het gelukkige oude paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

het gelukkige oude paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:56

Hoi, hoe kun je je oude paard heel gelukkig maken, en van zijn pensioen laten genieten?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:57

Lekker op de wei, met soortgenootjes en als het kan af en toe een wandeling of een buitenritje. Paarden hebben weinig nodig om gelukkig te zijn.
24/7 met schuilmogelijkheden op de wei, een stabiele kudde en de nodige medicijnen als hij die nodig heeft.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:03

Afbeelding
Dit is mijn manier. De voorste is 24 en al 23 jaar bij mij. De rest van de groep zijn 23, 17, 16, 2 en 4 weken. Altijd vrij en buiten, een schuilstal waar ze zelf voor kunnen kiezen en onbeperkt goed ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door dblijham op 08-08-15 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:03

Dit verschilt per paard :j
Sommige paarden vinden het heerlijk om gewoon lekker op het weiland met vriendjes oud te worden en zich vol te eten met grasjes, terwijl anderen toch wat meer aandacht nodig hebben. Mijn merrie wordt blij van bovenstaande en zo nu en dan lekker een poetsbeurtje, terwijl mijn ruin van 28 jaar veel meer aandacht nodig heeft en ook beweging. Hij staat dus nog lekker in het werk en we gaan minimaal een keer per week op buitenrit want hier geniet hij het allermeest van.
Kijk dus naar je paard; waar word hij blij van, waar krijgt hij meer energie van maar houd er ook rekening mee wat hij lichamelijk nog aan kan. Het ene oude paard is de andere niet :)

mrie

Re: het gelukkige oude paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:05

Niet stil zetten maar dagelijks aangepaste arbeid

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:06

Hangt helemaal van het paard in kwestie af. De meeste oudjes zullen het gelukkigst zijn met 24/7 weidegang, leuke vriendjes, lekker eten, medische zorg en af en toe een knuffel/poetsbeurt ofzo. Maar ik heb 1 pony gekend die, op deze manier, van haar oude dag mocht gaan genieten. 1 Jaar later hebben ze haar daar weg gehaald omdat ze helemaal weg stond te kwijnen en af viel. Ze werd toen, in eerste instantie tijdelijk, naar de sportstal gehaald waar ze stond voor ze van haar pensioen mocht genieten. Ondanks dat de paarden en pony's daar echt niet veel buiten komen fleurde ze helemaal op. Ze mocht daar dus blijven tot haar dood.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:36

OPG -> YRT

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:26

Natuurlijk is dit voor elk oud paard verschillend,zoals dat ook bij oudere mensen voor iedereen verschillend is.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:29

Mijn 22jarige Shetlander geniet van haar pensioen, op een wandelingetje na doen wij niet veel meer samen. Ik merk aan haar dat ze het heerlijk vind en knuffelen en poetsen doen we natuurlijk nog wel regelmatig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:40

Voor mijn bejaarde paard is eigenlijk alles hetzelfde gebleven, alleen ben ik gestopt met rijden. Maar hij heeft tot zijn laatste dag in zijn eigen wei en stal mogen staan bij mij thuis met zijn eigen maatjes. Alle dagelijkse gewoontes & rituele zijn voor hem hetzelfde gebleven. Hij was altijd mijn paard nummer 1, eerst Tristan, dan de rest.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:42

Die van mij vind het heerlijk om lekker 24/7 op het weiland te staan, en ik neem haar bijna iedere dag wel mee uit wandelen of wat licht werk. Vind ze ook prima. En inderdaad lekker een beetje tutten, maar dat is niet haar favoriete bezigheid. Merrie hè. :')

IIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:58

Dit is verschillend mijn paard is bijvoorbeeld al bijna 20 maar vind het niet leuk als zij niks te doen heeft als ze een paar uur buiten staat staat ze alweer bij de poort te wachten tot ze mag gaan werken, wat zij het leukste vind is springen en in volle galop in de bossen galoperen je maakt haar alleen maar gelukkig als ze mag werken.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:14

Wat ik me dus afvraag... Je hebt toch die zogenaamde 'Runner's High', die hardlopers krijgen als ze lang genoeg doorrennen? Dat de hersenen dopamine gaan uitscheiden of iets... Hardlopers raken daar wel eens verslaafd aan.
Zouden paarden dat ook hebben met werken? En dat ze dus hoe oud ze ook mogen zijn gewoon echt een beetje verslaafd zijn aan de arbeid? :?

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:34

Goede vraag, ik denk van wel. Veel paarden werken graag, ondanks hun hoge leeftijd