Wat vinden jullie van sporen in de B?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

Wat vinden jullie van sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:21

Hoi,
Er kwam een discussie vraag in me op en dat is
'Wat vinden jullie van sporen in de B'

Nog wel een regel houd het netjes alvast bedankt
Groetjes [naam verwijderd] :')

Selina

Re: Wat vinden jullie van sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:22

Sommige mensen in de B gebruiken ze voor het tempo, maar daar zijn ze niet voor bedoeld. Of ze houden hun benen totaal niet stil waardoor ze steeds onbewust prikken. Dan heb ik liever dat ze als het paard niet reageert op been een zweep gebruiken.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:23

Selina schreef:
Sommige mensen in de B gebruiken ze voor het tempo, maar daar zijn ze niet voor bedoeld. Of ze houden hun benen totaal niet stil waardoor ze steeds onbewust prikken. Dan heb ik liever dat ze als het paard niet reageert op been een zweep gebruiken.

Dat is precies wat ik vind _/-\o_

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:26

Myrthe2003 schreef:
Selina schreef:

Dat is precies wat ik vind _/-\o_

Dat gebeurd niet alleen in de B. Verder vind ik het lastig oordelen, mensen die starten in de B kunnen thuis al veel verder in de training zijn. Het gebruik van sporen vind ik dus paard/niveau/ruiter afhankelijk.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:27

Er zijn ook ruiters (niet alleen in de B) die bijvoorbeeld een zwanenhalsspoor gebruiken omdat ze zo beter de hulpen kunnen geven. Nu hangt het er natuurlijk wel vanaf hoe ze de sporen gebruiken, maar als jij je spoortje gebruikt om zo kleinere hulpen t kunnen geven, dan zie ik geen problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:28

Iedereen moet het lekker zelf weten of hij of zij sporen gebruikt. Zelf doen waar je je prettig bij voelt.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:30

Myrthe2003 schreef:
Hoi,
Er kwam een discussie vraag in me op en dat is
'Wat vinden jullie van sporen in de B'

Nog wel een regel houd het netjes alvast bedankt
Groetjes myrthe :')

Dat hangt er heel erg vanaf. Er zijn veel gevorderde ruiters die in de B ruiters en ook veel beginners, die misschien nog niet met sporen zouden moeten rijden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:31

Ik vind dat een wedstrijd niveau niet kan bepalen hoe goed iemand rijdt. Ik zie zo vaak mensen die dan Z dressuur rijden terwijl het er gewoon niet uitziet. Ik vind het daarom moeilijk te oordelen.

Ik zelf rij B, met sporen, maar de training thuis gaat al stukke verder dan 'B-niveau'.
Het ligt aan hoe iemand rijdt en met de sporen omgaat, niet aan welk niveau diegene start.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:31

Ik sluit me aan bij Selina.
Als je paard zonder spoor niet aan de teugel loopt, en met wel. Dan kan je gewoon een spoor gebruiken, wel moet je ze goed gebruiken. En sommige mensen kunnen niet goed bij hun paard komen met hun benen, meestal gebruiken ze dan ook een spoortje. :o

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:35

Met een spoortje kun je veel sneller corrigeren dus ik vind dat iedereen die in balans en onafhankelijk kan zitten beter met sporen kan rijden. Het is diervriendelijker als je correct en sneller kunt corrigeren.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:37

Daisy_Izzy schreef:
Als je paard zonder spoor niet aan de teugel loopt, en met wel. Dan kan je gewoon een spoor gebruiken, wel moet je ze goed gebruiken. En sommige mensen kunnen niet goed bij hun paard komen met hun benen, meestal gebruiken ze dan ook een spoortje. :o

:o?

Dat is volgens mij niet de bedoeling van sporen.
Verder ben ik het eens met zeepsop. Iemand die B start kan wel bv. M trainen :). Maar verder in de B heb je ze voor de 'fijne' hulpen niet echt nodig.. Maar het ligt ook aan de ruiter denk ik.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:42

Daisy_Izzy schreef:

Als je paard zonder sporen niet aan de teugel loopt doe je sowieso al iets fout..
Dat is geen kwestie van wel/geen spoor/zweep maar gewoon actief en soepel houden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:45

Selina schreef:
Daisy_Izzy schreef:

Als je paard zonder sporen niet aan de teugel loopt doe je sowieso al iets fout..
Dat is geen kwestie van wel/geen spoor/zweep maar gewoon actief en soepel houden.

:j _/-\o_

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 06:46

Als je paard zonder spoor niet aan de teugel loopt, dan gaat er iets mis in de aanleuning. Als een spoor hem wel aan de teugel krijgt, gaat hij in een valse knik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:08

RT-D >>> YRT

Isabelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:33

Ik rijd ook op mijn paard met sporen, en rij nog geen wedstrijden. Ligt dus niet echt aan het niveau wat je rijd. Bij mij is het zo dat wanneer ik geen sporen draag, totaal niks te zeggen heb en ze doet wat ze zelf wilt. Is voor iedereen heel verschillend!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:29

sorry dat ik het omhoogschop maar zag laats een meisje in de B dat continu porde met haar sporen en vond heet niet kunnen en jury zei er niks van :oo

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:40

Ik vind het onnodig. Een paard is gevoelig zat om je hulpen zonder sporen te voelen. Al heb ik het idee dat sommige ruiters het gewoon stoer vinden.

Ik heb serieus nog nooit een spoor om gehad en rijd toch al zon 25 jaar.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:05

Ik rijd nu M1 en ben denk ik één van de weinigen op het wedstrijdterrein die zonder spoor rijdt. Of je nu B of M rijdt, gebruik ze pas als je ze nodig hebt. Ik mis ze niet en heb voor de M-oefeningen ook nog geen 'verfijnende' spoor nodig. De knopjes voor schouderbinnenwaarts, achterwaarts en aangalopperen kan ik echt zonder spoor wel indrukken...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:12

Ik vind het vreselijk
In de b al sporen om.
Ik kijk ook altijd om me heen en vind het schrikbarend hoeveel er al met sporen rijden.
Of in de L al met wielen lopen te trappen.

B is begin de bassis.
Dan diend het paard op een kuitdrukje gewoon te reageren.
Hou het simpel.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:19

Ik was laatst mee met 2 vriendinnen die samen overgestapt zijn op een andere manege. Toevallig hangt daar heel erg de cultuur van het zo snel mogelijk met sporen rijden dus iedereen in de paardenles rijdt met spoor. Heel grappig is eigenlijk dat mijn ene vriendin dus ook 'zomaar' van de een op andere dag met spoor is gaan rijden en mijn andere niet. Als die ruiters het daar dus ook zo aanleren om zomaar te gaan zitten met sporen zonder er over na te denken of ze daar 'behendig' genoeg voor zijn....

Wat ik vaak een nadeel vind aan sporen is dat men vergeet dat je met je kuiten (achterkant onderbeen) drijft en niet met je enkels(!). Vaak zie je dat mensen die met sporen gaan rijden hun hakken gaan optrekken waardoor hun hele houding naar de knoppen gaat omdat je dan ook nog je been op gaat trekken etc.
Laatst bijgewerkt door Wyb_ster op 23-08-15 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:25

Ik hoop dat ik van TS even mag inbreken in haar topic om hier een vraag over te stellen.
Ik rij zelf op een manege en rij sinds kort met sporen op een paard waar ik altijd op rij.
Niet om haar voorwaarts te rijden, maar omdat ik bij zijgangen, moeilijkere oefeningen e.d. zoveel impuls kwijt raakte dat ik echt mijn hakken erin moest schoppen om haar voorwaarts te houden in die zijgang/moeilijkere oefening. Ik heb het hierover gehad met mijn instructrice en sindsdien rij ik met sporen.
In plaats van 4x been leg ik 1x mijn spoor aan, zoveel fijner voor mij, maar ook voor het paard lijkt mij.
Wat vindt bokt hier nu van? Ik rij niet officieel, wel onderling (F17), dus bij officiële wedstrijden zou ik met dit paard al snel sporen dragen. Nu besef ik me wel dat ik een manegepaard rij, waarbij iedere ruiter andere hulpen geeft en dat het wel een andere situatie is dan iemand die met een eigen paard start.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:31

Nicolien schreef:
Ik hoop dat ik van TS even mag inbreken in haar topic om hier een vraag over te stellen.
Ik rij zelf op een manege en rij sinds kort met sporen op een paard waar ik altijd op rij.
Niet om haar voorwaarts te rijden, maar omdat ik bij zijgangen, moeilijkere oefeningen e.d. zoveel impuls kwijt raakte dat ik echt mijn hakken erin moest schoppen om haar voorwaarts te houden in die zijgang/moeilijkere oefening. Ik heb het hierover gehad met mijn instructrice en sindsdien rij ik met sporen.
In plaats van 4x been leg ik 1x mijn spoor aan, zoveel fijner voor mij, maar ook voor het paard lijkt mij.
Wat vindt bokt hier nu van? Ik rij niet officieel, wel onderling (F17), dus bij officiële wedstrijden zou ik met dit paard al snel sporen dragen. Nu besef ik me wel dat ik een manegepaard rij, waarbij iedere ruiter andere hulpen geeft en dat het wel een andere situatie is dan iemand die met een eigen paard start.

Zolang je, zoals je aangeeft, overlegt met je instructie en die jouw helpt hoe je goed moet drijven dan heb ik er helemaal niks op tegen. Van die 2 vriendinnen was de andere en beetje anti spoor, toen de instructie zei dat ze beter voor die ene keer haar wedstrijd wel met spoor kon rijden heeft ze het wel gedaan, helaas legde niemand haar goed uit hoe het moet. |( Dat vind ik persoonlijk jammer, leg iemand uit hoe het werkt en ondersteun hij of zij daarbij.

In jouw geval klinkt het of je goed weet waar je mee bezig bent en dan is er toch niks op tegen?

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:35

Zolang je weet wat je doet vind ik dat je het zelf mag weten. Ik ken een meisje die alleen maar sporen gebruikt omdat ze het 'stoer' vind, dat vind ik niet kunnen. Maar, zoals eerder genoemd, als je ze gebruikt op de juiste manier dan lijkt het mij geen probleem

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:39

Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, er zitten gewoonweg geen oefeningen in l/m proeven die de verfijning nodig hebben.

Keek erg raar op toen ik laatst op wedstrijd was (l1), en een vrouw naar mij toe kwam dat ze het zo geweldig vond dat ik zonder sporen reed.