Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Selina schreef:Na die 175 stalling heb je als je 300 verdient nog 125 euro over.
Naast de stalling heb je nog: eventueel voer, spullen, les (bij een 2jarige niet nodig nog, maar als hij 3 is, zul je wel moeten lessen/zadelmak laten maken), ontwormen, inenten, hoefsmid en DA als je verzekering het niet dekt.
Daarnaast.. wat moet je verder zelf betalen? Betalen je ouders je kleding of jijzelf? Studeer je, moet je daar nog iets voor betalen?
Hoe tijdelijk is die 50 euro van je ouders?
Mabotje schreef:Wat mij betreft: een band bouw je op en die heb je niet in 1 jaar. Dan begin je elkaar nét een beetje te leren kennen, daarna komt de band pas.
Financieel gezien: niet doen. Al hij iets krijgt kun je in één keer door je maandsalaris heen zijn of nog erger. Gaan je ouders dat ook allemaal betalen?
En waarom een jonger paard? Daar moet je eerst nog minstens een jaar aan betalen voordat je 'm kunt rijden (ik neem tenminste aan dat je wilt rijden).
Is de stalling all-in?
Ik adviseer om tenminste een flinke spaarpot te hebben waar je uit kunt putten voor onvoorziene uitgaven én hogere inkomsten.
Esaqar schreef:En je hoort wel overal van mensen die zeggen "Je bent sowieso 300/400 euro kwijt per maand aan een paard." dan vraag ik me echt af wat ze allemaal kopen voor hun paard, ik denk dat je het ook vooral duur kan maken namelijk.
chevax schreef:Esaqar schreef:En je hoort wel overal van mensen die zeggen "Je bent sowieso 300/400 euro kwijt per maand aan een paard." dan vraag ik me echt af wat ze allemaal kopen voor hun paard, ik denk dat je het ook vooral duur kan maken namelijk.
Is geen kwestie van dingen kopen voor je paard, maar noodzakelijke verzorging. Voor het bedrag wat TS noemt, kan ik me niet voorstellen dat daar al het voer in zit. Darnaast wil je toch ook je paard ontwormen, enten, goede hoefverzorging bieden. En dan moet je ook je spullen nog aanschaffen. En dat hoeft niet allemaal het duurste van het duurste te zijn, maar het kost nu eenmaal geld. Zomer? Vliegendeken of liters spray. Winter? Misschien toch wat bijvoeren omdat hij wel heel schraal wordt. Beleren? Hmm, toch maar iemand inhuren omdat het allemaal wat moeilijker gaat. En dan is het maar te hopen dat je paard niet ziek wordt. Dat klinkt als een doemscenario, maar een paard is toch kwetsbaar. Om je een voorbeeld te geven: ik heb begin dit jaar een merrie gekocht, volledig gezond, goed papier, alles er op en er aan. Toen "vergaten" ze op de pensionstal waar we stonden gemakshalve maar te zeggen dat er een uitbraak van rhino was. Ik had het paard nog geen twee maanden en was al ruim €1.000,- kwijt aan DA-kosten. Maar het kan ook zomaar dat je jaren geen kosten hebt. Alleen kun je dat niet inschatten en is een buffertje toch echt wel handig.
en ik denk dat ik me daar net toen ik mijn verhaal typte een beetje in heb vergist.
(daarnaast hou ik nog genoeg over voor mijn huis/eten/verzekeringen/etc.) Esaqar schreef:Hey, ik kan met je meepraten! (:
Ben zelf ook 17, bijna 18 en werk bij Lidl. Ook tussen de 300-500 euro!
27 april is mijn eerste eigen paard hierheen gebracht, nadat ik denk ik wel een jaar op marktplaats, bokt etc etc. heb gespeurd naar hét paard.
Ik betaal bijna alles zelf wat betreft het paard, mijn ouders betalen enkel mijn paardrijlessen & de verzekering. Verder betalen mijn ouders nog wel mijn opleiding en kleding. Uiteraard heb ik een spaarpotje en mijn ouders willen gelukkig eventuele dierenartskosten meebetalen als het bij mij krap wordt. Mijn paard staat in het land van de buurman samen met mijn verzorgpaard, dus daar heb ik geen kosten aan. Die 175 euro kan ik dus schrappen, enkel in de winter gaat zij naar een pensionstal omdat de buurman helaas geen stallen heeft.
Zelf heb ik gezocht naar een paard in een lagere prijsklasse, en die heb ik naar lang zoeken gevonden. Geen kwpn sportpaard (dat wou/wil ik ook absoluut niet) maar een barock pinto merrie die nog bijna niks kende van 4 jaar oud, en ik zou me geen beter paard meer kunnen wensen!
Om een lang verhaal kort te maken... Ik denk dat je het wel kan redden. Ik hou nog ruim 175 euro per maand over en zo veel zouden de kosten wel niet verschillen.
En je hoort wel overal van mensen die zeggen "Je bent sowieso 300/400 euro kwijt per maand aan een paard." dan vraag ik me echt af wat ze allemaal kopen voor hun paard, ik denk dat je het ook vooral duur kan maken namelijk.
Voor nu kan het wel met het geld dat je hebt, maar je houdt niets over, en je zal thuis moeten blijven wonen.. Ook kan je niets sparen en dus moeilijker leuke dingen doen met vriendinnen oid.