paard of pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessaaaaaaaa

paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:38

Hallo iedereen, binnen een goed jaartje zou ik mij een pony/paard willen aanschaffen. Nu vroeg ik me af of je nu beter een paard dan een pony zou aanschaffen als je verder in de sport wilt.

san4nie

Re: paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:44

Dat hangt er van af hoe oud je bent en wat je precies wilt gaan doen?

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 18:47

ik ben al 22, dus te groot worden voor een pony zal ik niet meer worden, vandaar de afweging voor een pony. Ik zou verder willen in de dressuursport en dit op een redelijk hoog niveau

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:50

Paard, mocht je toch pony willen dan een Epony, je zal nl sowieso tussen de paarden moeten starten , maar dit kan ook met een pony, maar heb gemerkt dat een paard meer gewaardeerd. Met een pony wordt je al gauw scheef aangekeken helaas...

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:51

Als je het alleen bij dressuur houdt kan een grote goed gebouwde pony vaak ook wel mee komen. Maar ik weet niet wat jij een redelijk hoog niveau vindt, bij wat ik een hoog niveau vind kom je eigenlijk nooit pony's tegen. Ik zelf zal voor een paard gaan hiervoor. Wil je toch ook wel springen dan zal ik zeker voor een paard gaan. Eigenlijk heeft een pony in jouw geval geen voordelen meer op dit gebied.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:59

ik zou een paard doen en als je niet al te groot bent kun je een klein paardje nemen van ongeveer 1,60 omdat je dan ook zal gaan groeien, en paarden zijn over het algemeen ook wat liefer dan ponys (ponys kunnen dat ook wel hoor hihi) maar nu lees ik dat je 22 bent en graag wil dressuur rijden ik zal echt voor een paard gaan omdat die niet zo stuiterig zijn vind ik zelf altijd en een stuk fijnere pas

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:04

Redelijk niveau spreek ik dan over een lichte tour. Toch las ik dat af en toe ook eens een pony meegaat op dit niveau

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:07

F-AM --> PP

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:08

Puntjes op een rij:

- Je bent 22 dus je moet bij de paarden starten.
- Voordeel aan je leeftijd is dat je eigenlijk zo goed als zeker niet meer groeit.
- Je wilt hoog in de dressuur komen.

Ik weet niet in welke regio je wilt gaan starten, maar bij mij in de regio wordt je nogal met een scheef oog aan gekeken als een volwassen met een pony start, tenzij het een echte uitblinker is maar dat moet die ook echt waanzinnig wezen. Dus zou mijn keuze uit gaan naar een paard. En daarnaast wil je graag hoog in de dressuur komen, waar paarden toch meer gewild zijn. Het hoeft geen groot paard te zijn, maar als je rond de 1.60/1.65 heb je een leuke maat, vindt ik persoonlijk ben zelf namelijk ook niet al te groot.

Verder lees ik in andere reacties dat paarden liever zouden zijn dan pony's. Sorry dat vind ik echt bullshit. Is gewoon een kwestie van karakter van het dier. Wel vind ik de grotere passen van een paard fijner zitten dan het gedribbel van pony.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:19

In zeeland, axel zou ik starten. nu vroeg ik me toch af waarom ik een scheef oog zou krijgen met een pony? wat is er mis met een volwassene op een pony?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:20

Er is niks mis met een volwassene op een pony.
Als jij liever op een pony rijdt en ermee wilt starten, dat kan toch gewoon.
Je bent echt niet de enige, hoor. :)

Edit, zie nu pas dat het niet om de basissport gaat maar dat je verder wilt dan dat.
Daar kan ik niks over zeggen, daar heb ik nooit mee te maken gehad dus ik weet niet of je daar met een pony scheef aan wordt gekeken.
Misschien een grotere E pony of klein paard?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-07-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:22

Tessaaaaaaaa schreef:
Redelijk niveau spreek ik dan over een lichte tour. Toch las ik dat af en toe ook eens een pony meegaat op dit niveau

Daar kom je niet zomaar hoor :+

Ik zou ook voor een paard gaan, die hebben vaak betere gangen. Enige voordeel van een pony zou zijn dat je die wellicht goedkoper kan krijgen.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:29

lisaislisa schreef:
Tessaaaaaaaa schreef:

Daar kom je niet zomaar hoor :+

Ik zou ook voor een paard gaan, die hebben vaak betere gangen. Enige voordeel van een pony zou zijn dat je die wellicht goedkoper kan krijgen.

Dat je er niet zomaar komt weet ik. Maar ik wou enkel weten of je beter een pony of paard koopt om echt ver in de sport te komen. Denk dat je ook pony's hebt waar je redelijk wat voor zult betalen.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:34

Tessaaaaaaaa schreef:
In zeeland, axel zou ik starten. nu vroeg ik me toch af waarom ik een scheef oog zou krijgen met een pony? wat is er mis met een volwassene op een pony?

mijn tante rijd ook op een pony maar tja tis wel een apart gezicht eigenlijk maar ze is bang voor groter ze rijd op een Arabier x nog iets weet niet precies maar al een pony het kan doen heb ik er geen probleem mee teminste *D

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:41

Goei pony's zijn in verhouding veeeeel duurder dan een paard in aankoop.
Maar zoek je een jonkie of eentje dat al zadelmak is en wat doorgereden.
Ik vind het bij de pony's veel moeilijker op te merken of ze daadwerkelijk hoog talent hebben.
De aaibaarheidsfactor die zie je meteen zo.
Dit kan op lange termijn voor jou wel een teleurstelling worden als je blijft steken met je pony omdat hij het gevraagde werk niet aankan.

Ik ben trouwens een echte ponyvrouw en heb dan ook een connemarapony van 1m51. Maar heel talentvol was hij uiteindelijk niet mede door zijn karakter niet de wil om te werken en zijn knieen die hem parten hebben gespeeld. En ik dacht vroeger nog dat ik echt een gezonde pony had gekocht.
Helaas weet je niet wat je koopt als ze nog maar 1.5 zijn.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:47

kitobeer schreef:
Goei pony's zijn in verhouding veeeeel duurder dan een paard in aankoop.
Maar zoek je een jonkie of eentje dat al zadelmak is en wat doorgereden.
Ik vind het bij de pony's veel moeilijker op te merken of ze daadwerkelijk hoog talent hebben.
De aaibaarheidsfactor die zie je meteen zo.
Dit kan op lange termijn voor jou wel een teleurstelling worden als je blijft steken met je pony omdat hij het gevraagde werk niet aankan.

Ik ben trouwens een echte ponyvrouw en heb dan ook een connemarapony van 1m51. Maar heel talentvol was hij uiteindelijk niet mede door zijn karakter niet de wil om te werken en zijn knieen die hem parten hebben gespeeld. En ik dacht vroeger nog dat ik echt een gezonde pony had gekocht.
Helaas weet je niet wat je koopt als ze nog maar 1.5 zijn.

Hoezo zijn goede ponys duurder in aankoop? Ik zou mij een 3jarige net beleerd of onbeleerd aanschaffen omdat ik zelf liever samen met instructie alles wil aanleren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:52

Kies dan wel een pony met een handige bouw: die van mij is door zijn bouw al onhandig om ver mee te komen in de dressuur. Die heeft een hele ouderwetse bouw die voor de kar ook niet zou misstaan :') .

Bedenk als je springen of SGW ook interessant gaat vinden, je met een pony wel beperkt bent.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 21:39

weet er iemand tot welk niveau een dressuurpony meestal vlot mee kan.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:49

Tessaaaaaaaa schreef:
weet er iemand tot welk niveau een dressuurpony meestal vlot mee kan.

hoger dan de Z zie ik ze niet vaak.
Maargoed er zijn ook niet veel die tot dat niveau getraind worden én veel paardenruiters op een pony zijn niet zo ambitieus als jij..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:57

'Een dressuurpony' is natuurlijk wel heel algemeen. Probleem is dat de meeste pony's simpelweg niet verder opgeleid worden omdat voor hen met een ponyruiter de Z2 nou eenmaal het eindstation is. Tel daarbij op dat er toch vrij jonge ruiters opzitten en het kennen van meer oefeningen maakt de pony in principe alleen maar moeilijker te rijden. Echter zijn er zeker pony's die gewoon alles kunnen, ook alle GP oefeningen. Omdat ze er niet op gefokt of geselecteerd worden, is dat alleen veel lastiger te achterhalen.

Met een fijne, goed en correct bewegende dressuurgefokte pony moet je tot het Z gewoon mee kunnen doen. Je zal er misschien geen NK mee winnen maar eerlijk is eerlijk, dat doe je met een goed paard als amateur tegenwoordig ook niet meer. Maar het vraagt wel correct en precies rijden. Daarboven wordt het langzaam maar zeker meer afhankelijk van de kwaliteiten van de betreffende pony (vermogen om te verzamelen en schakelen) en dat is gewoon heel lastig te beoordelen.

Maar, los van dit alles, uiteindelijk is maar één ding belangrijk. Jij moet er iedere dag met plezier opstappen. Dus als jij je prettiger voelt of gewoon 'meer hebt' met een pony...Dan zoek je een pony die je aanspreekt. Of een klein paard. Of je gaat bij beiden kijken. Of...kortom, doe wat bij je past en wat goed voelt.

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:59

Ik zou kiezen waar je hart naartoe gaat. Ik was zelf ook van plan om een groot paard/pony te kopen, maar uiteindelijk kwam ik zo'n leuke pony tegen met een karakter dat helemaal bij me past waardoor ik geen grotere had willen hebben. Ik rijd niet de hoge dressuur maar wel met m'n kleine pony tussen de paarden en dan maakt het niets uit hoe ze kijken, toen ze zagen dat ik plezier had in het wedstrijd rijden met een pony konden ze dat waarderen!

Ooh als je een leuke dressuurpony zoekt kan je bij mb dressage stables kijken;)

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 22:37

borima schreef:
Ik zou kiezen waar je hart naartoe gaat. Ik was zelf ook van plan om een groot paard/pony te kopen, maar uiteindelijk kwam ik zo'n leuke pony tegen met een karakter dat helemaal bij me past waardoor ik geen grotere had willen hebben. Ik rijd niet de hoge dressuur maar wel met m'n kleine pony tussen de paarden en dan maakt het niets uit hoe ze kijken, toen ze zagen dat ik plezier had in het wedstrijd rijden met een pony konden ze dat waarderen!

Ooh als je een leuke dressuurpony zoekt kan je bij mb dressage stables kijken;)

Ik ga deze stal zeker eens opzoeken op internet. bedankt voor de tip :D

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 23:25

Nog een laatste vraag. Heeft iemand enig idee welke bloedlijn (dekhengsten) goede nakomelingen heeft voor de in de sport? ik heb dit even opgezocht en vond voornamelijk springpony's. En niet zo zeer specifiek een dressuurpony

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:34

Alhoewel ik een groot pony van ben zou ik hierin toch voor een paard kiezen. Die past gewoon beter bij je ambities, kan je doorgroeien zover je maar wil.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:37

Wil je persee een goed gekeurde hengst? En wat is de budget?
Ik heb een aantal paarden zien lopen van Special D en ferro vind het mooie paarden en Jazz alleen kunnen dat best hete paarden zijn en dan moet je wel echt ervaring hebben

Edit: dit zijn trouwens paarden