Kan ik een paard aanschaffen? Jullie mening gevraagd! ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simoneaniba

Kan ik een paard aanschaffen? Jullie mening gevraagd! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 14:01

Hoihoi!

Ik ben een meid van 17, bijna 18 jaar. Ik heb, net als ieder ander "paardenmeisje" een droom van een eigen paard. Nu heb ik er 1 jaar geleden 1 gehad wat fout liep, omdat de band er niet was tussen mij en het paard. Nu ben ik weer een beetje aan het kijken en wil ik een jonger paard aanschaffen. Ik ben geïnteresseerd geraakt in een haflinger ruin van 2.

Ik doe de opleiding paraveterinair en ik werk 12-15 uur als (bijna) teamleider in de AH. Ik verdien tussen de 300 en 500 euro de maand, ligt eraan hoe de maand loopt. Mijn stalling is 175 en mijn ouders betalen tijdelijk 50 mee. Mijn vader doet de verzekering.

Wat denken jullie, is het verstandig of niet?

Liefs, Simone.

Amaryllis

Re: Kan ik een paard aanschaffen? Jullie mening gevraagd! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:02

VSW » PP

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:04

Zouden je ouders betalen (of het geld voorschieten) bij onverwachte, hoge DA kosten? Of heb je hiervoor al een aardig groot bedrag opzij staan?
In dat geval denk ik dat het best wel kan :)
Ik raad ook aan om maandelijks zelf ook wat opzij te zetten op een aparte rekening voor je paard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:06

Na die 175 stalling heb je als je 300 verdient nog 125 euro over.
Naast de stalling heb je nog: eventueel voer, spullen, les (bij een 2jarige niet nodig nog, maar als hij 3 is, zul je wel moeten lessen/zadelmak laten maken), ontwormen, inenten, hoefsmid en DA als je verzekering het niet dekt.

Daarnaast.. wat moet je verder zelf betalen? Betalen je ouders je kleding of jijzelf? Studeer je, moet je daar nog iets voor betalen?

Hoe tijdelijk is die 50 euro van je ouders?

simoneaniba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 14:09

Selina schreef:
Na die 175 stalling heb je als je 300 verdient nog 125 euro over.
Naast de stalling heb je nog: eventueel voer, spullen, les (bij een 2jarige niet nodig nog, maar als hij 3 is, zul je wel moeten lessen/zadelmak laten maken), ontwormen, inenten, hoefsmid en DA als je verzekering het niet dekt.

Daarnaast.. wat moet je verder zelf betalen? Betalen je ouders je kleding of jijzelf? Studeer je, moet je daar nog iets voor betalen?

Hoe tijdelijk is die 50 euro van je ouders?

Ik studeer, maar dat betalen mn ouders, ik ga gewoon met de fiets naar school. Kleding betaal ik deels van mn studiefinancering, die krijg ik binnenkort. Daar word mn studie ook van betaald, maar die is sowieso niet zo prijzig. Die 50 euro is tot ik zelf prima rondkom, dus zolang ik hem nodig heb, krijg ik hem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:10

Als je genoeg geduld hebt (want rijden kan voorlopig zeker niet). En na je eigen verzekeringen, etc. 2x stalgeld over houdt + spaarpotje (1500-3000 voor onvoorzien afhankelijk van je regio en dus DA kosten), zeg ik doen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:11

Wat mij betreft: een band bouw je op en die heb je niet in 1 jaar. Dan begin je elkaar nét een beetje te leren kennen, daarna komt de band pas.

Financieel gezien: niet doen. Al hij iets krijgt kun je in één keer door je maandsalaris heen zijn of nog erger. Gaan je ouders dat ook allemaal betalen?
En waarom een jonger paard? Daar moet je eerst nog minstens een jaar aan betalen voordat je 'm kunt rijden (ik neem tenminste aan dat je wilt rijden).
Is de stalling all-in?

Ik adviseer om tenminste een flinke spaarpot te hebben waar je uit kunt putten voor onvoorziene uitgaven én hogere inkomsten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:13

Hoe zit het met de stal? Worden ze binnen/buiten gezet? Word er gevoerd? Niet alleen geld is belangerijk maar ook tijd. Stel jij verdient per maand 400 euro. Stalling is 175 dus hou je nog 225 euro over. Als je pech hebt kunnen dat makkelijk DA kosten zijn.... heb je geld achter de hand? Ik werk nog niet maar ik krijg zakgeld. Ik spaar het op en heb nu rond de 300 gespaart. Als jij nog alle spullen wilt kopen de eerste maand (denk aan: poetsspullen,,dekens,bescherming, halster en touw, zadel/hoofdstel tegen de tijd dat je hem zadelmak gaat maken. ect.)
ik zou het knap vinden als je het met ong 400 in de maand red. Mocht het allemaal kunnen en je ouders kunnen bijspringen mocht het nodig zijn zie ik niet in waarom niet. Als je hem koopt: veel plezier met elkaar! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:16

Als ik jou was dan zou ik een paard zoeken om bij te rijden, je bent bezig met een studie waar op het moment bijna geen vraag naar is. Zo meteen ga je toch besluiten om verder te studeren en met je 18 ben je nog jong genoeg voor de supermarkt, over twee jaar of iets langer ben je gewoon te oud en zullen ze graag afscheid van je nemen. Studie afmaken, kijken hoe of wat je gaat doen en dan een ouder paard kopen tzt waar je meteen iets mee kunt. Ook allerlei tuigage meenemen in je rekensommetje. Daarnaast minimaal 100 euro per maand kunnen sparen voor onverwachte uitgaven, buiten de smid/entingen/wormkuren/tandarts enz.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:19

Ik zou het niet doen.
Beter is om nog een paar jaartjes te sparen en dan te kijken of je nog steeds een paard wil en kan nemen.
Als je uitgaat van je minimale loon van 300 euro vind ik dat je niet genoeg geld hebt voor een paard. Misschien red je het dan wel net, maar mocht hij ziek worden, dan kom je in de problemen.
Vraag me ook af of je het wel moet willen. Al je geld gaat dan naar het paard en verder kun je eigenlijk niets sparen.

Ts, ik zou dus nog even wachten. Je kunt altijd nog een paard nemen. Komt vast wel weer een ander paardje op je pad.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:26

Hey, ik kan met je meepraten! (:
Ben zelf ook 17, bijna 18 en werk bij Lidl. Ook tussen de 300-500 euro!
27 april is mijn eerste eigen paard hierheen gebracht, nadat ik denk ik wel een jaar op marktplaats, bokt etc etc. heb gespeurd naar hét paard.
Ik betaal bijna alles zelf wat betreft het paard, mijn ouders betalen enkel mijn paardrijlessen & de verzekering. Verder betalen mijn ouders nog wel mijn opleiding en kleding. Uiteraard heb ik een spaarpotje en mijn ouders willen gelukkig eventuele dierenartskosten meebetalen als het bij mij krap wordt. Mijn paard staat in het land van de buurman samen met mijn verzorgpaard, dus daar heb ik geen kosten aan. Die 175 euro kan ik dus schrappen, enkel in de winter gaat zij naar een pensionstal omdat de buurman helaas geen stallen heeft.
Zelf heb ik gezocht naar een paard in een lagere prijsklasse, en die heb ik naar lang zoeken gevonden. Geen kwpn sportpaard (dat wou/wil ik ook absoluut niet) maar een barock pinto merrie die nog bijna niks kende van 4 jaar oud, en ik zou me geen beter paard meer kunnen wensen!
Om een lang verhaal kort te maken... Ik denk dat je het wel kan redden. Ik hou nog ruim 175 euro per maand over en zo veel zouden de kosten wel niet verschillen.
En je hoort wel overal van mensen die zeggen "Je bent sowieso 300/400 euro kwijt per maand aan een paard." dan vraag ik me echt af wat ze allemaal kopen voor hun paard, ik denk dat je het ook vooral duur kan maken namelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:31

Maar houd ook even rekening met veranderingen in je leven. Als je studeert.. hartstikke leuk, maar wat als je stage moet gaan lopen? en geen stagevergoeding krijgt oid. Dat je dat zelf moet betalen?
Wat als je paard iets krijgt waar een dierenarts voor moet komen?
En als je afgestudeerd bent, wat wil je dan met je paard?
Hoe kom je aan een baan. Ik weet van de ervaringen van een vriendin (met dezelfde opleiding) dat zij uit ellende maar is door gaan studeren omdat ze niet aan een baan kon komen.

Hoe heb jij dat in gedachte?

Opzich heb ik zoiets van: je inkomen in de maand kan t probleem niet zo zijn. Want je kunt het stalgeld betalen en hoefsmid oid kan er ook prima vanaf als je nog thuis woont.
Maarje moet wel een paar duizend euro op een rekening hebben staan voor nood.
Je kunt je uitgaven voor je paard zo gek maken als je wilt, maar je moet wel garant kunnen staan voor ziekte oid.
Heb je erover na gedacht dat je een jong paard in opfok kunt doen? is een stuk goedkoper en paard leert sociale vaardigheden.
Je moet het zelf weten hoor, maar ik zou je voor nu denk ik adviseren om nog een paar jaar te wachten. Ikzelf had ook op die leeftijd heel erg de behoefte van een eigen paard en heb continue berekend dat het financieel eigenlijk best wel kon, maar toch miste ik ergens ervaring ofzo.
En 4 jaar later was het dan zover: ik kocht mijn eigen veulen van 11 maanden.
Het komt echt wel.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:33

Mabotje schreef:
Wat mij betreft: een band bouw je op en die heb je niet in 1 jaar. Dan begin je elkaar nét een beetje te leren kennen, daarna komt de band pas.

Financieel gezien: niet doen. Al hij iets krijgt kun je in één keer door je maandsalaris heen zijn of nog erger. Gaan je ouders dat ook allemaal betalen?
En waarom een jonger paard? Daar moet je eerst nog minstens een jaar aan betalen voordat je 'm kunt rijden (ik neem tenminste aan dat je wilt rijden).
Is de stalling all-in?

Ik adviseer om tenminste een flinke spaarpot te hebben waar je uit kunt putten voor onvoorziene uitgaven én hogere inkomsten.

hier ga ik in mee

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:34

Esaqar schreef:
En je hoort wel overal van mensen die zeggen "Je bent sowieso 300/400 euro kwijt per maand aan een paard." dan vraag ik me echt af wat ze allemaal kopen voor hun paard, ik denk dat je het ook vooral duur kan maken namelijk.

Is geen kwestie van dingen kopen voor je paard, maar noodzakelijke verzorging. Voor het bedrag wat TS noemt, kan ik me niet voorstellen dat daar al het voer in zit. Darnaast wil je toch ook je paard ontwormen, enten, goede hoefverzorging bieden. En dan moet je ook je spullen nog aanschaffen. En dat hoeft niet allemaal het duurste van het duurste te zijn, maar het kost nu eenmaal geld. Zomer? Vliegendeken of liters spray. Winter? Misschien toch wat bijvoeren omdat hij wel heel schraal wordt. Beleren? Hmm, toch maar iemand inhuren omdat het allemaal wat moeilijker gaat. En dan is het maar te hopen dat je paard niet ziek wordt. Dat klinkt als een doemscenario, maar een paard is toch kwetsbaar. Om je een voorbeeld te geven: ik heb begin dit jaar een merrie gekocht, volledig gezond, goed papier, alles er op en er aan. Toen "vergaten" ze op de pensionstal waar we stonden gemakshalve maar te zeggen dat er een uitbraak van rhino was. Ik had het paard nog geen twee maanden en was al ruim €1.000,- kwijt aan DA-kosten. Maar het kan ook zomaar dat je jaren geen kosten hebt. Alleen kun je dat niet inschatten en is een buffertje toch echt wel handig.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:39

In mijn opinie zou het makkelijk moeten kunnen. Mocht de DA komen kun je het vaak ook gespreid betalen.

Maar ik zal wel gaan voor een paard dat al zadelmak is en nog doorgereden moet worden. Kun je sneller gaan rijden en heb je de kosten en gevaren van zadelmak maken niet.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:41

chevax schreef:
Esaqar schreef:

Is geen kwestie van dingen kopen voor je paard, maar noodzakelijke verzorging. Voor het bedrag wat TS noemt, kan ik me niet voorstellen dat daar al het voer in zit. Darnaast wil je toch ook je paard ontwormen, enten, goede hoefverzorging bieden. En dan moet je ook je spullen nog aanschaffen. En dat hoeft niet allemaal het duurste van het duurste te zijn, maar het kost nu eenmaal geld. Zomer? Vliegendeken of liters spray. Winter? Misschien toch wat bijvoeren omdat hij wel heel schraal wordt. Beleren? Hmm, toch maar iemand inhuren omdat het allemaal wat moeilijker gaat. En dan is het maar te hopen dat je paard niet ziek wordt. Dat klinkt als een doemscenario, maar een paard is toch kwetsbaar. Om je een voorbeeld te geven: ik heb begin dit jaar een merrie gekocht, volledig gezond, goed papier, alles er op en er aan. Toen "vergaten" ze op de pensionstal waar we stonden gemakshalve maar te zeggen dat er een uitbraak van rhino was. Ik had het paard nog geen twee maanden en was al ruim €1.000,- kwijt aan DA-kosten. Maar het kan ook zomaar dat je jaren geen kosten hebt. Alleen kun je dat niet inschatten en is een buffertje toch echt wel handig.

Dat is waar over die buffer. Die heb ik ook, en ik zet elke maand geld opzij voor de 'buffer' omdat ik het niet van mijn spaarrekening wil halen.
Maar ik weet het verder ook niet, ik betaal geen stalgeld dus die 175 die zij betaald aan stalgeld, kan ik eigenlijk al in de maand opzij zetten als buffer... :+ en ik denk dat ik me daar net toen ik mijn verhaal typte een beetje in heb vergist. :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:44

Tsjah, ik zal je zeggen, ik heb in een soortgelijke situatie zoals jij destijds een 2-jarige haflinger gekocht en ik kan niet zeggen dat ik daar nooit spijt van heb gehad. Ik ben nog van de stempel: 'een dier koop je niet voor even maar voor z'n hele leven', dus weg gaat hij niet, maar ik heb echt wel periodes gekend dat het helemaal niet zo voorspoedig en makkelijk ging met geld en/of tijd.

Want buiten je stalling gaat er ook geld de tandarts, hoefsmid, fysio, DA, les, hulp met inrijden etc. Het loopt nooit zoals jij denkt want in een half jaar was mijn haf uit zijn zadel gegroeid en moest er weer een nieuwe komen. Dan houdt de stalling waar je staat zich niet aan de afspraken en ben je ineens afhankelijk van een stalling die 50,- per maand duurder is. Meneer trok zijn hoofdstel kapot toen hij in een onbewaakt ogenblik stond te schuren dus er moest een nieuw hoofdstel komen. In zijn pubertijd slikte hij een hoevenkrabber in dus de DA moest met spoed komen op een zondagavond.

Om maar niet te spreken over hoe weinig tijd je nog hebt als je straks na je studie fulltime aan het werk bent en je paard niet om de hoek staat. Als je als nieuweling begint bij je nieuwe baan heb je nog niet zo veel te eisen wat betreft werktijden dus reken er maar op dat jij op alle rottige tijden aan het werk bent en 's avonds in het donker in de zeikregen met windkracht 6 je paard nog moet doen.

Ik heb heel veel leuke momenten gehad met mijn haf en ik ben helemaal gek op hem maar als ik nu terug kijk zou ik het in die situatie niet opnieuw doen en pas overgaan tot aanschaf van een paard als je alle tijd en geld hebt.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:46

Ja, er wordt veel gezegd over wat het paard gaat kosten per maand maar je vergeet ook je eigen maandelijkse dingetjes zoals gsm, verzekering, kleding ed... Ik denk dat je niet eens kan sparen als ik dit alles zo lees.
ik zou nog even wachten want als je die 2jarige eenmaal hebt kan je niet meer terug.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:48

Het ligt een beetje waar je woont of het te doen is voor dat bedrag. Ik had aan 150,- in de maand genoeg. Zat alles bij in, wel zelf mesten maar mestonderzoek/hoefsmid/enten hierbij in gerekend. Maargoed dat is overijssel, kan me voorstellen dat het niet overal zo goedkoop kan.

Daarnaast ben ik het wel chevax eens dat de kosten altijd duurder uit kunnen vallen. Dus goede buffer en blijven sparen is mijn tip.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:49

Ik zou het niet doen.
Ik ben enorm blij dat ik gewacht heb tot ik fulltime werkte, was zoveel kwijt per maand er komen altijd extra dingetjes bij. Voor mijn paard had ik een budget van 500,- per maand (incl lessen) maar hier ging ik overheen! even dit halen, even dat halen etc etc. nu een jaar later hebben we het stabiel en kan ik zeggen dat ik met mijn budget van 500,- pm nog kan sparen voor hem :) (daarnaast hou ik nog genoeg over voor mijn huis/eten/verzekeringen/etc.)

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:51

je hebt het over een 2 jarige,ga je die zelf zadelmak maken en doorrijden of laat je dat doen? want dat kost ook wel wat.
je stalling,jaarlijkse entingen,hoefsmid,wormkuren.dierenartskosten enz.enz.
je moet een goed passend zadel,een hoofdstel en allerlei andere dingen.
probeer dat eerst eens uit te rekenen.en kijk dan wat je overhoudt.
hier op de manege al vaak meegemaakt. word er een paardje gekocht maar er word verder niet gekeken naar de verdere kosten zoals ik hierboven heb gemeld. dus er word een zadel gekocht wat eigelijk helemaal niet past dus er moest een zadelmaker komen,flink wat kosten, een osteopaat omdat het paard te lang is gereden met een verkeerd zadel,ook weer kosten.dit is nog maar 1 voorbeeld.
dus conclusie,onderschat de kosten niet.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:54

Esaqar schreef:
Hey, ik kan met je meepraten! (:
Ben zelf ook 17, bijna 18 en werk bij Lidl. Ook tussen de 300-500 euro!
27 april is mijn eerste eigen paard hierheen gebracht, nadat ik denk ik wel een jaar op marktplaats, bokt etc etc. heb gespeurd naar hét paard.
Ik betaal bijna alles zelf wat betreft het paard, mijn ouders betalen enkel mijn paardrijlessen & de verzekering. Verder betalen mijn ouders nog wel mijn opleiding en kleding. Uiteraard heb ik een spaarpotje en mijn ouders willen gelukkig eventuele dierenartskosten meebetalen als het bij mij krap wordt. Mijn paard staat in het land van de buurman samen met mijn verzorgpaard, dus daar heb ik geen kosten aan. Die 175 euro kan ik dus schrappen, enkel in de winter gaat zij naar een pensionstal omdat de buurman helaas geen stallen heeft.
Zelf heb ik gezocht naar een paard in een lagere prijsklasse, en die heb ik naar lang zoeken gevonden. Geen kwpn sportpaard (dat wou/wil ik ook absoluut niet) maar een barock pinto merrie die nog bijna niks kende van 4 jaar oud, en ik zou me geen beter paard meer kunnen wensen!
Om een lang verhaal kort te maken... Ik denk dat je het wel kan redden. Ik hou nog ruim 175 euro per maand over en zo veel zouden de kosten wel niet verschillen.

Jij houdt 175,- over terwijl je geen stalling betaald, dat betekent dus dat TS 0,- overhoudt per maand.
En 300/400,- ben je inderdaad sowiezo kwijt aan een paard, 99% van de paardenbezitters staat namelijk niet gratis :+
Jij betaald namelijk al ongeveer 225,- aan je paard, zonder stallingskosten. Als jij straks naar een pensionstal moet in de winter ga jij het ook krap krijgen ben ik bang.

TS, ik zou het niet doen. Het klinkt allemaal vreselijk leuk om je eigen paard te hebben maar dat is het niet altijd. Vooral niet in de drukke periode met school en werk. Het gaat over van een hobby naar moeten.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op mijn paard en zou dr voor geen goud willen missen, maar er zijn ook weleens dagen dat ik er echt geen zin in heb. Of dat ik door de bagger moet mesten of voeren.

Ik zou kiezen voor een lease paard een paar dagen per week. Zo zit je met een stuk minder kosten, weinig verantwoordelijkheid en houd je meer tijd over voor school, werk en vrije tijd.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:00

Als je bijna 18 bent, bijna klaar bent met studeren etc, denk ik dat je over een tijdje ook op jezelf wilt gaan wonen? Ga er dan vanuit dat, als je een baan vindt in de studierichting die je doet, je geen paard meer kan betalen..

Ik zou het niet doen, tot je vastigheid hebt. Dus vaste baan, evt. huisje. Als je het dan nog kan betalen, doen :) Voor nu kan het wel met het geld dat je hebt, maar je houdt niets over, en je zal thuis moeten blijven wonen.. Ook kan je niets sparen en dus moeilijker leuke dingen doen met vriendinnen oid.