[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:04

Dankjewel voor je geweldige uitleg, ik vind het echt ontzettend boeiend. Wat gaaf zeg, dus de friezen zouden in feite als ze Klein zijn 3 talen automatisch kunnen lerén, Engels, nederlands en fries. Of zie ik dat te kort door de bocht?

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:14

Dat is wel heel erg interessant van de Fryske Akademy. Ben zelf ook tweetalig opgevoed Fries en Nederlands, Engels was mijn beste vak op school. Het kan wel klanken zijn bij sommige woorden ook hetzelfde. Mondelinge dingen was ik dan ook erg goed in. Leuk onderzoek ga ik eens even wat meer over opzoeken!

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:39

Wat een gaaf project! Zeer interessant. Zelf ben ik ook tweetalig opgevoed. Fries en Nederlands. Je brengt mij tevens op leuke ideeën voor mijn ProfielWerkStuk.



Ik ben in januari jarig en zie je boek dan als een mooi verjaardagscadeau! Kunnen we alvast reserveren? :)

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:01

Wauw! Echt wauw .. wat kan jij ont-zet-tend boeiend (blijven) schrijven & boeien. Ik moest er even voor uit trekken om alles te begrijpen en überhaupt door te lezen ( :+ ), maar dat is het zeker waard. Moet een erg stressvolle week voor je zijn/worden, maar ik weet in ieder geval zeker; zodra je boek er is .. Ik ga hem kopen!! :))
Wel jammer dat ik dit topic nu pas tegenkom wat betreft beeldmateriaal van Friezen. Dus als je (last-minute) nog wat nodig hebt geef je maar een gil, als ik nog wat bij kan dragen heel graag. :j
Ik kan het trouwens niet nalaten om even op te merken dat jouw talenknobbel echt enorm bijzonder is, haha. Aan de nederlandse zinnen hier in het topic zou ik er in ieder geval niet uithalen dat je niet Nederlandse van nature bent.
Veel succes komende week!! +:)+

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:23

Heel veel succes in de laatste week!

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 07:38

_/-\o_
Ook helemaal eens met SarahIlse. Wij kunnen het niet merken. Blijf dat enorm bijzonder vinden hoe jouw dat lukt :j

Succes met de laatste loodjes.

En dankjewel voor de uitleg over KI!

GQMMS
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:00

Ik ben zo blij dat ik dit topic volg !!ik leer hier nog zo veel mee van, heerlijk.

Bedankt! En heel veel succes met de laatste loodjes

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:08

Fijn topic JoSav, succes met je laatste loodjes :)

Ik ben normaal altijd een ontzettende meelezer, maar heb nu toch Vragen...
Die 'ouderwetse' Russische KI, zoals je het beschrijft met de spons, werd dat dan puur gedaan ter bescherming van de hengst en/of merrie, zodat deze geen letsel konden oplopen tijdens dekkingen? Of werd dezelfde spons dan in meerdere merries uitgeknepen, en had dat ook voldoende drachtige dames ten gevolge?
Bij de huidige KI heb ik altijd het idee dat het voornamelijk gaat om het kunnen bevruchten van meerdere merries met 1 sprong van de hengst. Maar wellicht heb ik dat ook verkeerd :o

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:33

Een half uur geleden zei ik tegen mijzelf "nog even kijken op bokt en paardjes rijden..." En toen kwam ik op dit topic :D
Veel bijgeleerd en nog altijd geen paard gereden!

Bedankt voor de super interessante geschiedenis lessen! Ik blijf volgen!

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 19:13

Wat een fijne reacties weer zeg, ik ga ervan blozen! <3

Wat betreft de vraag over KI. Het ligt wat ingewikkeld. Weliswaar werd KI gepionierd bij paarden, maar destijds bestond er nog geen fantoommerrie oid. Dat kwam pas tijdens het interbellum toen men zich vooral begon te richten op KI bij runderen en schapen en hoe zoveel mogelijk tegelijk te kunnen bevruchten.
Dat had deels te maken met de grote economische waarde van vee en het afnemende economische belang van paarden na de Eerste Wereldoorlog. De motivatie was dus in eerste instantie dan ook economisch.
Voor die oorlog hield het Russische Rijk zich sterk bezig met het opbouwen van een sterke cavalerie. Ze hadden nood aan goede paarden, maar een gebrek aan goede, harde, grote paarden. Ze gebruikten vooral Akhal-Teke ter verbetering maar die hadden ze eigenhandig vrijwel uitgeroeid. Schattingen lopen uiteen maar van de 10 tot 50.000 bleven er minder dan 100 over waarvan een groot deel voor veel geld naar Europa werd weggesluisd om daar als Arabier te worden ingezet voor de fokkerij van warmbloeden en mogelijk zelfs de fokkerij van Arabische "Volbloeden".
De rest werd verdeeld over heel Rusland om daar op staatststoeterijen te dienen en grotere paarden te fokken (andere steppepaarden waren over het algemeen vooral heel erg klein). Uiteindelijk werden ook Engelse Volbloeden geïmporteerd, maar dat waren veelal mislukte experimenten. Na de Tweede Wereldoorlog had het paard in Rusland al helemaal geen economisch belang meer en werden ze massaal geslacht.
In Europa kwam toen juist het gebruik voor recreatie en sport op. In Rusland hebben ze daar in de jaren zestig ook wat mee geëxperimenteerd maar vanaf de jaren zeventig en tachtig ging het economisch steeds slechter oa door de veel te dure oorlog in Afghanistan en kwam dat weer in het slop. Opnieuw werden vooral Arabieren, Engelse Volbloeden en Akhal-Teke gebruikt voor veredeling, ook in Oost-Europa.
Doordat het economisch belang van paarden echter beperkt bleef, in de Sovjet-Unie was persoonlijk bezit een fenomeen dat officieel niet bestond, en de economie bergafwaarts ging heeft KI zich daarom nooit veel verder ontwikkeld in Rusland. Na WOII is dat, met de opkomst van paardensport, in het Westen in een stroomversnelling geraakt. Ook hier waren eerst vooral economische belangen, maar met de ontdekking van de bacterie die baarmoederontsteking veroorzaakt (CEM) is het gebruik van KI voor de veiligheid van hengst en merrie echt ingeburgerd.

Eind jaren dertig was er in principe al een methode ontwikkeld om sperma gekoeld te bewaren en verzenden! Bizar, niet?


Haha, veel dank voor jullie complimenten. Ik heb gewoon de Nederlandse nationaliteit hoor. ;) Ik hoop maar dat het boek ook in de smaak zal vallen. Als ik dan al dat rood van mijn eerste lezer zie zinkt me de moed toch een beetje in de schoenen, hahaha.
Van de talen die ik vloeiend spreek vrees ik dat het Nederlands toch echt een van de zwakkere schakels is. Het is ook wel een moeilijke taal en ik heb hem verkeerd aangeleerd. Dat bijt me nu in de kont... Wat een uitdaging is dit, zeg! En het schrijven niet alleen...

Oh, oh, oh! Gistermiddag had ik toch echt even een soort van zenuwinzinking. Er staat zo ontzettend veel op stapel en er moet nog zoveel gebeuren... Ik was druk bezig met wat mails af te handelen om wat zaken te bespreken over de publicatie van het artikel en de kopij die nog totaal niet in orde is toen beneden de telefoon ging. Heh, ik zat al zo te puzzelen op de vragen die ik moest beantwoorden en de dingen die ik moest uitzoeken voor die ene mail de deur uit kon. Ik kon nog niet eens een scheldwoord uitbrengen toen ook de deurbel ging. Gloeiende! Ik wilde me net uit mijn bureaustoel heisen toen mijn mobiel ook begon te rinkelen. Wel allemachtig, wie verzint dit? Ergens op een wolkje zit een of andere godheid mij heel hard uit te lachen. Ik wist het even totáál niet meer.

Enfin, uiteindelijk pas rond drie uur in de middag alles afgehandeld. Ik dacht dus echt ik ga even naar boven, handel die mails af en dan ga ik eindelijk lunchen. Om kwart over drie had ik dus nog niks gegeten buiten mijn ontbijt... van zeven uur in de ochtend. Ik maak mezelf maar een béétje gek...

Gisteren deel drie afgerond en het einde van deel vier komt nu in zicht. Misschien red ik dat vandaag nog! Maar ook voor deze delen geldt dat er eigenlijk echt nog veel aan moet gebeuren. Ik ben in het Nederlands nogal geneigd breedsprakig te zijn en als ik het dan even niet goed weet hoe me uit te drukken ga ik gewoon gezellig ratelen. Lekker duidelijk vooral. Nederlands blijft een struikelpunt. Ik merk dat ik in het Nederlands sneller aan het vertalen ben dan me aan het uitdrukken. Klinkt dat überhaupt logisch of ben ik weer aan het ratelen? Hou op, schei uit!

Ik moet vooral ook om mezelf lachen. Al weken roep ik dat ik het te druk heb. "Kom er in oktober maar op terug!" Dan heb ik wel weer tijd! Inmiddels vrees ik daarvoor... Iedereen wil wat van je als je wekenlang onder een steen hebt geleefd. Stapels en stapels aan dingen die moeten worden afgehandeld, een sociaal leven dat totaal in het slop is terechtgekomen, een paard dat alleen minimaal aan onderhoudsbeweging krijgt want ik kan het er nu echt niet bij inplannen, allerhande fokplannen van de hond en het paard waarvoor ook allerlei zaken moeten worden afgehandeld en allerlei andere zaken die ik vooruit heb geschoven want "oktober". Oktober was het magische woord. En nu? Pfoe, ik weet niet of "oktober" wel zo haalbaar is...

Mensenlief. Leuk he, schrijver worden! Later als ik groot ben misschien.
Het einde is in zicht, het einde is in zicht! Adem in, adem uit!

Vandaag heb ik me beziggehouden met beschrijven van het karakter van de Fries, met een knipoog naar karakteromschrijvingen uit het verleden (ook zestiende en zeventiende eeuw!) en heb ik wat geschreven over de genetische onderzoeken naar afwijkingen. Na het avondeten zal ik wat schrijven over het gebruik van de Fries en in welke mate die veelzijdigheid van nu is terug te herleiden in de geschiedenis. Dat vind ik helemaal leuk.

Bij het karakter bleek dat bijvoorbeeld toch wel enigszins te kloppen. In de zeventiende eeuw schreef William Cavendish al dat de Fries overal voor in is! Leuk, niet? (Maar zo waren er ook die het karakter helemaal niks vonden, hihi). Smaken verschillen, zelfs toen al!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:42

Haha Joriek ik moest wel even gniffelen hoor om je taalverhaal. Volgens mij is "het bijt me in de kont" nog altijd een Engelse uitdrukking en geen Nederlandse... :D

Maar inderdaad, adem in adem uit het komt allemaal goed :)) Snap dat je aan het stressen bent, de deadline komt ook wel steeds dichterbij! Ben echt heel benieuwd naar het boek. Misschien heb ik er overheen gelezen trouwens, maar komen er ook wat illustraties van jezelf bij of alleen andere afbeeldingen?

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:05

Oh, hahaha zie je nou wel? Ziedaar bewijsstuk "A". Ik twijfelde al en bij twijfel niet doen, dat blijkt wel weer. Laat ik nou altijd zeggen "dat bijt me straks in de kont". Hihi.

Ja, het is de bedoeling dat er ook illustraties die ik zelf heb gemaakt inkomen, o.a. twee reconstructietekeningen van het Friese paard in de Oudheid. Hopelijk heb ik nog tijd om een schilderij te maken, want voor de docu wilden ze me ook filmen terwijl ik werk aan een schilderij van een Fries paard maar ik heb geen idee of ik dat nog red voor het boek naar de drukker gaat. Het is dan puur als leuke aanvulling, niet om reclame voor mezelf te maken want opdrachten doe ik officieel al lang niet meer, haha.

Ik heb bijvoorbeeld ook allerlei landkaarten getekend om een duidelijker beeld te geven van Friesland in de Middeleeuwen en de verhouding tussen het noorden van Nederland en het noorden van bijv. Duitsland vanwege de paardenhandel. De meeste illustraties zijn dus puur ter verheldering van de tekst.

Wat betreft foto's en afbeeldingen: iedereen die rechtenvrij een mooie foto of andere afbeelding heeft mag die uiteraard naar mij toesturen. Ik zeg rechtenvrij omdat het budget voor afbeeldingen echt enorm beperkt is, niet omdat ik er niet voor zou willen betalen oid. Sowieso kan er in overleg ook wel wat geregeld worden. :j Dus, voor diegenen die dat hebben aangeboden mogen mij een PB sturen. Goede foto's, ook historische, zijn echt van harte welkom. Wat mij betreft kan een boek nooit teveel plaatjes hebben.

Goed, en nu eten! :evaw:

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:10

Eet ze & ik ga eens kijken of ik wat leuke plaatjes voor je heb. :)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:15

Wat voor plaatjes zoek je? Want ik kan je wel bombarderen met foto's maar het is natuurlijk wel handig als je er ook iets aan hebt :D

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:16

Blijft leuk om te lezen! En vind dat stukje over talen ook wel erg grappig om te horen! Precies ook een uitdrukking gebruiken die niet bestaat, past er eigenlijk gewoon perfect bij.
Het was dat iemand het zei. Toen ik daarna terug ging lezen, dacht ik pas: oja! Die ken ik eigenlijk ook niet!
Van al die talen die jij spreekt, en dan Nederlands een lastige taal vinden. Het is dus echt waar wat ze zeggen: dat Nederlands een lastige taal is om te leren := En ik dat maar van alle andere talen vinden!

Nog een weekje! Succes succes succes!!!

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 22:04

Ik grap altijd dat het Nederlands mijn zwakste taal is, hihi. :Y)

Wat fijn dat jullie zo met mij meedenken!
Qua afbeeldingen kan ik eigenlijk alleen zeggen dat ik sowieso genoeg foto's heb van harddraverijen onder de man en van ringsteken met sjees/koets. In principe heb ik ook al genoeg foto's van veulens, maar een goede foto of van een pasgeboren veulen is altijd van harte welkom!
Voor de rest heb ik al van alles wat, maar van veel dingen ook te weinig of zelfs helemaal niks. Zo heb ik geen voorbeeld van een Fries als showpaard en bij vrijheidsdressuur. Ook heb ik niet genoeg foto's van keuringen en dekhengsten. Van dressuur heb ik maar twee goede foto's. Mooie sfeerplaatjes zijn ook heel erg welkom! Een leuke recreatiefoto bijv. van een buitenrit zou ook super zijn. Het mooiste is als ik gewoon bij elk onderdeel van gebruik (aangespannen, recreatie, show, dressuur, enz) minstens 1 goede foto heb. Een kudde in het land heb ik ook niet en zou bijv. ook mogen.
Nu heb ik zelf al veel op evenementen gefotografeerd maar in Friesland kom je vooral dezelfde mensen tegen. Variatie is dus zeker welkom. Heb alleen in de zomer gefotografeerd dus wie een mooie winterfoto in de aanbieding heeft, mag zich ook via PB melden! Dat is toch het euvel als je ineens in een paar maanden een heel boek moet schrijven...

Foto's van afwijkingen heb ik overigens ook niet. Ik 'ken' wel iemand met een dwergfries, maar vind het toch moeilijk om te vragen of ik dat dier mag fotograferen. Ondanks dat er nu zoveel onderzoek naar gedaan wordt en het testen wordt gestimuleerd rust er toch nog een soort van taboe op. Dat paardje liep ook alleen op het erf bij huis en in stal, maar ze waren er verder wel open over. Vind ik dan toch moeilijk, hoor. Anonimiteit staat sowieso wel voorop bij dit soort dingen, maar dan nog.

Verder is echt alles wel welkom, dus wie een Fries aan de klassieke dressuur heeft of met klassieke optoming: graag. Wie een Fries heeft waarmee ze onder zadel springen: vreselijk leuk! Wie altijd buitenrijdt en daar een mooie foto van ter beschikking heeft, super. Wie een Friese kindervriend op foto heeft: ja, top!

Wie een ander barok paard in de aanbieding heeft mag zich ook melden, want dat is ter illustratie ook geen overbodige luxe. Het boek noemt nl. ook Iberische paarden, Frederiksborgers, Kladrubers en Lippizaners en bijv. ook Berbers en Arabische paarden. :j

Wel geldt de kanttekening dat ik dus nauwelijks budget heb gekregen voor aankoop van foto's en de fotograaf nog altijd de rechthebbende is en dus degene die toestemming moet verlenen voor gebruik. Omdat het officieel commercieel gebruik is (ja, ik ga hier echt rijk van worden, hihi) zijn die regels enorm streng. Dat moet me niet straks in de kont bijten. :)) :P
Maar er valt heus wel op een of andere manier onderling een mouw aan te passen, denk ik.

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:45

Ik snap wel wat je zegt over vertalen en uitdrukken denk ik.

Toen ik in groep acht begon met Engels was het echt nog gewoon woordje voor woordje vertalen, terwijl het nu(5VWO) vrij automatisch gaat.

Maar vooral als ik iets in een werkstuk moet schrijven begin ik altijd aan de grammatica te twijfelen :+

Wat ik me afvroeg, wat is nou het moeilijkste aan de Nederlandse taal?

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:53

Oh! Ik heb je net foto's gestuurd met de gedachte dat je onze winter, VD,spring, dressuur & buitenritfoto's niet nodig zou hebben. :+ Zal morgen nog een keer voor je graven naar alledaagse foto's van ons. :j

Als ik nu alles zo meelees besef ik pas hoeveel werk zoiets moet zijn. Het schrijven van een boek. En dan helemaal als je niet zo achterlijk snel al die verschillende talen kan leren. ;)

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:41

Wauw, wat een mega interessant topic is dit verder geworden (ik had al eerder een paar mensen attent hierop gemaakt, o.a. vanwege je stukje over het groninger paard). Maar echt te gek. Je schrijft echt aanstekelijk. Met fijne niet Nederlandse uitdrukkingen (wat die Friezen trouwens ook kunnen met hun friesismes weet ik uit eigen ervaring).

Dus nu nog wachten op en de docu en je boek. Ik wens je heel veel succes de komende tijd met de laatste loodjes schrijven.

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:17

Hier nog iemand die je boek heel graag wil lezen! Je kunt het verhaal enorm enthousiast overbrengen, ik lees je berichten graag :)
Veel succes met de laatste loodjes!

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 16:34

Wat leuk dat er ook steeds nieuwe aanwas is in dit topic! Dat doet mij deugd! Ik zal later wat uitgebreider reageren, dus op vragen en opmerkingen kom ik nog terug en ook PBs zal ik tzt beantwoorden (waarvoor dank, overigens).

Het zal mij benieuwen of ik de oorspronkelijke deadline ga halen, want ik kom meer dan eens op een veel te interessant zijspoor.
Zo ben ik al sinds gisteren verzeild geraakt in de romantische achtergrond van het Friese paard als circuspaard. Menig roman is er niks bij! Omdat het verhaal te mooi is om niet op te nemen in mijn boek ben ik vandaag al de hele dag bezig met gegevens verzamelen en het uitpluizen van de boeiende levensloop van de eerste circus-Friezen. Een verhaal van Friese handelsgeest, oorlogsdreiging en... Hoe het Friese paard werd ontdekt door een Amerikaan (een van de Ringling Brothers notabene) die tijdens een optreden in Brussel in het publiek zat en de Friesjes binnen drie maanden zou overvliegen naar New York.

Wat een verhaal!
Maar... dat hele feest ging niet door...
De circus-Friezen zouden zelfs de Hongerwinter moeten doorbrengen in Nederland...

Hup, weer aan het werk. Volgende keer meer!

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:57

:= gedurfd om nu nog wat toe te voegen, al klinkt het ERG interessant :))

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 17:30

That's one word for it... Noem het beestje gerust bij naam hoor: idioot. :))

Zojuist een eerste versie van het boek afgerond. *\%/* Dat had best wel een maand eerder gemogen ofzo...
Het aantal woorden viel me wat tegen, want ik zit zeker een vijf, zesduizend woorden bóven mijn max. Dat wordt dus snoeien en knippen om alles heel wat strakker te krijgen. Eigenlijk begint de echte monsterklus dus nu pas... Waar ben ik aan begonnen zeg...

Wat betreft de circuspaarden heeft het me in elk geval heel wat meer inzicht gegeven in hoe de Fries in de twintigste eeuw wist uit te groeien tot een wereldwijd geliefd showpaard.
Dat is sowieso winst, wat mij betreft. :j

Zo maar even naar mijn zwaar verwaarloosde paard (qua aandacht dan) en daarna weer aan het werk. :(:)

lideli

Berichten: 2445
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 21:05

Oh ik blijf het echt mega interessant vinden! Nu ook weer over dat als circuspaarden, zo gaaf dat de ringling brothers interesse in Friese paarden hadden.

Aan mij ben je straks ook al twee exemplaren van je boek kwijt. Een voor mij en een voor een vriendinnetje :)

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 09:06

lideli schreef:
Aan mij ben je straks ook al twee exemplaren van je boek kwijt. Een voor mij en een voor een vriendinnetje :)


Dat geldt hier ook zo! Al heb ik er wel meer nodig gok ik.
Heb genoeg Friezenliefhebbers op de vereniging rondlopen :))