waarom wel of niet een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

waarom wel of niet een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 23:25

ten eerste sorry als het verkeerd staat maar wist niet waar ik het moest zetten

want bokt ik zou graag jullie mening willen horen van waarom als je een paard heb gekocht waarom je een jonge paard of juistem een wat ouder paard heb gekozen.
en de dingen waar je met een jonger paard dan ook tegen aan liep.
o en onder jonger paard versta ik 4/5 jaar of jonger.

moonfish13

Re: waarom wel of niet een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:31

Ik heb bewust een dier van 15 gekocht.
Dat omdat ik de overstap naar mennen maak, en ik gewoon een goed beleerde verkeersmakke pony wilde.
Juist doordat ik nog moet leren mennen vond ik dat erg belangrijk.
Met een jong dier moet je het nog maar afwachten allemaal.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:40

Ik kocht een anderhalfjarige 8)7 maar eind goed al goed, hij is dit jaar 4 geworden en zelf beleerd. Toch wel een mooie ervaringen maar dacht er toch wel iets te makkelijk over!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:28

ED » PP

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:36

Alles samen kunnen leren/ontdekken, van jongs af aan de verzorging en training kunnen geven die jij het beste vindt, genieten van andere dingen dan rijden, ik vind het heerlijk, een jong ding! Wel een uitdaging en soms moeilijk, maar je wordt er creatief van :D

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:47

Ik ben bewust voor een jonge nog niet volkedig beleerde pony gegaan (mijn eerste pony) omdat ik hem zelf heel verfijnd kan in rijden en ik het geweldig vind dit te doen. Ook wordt hij doorgereden zoals ik het wil.
Hij was net 4 toen hij bij mij kwam.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 05:59

Bij de ponys ben ik ooit begonnen met een oude vertrouwde c-pony.

Hierna kreeg ik een7-jarige dpony welke net zadelmak was.

Daarna nog 2 pony's gehad beide zelf zadelmak gemaakt.

En toen over op de paarden ook 2 3-jarigen en een veulen gekocht.
Ondertussen alle 3 onder het zadel. Waarvan 2 zelf zadelmak gemaakt.

Ik heb eigenlijj geen nadelen mbt jonge paarden.

Paarden die zo uit de opfok komen kan ik helemaal zelf opvoeden en luisteren beter als elk ander paard wat ik voor de handel voorbij zie komen op stal.

Ik heb er zelf veel plezier aan om met de jonge paarden te werken.
Elk ding is weer een uitdaging.

En met het zelf zadelmak maken kan ik de paarden naar eigen hand zetten.
Zo irriteer ik me niet aan het werk van een ander.

Voor mijn alleen maar jonge paarden.
Heerlijk!

Maar iedee zn eigen ding!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:39

Mijn ponytijd heb ik gehad op pony's vanaf een jaar of 10 die alles al eens een keer hadden meegemaakt. Fijn voor mij om van te leren en vertrouwen te krijgen. Er was nog genoeg samen te ontdekken en er is ook altijd nieuw gedrag aan of af te leren.

Ook mijn eerste paard was 10 jaar toen hij bij mij kwam wonen. Als 15 jarig meisje heb ik mijn handen aan hem vol gehad. Wat een geduld en creativiteit heeft hij me geleerd! Met hem ben ik me ook in de dressuur gaan ontwikkelen.

Daarna volgde enkel nog jonge paarden. Heel erg leuk! Een hele nieuwe start, alle eerste keren. Maar ook wel een hele verantwoording. Ook met rijden vind ik het nog steeds 'moeilijk'. De start is leuk en goed te doen, maar het stukje doorrijden, waarin je als ruiter soms echt even door moet zetten, ook als het moeilijk wordt, vind ik soms wel moeilijk. Gelukkig heb ik er altijd goede begeleiding bij die ons over de streep weet te trekken.

Maar het is ook wel heel erg genieten als je 'kleine veulentje' ineens een volwaardig rijpaard is geworden! :)

Ik heb niet echt een voorkeur. Ik vind beide leuk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:11

Ik heb mijn vent gekocht toen hij 11 maanden was. Ik heb een jonge ruin ingereden voor dat ik mijn paard kocht, en ik had zon bijzondere band met dat paard. Ik ben van mening dat dat kwam door de klik enerzijds, maar ook door het feit dat ik hem had ingereden.
Ik vind het gewoon het fijnste om een paard te rijden dat ik zelf heb ingereden. Geen invloeden van buitenaf en andere visies over hoe een paard hoort te lopen, gewoon mijn 'product' hahaha.

Ik hoef geen zzl paard, ik wil een paard waar ik mee kan lezen en schrijven en heerlijk mee van het leven kan genieten.
Ik pas me aan aan wat hij leuk vindt en kan.
Daarnaast studeer ik nog (na de zomer laatste jaar) en had dus niet direct tijd om 2 x per dag naar stal te gaan of een dure pension stalling te betalen.
Dus een jong dier (Wat de opfok in kan) was voor mij helemaal fijn.
Ik bepaal waar het paard staat en wat het (voor zover ik dat kan bepalen) meemaakt. In welke kudde hij komt etc. Ik vind dat heel belangrijk.

Plus ik vind het inrijden echt fantastisch. Elke stap in de goede richting,kan ik wel janken van trots.
Ik vind een kant en klaar paard saai.

het is uiteraard een verrassing hoe een veulen uit gaat groeien, hoe het eruit gaat zien en wat de talenten worden. maar ik ben niet opzoek naar een springtopper of een dressuurperd.
Ik wil gewoon een maat waar ik een fantastische klik mee heb. De rest komt wel.
Dus ja, ik heb dat risico genomen.
Want ik vind dat spannend, leuk en ik mag straks met mijn eigen dier aan de slag en dat is voor mij goud waard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:28

Voor mijn dochter heb ik 5 jaar geleden bewust gekozen voor een wat oudere pony die nergens meer van opkijkt.
Zelf heb ik na twee super brave en goed doorgereden verzorgpaarden, waar van de laatste een Z-dr. paard, een groen paard gekocht van toen 5 jaar en hem zelf ingereden.
Daarna steeds jonge paarden/pony's zelf ingereden en dat altijd met veel plezier gedaan.

Nu heb ik mijn laatste jonge paard, ze is nu 4 en ook deze rijd ik, ondanks wat medische ongelukjes/tegenslagen zowel bij mijzelf als bij mijn paard, zelf in en door.
Maar dit is wel mijn laatste jonge paard, ik heb haar zelf gefokt en ze was 2 toen ik haar moeder moest laten inslapen. Ze was niet verkocht omdat een vos Groninger niet erg gewild is, maar als ik geen jong paard had was ik er op mijn leeftijd, 46 jaar, niet meer aan begonnen.
Gelukkig is ze erg braaf en ben ik er nog niet afgevallen.

Mocht ik ooit nog een nieuw paard willen dan komt er weer een wat ouder en goed doorgereden ongecompliceerd paard.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 14:06

bedankt allemaal voor jullie verhalen :)
zit zelf nog wel te twijfelen of een veulen en mijn opleiding duurt 3 jaar dus zit ik ook niet ermee dat ik tijd tekort heb.
of een paard wat net ingereden is of nog ingereden moet worden
of een paard wat al wel wat kent en ook wel wat rustiger is (dat vind mijn vader wel het prettigst omdat ik tijd geleden wel paar keer behoorlijk hard van een jong paard ben af gevallen.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:17

Ik heb 2 oudere paarden gekregen (12 en 14 bij aankoop) toen ik zelf 11-12 was omdat ik toen echt niet de ervaring had om een jong paard te rijden. Zeker de 2e heeft mij alles geleerd en was volledig bomproof wat ideaal was om te leren.

Nu ben ik 17 en heb genoeg met verschillende leeftijden gereden om niet echt gebonden aan leeftijd te zoeken. Mijn lesgeefster vond dat een jong paard van 4 (wel zadelmak natuurlijk) ook zou gaan voor mij en dat ik er wel genoeg voor kan rijden, maar zelf heb ik gekozen voor een 9-jarige omdat ik zelf me niet ervaren genoeg voel om een paard door te rijden. Puur omdat ik als ik paarden die jonger waren reed, dit altijd met veel begeleiding deed en ik nu toch minder tijd heb voor lessen en veel zelf ga rijden. Daarom vind ik een ouder paard een veiliger gevoel geven. Ook ga ik nu naar mijn laatste jaar middelbaar en wil ik graag dit jaar nog wedstrijden starten. Een ouder paard met wedstrijdervaring vond ik dus fijner.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:27

renskesanne schreef:
bedankt allemaal voor jullie verhalen :)
zit zelf nog wel te twijfelen of een veulen en mijn opleiding duurt 3 jaar dus zit ik ook niet ermee dat ik tijd tekort heb.
of een paard wat net ingereden is of nog ingereden moet worden
of een paard wat al wel wat kent en ook wel wat rustiger is (dat vind mijn vader wel het prettigst omdat ik tijd geleden wel paar keer behoorlijk hard van een jong paard ben af gevallen.

Zoveel tijd heb je voor een veulen niet nodig :)

Mijn ene paard was 1 jaar oud en mijn andere net 2 toen ik ze kocht. Inmiddels zijn ze 4 en staan ze nog lekker te niksen omdat ik ze graag nog even wil laten groeien.

Het is gewoon super leuk om een klein ventje een steeds grotere kerel te zien worden. Zo is 1 van mijn mannen sinds een maandje opeens stoer. Altijd onzeker altijd laag in rang en opeens is hij een grote jongen. Ik vind dat zo leuk om te zien.

Een ander voorbeeld is het paard dat ik al sinds jaarling heb. Met dat dier kan ik lezen en schrijven.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:38

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik koos voor een veulen omdat die goedkoper was dan een volwassen paard.

Achteraf is dat natuurlijk niet waar want in die drie jaar dat hij gewoon op de wei stond betaal je toch wel veel voor hem ...

Maar ik zou het nu zo over doen. Wij begrijpen elkaar volkomen, ik ben met hem op gegroeid, hij heeft mij heel veel geleerd en een paard zien op groeien is toch wel een hele leuke ervaring en daarna voor de eerste keer op je kleine, volwassen geworden veulen te gaan zitten, magisch !