[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:23

Ik gok toch nog steeds op zand. Mijn merrie zag er exact zo uit op een schrale wei. Nu is dat een stuk beter.
Was deels door worminfectie in het verleden en deels door zand, die darmen zijn nooit meer helemaal goed geworden.
Ik heb nu een modus gevonden waarin ik behoorlijk tevreden ben.

jurgeng
Berichten: 27
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:13

Knap beesje!

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:14

Zinzi_jewel schreef:
Denk dat dat Kim ook goed gaat doen ! Aan huis staan
Plus het voordeel dat je ze veel makkelijker kan observeren

Ik denk ook dat het voor beide paardjes heel fijn gaat zijn, zijn dol op aandacht.
Ninx schreef:
Ik gok toch nog steeds op zand. Mijn merrie zag er exact zo uit op een schrale wei. Nu is dat een stuk beter.
Was deels door worminfectie in het verleden en deels door zand, die darmen zijn nooit meer helemaal goed geworden.
Ik heb nu een modus gevonden waarin ik behoorlijk tevreden ben.

Dadelijk worden ze gevoerd op stenen en zullen ze veel minder zand binnen krijgen, hopelijk lost het zichzelf op.

Ik heb een tekeningetje gemaakt waar de pijn ongeveer zit als ik duw voor zover ik kan zien.
Afbeelding
Niet typisch maagzweer, maar meer richting darmen.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:18

Leuk dat je paardjes aan huis komen te staan. Wie weet knapt kim ervan op.

Misschien gewoon nog een zandkuur doen als ze thuis staan, baat het niet dan schaad het niet. Zeker als het in de darmen zit zou het best zand kunnen zijn. Ook zou ik een tijdje lijzaad olie geven, gaan ze lekker van poepen en is heel erg goed voor de ingewanden kwa smering.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:19

schirocco24 schreef:
Leuk dat je paardjes aan huis komen te staan. Wie weet knapt kim ervan op.

Misschien gewoon nog een zandkuur doen als ze thuis staan, baat het niet dan schaad het niet. Zeker als het in de darmen zit zou het best zand kunnen zijn. Ook zou ik een tijdje lijzaad olie geven, gaan ze lekker van poepen en is heel erg goed voor de ingewanden kwa smering.


Zandkuur ligt inderdaad al klaar.
Lijnzaadolie geef ik nu aan Diva om dikker te worden, zou Kim niet veel te vet worden van die olie?

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:22

Ah.. wie weet maakt het verschil.
Lijnzaad olie is geen dikmaker, maar je kan ook omegaolie geven. Maakt niet zoveel uit, olijfolie of kokos olie zou ook gewoon kunnen zeg maar. Dus nee worden ze niet dik van. Maar smeert juist lekker de darmen en heeft ontzettend veel goede eigenschappen. Dus het kan eigenlijk nooit kwaad. :D

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 18:49

Olie durf ik echt niet te geven, lijkt me toch echt een dikmaker en ze is al niet bepaald slank.

Ze mocht niet mee eten met Diva's pulp -O- (ze krijgt zelf nog altijd een handje lucerne bij haar Vitalbix)
Afbeelding
Ben blij dat ik haar heb laten opvoelen, ze lijkt nog altijd hoogdrachtig :(
Afbeelding

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:16

Jeetje wat een buik:o

Mag ik vragen waarom je denkt dat olie een dikmaker is?
"Word je dik van onverzadigde vetten? Nee, integendeel zelfs! In de jaren 80 hebben diëtisten ons bang gemaakt voor alles waar vet in zit. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat deze verouderde informatie nog steeds klopt, dit is echter niet het geval. Zo zorgen onder andere lijnzaadolie, extra vergine olijfolie, noten en vette vis er juist voor dat de vetstofwisseling op gang komt. Dit is noodzakelijk voor een goede gezondheid. Je moet echter wel opletten wat je koopt, want niet alle oliën hebben een positieve uitwerking op je gewicht."
Auteur: Irene Lelieveld

Lijnzaadolie is dus juist goed. En als ik het goed heb hoort kokosolie ook nog bij deze selectie.
Kokos olie wordt in ieder geval vaak voorgeschreven voor darmpatienten, mijn moeder kan bijna niet zonder.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:20

KellyR schreef:
Jeetje wat een buik:o

Mag ik vragen waarom je denkt dat olie een dikmaker is?
"Word je dik van onverzadigde vetten? Nee, integendeel zelfs! In de jaren 80 hebben diëtisten ons bang gemaakt voor alles waar vet in zit. Veel mensen zijn in de veronderstelling dat deze verouderde informatie nog steeds klopt, dit is echter niet het geval. Zo zorgen onder andere lijnzaadolie, extra vergine olijfolie, noten en vette vis er juist voor dat de vetstofwisseling op gang komt. Dit is noodzakelijk voor een goede gezondheid. Je moet echter wel opletten wat je koopt, want niet alle oliën hebben een positieve uitwerking op je gewicht."
Auteur: Irene Lelieveld

Lijnzaadolie is dus juist goed. En als ik het goed heb hoort kokosolie ook nog bij deze selectie.
Kokos olie wordt in ieder geval vaak voorgeschreven voor darmpatienten, mijn moeder kan bijna niet zonder.


Tja, kreeg een bericht van het Bit dat je paarden die slecht de winter uit kwamen wel olie kon voeren om dikker te worden. Dan daar nog bij dat vetten toch energie zijn..
Nou weet ik dus ook niet wat ik mijn gratenbaal bij zou moeten geven, die krijgt het nu namelijk :')

Die buik is echt niet om aan te zien nee :o

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:23

Is de buik dik van t vet of is de buik opgezwollen? Als de buik opgezwollen is door fysieke problemen of bijv problemen met de darmen is de dikte namelijk een andere kwestie. Ze heeft al zo lang pijn in haar buik, dat de dikte wellicht een andere oorzaak heeft dan dik van t eten.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:26

Fransje_70 schreef:
Is de buik dik van t vet of is de buik opgezwollen? Als de buik opgezwollen is door fysieke problemen of bijv problemen met de darmen is de dikte namelijk een andere kwestie. Ze heeft al zo lang pijn in haar buik, dat de dikte wellicht een andere oorzaak heeft dan dik van t eten.


O ja maar er staat ook voldoende vet op de schouders en dergelijke hoor ;)

De buik werd soepeler afgelopen maand maar is nu weer een soort van gezwollen.
Als de oorzaak ligt in iets op de weide (het eten van dennenaalden, de schapenliksteen, wisselende kwaliteit hooi) zal het dadelijk vanzelf beter worden, anders loop ik met haar naar de dierenarts.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:32

Ik vind het beeld erg lijken op mijn merrie (die inmiddels een betere buik heeft).
Ze is niet heel vet, er zit wat teveel rond de staartimplant, een beetje bij de schouder en de hals oogt wat gezwollen maar dat kunnen afvalstoffen zijn.

Er zijn 2 zaken die dit beeld geven: overvulde darmen en/of overprikkelde darmen en dus TE bolle buik, daarbij ook nog geen spieren.
Wanneer ik mijn paard op deze wei zou zetten heeft ze binnen no time ook weer zo'n buik (teveel zand door korte polletjes en gekke troep), wil dan niet meer lopen omdat het zeer doet, raakt dus minder gespierd en je hebt weer dit beeld.

Mijn gevoel is dat je moet kijken hoe je verlichting in die buik brengt en dan zorgen dat ze zoveel mogelijk loopt, liefst iig 5x pw. Dat kan longeren/ fietsen/ wandelen zijn. In eerste instantie op een flink tempo stappen. Op piekmomenten gaf ik haar wel eens 5ml colosan een half uurtje voor het bewegen. Lopen vond ze erg stom, nu soms ook... maar het lucht enorm op.

Ik zou op de nieuwe plek goed die mest op zand testen, je hooi goed zandvrij aanbieden, even geen schrale wei meer, voeding aanbieden die die darmen wat kalmeert (beetje pulp/ esparcette werkt als een wonder bij mijn merrie) wellicht kuurtje probiotica. Kijk ook naar je hooi, dikke kans dat ze beter reageert op gewoon dan op voordroog.

Wanneer je je er een poos op toelegt zou het er zomaar eens beter uit kunnen zien. Veel paarden hebben ook te platte/ ongevulde buiken omdat ze te weinig ruwvoer krijgen. Daarbij is dit een merrie, kijk maar eens naar foto's van wilde paarden... die merries hebben ook echt hangbuiken. Jouw merrie werkt nu niet. Zodra je je voeding goed voor elkaar hebt, zou ik kijken of je dat zsm kunt oppakken.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:38

Ninx schreef:
Ik vind het beeld erg lijken op mijn merrie (die inmiddels een betere buik heeft).
Ze is niet heel vet, er zit wat teveel rond de staartimplant, een beetje bij de schouder en de hals oogt wat gezwollen maar dat kunnen afvalstoffen zijn.

Er zijn 2 zaken die dit beeld geven: overvulde darmen en/of overprikkelde darmen en dus TE bolle buik, daarbij ook nog geen spieren.
Wanneer ik mijn paard op deze wei zou zetten heeft ze binnen no time ook weer zo'n buik (teveel zand door korte polletjes en gekke troep), wil dan niet meer lopen omdat het zeer doet, raakt dus minder gespierd en je hebt weer dit beeld.

Mijn gevoel is dat je moet kijken hoe je verlichting in die buik brengt en dan zorgen dat ze zoveel mogelijk loopt, liefst iig 5x pw. Dat kan longeren/ fietsen/ wandelen zijn. In eerste instantie op een flink tempo stappen. Op piekmomenten gaf ik haar wel eens 5ml colosan een half uurtje voor het bewegen. Lopen vond ze erg stom, nu soms ook... maar het lucht enorm op.

Ik zou op de nieuwe plek goed die mest op zand testen, je hooi goed zandvrij aanbieden, even geen schrale wei meer, voeding aanbieden die die darmen wat kalmeert (beetje pulp/ esparcette werkt als een wonder bij mijn merrie) wellicht kuurtje probiotica. Kijk ook naar je hooi, dikke kans dat ze beter reageert op gewoon dan op voordroog.

Wanneer je je er een poos op toelegt zou het er zomaar eens beter uit kunnen zien. Veel paarden hebben ook te platte/ ongevulde buiken omdat ze te weinig ruwvoer krijgen. Daarbij is dit een merrie, kijk maar eens naar foto's van wilde paarden... die merries hebben ook echt hangbuiken. Jouw merrie werkt nu niet. Zodra je je voeding goed voor elkaar hebt, zou ik kijken of je dat zsm kunt oppakken.


Bedankt voor je advies, een groot deel was ik zowieso al van plan dadelijk.
Zolang ze buikpijn heeft gaat rijden alleen niet echt en longeren word moeilijk op de nieuwe lokatie, maar we gaan ons best doen.

Dat de buik dikker word hier vind ik nog altijd wel vreemd, immers is ze nooit getraind geweest maar zakt hij nu "ineens" uit. Nouja, dadelijk aan huis kan ik er een stuk intensiever mee bezig zijn :j

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:48

Mijn merrie heeft ook heel lang een flinke buik gehad (ook fokmerrie geweest en had een tijd stilgestaan). Met trainen was het wel verbeterd, maar het ging niet helemaal weg. Uiteindelijk heeft een goede zandkuur het meeste geholpen.

Ze kreeg steeds lepeltjes psylliumvezels, maar een paar maanden terug ben ik overgegaan op het ''zandkuur-regime'' van paardnatuurlijk: een bekertje (!) psylliumvezels per dag, vijf dagen lang, iedere vijf weken. Haar buik was na de eerste kuur opvallend veel kleiner geworden, gewoon strak eigenlijk. Hij voelt ook een stuk strakker (of gespierder, moeilijk uit te leggen).

Als je wil, kan ik je wel wat fotootjes laten zien van het verschil.
Ik denk dat het Kim ook wel zou helpen om eens een week een goede zandkuur te voeren :)

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:50

Runa schreef:
Mijn merrie heeft ook heel lang een flinke buik gehad (ook fokmerrie geweest en had een tijd stilgestaan). Met trainen was het wel verbeterd, maar het ging niet helemaal weg. Uiteindelijk heeft een goede zandkuur het meeste geholpen.

Ze kreeg steeds lepeltjes psylliumvezels, maar een paar maanden terug ben ik overgegaan op het ''zandkuur-regime'' van paardnatuurlijk: een bekertje (!) psylliumvezels per dag, vijf dagen lang, iedere vijf weken. Haar buik was na de eerste kuur opvallend veel kleiner geworden, gewoon strak eigenlijk. Hij voelt ook een stuk strakker (of gespierder, moeilijk uit te leggen).

Als je wil, kan ik je wel wat fotootjes laten zien van het verschil.
Ik denk dat het Kim ook wel zou helpen om eens een week een goede zandkuur te voeren :)


Foto's lijken me wel interessant. was die van jou ook gevoelig op de buik?

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:18

Zo kwam ze als klein dikzakje bij me (juni 2014)
Afbeelding

Veel rijden, veel afvallen en op dieet hielp wel tegen het overgewicht, maar niet tegen de buik:
(december 2014)
Afbeelding

En zo was ze vlak na de zandkuur (jan. 2016)
Afbeelding

Ze was niet pijnlijk gevoelig op de buik, wel heeft ze nog bij de vorige eigenaresse zandkoliek gehad.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 18:39


Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:51

Mijn merrie heeft ook snel zo,n plof buik .
Langer op gras of onbeperkt hooi geeft haar zo,n buik !
Ze zucht en steunt dan ook echt als ik haar aan t werk zet .
Vandaar geen uren meer op t gras en geen onbeperkt hooi ...
3 keer per dag flink wat hooi en net met wat stro in de box ...

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 12:47

Zinzi_jewel schreef:
Mijn merrie heeft ook snel zo,n plof buik .
Langer op gras of onbeperkt hooi geeft haar zo,n buik !
Ze zucht en steunt dan ook echt als ik haar aan t werk zet .
Vandaar geen uren meer op t gras en geen onbeperkt hooi ...
3 keer per dag flink wat hooi en net met wat stro in de box ...


Dat zou wel heel vervelend zijn, Diva heeft wel flink hooi nodig en ik kan ze dadelijk niet apart voeren. -O-

Hopelijk kan ik het oplossen met dag en nacht hooi in een slowfeeder, ze krijgen nu 1x per dag ca 2 hooizakken vol per paard maar dat werken ze volgens mij vrij snel naar binnen.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:35

Het gaat best goed met Kim, heb haar aan de longe gehad en ze loopt flink door. Ze is ook niet meer onregelmatig hoewel ze haar rug nog wel ietswat vast lijkt te zetten. Het is weer iets :)

Afbeelding

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:00

Ze ziet er beter uit! Wanneer gaan ze verhuizen? :)

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:13

Maaikevdk schreef:
Ze ziet er beter uit! Wanneer gaan ze verhuizen? :)


Over een kleine 3 weken al, vind het heel spannend :o

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:25

Ooh, dat gaat snel! Ik kan me voorstellen dat je dat spannend vind! Alvast succes :)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:31

Wauw wat een prachtig paard! Ben benieuwd wat t gaat worden!

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 15:46

Woensdag worden de dames gehaald en verhuis ik ook meteen mee.
Dit weekend zit ik in Limburg om de laatste beetjes aan te passen en maandag zal de laatste dag zijn dat ik "normaal" naar ze toe ga in de huidige wei.
Nog een fototje van vandaag:
Afbeelding