[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:01

Ben ook erg benieuwd heb net mensen leren kennen met drie friese paarden, dus die wil ik ook graag tippen!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:07

Hihi volgens mijn is ze terug onder haar steen gekropen ;)

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:47

Wacht nog rustig (maar stiekem toch ongeduldig := ) af op TS!
Zou een gaaf kerstcadeau wezen voor mensen die ik ken :))

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:55

Heb dit topic van in het begin gevolgd en ben nu ook wel benieuwd wanneer het klaar is.

jeetje77

Berichten: 3479
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:21

Hoe zou het met dit boek zijn??

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:07

Ik weet dat ze het er erg druk heeft met alle extra dingen die er nog bij komen na het schrijven en daardoor weinig tijd voor bokt, dus ik ga er vanuit dat het de goede kant op gaat :D

jeetje77

Berichten: 3479
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:11

Tof! Dank voor de reactie Fenrir.

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:19

ik volg dit even vind het erg interessant. Paard van zorro ariaan komt hier weg dus ben wel benieuwd of ze hem gaan vinden

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:24

Mijn excuses voor de radiostilte! Ik ben inderdaad onder mijn steen gekropen. Er komt, zoals Fenrir al zei, echt best wel wat kijken bij schrijven en publiceren nadat je een manuscript af hebt. :o

De zoektocht naar Ariaan komt inderdaad in de docu aan bod! Blijft toch een belangrijk paard voor de faam van de Fries in Hollywood, hoe je het ook wendt of keert. :j Hebben jullie hem gefokt, jetwii?


Deze maand heb ik een aantal keer op het punt gestaan een update te plaatsen, maar telkens kwam er iets tussen. Het is hier een tijd stil geweest, maar ik heb alles behalve stilgezeten.
Het boek ligt al een tijdje bij de vormgever. Het enige waar ik nog niet tevreden over ben is het gebrek aan foto's uit de twintigste eeuw. Er is helaas geen database waar je uit kunt bestellen dus bij recentere foto's moet je dan de rechthebbende achterhalen en dat is niet altijd even makkelijk. Omdat er behoorlijk tijdsdruk achter zat had ik daar gewoon geen tijd meer voor.

Had.
Op het laatste moment kreeg ik te horen dat de docu is uitgesteld. Dat was natuurlijk best balen, want ik heb alles op alles gezet om het boek op tijd klaar te hebben zodat het mooi gelijk kon lopen.
En nu?

Nu wordt het hele circus waarschijnlijk uitgesteld tot april. Binnenkort volgen waarschijnlijk wel weer opnames dus dan kom ik vanzelf wel weer in de flow.

Zo aan het einde van het jaar is het misschien tijd om eens terug te kijken op 2015. Begin dit jaar had ik nooit gedacht aan het einde van het jaar meerdere publicaties op mijn naam te hebben, laat staan dat mijn eerste boek binnenkort verschijnt.
Een boek schrijven is natuurlijk een heel avontuur. Het is ook een heel leerproces geweest.

Eigenlijk is non-fictie schrijven een uit de hand gelopen hobby die ik heb overgehouden aan mijn studie. Van huis uit trekt fictie mij veel meer. Ik begrijp nu ook heel wat beter waarom. Inmiddels heb ik namelijk enorme bewondering voor schrijvers van non-fictie.
Er komt zoveel bij kijken!

Elke bewering moet worden onderbouwd. Alles moet zoveel mogelijk worden dichtgetimmerd. Alles moet gestaafd en het liefst niet met 1 bron maar met meerdere.
Dat moet dan ook nog allemaal worden gecontroleerd en je moet braaf naar de juiste plaats verwijzen zodat mensen die je willen controleren - eh, ik bedoel natuurlijk mensen die zich verder in de materie willen verdiepen - je bronnen erop na kunnen slaan.

Nadat ik mijn "heel schone" (zoals dat blijkbaar heet) manuscript had ingediend volgden zeker twee weken van geploeter over en weer tussen de redacteur en ik. Die redacteur was overigens heel tevreden, maar het is nu eenmaal best wel wat werk om alles na te gaan in een manuscript van pakweg 40.000 woorden (exclusief zeer uitgebreide noten en verwijzingen).
Alles werd minutieus uitgeplozen: elk citaat, elke verwijzing en elke zinsnede werd onder de loep genomen. Dat was veel werk, want ook citaten en titels uit de 16-19e eeuw werden daaraan onderworpen. Zo weten veel mensen niet dat er in het Duits voorheen een dubbele n werd geschreven bij het woordje und (unnd of vnnd dus). Al dat soort dingen werden onder de loep genomen en ik moest dan ook alles verantwoorden: dingen die ik genormaliseerd had, dingen die ik niet genormaliseerd had, spellingsvarianten, enzovoorts.

Ik kon het manuscript aan het einde van de rit niet meer zien of luchten.
Maar ik was nog niet klaar. (Ja, zielig hè?)
Het manuscript moest ook nog worden bestudeerd door de vaste redacteur (resident editor, zo je wil). En dus begon het hele riedeltje weer opnieuw. Afwijkende spelling in een citaat of titel? Dan stond er steevast sic? achter. Ik werd dus een beetje "sick" van sic.

En dan de plaatjes. Oh gunst, de plaatjes... hoeveel gigabytes en transfers erdoor zijn gejaagd durf ik niet eens meer te schatten. En toch, als ik het over kon doen, wilde ik meer plaatjes. :P

Nu de docu is uitgesteld en alles weer op losse schroeven staat vraag ik me maar één ding af...
Komt dat wel goed?

We zullen wel zien. Eerlijk gezegd maak ik me er inmiddels niet meer druk om. Ik zie vanzelf wel een drukproef verschijnen en verwacht dat daar van alles en nog wat aan moet worden aangepast, dat is namelijk vrij normaal.

Inmiddels zijn er drie artikelen gepubliceerd in de afgelopen vier weken, waaronder een bundel. Dat artikel zal ik op academia zetten zodra ik de uiteindelijke pdf daarvan krijg. De link zal ik hier dan ook plaatsen.
Het is vooral erg leuk om alvast wat resultaat in print in handen te hebben. Het lijkt net echt, hihi. Ik kan nu geen foto's plaatsen van mijn artikelen want alle exemplaren die ik heb zijn uitgeleend. :+

Het is best een gek idee om je naam ergens te zien staan als auteur. Tot nu toe heb ik ook alleen maar leuke reacties gehad. Het is nu "echt", al zal dat gevoel vast nog veel sterker worden zodra ik het boek of de dvd in handen heb. Bizar idee...

Op naar 2016!

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:47

Bedankt voor de update! Ik ben/blijf zeer benieuwd naar je boek. Had mij al helemaal op januari verheugd, maar door het uitstellen van de documentaire zal ik die dus bij moeten stellen begrijp ik.. hou je ons op de hoogte van verschijningsdata??

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:48

Ja het boek wordt waarschijnlijk ook doorgeschoven inderdaad. Baal er best behoorlijk van, maar het is even niet anders...

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:09

leven :P 20ste eeuw is toch nu? haha ben daar echt slecht in

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:15

pinkie87 schreef:
leven :P 20ste eeuw is toch nu? haha ben daar echt slecht in

We zitten nu in 21ste eeuw. :D

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:30

dankje :P

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:30

Ben echt benieuwd. Nee ariaan is gekocht Door haye attest en daar deed ik de paarden altijd

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 15:25

Twintigste eeuw was inderdaad de afgelopen eeuw. :D

Oh, dus je 'kent' hem nog jetwii, of was hij voor jouw tijd daar? Is natuurlijk indirect toch wel de bekendste Fries op dit moment, ook al weten de meeste mensen zijn naam (of namen) niet eens. :))

Goed, er zit weer schot in het hele verhaal!
Morgen wordt er een item gefilmd tijdens de hengstenkeuring. Dat zal waarschijnlijk als intro gaan dienen voor 'mijn' deel/delen in de docu. Dus voor wie oplet; morgenmiddag sil it heve!

Ook heb ik woensdagavond laat de eerste drukproef van mijn boek mogen ontvangen. Het ziet er veelbelovend uit, maar ik zal er dit weekend nog wel druk mee zijn, want met name wat betreft afbeeldingen moeten er nog wat aan worden aangepast. Qua foto's is een aanzienlijk deel gesneuveld op de snijtafel, maar wel begrijpelijk want het lijkt anders eerder een plaatjesboek en plaatjes zijn dúúr. Ik zal me er maar bij moeten neerleggen, haha. Zoals het er nu naar uitziet heeft elk deel een cover van twee pagina's en elk hoofdstuk een cover van een pagina (foto of schilderij). Lijkt al bijna op een echt boek! En met best wel wat pagina's, trouwens. :oo

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18182
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:54

Goh, wat is het leuk en een voorrecht om je te mogen volgen. Ik kan me voorstellen dat je graag vooruit wilt nu het bijna zover blijkt te zijn.

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:55

Wat fijn dat je de eerste drukproef hebt gekregen!
Gaat het toch echt wat meer vorm krijgen voor je gevoel, ook al is het iets uitgesteld.

Komt vanzelf in de goede richting! Spannend om zo richting het "einde" te gaan naar een resultaat waar je straks vast trots op mag wezen.

jeetje77

Berichten: 3479
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 19:43

Wauw, wat een goed nieuws, een drukproef... Ik blijf je nieuwsgierig volgen (kunnen we tzt ook gesigneerde exemplaren bij je bestellen :-) )

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 14:47

Ik reageer later nog op de reacties in het topic. Momenteel ben ik achter de schermen aan het wachten. Het is hier 1 grote drukte! Zal nog wel de hele middag hier zijn! Straks wordt een stukje met mij gefilmd.

Er wordt iig luid geklapt voor de hengsten!

Afbeelding

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:02

JoSav schreef:
Twintigste eeuw was inderdaad de afgelopen eeuw. :D

Oh, dus je 'kent' hem nog jetwii, of was hij voor jouw tijd daar? Is natuurlijk indirect toch wel de bekendste Fries op dit moment, ook al weten de meeste mensen zijn naam (of namen) niet eens. :))

Goed, er zit weer schot in het hele verhaal!
Morgen wordt er een item gefilmd tijdens de hengstenkeuring. Dat zal waarschijnlijk als intro gaan dienen voor 'mijn' deel/delen in de docu. Dus voor wie oplet; morgenmiddag sil it heve!

Ook heb ik woensdagavond laat de eerste drukproef van mijn boek mogen ontvangen. Het ziet er veelbelovend uit, maar ik zal er dit weekend nog wel druk mee zijn, want met name wat betreft afbeeldingen moeten er nog wat aan worden aangepast. Qua foto's is een aanzienlijk deel gesneuveld op de snijtafel, maar wel begrijpelijk want het lijkt anders eerder een plaatjesboek en plaatjes zijn dúúr. Ik zal me er maar bij moeten neerleggen, haha. Zoals het er nu naar uitziet heeft elk deel een cover van twee pagina's en elk hoofdstuk een cover van een pagina (foto of schilderij). Lijkt al bijna op een echt boek! En met best wel wat pagina's, trouwens. :oo


Nee was in mijn tijd, heb zelfs nog in een zorro pakje op een fries voor sbs6 gereden toen ze kwamen te filmen haha. En zijn toen met zijn allen naar de bioscoop geweest naar de film. Vind het ondanks dat ik nu geen paard meer rijd dus wel erg leuk dit te volgen. Heb zelfs alle krantenknipsels bewaard haha

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:36


JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:07

Wat bijzonder jetwii! Mis je de paarden (Friezen) niet enorm?

Leuk dat je die link plaatst, FriesWytske! Zoals daar te lezen wordt het nu een vijfdelige docu ipv een vierdelige. En ja, ik ben daar deels schuldig aan. :+

De filmdag tijdens de hengstenkeuring was erg geslaagd, moet ik zeggen. Veel tussentijds wachten, maar op zo'n keuring is altijd genoeg te doen. Weinig kunnen netwerken, helaas. En veel mensen vroegen zich volgens mij af wie ik in godsnaam was dat er ook items met mij werden gefilmd en mij naar de toekomst van het ras werd gevraagd naast alle bekende fokkers. :D
De opnames zelf gingen ook vrij goed. Het meeste stond er in 1 of 2 takes op.

En nu? Nu is het afwachten tot de volgende draaidag en een herziene proefdruk. Het komt nu allemaal erg dichtbij!

Bedankt ook voor jullie reacties weer! Ik vind het erg leuk dat mensen het leuk vinden mij te volgen. Ik kan inmiddels trouwens echt niet meer wachten tot ik een echt exemplaar in handen heb. En voor wie het leuk vindt, wil ik best signeren. :))

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:08

Wat gaaf zeg! Het lijkt nu echt allemaal "echt" te worden, hè? Een gesigneerd boek lijkt me wel wat! :))

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:00

Naast je fijne schrijfstijl is het sowieso ook wel erg leuk om zo'n boek in wording te mogen volgen. Spannend dat het nu wel erg echt aan het worden is!

De link is al gaaf. Wat een knapperds zijn het toch ook, die Friezen...