Palomino wordt steeds lichter, hoe wordt hij weer donker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beline1

Palomino wordt steeds lichter, hoe wordt hij weer donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:08

Afbeelding

Afbeelding

]We hebben een Welsh cob part-bred (pools warmbloed cremello vader) en hij was toen we hem vorig jaar kochten echt prachtig palomino met appeltjes.
Naar de herfst toe werd hij steeds lichter, tot bijna net zo wit als zijn manen en staart.
Maar ook nu is hij zeer licht gebleven, terwijl wij dachten dat hij in zijn zomervacht wel weer donkerder zou worden.

Hebben jullie tips, b.v. scheren of sneller een deken op voor de winter etc. etc.
Hij is ook licht heel mooi hoor, maar ik ben stiekem toch ook voor zijn prachtige kleur gevallen.

superpony

Re: Palomino wordt steeds lichter, hoe wordt hij weer donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:18

Dit meen je toch niet serieus? Als hij gezond is, lekker zo laten. Je gaat niet scheren of eerder onnodig met dekens werken vanwege de kleur. Leuk dat je op de kleur bent gevallen, maar daar kan het beestje niks aan doen.

Klinkt heel rot en sorry daarvoor, maar dat is dus het risico van mensen die op kleur fokken en kopen. Gezondheid en karakter moeten echt voor gaan.

En als het je echt niet bevalt, moet je hem maar verkopen aan iemand die hem zo wel leuk, lief en aardig vindt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:18

ED > PP

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:31

superpony schreef:
Dit meen je toch niet serieus? Als hij gezond is, lekker zo laten. Je gaat niet scheren of eerder onnodig met dekens werken vanwege de kleur. Leuk dat je op de kleur bent gevallen, maar daar kan het beestje niks aan doen.

Klinkt heel rot en sorry daarvoor, maar dat is dus het risico van mensen die op kleur fokken en kopen. Gezondheid en karakter moeten echt voor gaan.

En als het je echt niet bevalt, moet je hem maar verkopen aan iemand die hem zo wel leuk, lief en aardig vindt.

Het gaat ons natuurlijk niet alleen om de kleur!!! Wij zochten een braaf paard dat we nu ook zelf beleerd hebben voor de wagen en waar zowel ik als onze dochter van net 12 veilig mee kan rijden.
En voor een net 4 jarige doet hij dat super!
Ik vindt het wel naar dat je zo fel reageert op een vraag die ik stel, ik ga hem natuurlijk niet weg doen!
Want we houden van hem met of zonder gouden velletje <3

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:34

Welke kleur had de moeder?

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:38

xAnthea schreef:
Welke kleur had de moeder?

Mama is chestnut, ik denk bruin.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:41

Kan het niet zo zijn dat hij schimmel wordt ? (vader cremello met schimmelgen ?)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:41

chestnut = vos

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:42

Vos :)
Is papa cremello of heeft ie een schimmelgen (blijkbaar zie je dat er niet altijd op)

Ik heb even wat op het internet gekeken, en het komt nog wel voor.
[F-AM] [KG]Palomino wordt lichter?
Hier hebben ze het vooral over het voer. :) Maar ik denk dat je het maar moet accepteren :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:44

Vos X cremello is 100% palomino.

Hoe wanneer en of hij weer donkerder wordt.... Geen idee...

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:47

van de winter weer met zn wintervacht!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:47

Behalve als de vader het schimmelgen draagt, dan volgens mij 50% kans op schimmel...

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:21

Ik weet niet of zijn vader het schimmelgen draagt. Onze schat heeft wel een grijze huid, behalve waar de bles zit en op zijn benen daar is de huid roze en zijn neus moet ik insmeren met zonnebrandcreme.
In de winter was hij juist wit! en hij verhaarde zeker tot mei, want hij zat ondanks zijn deken vol in z'n haar.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:37

Hoe noemt de vader?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:42

In de winter worden palomino's inderdaad juist lichter. Schimmel is hij niet want dan wordt de vacht juist grijzig.

Waarschijnlijk heeft het vooral met voer te maken :) een bepaald mineraal of element dat hij nu meer of minder binnen krijgt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:46

Dandy schreef:
Behalve als de vader het schimmelgen draagt, dan volgens mij 50% kans op schimmel...

Als de vader het schimmelgen draagt, dan zou deze kleur ook tot uiting moeten komen bij de vader. Oftewel: Als de vader of moeder niet verschimmeld (is dat een echt woord? :Y) ), dan heeft jou paard sowieso geen schimmelgen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:47

mee eens Cardy maar in hoeverre zou dat zichtbaar zijn bij een cremello ? Ik heb er geen ervaring mee...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:48

Maar op een cremello zie je het schimmelgen niet. Hier op Bokt zijn er een aantal cremello schimmels. Oa Bungie is een cremello schimmel:
http://i58.tinypic.com/2z6h8jq.jpg

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:49

Dat bedoel ik dus xAnthea, je moet het echt testen denk ik ?

edit: mooi paard(je), die cremello schimmel

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:51

Paard van ts is echt geen schimmel palomino, dat komt namelijk erg duidelijk tot uiting ;)
Het klopt dan weer wel dat je het op een cremello nauwelijks ziet.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:08

Zijn vader is Matros poolswarmbloed en zijn moeder is Griffin Snow Queen Welsh cob, en hij heet Lynivan Sydney (wij noemen hem Sylvan) en hij komt uit Engeland.
Ik zou heel graag meer van zijn geschiedenis willen weten maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
Wij zijn echt super blij met hem!

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:14

beline1 schreef:
Zijn vader is Matros poolswarmbloed en zijn moeder is Griffin Snow Queen Welsh cob, en hij heet Lynivan Sydney (wij noemen hem Sylvan) en hij komt uit Engeland.
Ik zou heel graag meer van zijn geschiedenis willen weten maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
Wij zijn echt super blij met hem!

Ik denk dat ik zijn voer onder de loep moet nemen. Wat ik namelijk ook apart vindt is dat hij pas in mei zijn hele wintervacht kwijt was, terwijl hij wel een deken op had.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:01

Deken erop zal weinig verschil in kleur maken, maar zon doet wel verbleken van vacht kleur.

Vader Matros is DNA getest geweest en draagt GEEN schimmel. Moeder is uit twee vos-ouders met geen directe schimmel in de familie: http://www.sporthorse-data.com/d?i=10743730

Wat wel tint van kleur bij een palomino kan beinvloeden is voeding, gezondheid, klimaat (zon, enz) en huishouding.
Dat gezegd ... plaomino's komen in allerlei tinten: van zacht creme-kleurig tot heel diep koffie-goud kleur. Je hebt dan ook nog seizoens gevoelig palo's wat kleur betreft = de jouwe, en ook zo genoemde 'non-seasonal' palomino's die weinig tot niet gevolg zijn voor seizoens veranderingen en dan nauwelijks of niet veranderen van kleur.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 11:34

We zijn nu bij aan het voeren met sport muesli van PAVO en summer koeken en hij wordt al iets donkerder, en wat vooral belangrijk is hij zit beter in zijn vel.
Hij liep iets flegmatiek en nu is hij meer voorwaards en heeft een beter constant tempo.
Wij zijn blij dat we toch een oproepje bij Bokt hebben geplaatst, want ik wist niet welke kant we op moesten met het voer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 06:27

Fijn.
Als schimmelgen uitgesloten is, is het vaak de gezondheid/voeding.
Goed dat je ermee aan de slag bent gegaan.