Wilde circusdieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terrabeertje

Wilde circusdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:31

Hoi iedereen,
Ik vroeg me af wat jullie vinden van wilde dieren in het circus?
Ik heb laatst het filmpje van tyke de olifant gezien. Wat verschrikkelijk..
Nu zijn in nederland de wilde dieren verboden maar worden alsnog de pony's een half uur van te voren vastgebonden met veels te strakke elastieken en moeten dan stijgeren e.d. Terwijl ze amper de ruimte hebben hun hoofd te bewegen.
Iedereen mag zijn mening geven en ga respectvol met elkaar om, geef duidelijke argumenten en wees vriendelijk.
Barst los :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:34

Wilde dieren ben ik zeer optegen. Ze zijn niet gedomesticeerd en zullen nooit in een omgeving leven die een beetje op hun natuurlijke lijkt (in een dierentuin wel), de stress van het reizen, het gevaar.
Olifanten die worden vastgeketend, tijgers die maar lopen te ijsberen in hun kooien, do I need to say more?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:34

Die discussie is hier nu al zo vaak gevoerd :') . Gebruik de zoekfunctie eens.

Dat wilde dieren als tijgers en olifanten niet meer mogen worden gebruikt, kan ik me in vinden, maar dat paarden en honden ook niet in het circus thuishoren vind ik lariekoek. Dan zou je concoursen, maneges en de renbaan ook net zo goed kunnen verbieden. En in plaats van te oordelen op filmpjes zou ik zeggen, neem zelf eens een keer kijkje in het circus, praat eens met de verzorgers of nog beter, loop eens een dagje mee. Staan genoeg circussen voor open en vorm dan je oordeel in plaats van op zielige filmpjes.

Ankie2011

Re: Wilde circusdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:36

Pony's op commando laten steigeren vind je ook verkeerd? Dan kunnen we het vrijheidsdressuur hier ook wel verbieden :) en voltige al helemaal, dan staan de paarden ook strak met een elastiek en voeren er meerdere ruiters kunstjes op, dat is helemaal niet diervriendelijk.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:38

Dat over de pony's heb ik met eigen ogen gezien.
Sorry ik zal eens de zoekfunctie gebruiken. En ja inderdaad, ik vind ook dat paarden tegenwoordig op concours e.d. Beter behandelt moeten worden. Ik zeg niet dat iedereen slecht is, wel dat ik het deel steeds groter vind worden.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:39

Nee ik heb het hier over vastbinden en dan laten stijgeren. En ja als je het paard te strak vastbindt bij het voltigeren, vind ik dit ook erg slecht.
EDIT nee vrijheidsdressuur is vanuit de VRIJHEID vastbinden noem ik duidelijk geen vrijheid. Vd gaat om samenwerken.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:47

Mijn mening is dat tijgers en leeuwen of een olifant gewoon niet thuishoren in een circus.

Een kameel kan nog net, maar paarden en pony's vind ik prima mits ze netjes behandeld worden. Het aantal circussen waar ik ben geweest gingen zeer goed om met hun dieren, paarden stonden niet bijgezet of heel licht. Werden wat vrijheidsdressuur oefeningen uitgevoerd.

Ze hadden ook een acht met honden, en konijnen was wel grappig. Achteraf kon je zien hoe de dieren gehouden werden en kan zeggen dat menig huisdier het slechter heeft.

Janniekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:59

Tis een beetje vreemd wand als je dat filmpje ziet van die olifant zie je dat alle opnames uit een ander land gemaakt word dusja als een circus verder goed met de dieren omgaat dan vind ik dat het mag en waarom gaat de dierenbescherming dan niet langs de circussen daar ze over twijfelen en vragen ze geen certificaat aan daar ze mee kunnen laten zien dat ze diervriendelijk Zijn ? Die hun goedgekeurd dan hebben. Er zijn genoeg circussen daar olifanten en leeuwen goed worden behandeld vorige keer heb ik een leeuw gezien die er totaal geen zin in had zijn die mensen gewoon gestopt zonder te dwingen entc. Etc. En ik vond het inderdaadbiet kunnen dat ze geslagen worden

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 01:07

Janniekjee schreef:
Er zijn genoeg circussen daar olifanten en leeuwen goed worden behandeld vorige keer heb ik een leeuw gezien die er totaal geen zin in had zijn die mensen gewoon gestopt zonder te dwingen entc. Etc. En ik vond het inderdaadbiet kunnen dat ze geslagen worden

Ik ben van mening dat je een olifant niet op een vriendelijke manier kan trainen.
Deze beesten zijn niet gemaakt om kunstjes te doen!
Net als tijgers.
Het ding zit hem er vooral in dat deze beesten gevaarlijk kunnen zijn voor de mensen (die ze trainen) en als ze maar iets kleins verkeerd doen hier heel erg voor afgestraft worden.
Daarnaast is het voor een olifant echt niet goed zulke stomme dingen te doen.
Met 4 dikke poten op een te klein krukje 8)7 je zet toch ook geen trekpaard op een blok gemaakt voor een shetje?

Daarnaast is de omgeving waarin deze beesten leven echt niet goed voor ze.
Vind dat in sommige dierentuinen beesten al niet genoeg ruimte hebben, laat staan bij een circus.
En dan het vele reizen.

Dit is voor geen enkel beest goed, ook paarden, honden en cavia's (en wat je verder nog in een circus ziet)
Voor die wilde dieren is dit reizen helemaal drama, weer uit de omgeving in een kleine trailer naar een andere plek om weer stress op te bouwen.

Nee, ik geloof niet in wilde dieren in een circus en diervriendelijke trainen en huisvesten.
Dus ben blij dat het in NL verboden is, en hoop dat dat overal zo wordt, net als ritjes op olifanten in toeristische gebieden.

Janniekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:25

Er zijn genoeg circussen die wel genoeg ruimte hebben na een de show van een circus. Ik vind dat een olifant ook op natuurlijke manier trucjes leert niet elke circus olifant moet op een klein krukje staan met vier voeten ik heb zelf een dag achter de shermen gekeken en daar werden de verzorgtpprima verzorgt

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:29

Janniekjee schreef:
Er zijn genoeg circussen die wel genoeg ruimte hebben na een de show van een circus. Ik vind dat een olifant ook op natuurlijke manier trucjes leert niet elke circus olifant moet op een klein krukje staan met vier voeten ik heb zelf een dag achter de shermen gekeken en daar werden de verzorgtpprima verzorgt

Geen enkel circus heeft genoeg ruimte om aan de natuurlijke behoeften van de wilde dieren te voldoen. Net zoals een dierentuin dat niet heeft, maar dat is een andere discussie.

Dat jij bij 1 circus gekeken heeft, betekent niet dat elk circus goed is voor zijn dieren he ;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:34

Lieve mensen, ik ben absoluut verbaasd dat er nog mensen zijn die achter het houden van leeuwen/tijgers en olifanten in circussen zijn!?

Het leefgebied van deze dieren is in de natuur énorm grote. Deze dieren zijn gewend afstanden af te leggen en in het geval van de leeuwen en de olifanten zijn het ook nog enorm sociale groepsdieren!?

Als je álleen aan het welzijn van de dieren denkt, denk je dan echt dat zij blij zijn om iedere dag getraind te worden, iedere dag op een vreemde drukke onbekende plek te zijn en dan vervolgens weer te moeten reizen in een veel te kleine kooi! Deze dieren zouden niet eens ín een kooi moeten zitten. Deze dieren hebben vaak vormen van dwangneurose, dat zegt toch al genoeg!? Deze dieren zijn diep ongelukkig.

Dan nog niet gesproken over circussen die deze dieren slaan en ronduit mishandelen om ze te trainen.

Wilde dieren in circussen zijn gewoon schandalig, ronduit dierenmishandeling. Niemand zou meer naar een circus met wilde dieren moeten gaan. Er zijn immers ook genoeg voorbeelden dat dieren opeens agressief worden..

Deze dieren horen niet in een dierentuin of circus thuis, maar in hun eigen leefgebied bij hun eigen soortgenoten!? Niets in gevangenschap is vergelijkbaar met de omstandigheden die zij in het wild hebben.

Janniekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:48

BelleTessa schreef:
Janniekjee schreef:

Geen enkel circus heeft genoeg ruimte om aan de natuurlijke behoeften van de wilde dieren te voldoen. Net zoals een dierentuin dat niet heeft, maar dat is een andere discussie.

Dat jij bij 1 circus gekeken heeft, betekent niet dat elk circus goed is voor zijn dieren he ;)

Die dieren zijn niet anders gewend dat zeg ik ook niet maar dat betekend wel dat er ook circussen zijn die goed met de dieren omgaan

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:59

@tilie20: Meer dan de helft van de dingen die je daar noemt zou je ook best kunnen zeggen over een paard of een varken?

Imo is de grens die men trekt met "wilde" dieren gewoon een beetje uit de hoge hoed getoverd. Het is voor een paard imo niet inherent zoveel minder vervelend om in een trailer van hot naar her gesleept te worden om domme kunstjes te doen dan voor een olifant, maar we vinden olifanten bijzonder dus mag het daar niet mee.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:23

liedje89 schreef:
@tilie20: Meer dan de helft van de dingen die je daar noemt zou je ook best kunnen zeggen over een paard of een varken?

Imo is de grens die men trekt met "wilde" dieren gewoon een beetje uit de hoge hoed getoverd. Het is voor een paard imo niet inherent zoveel minder vervelend om in een trailer van hot naar her gesleept te worden om domme kunstjes te doen dan voor een olifant, maar we vinden olifanten bijzonder dus mag het daar niet mee.

Dat klopt, maar het verschil met een wild varken en een varken is enorm. Veel varkens zouden niet meer in het wild kunnen leven. Net als het verschil met koeien die in het wild leven en melkkoeien.

Paarden hebben geen wilde verwant meer (Op de mustangs na, maar die komen daar ook niet van origine voor).

De dieren die wij dus gebruiken komen niet uit het wild, maar stammen af van wilde dieren. Dat is nogal een verschil vanwege hun instinct.

Even ter illustratie:

Wild rund:
Afbeelding

Melkkoe:
Afbeelding

Wild varken:
Afbeelding

Vlees varken:
Afbeelding

Wilde olifant:
Afbeelding

Circus olifant:
Afbeelding

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:59

Ik ben meerdere malen achter de schermen geweest en kom al jaren bij het circus. Voor vragen over het welzijn van de dieren of de trainingen kan je me een PB sturen.

Ik respecteer iedereens mening, maar sommige mensen roepen maar zomaar dingen waarvan niks waar is. Ga eerst eens kijken bij een circus, praat met de mensen van daar.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:07

Maakt niet uit hoe ze getraind worden(en er zijn ook te veel voorbeelden waarbij ze níet goed getraind worden). Deze dieren kunnen gewoon nóóit zo gehouden worden!? Hoe denk je dat dit dier zich voelt als hij geen afstanden kan lopen? Geen of weinig sociale interactie heeft met soortgenoten? Hij continu in een te kleine ruimte zit óf in een prikkelvolle omgeving. Dieren horen in hun natuurlijke omgeving, dit dier hoort gewoon niet in een circus.

Vraag je eens af waarom dit dier helemaal vanuit Afrika of Azië hier naartoe gekomen is? Om een paar mensen te vermaken :')
Leedvermaak is het, ik zou er niet naar kunnen kijken. En het feit dat zelf slapende overheden zo'n situaties gaan verbieden vind ik al voor zich spreken. Er zijn al zo weinig wilde olifanten, deze intelligente en ontzettend gevoelige en sociale dieren horen gewoon niet in zo'n omgeving.

Een omgeving die niet eens geschikt is voor heel veel mensen, en daar zou een wild dier zich wel zeker gelukkig voelen? Tuurlijk joh.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:16

Sponygek schreef:
Ik ben meerdere malen achter de schermen geweest en kom al jaren bij het circus. Voor vragen over het welzijn van de dieren of de trainingen kan je me een PB sturen.

Ik respecteer iedereens mening, maar sommige mensen roepen maar zomaar dingen waarvan niks waar is. Ga eerst eens kijken bij een circus, praat met de mensen van daar.

Kan je niet hier jouw visie over het welzijn van dieren in het circus geven? Zo te lezen heb je een vrij positieve indruk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:17

Ik ben ook best benieuwd (:

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:25

Vraag maar wat je wil weten.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben absoluut TEGEN dierenmishandeling, maar ik vind het niet nodig om circussen over een kam te scheren.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:29

Ik snap best dat veel circussen wel echt om hun dieren geven en ze positief trainen. Maar die dieren horen daar al in eerste instantie niet te zijn vind ik.

Wat heb je allemaal gezien daar dan? (:

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:49

Ja ik snap je, maar ze horen ook niet in een dierentuin, en in het wild worden ze kei hard afgeschoten :\

Ik praat nu over een circus in Nederland;
Ik kom daar al heel erg lang, heb dus van alles gezien, van trainingen tot shows en de verzorging.

Tijgers;
Kregen welpen, kan nu niet meer want de vrouwtjes tijger is gesteriliseerd. Hun buitenverblijf word zo groot mogelijk opgebouwd mits er plek is. Met het warme weer vorig jaar werd er een soort container geregeld en gevuld met water zodat de tijgers kunnen zwemmen (dit vonden ze heerlijk). Ik ben er regelmatig bij geweest dat de dierenarts voor voornamelijk de welpen kwam. Een had volgensmij een hernia. Verder is het bij dit circus dat hun verblijf voor de tijgers is, dat is dus hun eigen plek, daar komen ze niet in (behalve toen de welpen nog kleiner waren, maar dan zitten de volwassen tijgers even binnen). In hun territorium komen ze dus niet, in de piste is het de directeur zijn plek, ze springen en liggen en gaan weer terug naar hun eigen plekkie. Qua reizen lijken ze geen stress te hebben, dit denk ik omdat ze dit gewend zijn, hier zijn ze zowat mee opgegroeid. Verder weet ik dat ze dit jaar nog vakantie hebben gehad op een heel groot terrein (ze doen dus niet altijd mee met de shows).

Tillie20, waar zou jij deze dieren graag willen zien als ze in september weg moeten? In het wild? Een dierentuin? Ben er maar op voorbereid dat het circus hun dieren niet wegdoet. De dierentuin wil ze niet, in het wild overleven ze niet, en een tijgerverblijf in Spanje word het niet voor Siberische tijgers.

Kan het ook nog wel over de andere (niet wilde) dieren hebben, mits jij/jullie daarover willen weten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:10

@tillie: Tamme dieren hebben nog zat instinct als je een varken loslaat dan gedraagt ie zich nog altijd als een varken. Dat hebben ze in de jaren 80 nog eens geprobeerd (en ik denk dat de meeste mensen ook wel weten hoe een koe of varken eruit ziet en een olifant zelfs ook nog wel :') ). "wilde" dieren uit gevangenschap kan je over het algemeen ook niet meer loslaten in het wild. De meeste gedomesticeerde dieren zijn eigenlijk vooral geselecteerd op geen angst hebben voor mensen (of meestal eigenlijk over het algemeen niet heel angstig zijn) en daarnaast op bepaalde productie eigenschappen. Verder niet op het niet hebben van instinct, natuurlijk gedrag of behoefte aan sociaal contact of beweging :n . Dat selecteren op niet angstig zijn kan in principe in een vrij korte tijdsperiodes, bij vossen is ooit volgens mij binnen een paar generaties een soort hondachtig vos gekweekt door puur op nieuwsgierige reacties naar mensen ipv angstige reacties te selecteren, bij nertsen heeft men daar bijvoorbeeld ook op geselecteerd om stress te verminderen en dat werkt ook goed. Het ligt helemaal geen eeuwen en werelden uit elkaar een beest is een beest.
Het is als je een beetje tam bent echt niet ineens minder erg om geen sociaal contact te hebben, geen vrije beweging te krijgen, neurotisch gedrag te ontwikkelen of op een wrede manier getraind te worden. Dat we het voor een tijger en een olifant heel sneu vinden en voor een paard niet is toch vooral dat we wel gewend zijn dat we tamme dieren zo behandelen imo }:0 .

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:21

Ik ben ook tegen wilde dieren in circussen.

In het stuk van sponygek (bedankt voor het delen, trouwens!) lees ik vooral goede bedoelingen. En hoewel ik zeker weet dat deze mensen ook daadwerkelijk om hun dieren geven denk ik gewoon niet dat ze datgeen kunnen bieden wat een wild dier eigenlijk nodig heeft. "Als er ruimte is krijgen ze een groot verblijf", dus als dat niet zo is dan maar gewoon pech? Het komt op mij over als het verdedigen van een gehouden paard dat 24/7 zonder soortgenoten op stal staat omdat de eigenaar "wel meer wil, maar dit niet kan bieden". En hoe vaak gebeurt dat?

Daarnaast vind ik het tonen van dieren voor vermaak gewoon not done. Zeker dieren die niet uit eigen beweging een band met een mens aan zou gaan.

Wel vind ik dat circussen die nu nog wilde dieren hebben deze mogen houden, wanneer deze niet anders (beter) geplaatst kunnen worden. Zoals Sponygek zegt zullen dierentuinen geen plaats willen maken voor dit soort dieren en zijn de dieren waarschijnlijk vervreemd van reguliere soortgenoten. Gewoon geen nieuwe circussen met dieren toelaten en ook niet toelaten dat cirucussen nieuwe wilde dieren genereren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:27

zo op rtl nieuws over de leeuwen uit het circus.

Natuurlijk wat al te voorspellen was waar laat je de dieren....
En eerder wat werd er altijd gezegd door veel mensen jaaa ze krijgen allemaal een goede plek en er is plek voor al deze dieren.
opvangen zijn natuurlijk overvol :(