[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:04

Ps: 70 gram is wel erg weinig wanneer er het vermoeden van zand is.
Als behandeling van een accuut zandprobleem gebruik je maar liefst 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.
Bij een onderhoudskuur de helft daarvan.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:14

Ninx schreef:
Ps: 70 gram is wel erg weinig wanneer er het vermoeden van zand is.
Als behandeling van een accuut zandprobleem gebruik je maar liefst 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.
Bij een onderhoudskuur de helft daarvan.


Werkelijk? Dat krijg je toch nooit gevoert? Had al moeite met mijn dosis :+
Ik heb dit spul:
https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-gemalen.html

Gaf overigens wel iets meer zie ik, nog even nagewogen en zat eerder wat boven de 100g per dag.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:17

Ik zou ook even een flinke zandkuur geven. Wat ninx zegt, 70 gram is weinig, en het is erg tricky, niet altijd als er niks uit komt bij de mest betekent dat dat er niks in zit. En paarden kunnen zich hier erg naar van voelen.
Is relatief goedkoop en dan heb je dat iig uitgesloten.

Wanneer was ze laatst ontwormd? Ik denk dat je het al geplaatst had maar kan even niet vinden.

Moet jij het nu steeds bijhouden ninx? Blijft zand bij jullie een issue? En is jouw merrie dan ook gevoeliger op wormen dan je andere paard?

Edit, ik zie je link, je kunt daar ook hele zaadjes kopen. Die gaan er vaak beter in, en ik hoorde dat Utrecht deze zelf ook op de kliniek gebruikt bij zandkoliek.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:23

Raamzicht schreef:
Ik zou ook even een flinke zandkuur geven. Wat ninx zegt, 70 gram is weinig, en het is erg tricky, niet altijd als er niks uit komt bij de mest betekent dat dat er niks in zit. En paarden kunnen zich hier erg naar van voelen.
Is relatief goedkoop en dan heb je dat iig uitgesloten.

Wanneer was ze laatst ontwormd? Ik denk dat je het al geplaatst had maar kan even niet vinden.

Moet jij het nu steeds bijhouden ninx? Blijft zand bij jullie een issue? En is jouw merrie dan ook gevoeliger op wormen dan je andere paard?

Edit, ik zie je link, je kunt daar ook hele zaadjes kopen. Die gaan er vaak beter in, en ik hoorde dat Utrecht deze zelf ook op de kliniek gebruikt bij zandkoliek.


Het schijnt dat je van dat fijngemalen spul juist minder nodig hebt omdat het effectiever kan binden. Maar ik kan ook verkeerd zijn voorgelicht natuurlijk -O-
Ze is max 1,5 maand geleden ontwormt met Equest Pramox.

Nadeel van die zandkuur is weer dat dat dagelijks gaat en ik deze weer weer een enorme dip heb ;(

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:28

Mag ik vragen waar je zelf mee kampt? Is het niet mogelijk om 1 van je stalgenoten of je stalbaas een kleine vergoeding te geven om wat dingen voor je te doen?
Wel vervelend dat je beperkt bent op dit moment :-( daar zul je zelf ook van balen.
Rottig dat het net gebeurt als je een nieuw paard hebt, die zaken laten zich niet plannen helaas :-/

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:33

Ninx schreef:
Mag ik vragen waar je zelf mee kampt? Is het niet mogelijk om 1 van je stalgenoten of je stalbaas een kleine vergoeding te geven om wat dingen voor je te doen?
Wel vervelend dat je beperkt bent op dit moment :-( daar zul je zelf ook van balen.
Rottig dat het net gebeurt als je een nieuw paard hebt, die zaken laten zich niet plannen helaas :-/


Het speelt langer, mijn immuunsysteem is al enige jaren compleet uit balans. Ze beloven me al tijden verbetering maar tot nu toe is het alleen erger geworden tegen verwachting in. Kim was voor mij vooral een manier om rustig aan en zonder druk bezig te blijven, maar helaas lijkt ook maar iets doen buiten bereik te gaan liggen.

Ik heb helaas maar 2 weidegenootjes waarvan maar 1 die alleen en dagelijks komt en die komt ook vaak alleen even hooi geven in het donker. Mijn andere weidegenootje komt vrijwel alleen met haar mee zo nu en dan om te rijden. De paarden staan afgelegen dus de stalbaas zelf komt ook echt alleen een baal hooi afgeven elke week.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:04

Azmay schreef:
Raamzicht schreef:
Ik zou ook even een flinke zandkuur geven. Wat ninx zegt, 70 gram is weinig, en het is erg tricky, niet altijd als er niks uit komt bij de mest betekent dat dat er niks in zit. En paarden kunnen zich hier erg naar van voelen.
Is relatief goedkoop en dan heb je dat iig uitgesloten.

Wanneer was ze laatst ontwormd? Ik denk dat je het al geplaatst had maar kan even niet vinden.

Moet jij het nu steeds bijhouden ninx? Blijft zand bij jullie een issue? En is jouw merrie dan ook gevoeliger op wormen dan je andere paard?

Edit, ik zie je link, je kunt daar ook hele zaadjes kopen. Die gaan er vaak beter in, en ik hoorde dat Utrecht deze zelf ook op de kliniek gebruikt bij zandkoliek.


Het schijnt dat je van dat fijngemalen spul juist minder nodig hebt omdat het effectiever kan binden. Maar ik kan ook verkeerd zijn voorgelicht natuurlijk -O-
Ze is max 1,5 maand geleden ontwormt met Equest Pramox.

Nadeel van die zandkuur is weer dat dat dagelijks gaat en ik deze weer weer een enorme dip heb ;(


Ja klopt dat je meer moet geven, maar bij mijn paard gaat het er iig beter in. En ik had dus begrepen dat het effectiever was (kliniek utrecht).

Wat vervelend zeg. Sterkte ermee!

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:41

Nog even in die zandkuur gedoken maar dat ongemalen spul is 20 euro de kilo. Kim is 500kg dus 500 gram per dag geven word dan al heel snel €60. Lijkt me dan goedkoper inmiddels om een echte zandkuur te gaan halen in de ruitershop. Kan haar morgen al wel op gemalen vlozaad zetten maar overmorgen kan ik al niet gaan -_-

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:18

Er was een tijd terug ook een artikel in de Bit over zandkuurtjes. Het schijnt dat de combinatie van psyllium met magnesiumsulfaat het beste zand ruimt, een stuk beter dan alleen psyllium zelf. Misschien is dat nog een optie om te proberen. :)

Overigens heeft mijn ex-fokmerrie ook heel lang een flinke toeter eronder gehad en die zit er nog steeds wel wat. Op den duur rekken de buikspieren namelijk uit en dan gaat het wat hangen, meen ik te hebben gelezen (al kan ik dat artikel niet meer terugvinden, helaas). Dat is op zich niet zo gek.

Zou het trouwens misschien ook kunnen dat ze juist gevoellig wordt van het betere hooi? Omdat daar meer in zit en dat de boel daar niet op berekend was en dat de buik daardoor overstuur raakte?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:54

Vandaag was een goede dag!
Kim at vol smaak haar bietenpulp met psyllium, magnesium en brokjes op.
Daarna eventjes met een touwtje geklungelt om aan maffe dingen te wennen op een positieve manier, ze lijkt niet meer gevoelig op de buik ofwel ik heb haar zo goed geleerd dat ik er aan wil komen dat ze het niet meer zo duidelijk laat zien. Maar het is iig niet meer extreem pijnlijk dus dat is goed.
Daarna haar even in de vlechten gezet, vind ze helemaal prachtig al dat getut en staat ze ook echt van te genieten.

Toen nog even besloten een fototje te maken omdat mijn vriend er toch bij was.
Afbeelding

Hopen dat het zo door zet, overmorgen (en daarna) iig nog een lading zandkuur erin voor de zekerheid.

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:19

Wat een glimwurm! :D

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:08

Ja ze ziet er best goed uit <3

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:25

Ik zeg nu misschien iets heel raars maar is ze niet gewoon dik aan het worden omdat ze niet tot nauwelijks werkt, alleen eet en daardoor ook sloom en stijf is? Ik denk vooral deze richting op omdat de dierenarts ook niks vind. Ik weet dat als ik paarden binnen krijg die wat overgewicht hebben dat dat altijd wat duurt voor ze soepel zijn en weer goed terug in hun vel zitten. Vaak als ze beter in conditie staan worden ze ook soepeler en zitten ze beter in hun vel.

Zandkuur kan natuurlijk nooit kwaad. :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:30

Amaranth7 schreef:
Ik zeg nu misschien iets heel raars maar is ze niet gewoon dik aan het worden omdat ze niet tot nauwelijks werkt, alleen eet en daardoor ook sloom en stijf is? Ik denk vooral deze richting op omdat de dierenarts ook niks vind. Ik weet dat als ik paarden binnen krijg die wat overgewicht hebben dat dat altijd wat duurt voor ze soepel zijn en weer goed terug in hun vel zitten. Vaak als ze beter in conditie staan worden ze ook soepeler en zitten ze beter in hun vel.

Zandkuur kan natuurlijk nooit kwaad. :)

Absoluut niets raars wat je zegt, maar ze kwam bij mij tegen de obesitas aan en kon toen prima lopen. Ze krijg ook niet wat je noemt veel eten, een halve kilo pulp per dag als ze geluk heeft plus 200 gram Vitalbix brokjes. Uiteraard nog wel hooi maar niet genoeg om echt dik van te worden, de andere paarden in de weide zijn langzaam hun zomervetjes aan het verliezen.
Conditie opbouwen vind ik op deze manier niet eerlijk want dat zou betekenen dat ik haar echt moet pesten door haar met de zweep rond te jagen terwijl ze duidelijk niet lekker kan lopen.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:44

Kon het niet laten te test en wat er gebeurt als ik haar dwing wat tempo te maken. Uiteraard Krijg ik een chagrijnig paard, maar ook een normalere draf. Wel knakt ze bij elke pas behoorlijk met haar achterbenen, echt een enkele knak. Zit nu in de twijfel of het goed zou zijn door te zetten of beter toch enkel te stappen. (Mijn telefoon is vandaag een gruwel met typen sorry)

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:58

Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat ze het al een tijdje niet echt meer gedaan heeft. Dus spieren zijn het niet meer gewent. Dat knakken is het geluid van een spier die ergens overheen schiet. Zelf heb ik dit ook wel eens in mijn knieën en het voelt niet helemaal lekker, maar als ik mijn been "uitschop" springt mijn spier weer goed en is de knak eigenlijk ook geheel weg.
Ik zou me dus niet teveel druk maken over die knak, het is gewoon een spier die net even anders moet gaan zitten. Wellicht dat hij met trainen weer groeit en blijft zitten op de plek waar hij hoort te zitten. Wanneer hij echt uit de heup komt kan het wel zorgbarend zijn, bij mensen kan je heup dan uit de kom schieten. Geen idee of dat bij paarden ook zo werkt.

Als het lukt kan je misschien een weekje aankijken wat er gebeurt als je met haar op een laag niveau blijft trainen zodat ze toch weer haar haar spieren kan ontwikkelen. Wellicht dat het knakken over is na 2 of 3 keer.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:02

KellyR schreef:
Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat ze het al een tijdje niet echt meer gedaan heeft. Dus spieren zijn het niet meer gewent. Dat knakken is het geluid van een spier die ergens overheen schiet. Zelf heb ik dit ook wel eens in mijn knieën en het voelt niet helemaal lekker, maar als ik mijn been "uitschop" springt mijn spier weer goed en is de knak eigenlijk ook geheel weg.
Ik zou me dus niet teveel druk maken over die knak, het is gewoon een spier die net even anders moet gaan zitten. Wellicht dat hij met trainen weer groeit en blijft zitten op de plek waar hij hoort te zitten. Wanneer hij echt uit de heup komt kan het wel zorgbarend zijn, bij mensen kan je heup dan uit de kom schieten. Geen idee of dat bij paarden ook zo werkt.

Als het lukt kan je misschien een weekje aankijken wat er gebeurt als je met haar op een laag niveau blijft trainen zodat ze toch weer haar haar spieren kan ontwikkelen. Wellicht dat het knakken over is na 2 of 3 keer.

Dat overweeg ik inderdaad, om de dag eventjes wat doen.
Nou moet ik zeggen dat ik wel van een paard verwacht dat 15 minuutjes werken waarvan 10 minuten stapwerk en verder redelijk simpel drafwerk met stap tussendoor geen probleem moet zijn. Ook niet voor een paard wat al een tijd niets meer heeft gedaan, ze staat tenslotte wel dag en nacht op de weide waar ze ook loopt.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:12

Ja maar als har spieren toch niet lekker zitten door vroegere dracht oid snap ik dat ze niet zomaar zal draven in de kudde, en meen dat ook gelezen te hebben? (Of knakt ze ook tijdens stap?)

Wat ik me trouwens ineens bedacht, heb je mogelijkheid tot cavalettie ? Paard moet hoger en dus gecontroleerder zijn benen optillen en ook hier in Zweden hebben we het gebruikt voor/tijdens revalidatie van de bekken. Het helpt bij het bevorderen van de kracht maar ook concentratie van je paard. Dus denk hierbij ook aan het beter leren dragen van zichzelf en van jou.

Succes in ieder geval :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:15

KellyR schreef:
Ja maar als har spieren toch niet lekker zitten door vroegere dracht oid snap ik dat ze niet zomaar zal draven in de kudde, en meen dat ook gelezen te hebben? (Of knakt ze ook tijdens stap?)

Wat ik me trouwens ineens bedacht, heb je mogelijkheid tot cavalettie ? Paard moet hoger en dus gecontroleerder zijn benen optillen en ook hier in Zweden hebben we het gebruikt voor/tijdens revalidatie van de bekken. Het helpt bij het bevorderen van de kracht maar ook concentratie van je paard. Dus denk hierbij ook aan het beter leren dragen van zichzelf en van jou.

Succes in ieder geval :)


Ze draafde voorheen prima, toen ik haar net had zelfs en toen was ze ook niets gewend natuurlijk. In de kudde zie ik haar (gelukkig) steeds vaker een stukje draf mee pakken de afgelopen week. Tijdens stap knakt ze niet.

Cavaletti is lastig, heb geen balken en ook niet echt de mogelijkheid ze op te bergen. Misschien kan ik weidepalen regelen oid, of wat takken uit het bos verzamelen. Ben er wel een voorstander van.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:32

Het gaat de goede kant op! *\o/*
Haar buik is zachter aan het worden, ik mag overal flink duwen en hoewel ze uiteraard wijkt voor de druk lijkt ze het totaal niet vervelend te vinden.

Ik heb haar ook zien draven, ontspannen en netjes zoals het hoort <3
Helaas was dat wel om van mij weg te komen, ze had het halster nog om maar associeert mij nu zo met het longeren dat ze van me weg loopt (en nu dus ook rent :') )
Maar al met al een heel positieve dag voor Kimmie!
Afbeelding
(foto van eergisteren ;) )

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:32

Aaaahw wat is ze toch knap! Fijn dat het beter gaat :)

Dee_Es

Berichten: 3672
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:57

Ligt het aan mij of kijkt ze al heel anders uit haar ogen? Hopelijk blijft ze deze stijgende lijn vasthouden.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 18:40

Dee_Es schreef:
Ligt het aan mij of kijkt ze al heel anders uit haar ogen? Hopelijk blijft ze deze stijgende lijn vasthouden.

Ik hoop het ook, zou me flink zorgen schelen :)
Haar ogen zijn wel fijn zacht, maar dat varieert nogal hoor. Ze laat wel goed zien hoe ze zich voelt dus dat is lekker duidelijk.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:57

Het blijft de goede kant op gaan, zij het langzaam.
Haar buik is nog steeds niet gevoelig, maar wel iets minder soepel lijkt het.
Dan toch maar even de longeerlijn erbij gepakt en wat stapwerk gedaan met een heel klein beetje draf en wat kunstjes. Ze had het warm acherum. De draf lijkt nog eigenlijk nergens op, maar de stap is wel erg fijn (lekker over stappen en ontspannen hals) dus laten we hopen dat dat door gaat zetten naar de draf.
Na het "harde werk" bleef ze plakken, dus hebben we er nog een knuffel, poets en vlechtsessie van gemaakt <3
Afbeelding
Afbeelding
Glimmend ding :j

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:01

Haar gezichtsuitdrukking ziet er een stuk beter uit!