Bestaan er nog eerlijke paardenmensen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:28

Zeepsop schreef:
Je moet een beetje geluk hebben, maar ook in de paardenwereld zijn er eerlijke mensen. Maar iedereen wil z'n paard voor laten doen als een lief en betrouwbaar paard, terwijl dat soms niet het geval is.


Maar wat lief en betrouwbaar is is voor iedereen wat anders.

Wat de een braaf vind vind de ander flegmatiek en eigenwijs.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:33

NatasjavE schreef:
Zeepsop schreef:
Je moet een beetje geluk hebben, maar ook in de paardenwereld zijn er eerlijke mensen. Maar iedereen wil z'n paard voor laten doen als een lief en betrouwbaar paard, terwijl dat soms niet het geval is.


Maar wat lief en betrouwbaar is is voor iedereen wat anders.

Wat de een braaf vind vind de ander flegmatiek en eigenwijs.


Dit is gewoon wat ik heb gezien bij mensen die een paard hebben gekocht of proberen te verkopen. Iedere situatie is natuurlijk weer anders. ;)

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:36

Daar ben ik het ook mee eens.

Laatst had mijn dochter trouwens een handelaar aan de telefoon die zei dat we veel meer kopers zouden krijgen als we het paard zelf klinisch en röntgenologisch zouden laten keuren. Misschien heeft hij wel gelijk maar ik ben er altijd voorstander van om een eigen gekozen dierenarts de keuring te laten uitvoeren.

De hengst heb ik toen wel op de foto laten zetten toen hij de verkoop in ging (en die dus nu niet meer te koop is). De ruin die verkocht is had inderdaad al een complete klinische en röntgenologische keuring gehad voor verkoop (die ik niet over heb laten doen) maar de merrie is dus niet gekeurd. Moest ik dat gaan doen dan zou de vraagprijs evenredig stijgen.

Is het echt zo'n pré als het paard al een keuringspapier heeft? Zou je dan alsnog over laten keuren TS?

Overigens is het echt niet gemakkelijk om röntgenfoto's van een ander paard bij te voegen. Dierenartsen hebben een speciaal programma en je kan met geen mogelijkheid de foto's kopiëren. Op elke foto staat naam paard en chip dus je kan moeilijk zeggen dat de foto's van een ander paard zijn. De enige die iets met de foto's kan is de dierenarts zelf maar die zou zichzelf wel heel erg in diskrediet brengen als hij daarmee de boel zou oplichten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:41

Zeepsop schreef:
Dit is gewoon wat ik heb gezien bij mensen die een paard hebben gekocht of proberen te verkopen. Iedere situatie is natuurlijk weer anders. ;)



Ik heb een super brave ruin. Net aan zadelmak. Bokt nooit en een echte kroelkont)

Is wel heel fris en voorwaarts en is kijkerig. Kan is opzij springen maar vliegt er niet vandoor en zal dus niet gaan bokken.

Voor de een is hij superbraaf en voor de ander veel te ril en te schrikkerig.

Moet ik dan zeggen dat ie niet braaf is? Hij is hartstikke braaf.

Alleen als je als onervaren ruiter op zoek gaat naar een paard. En je ziet een 4 jarige ruin van Vivaldi x Negro(voorbeeld) en je ziet er super braaf bij staan.... Ja dit is niet jouw paard kan ik je zeggen.
Daar zou ik op voorhand niet meteen gaan kijken als je een bomproof paard wil.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:55

ik ben ook altijd verbaast van de verhalen. Kopers zijn trouwens ook niet altijd engeltjes hoor. Met zeurt altijd maar over verkopers maar van tijd zie ik ook verhalen dat ik denk 'seriously?'
Men wil geen geld uit geven maar voor dat minimum-budget wil men dan wel een onrealistisch 'schoon' paard op de foto die liefst ook nog eens zo ongeveer klaar is voor GP en braaf genoeg is om hun peuter op te leren rijden..

Waarom zou je niet gaan kijken naar die Vivaldi?
Beest weet toch z'n afstamming niet?
bereid je voor dat jouw braaf als beginner wellicht anders is dan het 'braaf' van de verkopers maar niet gaan kijken vind ik weer het andere uiterste. Ken wat jazz'en waar je zo een beginner op kan zetten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:58

Ayasha schreef:
ik ben ook altijd verbaast van de verhalen. Kopers zijn trouwens ook niet altijd engeltjes hoor. Met zeurt altijd maar over verkopers maar van tijd zie ik ook verhalen dat ik denk 'seriously?'
Men wil geen geld uit geven maar voor dat minimum-budget wil men dan wel een onrealistisch 'schoon' paard op de foto die liefst ook nog eens zo ongeveer klaar is voor GP en braaf genoeg is om hun peuter op te leren rijden..

Waarom zou je niet gaan kijken naar die Vivaldi?
Beest weet toch z'n afstamming niet?
bereid je voor dat jouw braaf als beginner wellicht anders is dan het 'braaf' van de verkopers maar niet gaan kijken vind ik weer het andere uiterste. Ken wat jazz'en waar je zo een beginner op kan zetten.


Ja,..mee eens. Die verhalen hoor en zie ik ook om mij heen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:12

Je moet idd voor jezelf uitmaken wat je verstaat onder braaf, bomproof etc. Een kennis verkocht haar pony als superbraaf, geschikt voor beginners en bomproof. Bij haar was ze dat idd redelijk, ze stapt zonder onzekerheid op elk paard en is nogal wat gewend qua 'stoute' paarden, in vergelijking met die paarden was deze pony idd braaf. Maar in mijn ogen niet. Pony is erg gevoelig voor welke soort ruiter op de rug zit, wordt daar zelf onzeker van, gaat op de kletter voor een scooter etc. Tja, dat ligt dan dus ook aan de kwaliteiten van de ruiter, maar met zoiets moet je wel goed rekening houden.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bestaan er nog eerlijke paardenmensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:15

Afstamming zegt niet zoveel.

Ken 2 jazzen.
1 x gribaldi
1x sandro hit.

Heb nog nooit in mn leven zulke coole rustige paarden gezien.
Beiden neigen naar lui.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:18

Zie dat inderdaad ook om mij heen. We hebben hier trouwens ook een aantal kopers gehad die het paard helemaal naar beneden haalden en hem dan voor een fractie van de vraagprijs wel wilden kopen. En dat dan met een stem alsof ze ons daar een grote dienst mee bewezen.

Als die dan alsnog de vraagprijs hadden willen betalen hadden we ze zeker vriendelijk maar beslist naar het gat van de deur verwezen.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:24

Pfff ,vertel mij wat ! :(

Ik had ovb van goedkeuring, eind 2013 ,een zelfgefokte 3 jarige Negro x Goodtimes ruin verkocht aan een een engelse dame. Hij was klinisch ok ,maar bleek meteen al bij het eerste vb een 4 op het straalbeen te hebben . De foto is ook nog eens voor de zekerheid overgemaakt .Geen twijfel mogelijk dus !
Ik heb hem vervolgens voor een schijntje aan een handelaar verkocht in de hoop dat hij nog een poosje als recreatie paard zou kunnen dienen.
Een paar maand geleden ben ik gaan Googelen naar hem ,en wat schetst mijn verbazing ?! Hij is verkocht als sportpaard door http://www.dmdressage.com/ ,met de vermelding op hun FB pagina dat hij goedgekeurd is ,en naar zijn gelukkige (nu nog wel ;( ) nieuwe eigenaar is gegaan!
Daar is dus echt flink mee gesjoemeld, scandalig gewoon ! Ook door de DA ! :roll:
Wat zou ik graag andere mensen ,die hier een paard willen kopen ,willen waarschuwen voor deze praktijken !
Zij willen rijk worden over de rug van het paard en de eigenaar ! >;)


Zelf hebben we ooit een 4 jarige ruin willen kopen (van iemand op Bokt) waarbij er al fotos aanwezig waren en hij door de verzekering was geaccepteerd.
We hebben de fotos door onze eigen DA laten nakijken ; 2 fotos waren niet te beoordelen en eentje was duidelijk niet ok ! Advies ; niet kopen !

Mijn conclusie ... vertrouw niemand... :=
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 06-07-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Bestaan er nog eerlijke paardenmensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:30

de verkoopwereld van de paarden gaat heel erg van 2 kanten. Verkopende partijen doen alles om hun paarden te verkopen en kopende partijen willen vaak het onmogelijke.

Het is inderdaad belangrijk om je goed af te vragen wat je wilt en wat je kan hebben als ruiter zelf. Waarom bij een fanatiek sensibel sportpaard gaan kijken als je bij wijze van zelf net van een manege komt? Zoek het paard waar je elke dag met een vertrouwd gevoel opstapt en met een glimlach afstapt. Een paard wat jij kan hebben een paard die bij jou op zijn/haar plek is.

Er zijn zoveel onmogelijke combinaties aan het rondrijden waar beide niet gelukkig van worden. Zo zonde. Kijk naar het paard, past dit bij jou, kun je deze hebben of past het gewoon niet maar heeft het zo een mooi hoofdje? wees reëel dan vind je vanzelf je maatje.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:31

Zulke verhalen ken ik ook Amaze, hier ook een keer voor een schijntje een paard verkocht omdat hij een cyste in zijn straalbeen had en die stond later ook bij een handelstal te koop als volledig gezond.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:31

Ayasha schreef:
ik ben ook altijd verbaast van de verhalen. Kopers zijn trouwens ook niet altijd engeltjes hoor. Met zeurt altijd maar over verkopers maar van tijd zie ik ook verhalen dat ik denk 'seriously?'
Men wil geen geld uit geven maar voor dat minimum-budget wil men dan wel een onrealistisch 'schoon' paard op de foto die liefst ook nog eens zo ongeveer klaar is voor GP en braaf genoeg is om hun peuter op te leren rijden..

Waarom zou je niet gaan kijken naar die Vivaldi?
Beest weet toch z'n afstamming niet?
bereid je voor dat jouw braaf als beginner wellicht anders is dan het 'braaf' van de verkopers maar niet gaan kijken vind ik weer het andere uiterste. Ken wat jazz'en waar je zo een beginner op kan zetten.

:))
Helemaal mee eens ,ik zie ook wensen voor een budget waarmee je nog geen paarden veulen voor kunt fokken !

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:37

de uitspraak ''braaf'' is ook zo lekker dubbel, toen mijn paard te koop stond stond er ook bij: hij is braaf, verkeersmak maar niet voor een beginnende ruiter. Hoe lief hij ook is, raak 3 keer uit balans en hij is in paniek terwijl hij bij mij nooit een stap verkeerd zet.

Niet alle paarden zijn geschikt voor ''beginnende'' ruiters.

Ik heb toen ook zoveel mailtjes gekregen dat mensen mijn paard wel gratis over wilde nemen als een goed tehuis echt belangrijk was... :+ Als ik alles gratis kon krijgen had hij toen de tijd niet weg gehoeven...

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:40

Haha papier zegt niet altijd wat, mijne is een Flemmingh x Jazz x Houston, nee het is geen dooie en vrij gevoelig maar hij is super braaf én eerlijk!

Voor een beginnend ruiter weet ik niet, niet dat hij gemeen gaat doen, maar hij is vrij gevoelig en dat zou ik niet fair vinden tegenover hem.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:31

Wat een verhaal Amaze, tja helaas zijn er ook slechte handelsstallen.

Foto's van ons paard zijn inderdaad ook opnieuw beoordeeld door de keurende dierenarts maar die kwam tot dezelfde conclusie's dus dat zat wel goed gelukkig.

Alleen kwam ik er toen dus achter dat die CD's beveiligd zijn. Kopers hadden me gevraagd om de foto's alvast door te sturen maar dat ging dus helemaal niet.