[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 16:23

tessjaaah schreef:
stille meelezer meld zich,
fijn dat het nu al zoveel beter gaat als eind vorig jaar maar ik blijf een vraag houden..
waarom geef je bietenpulp? in mijn ogen is dat een aanzetter terwijl ze flink op maat is.. misschien heb ik er helemaal overheen gelezen in dat geval mijn exuus :P


Ik geef haar dochter pulp omdat die (veel) te dun is. Kim krijgt in principe geen pulp, afhankelijk van de kwaliteit hooi krijgt ze wel een handje lucerne in de hoop dat haar buik rustig blijft. Daarnaast krijgen ze allebei 200g vitalbix per voerbeurt.

tessjaaah

Berichten: 69
Geregistreerd: 27-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:07

Azmay schreef:
tessjaaah schreef:
stille meelezer meld zich,
fijn dat het nu al zoveel beter gaat als eind vorig jaar maar ik blijf een vraag houden..
waarom geef je bietenpulp? in mijn ogen is dat een aanzetter terwijl ze flink op maat is.. misschien heb ik er helemaal overheen gelezen in dat geval mijn exuus :P


Ik geef haar dochter pulp omdat die (veel) te dun is. Kim krijgt in principe geen pulp, afhankelijk van de kwaliteit hooi krijgt ze wel een handje lucerne in de hoop dat haar buik rustig blijft. Daarnaast krijgen ze allebei 200g vitalbix per voerbeurt.



aah okee sorry overheen gelezen

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:31

Zo dan, vandaag weer een enorm inzicht.
Knollie wilde namelijk echt niet komen. Ik kon er wel achteraan blijven hollen, ze draaide me zelfs de kont toe :oo

Ik zit dus misselijk van de medicatie te wachten tot Diva haar emmertje leeg heeft. Ondertussen Kim te vervloeken, want ja, wat moet ik met een paard wat niet met me wil werken. Kom ik me toch tot een openbaring!
Kim heeft totaal geen moeite met het werken met mij, ookal is dat ook niet altijd even leuk. Ze heeft een hekel aan de manier waarop ik haar hoofd bij me houd als ik het halster om doe, want dan trek ik haar hoofd weleens naar me toe als ze weg wil lopen :)*
Dus ik naar haar toe, een paar minuten achter haar aan (ze wilde niet eens brokjes aan nemen). Al clickerend mijn weg naar haar toe banend en een paar keer aan de kant geduwd door een kont. Maar uiteindelijk mocht ik haar aaien. Toen weer verder gegaan. Uiteindelijk mag ik alles weer, met halster aan toe.

Oftewel, Kim vind het helemaal niet erg om met me mee te komen. Ik moet alleen niet zoveel haast hebben O:)

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:33

Mensen trainen niet de paarden, de paarden trainen de mensen :D

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 16:35

Maaikevdk schreef:
Mensen trainen niet de paarden, de paarden trainen de mensen :D


Het is zo'n ander paard dan ik gewend ben, dat intens zachte en gevoelige heb ik nooit eerder meegemaakt. Helaas maak ik daarom nog regelmatig inschattingsfouten omdat ik er standaard vanuit ga dat ik streng moet op treden terwijl dat bij haar juist niet moet.
Uiteraard is het wachten op het punt dat ze mij daadwerkelijk gaat africhten, maar daar zijn we nog even niet denk ik zo :')

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:45

:')
Maar nu is ze al begonnen, met jou te laten inzien dat je niet altijd streng moet optreden ;)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:48

Maaikevdk schreef:
:')
Maar nu is ze al begonnen, met jou te laten inzien dat je niet altijd streng moet optreden ;)


Haha ja eigenlijk wel.
Maar haar dochter probeerde mij daadwerkelijk te laten lopen waar ZIJ wilde, dat punt gaat Kim voorlopig niet bereiken :+
Overigens doet Dief het prima nu ik iets strenger op treed hoor :P

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:44

Daar moet je blij mee zijn haha! Hopelijk komt dat punt niet :P

Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:19

Azmay schreef:
Maaikevdk schreef:
Mensen trainen niet de paarden, de paarden trainen de mensen :D


Het is zo'n ander paard dan ik gewend ben, dat intens zachte en gevoelige heb ik nooit eerder meegemaakt. Helaas maak ik daarom nog regelmatig inschattingsfouten omdat ik er standaard vanuit ga dat ik streng moet op treden terwijl dat bij haar juist niet moet.
Uiteraard is het wachten op het punt dat ze mij daadwerkelijk gaat africhten, maar daar zijn we nog even niet denk ik zo :')



Zó herkenbaar dit :o Als ik denk "Ik pak haar wel even", dan krijg ik haar dus echt niet te pakken :')
Inmiddels weet ik dat ik met geduld en zonder verwachtingen véél verder kom. Er achteraan lopen doe ik ook niet meer, dan ga ik nog eerder gewoon even zitten in de wei, dan staat ze zo bij me :P

Op een dag hebben we de hele handleiding vast een keer uitgevogeld :j

Leuk om je vorderingen te lezen :D

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 16:29

Vandaag leerde dochter moeder hoe ze paard moet zijn.

Ik heb ze allebei meegenomen de wei uit voor een wandeling. Diva is heerlijk voorwaarts, luistert prima naar mijn hulpen en is voor de duvel niet bang. Kim daarentegen blijft veel stilstaan en vind het allemaal nog wat spannend. Ze durft ook niet te genieten omdat ze bang is dat ze het verkeerd doet en op haar kop krijgt.

Toen we eenmaal de wei uit waren (we moesten een plas water over, en dat wilde Kim eigenlijk niet) ging het eigenlijk heel goed. Ik vond het zelf nog wel een beetje spannend met 2 paarden en een hond, maar ik mag zeker niet klagen.
Diva heeft Kim meteen geleerd dat je aan de hand kan draven (ik kreeg dat echt niet gedaan in mijn eentje), en dat ik kan corrigeren zonder dat het pijn doet.
Na de wandeling nog even een staartmassage gedaan, deze begon met een verkrampte staart en eindigde met een uitgestoken staart zodat ik er beter bij kon, heerlijk <3

Afbeelding

Dee_Es

Berichten: 3672
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:02

Wat een fijne update! Nu moet je Diva wel houden want dan kan ze Kim leren dat het allemaal niet zo eng is ;)
Hoe gaat zo'n staartmassage?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:06

Dee_Es schreef:
Wat een fijne update! Nu moet je Diva wel houden want dan kan ze Kim leren dat het allemaal niet zo eng is ;)
Hoe gaat zo'n staartmassage?


Diva gaat echt een enorm fijn rijpaard worden wat mee denkt met de ruiter, dat vooruitzicht houd me echt wel verliefd hoor :Y)

Tja een staartmassage, lekker frummelen, kneden, rondjes draaien, wrijven en wervels bewegen ten opzichte van elkaar. Het verbaasde me enorm dat ze zo snel ontspande want eerst bleef ze knijpen, gaat prima dus :j

Dee_Es

Berichten: 3672
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:33

Ga ik toch ook eens proberen :+
Ik kom nooit aan de staart behalve voor uitkammen/pluizen en laatst invlechten maar dat vond meneer niet grappig. Kriebelen tijdens de verhaar-periodes mag dan weer wel maar ook staart door de lus van de deken halen vindt hij niet leuk.
Even kijken of ik de boel los kan maken als ik er even rustig de tijd voor neem.

Hoe oud is Diva nu? Ga je haar al beleren of is ze daar nog te jong voor?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:36

Dee_Es schreef:
Ga ik toch ook eens proberen :+
Ik kom nooit aan de staart behalve voor uitkammen/pluizen en laatst invlechten maar dat vond meneer niet grappig. Kriebelen tijdens de verhaar-periodes mag dan weer wel maar ook staart door de lus van de deken halen vindt hij niet leuk.
Even kijken of ik de boel los kan maken als ik er even rustig de tijd voor neem.

Hoe oud is Diva nu? Ga je haar al beleren of is ze daar nog te jong voor?


Diva is 2,5 dus mag nog lekker genieten van het zorgeloze leventje.
Mijn vriend wil graag een aandeel in het beleren dus die is nu 1x in de twee weken bezig met "longeren". Tot nu toe is dat in stap om elkaar heen draaien, maar laat ze het maar lekker uitvinden samen ;)
Over een jaartje denk ik dat ik eens wat stapritjes met haar ga maken, tot die tijd mag ze hopelijk als handpaard mee.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:46

Jeetje, meevallers en tegenvallers tegelijk.
Ze kan inparkeren bij mijn opstapje *\o/*
Ze laat me op haar rug kruipen EN springen zonder zadel (met opstapje) *\o/*
We hebben genoeg wederzijds vertrouwen om met windkracht 5 op een open veld zonder zadel en bit te werken *\%/*
Ze blijft stieren naar het been en weigeren te lopen met mij erop -O-

Ook het duwen op de buik is weer fout..
Ik wacht het wel af tot ze goed en wel van het gras leven, maar als dat geen verbetering geeft gaan we maar weer klooien met dierenartsen :(

Het word inmiddels een heel fijn paard, mij het "rij" gedeelte blijft zo wel echt achter. :(:)

Leviosa
Berichten: 229
Geregistreerd: 09-04-15

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:57

Ik heb het hele topic doorgelezen, wat een paard!
Gelukkig gaat het al wat beter met haar. :(:)

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:39

Hoe is het nu met haar?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 18:47

Helaas nog altijd weinig verandering.
Het is een schat van een paard, ze word steed brutaler (gelukkig) en ik blief verliefd op het beest. Maar rijden is er nog niet bij.
Afbeelding

Komende maand verhuizen we en komen ze aan huis te staan, dus ik ben heel benieuwd wat dat gaat brengen.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:42

Ooh, wat gaaf! Verwacht je dat je dat lichamelijk kan volhouden of heb je daar nog hulp bij van iemand?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:47

Maaikevdk schreef:
Ooh, wat gaaf! Verwacht je dat je dat lichamelijk kan volhouden of heb je daar nog hulp bij van iemand?


Op zich moet het zelf wel kunnen. 2x per dag de poep weghalen en een bak volgooien met hooi.
Met de klussen als hooi binnenhalen enzo heb ik hulp van mijn schoonouders die ernaast wonen en ook paarden hebben. Zij zijn meteen mijn vangnet als ik echt flink ziek ben en dergelijke.
Tegenover het extra werk staat wel een stuk minder reistijd wat voor mij ook vrij zwaar is dus ik ben positief :j

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:57

Dat klinkt wel heel fijn! Paardjes aan huis en lekker daar verder werken met ze! Succes met de verhuizing!

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:00

Dat is altijd fijn, wat mensen 'achter de hand', die kunnen helpen! Ik hoop dat je dan ook weer lekker met ze kan werken :)

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:35

Wat fijn dat ze aan huis komen te staan, en fijn dat je mensen achter de hand hebt die je kunnen helpen. :)
Succes met de verhuizing!

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:14

Denk dat dat Kim ook goed gaat doen ! Aan huis staan
Plus het voordeel dat je ze veel makkelijker kan observeren

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:14

Ze is potverdikkeme weer super gevoelig op de buik |o

Het stomme is dat ze wel gewoon vrolijk, brutaal en werkwillig(VD) is verder.
Eerst de verhuizing maar afwachten denk ik, daar dit een kliniek in het dorp dus als het mis gaan kan er snel worden ingegrepen.

Ik heb zelf een hoofdstelletje gemaakt van leer, vandaag gepast en hij lijkt prima <3
Afbeelding
Afbeelding