Veel paarden rijden op één dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Veel paarden rijden op één dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:21

Zijn er hier mensen die minimaal 10 paarden op een dag rijden?
Ik vroeg mij af hoe dit gedaan wordt, worden de paarden dan allemaal een uur gereden?
Zadel je zelf op en af? Of wordt dat gedaan?

Soms lees ik namelijk verhalen van mensen die zo 15 of meer paarden per dag rijden.
Dit lijkt mij haast onmogelijk aangezien er 'maar' 24 uur in een dag zit en je zeker een kwartier per paard bezig bent met op en af zadelen (+ poetsen)

Iemand die ook zo veel paarden rijdt op een dag? En hoe doe jij dit?
Alvast bedankt!

WildDreams

Re: Veel paarden rijden op één dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:22

Dit vroeg ik mij inderdaad ook al af... Lijkt me wel dat er gebruik wordt gemaakt van grooms?

Ik volg, ben benieuwd! :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:23

Ik gok dat er dan een stalhulp is die de paarden zadelt en dat de ruiter maar een half uurtje rijdt. In dat geval ben je qua pure tijd maar 5 uur kwijt met 10 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:24

Word inderdaad gebruik gemaakt van grooms. Paarden worden vaak al aan de hand/stapmolen warm gestapt/uit gestapt. En je zit natuurlijk geen uur per paard er boven op.

Katja

Tegenwoordig rijd ik er maximaal 8 per dag maar vroeger reed ik er tussen de 12 en 14 op een dag en dan werden ze inderdaad klaargezet door een groom en vaak ook even losgestapt en uitgestapt.
Anders is het niet te doen.

hwn

Denk niet dat iemand die 10 paarden per dag rijdt, nog tijd heeft om op Bokt te zitten. :).

Gebeurt idd wss in grote sport- of renstallen, waar de paarden opgezadeld worden door grooms, mss al wat opwarmen in de stapmolen, halfuur driekwartier werken, en dan weer uitstappen door grooms? Maar ik ken er ook geen hoor, verrek al van de spierpijn na ééntje.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:25

Veel van die ruiters rijden veel jonge paarden en deze lopen al niet erg lang. Inderdaad grooms voor op en af zadelen en af en toe eentje zelf om even een pauze te hebben van het rijden lijkt mij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:28

volgens mij 'doen' ze 10-15 paarden per dag.. dat is inclusief longeren en of in de stapmolen plaatsen..

de meesten rijden ook geen uur zoals in een manegeles.. maar warming up.. 20 minuten werk, cooling down.. Warming up is ook geen kwartier stappen, maar stevig doorstappen gymnastieren, in draf, gymnastieren, galop gymnastieren en vandaar uit naar dat specifieke onderdeel wat ze wilden doen..

bij de stal waar ik een tijdje geholpen heb, reed men per persoon hooguit 5-6 paarden (maar je kunt er rustig idd 10 rijden op een werkdag).. poetsen zadelen en afspuiten wordt meestal gedaan.. maar deed men ook rustig zelf even vlot (maar dan dus max 5-6 paarden)..

niet ieder paard werkt iedere dag.

Ben wel benieuwd of er mensen zijn die echt meer dan tien paarden onder het zadel hebben en dan ook nog een training ermee afwerken.. maar den dat bij tien rijden wel het max ligt kwa rijden.. maar als je longeren en trainen van paard in de brede zin pakt, dan kun je tot 15 komen denk ik.

---

edit, zie nu idd mensen die boven de tien zaten met grooms die in en uitstappen.. die optie had ik nog even niet bedacht :D
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 15-07-15 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SolmyrkviJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:29

10 paarden per dag is redelijk te doen :P ook zonder grooms. Al rijd je dan meestal niet een uur per paard. Ik rijd er nu zo'n 6 per dag maar toen ik op IJsland werkte waren dat er gerust 10 en soms zelfs meer. Je moet gewoon efficiënt werken, op/af zadelen hoeft maar een paar minuutjes te duren, een half uurtje rijden en goed plannen welke paarden prioriteit hebben. Eneeh, heeeel flexibel zijn in je werktijden ;)

Het ligt er ook sterk aan of je wedstrijdpaarden traint of gewoon jonge paarden in rijd. Als ik 10 jonge paarden per dag train, houd ik tijd over, terwijl het met 10 wedstrijds/verkoopspaarden echt wel heel zwaar is.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:30

ik werk(te) op een menstal (bij Riny Rutjens) hier reed ik vrijwel alle paarden onder het zadel in de winter peridode konden dit er makkelijk 15 zijn in de zomer meestal 5 tot 8
In het begin zadelde ze ik allemaal zelf maar later kreeg in een stagiair tot mn beschikking die voor mij de paarden klaarmaakte en afwerkte, dit was 3 jaar geleden voor mijn ongeluk nu rij ik niet meer dan 8 paarden per dag omdat ik dit gewoon fysiek niet haal met mijn lichaam.

ik reed ze meestal niet langer dan een halfuur tenzij het wel nodig is en ze langer moeten.
ik begon meestal om half 8 met de eerste tussen door had ik van half1 tot 1 eff tijd voor te eten en dan om 6u nog een uurtje en drn keek ik even wat nog moest meestal was dit tot 8u daarnaast probeerde ik nog wel eens op stal bij te springen omdat ik het sneu voor de stagiair vond dat zij alles moest doen en ik aant rijden was maar dan werd ik ook weer gauw op een paard gezet door Riny....

Verder kwam ik veel op andere stallen waar ook idd mensen waren die er zkkr 15 rijden en deze doen het vrijwel op de zelfde manier als ik: niet te lang rijden, jonge paarden niet te vaak pakken en iemand hebben die je paarden (kan) klaarmaakt. hiermee kom je al een heel eind!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:31

Als je ze 3 tot 4 keer in de week pakt is dat voor een goede ruiter vaak zat. Een groom of stagair die ze alvast met bv een gogue in de stapmalen zet en op en af zadelt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:35

Ik heb ook periodes gehad dat ik er een stuk of 10 deed, maar dat waren dan voornamelijk paarden die net OHZ waren. De een al wat verder dan de ander maar heel intensief (en lang) werk deden ze niet. Door goed samen te werken liep het vlotjes door (juiste taak verdeling), maar fijn vond ik het niet, aangezien je toch een aantal paarden zelf niet opzadelt. Ik had er dus liever een stuk of 4/5 hooguit 6 en dan zadelde ik eigenlijk ook gewoon zelf op. :) Overigens gewoon in de avond uren gezien de school verplichtingen overdag. ;)

Op de sport stallen zal het inderdaad gaan zoals ElenaMM77 al zegt, daar gaat het rijden ook gewoon al heel anders een stuk effectiever eigenlijk. Maarja daar rijden ook de wat handigere ruiters meestal, niet de gemiddelde recreatie ruiter van bokt. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:47

TAO → PP

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:48

toen ik groom was reed ik er 6 op een dag en longeerde er twee.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:52

Toen ik nog op een handelsstal werkte had ik er ook soms 10 op een dag.

Vaak jonkies, maar was er per paard 45min of langer mee bezig (in/uitstappen, opzadelen werd voor me gedaan)
Dus alsnog 7,5 uur of meer.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:09

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:26

Nee, zelf zadelen kan dan niet. Ik heb ook geholpen bij de manege eigenaresse waar ik destijds reed ook. Zij trainde elke dag al haar paarden (stuk of 8) en gaf daarnaast ook les en moest vanalles regelen voor de lessen en ponys.

Ik poetste de paarden. ze zadelde zelf op, paarden waren toen nog te groot voor me om zadel etc alles goed te leggen. Ze reed dan ruim een half uur en jonge dieren wat langer. Ik zorgde ondertussen dat het volgende paard gepoetst was en alles klaar lag. Ik stapte dan het paard dat net gereden had uit, zij ging zadelen. Reed in, ik ging het paard wat gereden had op stal zetten, deken om. volgende paard poetsen en zo ging dat prima.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:01

ik rij er drie per dag.
mijn eigen zadel ik zelf op en af.
de andere twee zijn van klanten die worden gezadeld en gepoetst dat wanneer ik van de ene af stap ik zo met de andere verder kan.
het zijn jonge paarden dus die rijd ik niet allemaal een uur.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:05

Worden klaargezet en max 45 min rijden. Is lang zat.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:18

Heb ik gedaan op stage :+

Ze werden voor me opgezadeld en warm gestapt.
Dan klom ik er op. En als ik klaar was werd ie voor me uitgestapt.
En dan klom ik weer op de volgende. :j

Ik reed de paarden dan ong. een half uur denk ik.
Verschilde ook per paard en hoever zijn training was.

Maar dan voerde ik en deed ik er ook nog wel stal klussen bij na.

Mijn vriend heeft er ook 10 in een ochtend gereden. _O-
Dat was ook op en af en op en af stappen :+
En allemaal jonge dieren die voor hem opgezadeld werden en gelongeerd en dan moest hij er en paar rondjes op rijden.