ideale leeftijd eerste paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hildemenna

ideale leeftijd eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:43

Hallo,
Weet niet of het hier goed staat maar ik vroeg me af wat de mensen hier op bokt een ideale leeftijd vinden van je 1e paard. Graag zou ik er dan ook mee de sport in willen. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door hildemenna op 16-07-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hazehartje

Re: ideale leeftijd eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:47

Ik denk niet echt dat er een 'ideale' leeftijd voor is. Je kunt op je 6e een pony'tje krijgen van je ouders en dan met ondersteuning alles doen maar je kan ook op je 20e een paard kopen als je op eigen benen kan staan. Ligt er ook aan hoe je met je geld zit

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:56

hazehartje schreef:
Ik denk niet echt dat er een 'ideale' leeftijd voor is. Je kunt op je 6e een pony'tje krijgen van je ouders en dan met ondersteuning alles doen maar je kan ook op je 20e een paard kopen als je op eigen benen kan staan. Ligt er ook aan hoe je met je geld zit

Thanks! Maar ik bedoelde eigenlijk de leeftijd van het paard zelf. Inmiddels aangepast in OP.

hazehartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:04

hilde141 schreef:
hazehartje schreef:

Thanks! Maar ik bedoelde eigenlijk de leeftijd van het paard zelf. Inmiddels aangepast in OP.

O zo, hahaha

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:03

ED -> YRT

bruintje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:44

Ik vind 8/9 een mooie leeftijd vooral als je een pony zoekt. als je dan na je 18e wedstrijden wil rijden is het verstandiger als je overstapt op de paarden en je je pony dus verkoopt de pony is dan 11/12 en dat is nogsteeds een aantrekkelijke leeftijd voor de nieuw kopers zegmaar. als je echt opzoekt bent naar een paard dan maakt het niet zoveel uit, het punt is alleen dat als je er eentje van in de 20 koopt je niet moet verwachten dat je ooit het Z nog gaat halen hahaha. het ligt dus een beetje aan je eigen plannen met je paard!
succes!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:51

een schoolmeester is het ideaal, dwz een paard dat in essentie alles al kan.

Die zijn per definitie niet zo heel jong meer, maar het loopt toch wel uiteen.

PLuvinel zegt al dat je eerst (iin de pilaren) piaffe moet zitten voordat je überhaupt een teugel aanraakt.
In portugal zie je ook heeeel jonge kinderen op volleerde hengsten rijden.

wellicht ver buiten budget, maar je vroeg om het ideaal

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:24

Een jaar of 8. Maar ik heb mn paard ook nu bijna een jaar en die is 3 ook mn eerste paardje.

Je moet ergens mee beginnen, zeggen ze altijd. Je moet ook kijken of het paard jou aanspreekt. Als jij een 4 jarige ziet net paar maanden onder het zadel en die vind je helemaal tof dan moet je dat doen (er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen met het doorrijden als je hier geen ervaring mee hebt) en het zelfde is zo bij een paard van 15 bij wijze van spreke.

Maar meestal raadde ze je aan om een wat ouder paard te kopen. Als ze 8 zijn, kunnen ze meestal leuk lopen, l of m niveau (hoger kan natuurlijk), ze zijn net uit de puberteit, etc. (er zijn ook uitzonderingen, want 8 is ook nog jong)

Ik hoop dat ik je hier mee iets geholpen heb.

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:11

ligt of je er klaar voor bent! kwa niveau

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:26

Wat is het niveau van jezelf en het niveau van het paard?
Als je zelf nog veel moet leren is het misschien verstandig om een meer ervaren paard te kopen. Vaak zijn deze iets ouder, maar dat hoeft niet. Een 6 jarige kan bijvoorbeeld meer gezien hebben dan een 13 jarige die amper het erf afkomt.
Van een jonger paard zal je langer "plezier" hebben dan een 20 jarige, dat is een feit (er van uit gaand dat ze beide gezond zijn).

Het hangt er volledig vanaf van wat jou verwachtingen van het paard zijn en wat je nog wilt bereiken.