolang ik het kan betalen maar word dus niet meer bereden. Ik rij ook niet meer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:20

Ik mag ook niet meer paardrijden om lichamelijke klachten. Heb zelf paarden en heb ze aan huis staan. Was inderdaad knop omzetten en heb toen zadels enz verkocht. Ben er net zo goed gelukkig om. Ze om me heen hebben vind ik (nu) veel belangrijker als het rijden. Vroeger was rijden erg belangrijk voor me, maar kan dus prima zonder...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:21

TS wat vervelend voor je dat je je droom niet meer waar kan maken maar als je een beetje met paarden bezig kan zijn en dit stapje voor stapje kan uitbouwen is dit toch ook goed.
Het rijden hoeft echt niet altijd het ultieme paardengeluk te zijn.
Je kan veel voldoening halen uit poetsen, wandelen, uitmesten en ga zo maar door.
En wie weet is er een dag dat je er alleen op kan zitten en geniet je daar al van.

Zie het rijden niet als iets dat moet/hoort bij paarden maar als een extra'tje en leg jezelf niet de druk op van het moeten rijden.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:30

Door lichamelijke klachten tijd ik ook niet meer.
Maar heb mijn beestjes fijn bij huis staan en geniet enorm van de beestenboel.
Het poetsen, wandelen, longeren en alles er om heen houdt me heerlijk bezig.
Gelukkig rijdt mijn dochter en door haar te begeleiden ben ik en voel ik me volledig betrokken. Ik mis het rijden dus niet.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:36

Of ik mijn voldoening zou kunnen halen uit alleen het verzorgen van paarden weet ik niet. Maar sinds ik de wereld van het grondwerk heb ontdekt, kan ik me erg goed voorstellen dat ik het rijden eigenlijk helemaal niet zou missen als het niet meer zou kunnen. Je kan zo ontzettend veel doen naast je paard, hem zo ontzettend veel leren en lol hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:47

Hier ook niet rijden ivm rugklachten. Ik ben gaan mennen maar vind rijden leuker, meer contact met je paard. Heb ook een tijdje andere dingen geprobeert zoals grondwerk maar dat is het voor mij gewoon niet. Leuk voor tussen door maar niet voor elke dag. Er gaat gewoon niks boven een lekkere bosrit of flinke galop over het strand. Ik mis het dus zeker.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 12-08-15 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 07:47

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

panta_rhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 08:09

Zo, dat zijn al veel reacties in korte tijd, bedankt mensen! Het is inderdaad zo dat ik het 'geluk' heb dat het geen lichamelijke beperking is, wellicht is er veel meer mogelijk dan nu lijkt. Echter heb ik mezelf door die onbewuste focus op het rijden al eerder te snel gedwongen weer teveel te gaan doen, met letterlijk levensgevaarlijke gevolgen. Door mijn 'paardenleven' nu zo in te richten dat rijden geen must meer is, hoop ik dat ik nooit meer zo aan mezelf voorbij ga. Dan is het ooit misschien een leuke bijkomstigheid om weer in het zadel te stappen, maar hoef ik mezelf er nooit meer toe te 'dwingen'.

Voor die verandering van mind-set zijn alle verhalen hierboven een enorme hulp. Grondwerk, vrijheidsdressur, lange lijnen, dat zijn inderdaad dingen waar ik (op de lange termijn, voorlopig is een knuffel en een poetsbeurt nog uitdaging genoeg) denk ik ook veel voldoening uit ga kunnen halen. Bedankt lieve mensen! En ik sta zeker open voor nog meer input :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:35

Als het probleem vertrouwen is dan ben je welkom, heb een ervaren sinterklaaspaard staan wat liever lui dan moe is

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:41

In welke regio zit je? (als ik mag vragen :) )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:43

Ik rij al 16 jaar niet meer. Na een behoorlijke smak vond ik het tijd om kijken leuker te vinden dan rijden zelf en ben ik veulentjes gaan fokken. Dat heeft me tot nu toe meer lol gegeven dan rijden me in al die jaren gegeven heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:44

Ik heb een verzorgster die ook zelden of nooit erop klimt.
Lange lijnen, longeren en wandelen vind ze minstens zo leuk en daar voelt ze zich zekerder bij.
Ik vind het helemaal top, als ze met de dubbele lijnen longeert is dat voor paardlief ook een goede manier van beweging krijgen.

Prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:52

Ik rijd uit principe al een paar jaar niet meer en heb het nooit een seconde gemist. Voor mij is de band met de paarden, maar ook mijn persoonlijke voldoening in het omgaan met paarden daardoor juist enorm verdiept. Veel gelijkwaardiger en eerlijker.
Ik geniet van het bij hen zijn en de dagelijkse verzorging. Daarnaast wandelen we regelmatig en doe ik grondwerk en spelletjes waarin zij zo veel mogelijk mogen aangegeven wat ze willen en waarbij de nadruk ligt op wat ik van hen kan leren en niet andersom.

panta_rhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 10:17

Wat fijn, al die positieve verhalen van mensen die gewoon lekker vanaf de grond met paarden bezig zijn! Nog even voor de duidelijkheid: ik ben dus niet op zoek naar mensen die me kunnen helpen weer te gaan rijden. Geloof me als ik zeg dat het probleem echt te complex is om zo maar even op te lossen en dat ik eerst andere dingen moet oplossen voor ik er ook maar aan kan gaan denken om weer toe te werken naar rijden. Wat de paarden betreft wil ik me nu richten op wat ik wel kan en dat is met beide beentjes op de grond blijven :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:29

Ik rijd zelf nog wel gewoon, maar weet ook dat als het niet zou kunnen ik prima voldoening zou kunnen halen uit verzorgen, werken op de grond, wandelen, het simpele maar fijne contact met een paard.
Ik ken ook genoeg mensen die bewust niet rijden en lekker met een kleine pony hun ding doen.

En wil je zelf geen paard, zijn er genoeg mensen die juist een verzorger willen voor hun paard of pony.

Nog een vraag die me te binnen schiet, is behalve rijden mennen ook geen optie in jouw situatie?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:35

Onze welsh atjes, te klein voor onder het zadel voor mijzelf.. Heerlijk aangespannen, longeren, wandelen, fietsen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:23

Op een hond [of andere dieren] kun je niet rijden en het is toch ook leuk om die te hebben en ermee om te gaan. :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:28

Ik heb ook min of meer de beslissing gemaakt om niet meer te rijden en voor mij is er niks veranderd.
Ik heb omgang ook altijd leuker en belangrijker gevonden dan "zelf rijden "
Heb persoonlijk naast het paard een fijnere klik dan óp het paard.
Dus nee......ik ben er niet rouwig om.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:32

Horse Agility kan ook een leuke aanvulling zijn, naast natuurlijk het gewone grondwerk etc.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:33

Ik heb een shetlander en zal waarschijnlijk eerder doorgaan met mennen dan met rijden. Hij is een mini shetlander dus veel te klein om op te rijden. Ik rijd wel, maar dat is 1x in de week een manegelesje, waar ik misschien mee op ga houden om menlessen te nemen. Dus voor mij staat het tutten, wandelen enz. ook voorop. Rijden is leuk, maar ik hoef niet perse te rijden. Ik heb net een maand niet gereden als het niet langer is, want ik was op vakantie. En tijdens de vakantie had ik gewild dat mijn kleine vriend mee was geweest (hij past wel in de caravan :P ) maar helaas mag dat niet van mijn ouders haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:36

Ik ken meerdere mensen die volop van hun paarden genieten, zonder er zelf ooit op te zitten. Lichamelijke klachten, psychische klachten, helemaal geen klachten maar stomweg geen zin/behoefte aan rijden... Who cares?
Als jij toch geniet van een paard zonder erop te gaan zitten, is dat toch ook goed? Je kunt er zo veel meer mee. Zelfs alleen maar er naar kijken terwijl 'ie lekker in de kudde in de wei loopt kan al héél bevredigend zijn!