Een fjord van 25 en... EEN FOTOSHOOT!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayjassie

Een fjord van 25 en... EEN FOTOSHOOT!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:17

Hi bokkers!

Wij hadden afgelopen week een fotoshoot met onze lieve verzorgfjord Carlijn.
Toen we ongeveer 4 maanden geleden aankwamen bij Carlijn stond de eigenaar ons op te wachten met een veel te dikke, onverzorgde fjord. Haar hoeven waren TOTAAL vergroeid. Nou na maanden poetsen en verzorgen gingen we starten met rijden. Dit ging totaal niet soepel omdat ze echt een conditie had van 0%. En ook een trekje van Carlijn (doet ze nog steeds wel eens) is om keihard weg te galopperen, en dan in een hoek te stoppen, en gewoon echt niet meer verder gaan. Gewoon niet! Als je haar een tik geeft gaat ze bokken... Nouja daar zijn we nu overheen en haar hoeven zijn ook weer prachtig met nieuwe ijzertjes dus ze loopt veel makkelijker <3 .
We zijn gestart met het logeren van dit schatje en dat pakt heel goed uit. Ook springen aan de hand (of als je er op zit) vind ze helemaal geweldig! Nouja genoeg gekletst hier zijn wat foto's!

Afbeelding
Before and after <3

Afbeelding
Liefstuuuuuuhh /3

Afbeelding
Ik hou echt van deze foto _/-\o_

Afbeelding
Galopje +:)+

Afbeelding
Hoezo afstappen als de neusriem niet goed zit!? _O-

Britta31

Re: Een fjord van 25 en... EEN FOTOSHOOT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:25

<3

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:26

Waarom heb je 2 dekjes als ik vragen mag? Want het zadel lijkt best wel raar te liggen

Geen haat

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:27

waldo199 schreef:
Waarom heb je 2 dekjes als ik vragen mag? Want het zadel lijkt best wel raar te liggen

Geen haat

De singel die bij het zadel zat was veeeeeeeeel te lang, we zijn aan het sparen voor een bontje maar nu kunnen we het alleen oplossen door 2 dekjes te gebruiken, dit is ook de reden dat het zadel raar ligt!
Als je hier tips voor hebt zijn deze natuurlijk altijd welkom! :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:30

Als de singel ge lang is, maar het zadel ligt goed, dan kan je beter een nieuwe singel kopen dan een bontje. Met een bontje (en met dubbele dekjes ook) maak je het zadel smaller.

Maar leuke pony zeg! Veel plezier nog samen!

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:33

eilleen333 schreef:
Als de singel ge lang is, maar het zadel ligt goed, dan kan je beter een nieuwe singel kopen dan een bontje. Met een bontje (en met dubbele dekjes ook) maak je het zadel smaller.

Maar leuke pony zeg! Veel plezier nog samen!

Oke bedankt voor de tip! /3

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:47

superleuke fotos! maar waarom rijdt je met sporen??

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:06

Xloveskanjer schreef:

Ze is niet vooruit te branden, terwijl ze genoeg energie heeft :)
Het ziet er misschien banketstaaf uit maar het is wel nodig als we geen sporen dragen kunnen we haar niet rijden :=
En dat is wel nodig :j

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:07

ayjassie schreef:
Xloveskanjer schreef:

Ze is niet vooruit te branden, terwijl ze genoeg energie heeft :)
Het ziet er misschien banketstaaf uit maar het is wel nodig als we geen sporen dragen kunnen we haar niet rijden :=
En dat is wel nodig :j

Ik zie dat er banketstaaf staat... dit hoort banketstaaf te zijn, krijg het ook niet verbeterd :=

Het hoort l u l l i g te zijn, geen idee waarom hij het zo autocorrect :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:10

Zal wel de verpester wezen, maar ik zie eerlijk gezegd weinig verschil op de vergelijking foto. Het enige verschil is minder wintervacht..
En sporen omdat ze niet vooruit te branden is..? :n Dan is het tijd voor wat lesjes want dat is gewoon op te lossen.
Sporen zijn om de hulpen wat te verfijnen, niet om haar vooruit te branden.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:23

Sporen om een paard vooruit te krijgen lijkt mij nou niet bepaald oké. Ja, mijn eigen paard was vroeger ook niet vooruit te branden zonder zweep/touwtje. Als ik op die manier verder zou zijn gegaan, zou ik later ook met sporen moeten gaan rijden en uiteindelijk zou ze dan met niks meer vooruit te branden zijn.
Ik heb gewoon heel veel getraind en getraind en getraind. Elke keer als ik harder wilde, eerst recht(er)op gaan zitten, dan een stemcommando en daarna pas aansporen met mijn benen (als laatste hulpmiddel dus de benen gebruiken ipv sporen of zweep). Als ze dán nog niet ging gebruikte ik mijn zweepje.
Inmiddels rijden we weer helemaal zonder zweep of sporen, en bijna alleen nog maar op zit en stem. Zelfs mijn been hoef ik nauwelijks te gebruiken!
Verder, veel plezier met jullie leuke verzorgpaardje. Ik hoop dat je iets met mijn tips en die van de andere mensen gaat doen.

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:31

Mariett schreef:
Sporen om een paard vooruit te krijgen lijkt mij nou niet bepaald oké. Ja, mijn eigen paard was vroeger ook niet vooruit te branden zonder zweep/touwtje. Als ik op die manier verder zou zijn gegaan, zou ik later ook met sporen moeten gaan rijden en uiteindelijk zou ze dan met niks meer vooruit te branden zijn.
Ik heb gewoon heel veel getraind en getraind en getraind. Elke keer als ik harder wilde, eerst recht(er)op gaan zitten, dan een stemcommando en daarna pas aansporen met mijn benen (als laatste hulpmiddel dus de benen gebruiken ipv sporen of zweep). Als ze dán nog niet ging gebruikte ik mijn zweepje.
Inmiddels rijden we weer helemaal zonder zweep of sporen, en bijna alleen nog maar op zit en stem. Zelfs mijn been hoef ik nauwelijks te gebruiken!
Verder, veel plezier met jullie leuke verzorgpaardje. Ik hoop dat je iets met mijn tips en die van de andere mensen gaat doen.

We hebben ook geen sporen om haar keihard in dr buik te trappen om haar zo vooruit te krijgen.
Wij gebruiken de sporen als hulpmiddel en we geven met sporen ook nooit een harde schop. Meestal drukken we gewoon zachtjes in haar buik en met sporen voelt ze dat ook beter omdat ze best wel dik is. Ze heeft hier verder geen last van dus het kan ook geen kwaad. En ze is 25 en een fjord, ze is supereigenwijs en alleen met je voeten helpt echt niet, geloof me. Tenzij je zo'n harde klap geeft dat je d'r buik in elkaar trapt ofzo. Ze is al best oud en daarom rijden we maar 1/2 keer in de week en vaak is het dan bokken enzo dus die sporen helpen gewoon. We trappen haar er echt niet hard mee ofzo en wel meer mensen gebruiken sporen dus waarom maken jullie hier dan een probleem van?

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:33

SindyKaya schreef:
Zal wel de verpester wezen, maar ik zie eerlijk gezegd weinig verschil op de vergelijking foto. Het enige verschil is minder wintervacht..
En sporen omdat ze niet vooruit te branden is..? :n Dan is het tijd voor wat lesjes want dat is gewoon op te lossen.
Sporen zijn om de hulpen wat te verfijnen, niet om haar vooruit te branden.

Nou dan moet je toch even wat beter kijken:)let bv. op manen en ze is heeel erg afgevallen. Zelfs een prive instructeur zei dat ze enorm veranderd was.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:12

ik zou dan gaan voor een zweep ipv poren maarja zelfweten... ik zie ook niet extreem vee verchil ze is wel wat verzorgder geworden maar hoe ze ohz loopt bijv

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 18:40

Xloveskanjer schreef:
ik zou dan gaan voor een zweep ipv poren maarja zelfweten... ik zie ook niet extreem vee verchil ze is wel wat verzorgder geworden maar hoe ze ohz loopt bijv

We gebruiken ook een zweep. Maar het punt is als je haar slaat met de zweep dan bokt ze. Dus om elke keer te tikken met de zweep is ook geen optie

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:07

Ik zie eerlijk gezegd ook geen verschil op voor en na foto. Enkel de wintervacht dat weer een zomervachtje is en dat haar manen zijn geknipt.

Als het zadel verder goed ligt kan je inderdaad beter een kortere singel halen, dan een bonte. Word het zadel alleen krapper van.

Niks mis met sporen, maar niet als je ze gebruikt om hem vooruit te kunnen krijgen. Ik rijd ook met spoortjes, maar dat is om de hulpen te verfijnen. Dat hij bojt op de zweep, kan je er wel uit krijgen. Trainen, trainen, trainen. Al zou ik als ik jou was met hem gaan lessen.

Dat het een fjord is en eigenwijs hoef je me niet wijs te maken, ik hem zelf ook een eigenwijs draakje van een fjordsel gehad bijna 3 jaar lang, mn eigen pony. Maar als je gewoon simpel rondjes rijd en niet te veel van hem gaat vragen TS, moet dat best te doen zijn. Ik zou lekker gaan lessen als ik jou was.

Dit is goed bedoeld, ik wil echt niet als boosdoener overkomen. Dit zijn enkel tips om het voor het paardje en ook voor jou leuk te houden.

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 20:14

IJentel schreef:
Ik zie eerlijk gezegd ook geen verschil op voor en na foto. Enkel de wintervacht dat weer een zomervachtje is en dat haar manen zijn geknipt.

Als het zadel verder goed ligt kan je inderdaad beter een kortere singel halen, dan een bonte. Word het zadel alleen krapper van.

Niks mis met sporen, maar niet als je ze gebruikt om hem vooruit te kunnen krijgen. Ik rijd ook met spoortjes, maar dat is om de hulpen te verfijnen. Dat hij bojt op de zweep, kan je er wel uit krijgen. Trainen, trainen, trainen. Al zou ik als ik jou was met hem gaan lessen.

Dat het een fjord is en eigenwijs hoef je me niet wijs te maken, ik hem zelf ook een eigenwijs draakje van een fjordsel gehad bijna 3 jaar lang, mn eigen pony. Maar als je gewoon simpel rondjes rijd en niet te veel van hem gaat vragen TS, moet dat best te doen zijn. Ik zou lekker gaan lessen als ik jou was.

Dit is goed bedoeld, ik wil echt niet als boosdoener overkomen. Dit zijn enkel tips om het voor het paardje en ook voor jou leuk te houden.

Bedankt voor je tips maar toch zijn er een paar dingen niet zo handig zegmaar aan je tips (GEEN HAAT ik waardeer dat je tips voor ons hebt!!)
Ze is 25 en we rijden 1 a 2 keer per week omdat het anders echt te veel wordt dus lessen is dan ook geen optie.

Dat met vooruit branden had de andere eigenaresse van dit account geschreven en ik gebruik mijn sporen gewoon om goede hulpen te geven.

En sommigen paarden houden gewoon niet van de zweep, dat zit diep van binnen (wel bij carlijn teminste)

Dus eigenlijk gaat het prima zoals het nu gaat, want meestal longeren we haar omdat rijden toch een beetje te veel aan het worden is.

Heel erg bedankt voor je tips! Maar helaas, sommigen dingen kunnen we gewoon niet toepassen.

Groetjes

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:22

ayjassie schreef:
Xloveskanjer schreef:

We gebruiken ook een zweep. Maar het punt is als je haar slaat met de zweep dan bokt ze. Dus om elke keer te tikken met de zweep is ook geen optie

Slaan is denk ook niet de bedoeling :=
En een springzweepje? Dat je op de schouder tikt ipv op de kont
En er wordt banketstaaf van gemaakt omdat scheldwoorden hier niet zijn toegestaan ;)

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:26

Leuke fjord en tips zijn al gegeven :)
Wel even een opmerking dat je niet met 2 personen op 1 account mag, dus misschien handig om allebei een eigen account aan te maken ;)

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 20:28

WildDreams schreef:
Wel even een opmerking dat je niet met 2 personen op 1 account mag, dus misschien handig om allebei een eigen account aan te maken ;)

Echt? hoezo mag dat niet dan?
We hebben wel allebei een eigen account maar omdat we haar samen verzorgen dachten we dat dit handiger was omdat we dan konden zien wat we vroegen aan mensen zodat we dat niet de hele tijd aan elkaar hoeven te vragen :)

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 20:29

WildDreams schreef:

Ananiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:33

Leuke foto's! En wat een schatje!! <3

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:34

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 20:38

Ananiem schreef:
Leuke foto's! En wat een schatje!! <3

Dankje <3

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 21:09

Maar oke ik ben wel eerlijk. Af en toe als ze een partijtje loopt te bokken dan geef ik haar wel eens een klap hoor ze moet weten wie de baas is.
En dat andere meisje zou het paard NOOIT schoppen of hard trappen want zei heeft me notabene geleerd hoe ik sporen moet gebruiken.
Maar goed als me paard niet luistert er hard bokt enzo dan geef ik hem wel een klap.