Aanleuningsprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien2010

Aanleuningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:26

Hey bokkers!
Na veel twijfelen heb ik toch besloten om jullie hulp te vragen..
Ik heb de kans om een paardje te rijden met een gigantisch aanleuningsprobleem.
Hij is 12 jaar lang(hij is nu 15) in de krul getrokken. Hij loopt de hele tijd met zijn tong uit zijn mond en in de krul, als ik aan een lang teugeltje rijd doet hij zijn hoofd richting zijn borst en loopt hij met zijn tong uit zijn mond. Als ik hem iets op pak loopt hij alsof ik heel hard zit te trekken. Ook dan doet hij zijn tong uit zijn mond. Als ik iets contact heb gaat hij met zijn neus "trekken" alsof hij wil zeggen 'Trek aan mijn mond!' Uiteraard doe ik dat niet en laat ik hem dan alleen maar meer los
Ik krijg begeleiding met het rijden en de da/zadelpasser is al geweest om te kijken of alles goed past en hij geen pijn heeft. Osteo is ook al geweest maar die zegt ook dat hij niet vast zit oid.
Ik rijd hem zonder sperriem, gewoon een enkel gebroken watertrensje met een normaal hoofdstel en een wintec zadel.
Als ik net op stap is hij gespannen maar na een tijdje voelt hij veel meer ontspannen. Aan het eind loopt hij redelijk met zijn neusje er uit en ziet het er niet uit maar dat wil ik er nu eerst eigenlijk in hebben voordat ik ga werken aan het nagevelijke. Hij loopt ook lekker door, is super goed aan het been en luistert heel goed naar zit hulpen. Bitloos is ook al geprobeerd maar zo gauw er ook maar iets druk op zijn neus kwam krulde hij zijn nek op en ging op de loop.
Hebben jullie tips? Vinden jullie dat ik het goed doe of moet ik wat veranderen?
Spoiler:
Het is niet mijn (lease)paard. Ik kan dus wel suggesties doen bij de eigenaar maar ik kan er niet zomaar een ander bit inhangen

Heel erg bedankt!
Groetjes, pien

sevenofnine

Re: Aanleuningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:46

Als een paard zo lang in de krul getrokken is, is dat niet zo 1.2.3. opgelost, dat weet je zelf wel. :) Wat je doet klinkt goed voor mij, de teugel lang laten enzo. Ik denk dat het 'trekken' dat je ervaart een symptoom is van het paard dat het nieuwe contact probeert te vinden. Zorg dat je zeker stabiele handen hebt, en als hij 'trekt' kan je een beetje meer teugel geven, dat is goed. Ik denk dat je er niet te veel moet bij nadenken en het paard gewoon de tijd geven om te wennen aan het nieuwe contact, persoonlijk zou ik pas beginnen met de teugel op te nemen en een ander frame te vragen wanneer het paard onspannen in het contact aan de lange teugel kan strekken. Probeer ook meer hulpen te geven met de benen en de zit ipv met de handen, zo 'verwacht' hij niet teveel op de teugel.
Ik ga je de link geven naar een youtube kanaal waar de meeste problemen om in de krul getrokken paarden gaan: https://www.youtube.com/watch?v=zGVXSW0L7WA

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:47

Toch zou ik vragen aan de eigenaar of je een ander bit mag proberen. Een dubbelgebroken bit, iets makkelijker aan te nemen voor het paard.

Lichte contactteugel nemen en hem naar je hand toerijden als hij weer achter de teugel gaat. That's it. Hij moet vertrouwen in je hand krijgen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:59

Geryon schreef:
Toch zou ik vragen aan de eigenaar of je een ander bit mag proberen. Een dubbelgebroken bit, iets makkelijker aan te nemen voor het paard.

Lichte contactteugel nemen en hem naar je hand toerijden als hij weer achter de teugel gaat. That's it. Hij moet vertrouwen in je hand krijgen.

Ik zal had vragen! Ik had het vooral over hele dure bitten.

sevenofnine schreef:
Als een paard zo lang in de krul getrokken is, is dat niet zo 1.2.3. opgelost, dat weet je zelf wel. :) Wat je doet klinkt goed voor mij, de teugel lang laten enzo. Ik denk dat het 'trekken' dat je ervaart een symptoom is van het paard dat het nieuwe contact probeert te vinden. Zorg dat je zeker stabiele handen hebt, en als hij 'trekt' kan je een beetje meer teugel geven, dat is goed. Ik denk dat je er niet te veel moet bij nadenken en het paard gewoon de tijd geven om te wennen aan het nieuwe contact, persoonlijk zou ik pas beginnen met de teugel op te nemen en een ander frame te vragen wanneer het paard onspannen in het contact aan de lange teugel kan strekken. Probeer ook meer hulpen te geven met de benen en de zit ipv met de handen, zo 'verwacht' hij niet teveel op de teugel.
Ik ga je de link geven naar een youtube kanaal waar de meeste problemen om in de krul getrokken paarden gaan: https://www.youtube.com/watch?v=zGVXSW0L7WA

Hoe het paard in die link op 1.40 loopt loopt hij dus eigenlijk altijd. Alleen bij de scherpe bochten gebruik ik mijn handen heel voorzichtig.

Ik heb laatst een paar pasjes gegaloppeerd aan een licht contact teugeltje. Dit deed hij best goed. Hij liep redelijk "correct" alleen nog wat te diep en bleef hij wat trekken met zijn neusje.

sevenofnine

Re: Aanleuningsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:17

Ik heb voer de meeste paardengesprekken in het Engels, dus ik weet niet goed wat je met 'diep' bedoelt, neus naar de grond toe of neus naar de borst toe? Want als je neus naar omlaag bedoelt, zou ik dat zeker niet verbeteren (mijn instinct zegt wel dat je dat niet doet en dat ik verkeerd begrijp wat je bedoelt met diep).
Vooral tijd geven en het paard vaak de nek laten strekken.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:36

sevenofnine schreef:
Ik heb voer de meeste paardengesprekken in het Engels, dus ik weet niet goed wat je met 'diep' bedoelt, neus naar de grond toe of neus naar de borst toe? Want als je neus naar omlaag bedoelt, zou ik dat zeker niet verbeteren (mijn instinct zegt wel dat je dat niet doet en dat ik verkeerd begrijp wat je bedoelt met diep).
Vooral tijd geven en het paard vaak de nek laten strekken.

Hij loopt echt in de krul. Zijn hoofd laag maar toch met zijn kin richting zijn borst.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:49

Dat is een lastig probleem, en moeilijk op te lossen.

Welke omgeving zit je? Ik weet een super goede instructrice die je daar goed bij kan helpen.