Rijtips nodig :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rens_horses

Rijtips nodig :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 11:59

Hoi,

Ik heb nu in totaal 3 paardrijlessen gehad van mijn nichtje, maar dat is meer voor de fun. :o
Inmiddels kan ik alleen stappen zonder zadel en draven in het bos en in de bak.
Na de vakantie ga ik waarschijnlijk echte paardrijlessen nemen, maar nu rijd ik ook al een beetje en ik neem binnenkort een eigen verzorgpony.
Hebben jullie nog tips voor een goede basis? Voor beter evenwicht bijv. Of zijn er dingen waar ik op moet letten?

Kortom, ik zoek een aantal rijtips voor een goede basis. *\o/*

Groetjes /3

Ianrowan2009

Re: Rijtips nodig :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:02

Veel zonder zadel rijden is wel heel goed voor je balans! Dat blijven doen zou ik zeggen. En voor de rest leer je in de lessen alle basis dingen

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 12:05

Dankjewel! Zou ik ook kunnen paardrijden zonder lessen? Ik rijd nu al wel aardig.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:09

RT-V --> YRT

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:13

Ik raad les altijd aan, je leert zo veel. Ik rijd nu 11 jaar en ik neem nog steeds af en toe een (privé) les.
Groepsleden zijn in het begin wel het betaalbaarst en vaak ook gewoon gezellig.

Verder gewoon veel kilometers maken, veel doen. Dan leer je t vanzelf.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:14

rens_horses schreef:
Dankjewel! Zou ik ook kunnen paardrijden zonder lessen? Ik rijd nu al wel aardig.

kan, maar met 3 lessen kun je niet aardig rijden. ik zou wel les nemen

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:18

3 lessen is niks. :o

Veel overgangen en figuren rijden! Dan oefen je controle en werk je automatisch ook aan je balans.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:22

3 lessen is inderdaad niks. Het komt pas als de jaren gaan tellen :)
Les blijven nemen, les ook eens op verschillende paardjes. Ieder paard is anders en van elk kan je leren.
Ervaring komt met de tijd, door de dingen die je mee maakt en waar je van leert. Het is niet even op te schrijven hoe je beter gaat rijden, je moet het uiteindelijk zelf doen.
Met een verzorgpaardje zou ik vanaf de grond gaan beginnen. Het paard leren begrijpen en een band opbouwen.
Zo zit je zelf als zelfverzekerder op het paard als je gaat beginnen. Vanaf dan veel hulp, mensen die je les geven of kunnen helpen. Rijden zonder toezicht (En zonder ervaring) op andermans paard ga je niet snel vinden denk ik.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:24

ik rijd nu zo'n 8 jaar, en nog steeds elke week trouw in de groepsles :D en nog steeds leer ik elke week weer iets nieuws bij, ik zou niet weten wat ik moet zonder lessen :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:25

Ianrowan2009 schreef:
Veel zonder zadel rijden is wel heel goed voor je balans! Dat blijven doen zou ik zeggen. En voor de rest leer je in de lessen alle basis dingen

En beroerd voor de rug van je paard, zeker als de ruiter een beginner is.
Gewoon je balans verbeteren in het zadel, als je je zorgen maakt dat je teveel in de beugels steunt die er evt afhalen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:50

rens_horses schreef:

Nou, zonder rijlessen zou ik niet doen gezien je leeftijd
En het is nog veel leuker om met leeftijdsgenootjes in de les te rijden
Zeker in het begin is een goede basis belangrijk om voor in de toekomst verdere problemen en ongemakken te voorkomen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:52

Kuggur schreef:
Ianrowan2009 schreef:

En beroerd voor de rug van je paard, zeker als de ruiter een beginner is.
Gewoon je balans verbeteren in het zadel, als je je zorgen maakt dat je teveel in de beugels steunt die er evt afhalen.

Ach welnee! Beginnerslessen worden 9 van de 10 op een deken gegeven

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:17

Iemand zei me ooit dat een leven te kort is om paardrijden compleet te kunnen leren. Daarom zijn lessen altijd in het belang voor jou en je paard :)

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:56

Bedankt iedereen!! Ik heb besloten lessen te nemen *D

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:02

TS,
Het is heel goed dat je hebt overwogen te gaan lessen. Het is namelijk ook zo dat als je gewoon rijd je soms dingen gaat aanleren die jij niet ziet maar een instructeur/instructrice wel.
In je topic vertelde je ook dat je je eigen verzorgpony binnenkort krijgt.
Heb je na die 3 lessen wel ervaring met paarden gehad maar gewoon niet gereden? Want als dat niet het geval is zou ik misschien als ik jou was nog even wachten met het overwegen van een verzorgpony.
Want ondanks dat het een ''verzorg'' pony is brengt het toch verantwoordelijk met zich mee en je moet echt bepaalde dingen weten over je pony en hoe je iets aan moet pakken.
Dit is echt geen haat op je, ik probeer je alleen te helpen voordat je misschien fouten gaat maken. Op sommigen vlakken is fouten maken goed want daar kun je van leren, maar er is een grens.
Misschien is het een idee om je naast lessen ook al een beetje in te lezen over paarden/pony's?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:07

Een tip die ik graag nog aan iedereen wil meegeven is regelmatig een les volgen bij verschillende mensen. Ik heb dik een half jaar bij iemand les gegeven, helemaal naar mn zin. Na een tijdje paste het niet meer dus op zoek naar iemand anders en dan hoor je weer hele nieuwe dingen waar je ontzettend veel van leert

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:45

een meisje dat ik ken heeft nooit echte lessen gehad en heeft sinds haar 5de een eigen pony.
1) ze rijd gewoon echt niet goed.
2) ze snapt niet dat je ( bijvoorbeeld ) moet instappen en uitstappen. het is niet nodig zegt zij, ze springt dan ook als ze dr net 2 minuten op zit.
3) ze weet niet wat goed en slecht voor haar paard is. (ze geeft haar paard bijvoorbeeld cola, bier, chocolade, etc)

ik zeg niet dat dit oook zo is in jou geval, het is dan ook totaal geen aanval, maar deze dingen leer je meestal wel in een les, ik iig wel :) Heel veel plezier met je verzorgpony!

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:15

Lang geleden dit, haha. Inmiddels heb ik al meer dan 20 lessen gehad en gaat het supergoed :) Nog bedankt iedereen!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:13

Ga zo door! :)

kussdebs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:04

Zoek op YouTube Paardenpraattv

Daar heb je alle tips & trucks en soort online lessen en uitleg!! Het is echt super handig.

Monax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:45

Mijn tip: geen verzorgpony nemen als je nog niet minimaal 2 jaartjes rijd .

_Fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:47

Gewoon heeeeeeeeel veel oefenen :) en ook een goeie manege zoeken :) heel belangrijk
/3 /3 /3
Veel successssssssssss!!! ;)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-02-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:49

ik rij nu 18 jaar, en heb nog steeds met regelmaat les. iemand die vanaf de kant kan kijken, en je even op dingen kan wijzen. nog elke keer leer ik bij. ik ben nu ander half jaar een combinatie met mijn huidige bijrijdpaard, en als ik kijk naar toen en nu.. dat had ik zonder lessen nooit kunnen bereiken, ondanks dat ik " al" 18 jaar rij