Peesbeschermers: ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verwijderd00

Peesbeschermers: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:51

Hallo, Bokkers,

Sommige zeggen dat peesbeschermers ideaal zijn en goed werken. Anderen daarentegen vinden dat de spieren hierdoor te warm worden en het niet goed voor ze is.
Nou is mijn vraag: wat vinden jullie hiervan? Hoe denken jullie erover?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Anthe_2004

fenijro_tani

Re: Peesbeschermers: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:02

er zijn goede peesbeschermers die de benen beschermen als ze elkaar aantikken/ langs elkaar schuren.
er zijn de normale peesbeschermers (die misschien niet goed ventileren heb ik nooit problemen mee gehad) maar ook speciale die goed dor ventileren.

waarvoor zou je ze gebruiken?
voor de sier of heeft het een speciaal doel?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:08

De pezen krijgen (kort door de bocht gezegd) de structuur van een gekookt ei in die gewone neopreen peesbeschermers. Dan moet je wel echt een goede reden hebben om ze te gebruiken, als je dat wilt. Voor de mooi vind ik eigenlijk not done, als je ziet wat je er voor schade mee kunt veroorzaken.
Ik moet bij mijn huidige leasepaard wel wat om de benen doen, want hij tikt zichzelf aan in een beetje snelle galop met zijn ijzers. Maar daarom heb ik wel gekozen voor een goed ventilerende set, zodat het niet te warm wordt.

Zie bv ook hier: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/blog ... emen/9480/
Lees ipv bandages vooral ook 'neopreen peesbeschermers', want die zijn net zo erg!

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:11

fenijro_tani schreef:
er zijn goede peesbeschermers die de benen beschermen als ze elkaar aantikken/ langs elkaar schuren.
er zijn de normale peesbeschermers (die misschien niet goed ventileren heb ik nooit problemen mee gehad) maar ook speciale die goed dor ventileren.

waarvoor zou je ze gebruiken?
voor de sier of heeft het een speciaal doel?

Eigenlijk heb ik ze niet nodig maar het is gewoon een vraag.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:16

Als er risico op peesblessures zijn en je paard wordt niet zo warm onder de beschermers, ben ik er zelf wel voor om ze om te doen. Mijn paard zweet er nooit onder en wordt ook niet belachelijk warm, dus ik heb ze om bij moeilijke dressuuroefeningen, bij het springen en heel af en toe bij een buitenrit. Verder nooit, hoe natuurlijker hoe beter. Hij staat dan ook niet op ijzers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:22

Helaas zijn er ruiters die zo slordig zijn dat ze vergeten ze weer af te doen.Daar krijgt het paard dan zelfs wonden van!

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:26

Mijn paarden worden gereden met peesbeschermers/bandages en hoefschoenen. Ik heb verschillende soorten en kijk een beetje naar het weer wat ik wanneer aan zou doen. Ga ik bij +25 graden een volledig uur rijden in een niet zware piste zal ik enkel hoefschoenen aandoen omdat hij wel op z'n voorbenen trapt door een hele grote draf (beide paarden). In de winter zal ik gemakkelijk bandages aandoen en mijn paarden hebben nooit hieronder gezweet en zijn been is daar ook nooit warm. Hij kan zichzelf ook wel eens vol op de pees raken dus bij niet te warm weer of niet te lang rijden krijgt hij gewone peesbeschermers om. Ik koel zijn benen altijd hierna (zomer) maar echt warm zijn ze wel nooit. Enkel bij heel warm weer voor een volledig uur rijden krijgt hij niets buiten hoefschoenen om, het risico op aantikken is wel groter maar bij echt warm weer wil ik liever het risico op verhitte benen niet lopen. Dan koel ik ze sowieso ook af!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:49

Ik verplaats dit topic van HAR naar -> YRT

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:52

Ik vind het onnodig. Als je gaat crossen, misschien wel, maar zomaar voor even longeren of handwerk of een ritje in het bos vind ik het niet nodig. Maar het ligt ook aan het paard. Stapt het veel voeten over en raakt hij zichzelf ook wel eens of is hij kort en raakt hij zijn voorbenen nooit? In het ene geval misschien wel handig om te gebruiken en in t andere geval misschien niet nodig :)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:57

Anniek22 schreef:
Ik vind het onnodig. Als je gaat crossen, misschien wel, maar zomaar voor even longeren of handwerk of een ritje in het bos vind ik het niet nodig. Maar het ligt ook aan het paard. Stapt het veel voeten over en raakt hij zichzelf ook wel eens of is hij kort en raakt hij zijn voorbenen nooit? In het ene geval misschien wel handig om te gebruiken en in t andere geval misschien niet nodig :)

en tijdens dat ene bosritje stoot hij zijn been tegen die tak of langs die braam... nee ik doe ze liever buiten om dan gewoon dressuren in de bak, heb veel paarden gezien die hun benen open haalde buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:58

Als het niet nodig is, gewoon lekker met kale beentjes rijden.