Regelmatig zie ik verhuur paarden voorbij komen en dan meestal met huifkar. Daar is in principe niets mis mee. Leuk met familie een tocht maken met paard en wagen voor een week. Maar ik snap niet dat paarden worden mee gegeven aan alles en iedereen. Het komt amper voor dat er een paard voorbij komt wat helemaal in orde is. Als ik de hond uit laat kom ik ook langs een weide waar de paarden in staan als de mensen op de camping verblijven. Wat ik regelmatig zie:
- Paard kreupel
- Verkeerd tuig of verkeerd bevestigd
- Vertrekken op het heetst van de dag (tussen 12 en 3 's middags) en dan ook nog vaak direct in draf.
- Halster verkeerd om/ondersteboven/achterstevoren in de wei of met delen tuig nog aan denk aan springschoenen, persbeschermers en zelfs een keer het borsttuig
Ik heb net de hond uitgelaten en nu staat er een paard in de wei met het lijkt er op een ontstoken oog. Ik heb het niet goed kunnen bekijken. En ik ga ook niet andermans weiland in. Maar het ziet er niet erg vrolijk uit.
Ik vraag me af of jullie dit ook wel eens mee maken, mee hebben gemaakt of hebben gezien en wat jullie in dat geval gedaan hebben?