Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:28

Ik ken jouw paard niet.
Ik ken het andere paard niet.
Ik weet niet of de andere eigenaar en/of de stalhouder erbij zijn gebleven.
Kortom: geen zinnig woord over te zeggen.

Opvallend dat zoveel mensen van achter hun toetsenbord dat wel kunnen trouwens. Ik heb nog veel te leren denk ik dan maar. Moet toch een heel bijzondere vaardigheid zijn.

Daarnaast: onze knol heeft onder begeleiding van beide eigenaren kennis gemaakt met haar nieuwe weidemaat. Volgens het boekje. Ging 2x prima. Iedereen blij.

In de weken daarna is onze knol een paar keer flink gebeten. Een week nadat dit gestopt was heeft 'de onze' keihard teruggeslagen/geschopt. Zonder lange termijn erg trouwens, maar wel een flinke wond. Dus 'werken volgens het boekje' garandeert ook helemaal niks......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-06-15 15:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:30

Ik zou daar allerminst blij mee zijn eerlijk gezegd.

Wat een argumenten hier ook. Alsof elke stalhouder zo veel van paarden weet? Elke gek met wat grond en stallen kan verhuren. Ik ken mijn eigen paard nog steeds het beste en ik zou inspraak willen in wat er mee gebeurd. Wat als er inderdaad gebroken benen aan te pas komen? Wie draait dan voor de schade op?

Ik heb trouwens zelf wel altijd paarden bij elkaar gezet in een paddock en nooit problemen mee gehad.

Als jouw paard al met een medisch probleem staat, wil je er helemaal geen nieuw paard bij dat je paard misschien nog verder kan beschadigen. Zeker een hoefbevangen paard zit er niet op te wachten om opgejaagd en geïrriteerd te worden.

Als ik zulke dingen lees, ben ik zo blij dat ik mijn eigen stuk land met stallen heb. Al heb ik op de pensionstallen waar ik stond zoiets ook nooit meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:31

Dit was gister ook bij ons het geval.
Wij hebben 3 paarden w.o één zeer dominante Alfamerrie.
Iemand had een oude manegepony bij onze paarden in gezet.
Was een foutje, maar niet zo handig.

Ik zou het zelf zeker niet doen, zeker niet als ze elkaar nooit eerder hebben ontmoet.
Ook vind ik dat ze het jou had moeten melden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:35

Ik vraag me altijd af hoe dat dan zit met aansprakelijkheid. Stel dat de paarden waren gaan knokken en het paard van TS loopt 'schade' op, of verwond het andere paard. Wie kan er dan aansprakelijk gesteld worden voor de kosten?
Officieel is de eigenaar van het paard het bokje, maar TS wist niet dat er een paard bij die van haar ingezet zou worden. Stel dat TS haar paard een trap krijgt en niet meer naar behoren kan functioneren of zelfs afgemaakt moet worden. Wie betaald de schade dan?

Tess__

Berichten: 1067
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:40

Buiten het feit dat ik eerst zou willen weten of "het nieuwe paard" gezond is zou ik sowieso op de hoogte gebracht willen worden van deze actie. Prima dat iemand genoeg ervaring en inschattingsvermogen heeft, maar het gaat om jouw eigendom. Toestemming vragen zou ik niet nodig vinden, mededelen dat ze van plan is het te doen zou netjes zijn. Dan kan je in ieder geval bekijken of je erbij kan zijn als ze samen gezet worden en bepalen of je stappen onderneemt als je denkt dat het misgaat

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:41

dus iemand anders mag geen gebruik maken van een padock waar die evenveel voor betaald als jou omdat jij je paard er 24/7 in wil? Het is niet de ander zijn probleem dat jou pony hoefbevangen is...

En als de staleigenaar het niet vertrouwde had hij ze niet samen gezet

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:43

Zoe_97 schreef:
dus iemand anders mag geen gebruik maken van een padock waar die evenveel voor betaald als jou omdat jij je paard er 24/7 in wil? Het is niet de ander zijn probleem dat jou pony hoefbevangen is...

En als de staleigenaar het niet vertrouwde had hij ze niet samen gezet


Waar haal jij in godsnaam die informatie?
Wie zegt dat er geen tweede paddock is dat iemand anders kan gebruiken?
Ik zou jouw niet als stalgenootje willen hebben zeg; het is niet jouw probleem maar een beetje verdraagzaamheid kan ook wel. Wat als jouw paard iets zou mankeren?

Het gaat hier niet om het feit dat haar paard in een paddock staat maar dat er zonder haar medeweten een vreemd paard bij haar paard bij in is gezet.

Staleigenaar is eigenaar van stal en niet van jouw paard. Als eigenaar heb je ook nog wel wat in de pap te brokken.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:46

Zoe_97 schreef:
dus iemand anders mag geen gebruik maken van een padock waar die evenveel voor betaald als jou omdat jij je paard er 24/7 in wil? Het is niet de ander zijn probleem dat jou pony hoefbevangen is...

En als de staleigenaar het niet vertrouwde had hij ze niet samen gezet


Sorry, maar wat klinkt dit ontzettend egoïstisch. We praten hier over een ziek paard he? Ik ben benieuwd hoe je zelf zou reageren als het je zou overkomen.

Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:47

Zoe_97 schreef:
KNIP
En als de staleigenaar het niet vertrouwde had hij ze niet samen gezet


Mijn punt dus ook. En als je de staleigenaar niet vertrouwt moet je snel wegwezen. Deze man/vrouw maakt nl. elke dag een handvol beslissingen over (de gezondheid van) je paard.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:49

Cowboy55 schreef:
Zoe_97 schreef:
KNIP
En als de staleigenaar het niet vertrouwde had hij ze niet samen gezet


Mijn punt dus ook. En als je de staleigenaar niet vertrouwt moet je snel wegwezen. Deze man/vrouw maakt nl. elke dag een handvol beslissingen over (de gezondheid van) je paard.


Je moet het toch niet op elk punt eens zijn met je staleigenaar?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:50

Kirsha schreef:
Zoe_97 schreef:
dus iemand anders mag geen gebruik maken van een padock waar die evenveel voor betaald als jou omdat jij je paard er 24/7 in wil? Het is niet de ander zijn probleem dat jou pony hoefbevangen is...

En als de staleigenaar het niet vertrouwde had hij ze niet samen gezet


Sorry, maar wat klinkt dit ontzettend egoïstisch. We praten hier over een ziek paard he? Ik ben benieuwd hoe je zelf zou reageren als het je zou overkomen.

nee, het is niet egoïstisch. tuurlijk kan je je inleven, maar je weet toch niet of dat andere dier ook op het paddock moet en in TS haar verhaal lees ik nergens dat zij dat padock alleen huurt?

En zoals cowboy55 zegt, als je je staleigenaar niet vertrouwd, dan sta je niet op de juiste plaats

Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:51

Yontheke schreef:
Cowboy55 schreef:

Mijn punt dus ook. En als je de staleigenaar niet vertrouwt moet je snel wegwezen. Deze man/vrouw maakt nl. elke dag een handvol beslissingen over (de gezondheid van) je paard.


Je moet het toch niet op elk punt eens zijn met je staleigenaar?


Wat mijn paard aangaat wel. Wat hij met zijn paarden doet mag hij zelf weten.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:56

Zoe_97 schreef:
Kirsha schreef:

Sorry, maar wat klinkt dit ontzettend egoïstisch. We praten hier over een ziek paard he? Ik ben benieuwd hoe je zelf zou reageren als het je zou overkomen.

nee, het is niet egoïstisch. tuurlijk kan je je inleven, maar je weet toch niet of dat andere dier ook op het paddock moet en in TS haar verhaal lees ik nergens dat zij dat padock alleen huurt?

En zoals cowboy55 zegt, als je je staleigenaar niet vertrouwd, dan sta je niet op de juiste plaats


'Het is niet iemand anders zijn probleem', dat vind ik wel egoïstisch. Nee, het is inderdaad niet iemand anders' probleem, maar je staat er wel samen en dan is het ook fijn om wat rekening met elkaar te houden. Misschien moet dat andere paard inderdaad op de paddock, maar dat kan toch worden overlegd? Hoeveel moeite is het uberhaupt om als stalhouder zijnde even aan te geven wat je van plan bent? Je gaat toch niet zomaar een gezond paard bij een ziek paard zetten, zéker als ze elkaar nog niet kennen? Ik vind het een ondoordachte actie. Dat de verantwoordelijkheid wel of niet verschuift naar de stalhouder is leuk, maar je wil gewoon niet dat er wat gebeurt. Dat soort dingen bespreek je eerst, en als je er samen niet uitkomt kijk je naar een andere oplossing.

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:57

ik zou hier niet blij mee zijn.

het is zijn paddock en het valt wel een beetje in te schatten, maar paarden blijven dieren en kunnen onverwachts reageren. De paardjes hebben elkaar nooit ontmoet en de een is hoefbevangen dat is niet zo slim.

hij had op zn minst contact op kunnen nemen :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:00

Kirsha schreef:
Zoe_97 schreef:

nee, het is niet egoïstisch. tuurlijk kan je je inleven, maar je weet toch niet of dat andere dier ook op het paddock moet en in TS haar verhaal lees ik nergens dat zij dat padock alleen huurt?

En zoals cowboy55 zegt, als je je staleigenaar niet vertrouwd, dan sta je niet op de juiste plaats


'Het is niet iemand anders zijn probleem', dat vind ik wel egoïstisch. Nee, het is inderdaad niet iemand anders' probleem, maar je staat er wel samen en dan is het ook fijn om wat rekening met elkaar te houden. Misschien moet dat andere paard inderdaad op de paddock, maar dat kan toch worden overlegd? Hoeveel moeite is het uberhaupt om als stalhouder zijnde even aan te geven wat je van plan bent? Je gaat toch niet zomaar een gezond paard bij een ziek paard zetten, zéker als ze elkaar nog niet kennen? Ik vind het een ondoordachte actie. Dat de verantwoordelijkheid wel of niet verschuift naar de stalhouder is leuk, maar je wil gewoon niet dat er wat gebeurt. Dat soort dingen bespreek je eerst, en als je er samen niet uitkomt kijk je naar een andere oplossing.

maar of ze wat laten weten vind ik dan ook afhankelijk van de stal. Zit je op een kleine stal met 2 stagenoten (zoals waar ik sta) is het natuurlijk makelijk elkkaar even een belletje doen. Maar sta je op een grote pensionstal met 100 of meer paarden, dan is er altij wel wat en vind ik niet dat de staleigenaar iedereen kan bellen.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:02

Dat zijn dus dingen die ik van tevoren zou afspreken - ik weet natuurlijk niet of dat bij TS ook is gedaan. Alsnog zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om het zo te doen. Een grote stal met 100 paarden heeft vast wel meer dan één paddock :D

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:02

Cowboy55 schreef:
Yontheke schreef:

Je moet het toch niet op elk punt eens zijn met je staleigenaar?


Wat mijn paard aangaat wel. Wat hij met zijn paarden doet mag hij zelf weten.


Wat mijn paard aangaat, heeft hij te overleggen en niet gewoon maar zijn eigen zin te doen. Paard blijft mijn eigendom. Ik betaal hem voor zijn accommodatie te gebruiken niet voor zijn expertise. Die heb ik aangaande mijn eigen paard genoeg.
Staleigenaar wordt toch niet opeens eindbeslisser over jouw paard?

Anoniem

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:03

Tenzij er eentje met koliek staat en ik niet te bereiken ben, dan hóóp ik dat ze voor mij de beslissing maken om de dierenarts te laten komen.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Zonder overleg vreemd paard bij paard in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:06

Zoe_97 wat ben ik blij dat jij mijn stalhouder niet bent :Y) Als TS heeft afgesproken dat haar paard daar mag staan voor zolang wie zegt dan dat er een ander paard zo bij in geflikkerd kan worden? Je kan er maar zo 2 geblesseerde paarden uit halen of een besmetting in de hand werken. Zo hebben wij een enorme uitbraak van ringschurft gehad omdat er een paard terug kwam van training en die weer in de wei werd gezet met anderen. Schadepost 1.800 euro verdeeld over 8 eigenaren...

Mijn stalhouder vertrouw ik 100 % maar toch belt/of overlegt ze even als er iets veranderd.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:06

KoudbloedKim schreef:
Tenzij er eentje met koliek staat en ik niet te bereiken ben, dan hóóp ik dat ze voor mij de beslissing maken om de dierenarts te laten komen.


Dat vind ik nog een hele andere situatie dan wanneer de staleigenaar beslist of er een paard bij je paard ingezet wordt, hoeveel je paard te eten zou moeten krijgen, wat hij zou moeten eten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:08

Yontheke schreef:
[naam] schreef:
Tenzij er eentje met koliek staat en ik niet te bereiken ben, dan hóóp ik dat ze voor mij de beslissing maken om de dierenarts te laten komen.


Dat vind ik nog een hele andere situatie dan wanneer de staleigenaar beslist of er een paard bij je paard ingezet wordt, hoeveel je paard te eten zou moeten krijgen, wat hij zou moeten eten etc.
Klopt hoor, dat noemde ik eerder ook al. :j

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:13

RoyceMack schreef:
Ik vind dit een beetje aanstellerij.

Soms moet je mensen gewoon vertrouwen op hun kennis en ervaring. Ze zal heus dat paard niet zomaar erbij hebben geknald en niet meer naar om gekeken.
Ik begrijp opzich wel dat je je gepasseerd voelt, dat ze niks heeft overlegt. Ze had je best even een berichtje kunnen sturen en het verhaal uit kunnen leggen en kunnen vragen of je die dag even tijd hebt om mee te kijken. Maar het is haar stal. Ik bedoel, huur jij de paddock? Of hoe zit dat bij jullie op stal.


Helemaal mee eens. Ik vind dit echt prinsessengedrag. Blijkbaar is er van te voren wel gezegd dat je met het nieuwe paard zou komen t staan. Nou nu is het zo ver. En je mag er op vertrouwen dat de stalhoudster de boel in de gaten houd zodat geen van beide paarden op de een op andere manier schade oplopen. Dat is namelijk haar baan.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:27

Ik zou witheet zijn, maar mijn pensionhouders zouden ook nooit zo iets doen. Mijn paard is wel vaker gekoppeld terwijl ik er niet was, ik vertrouw erop dat mijn pensionhouder voldoende inzicht heeft of ze in moet grijpen of dat het goed gaat.Maar dit wist ik altijd en nieuwe paarden gingen nooit direct bij de andere op de paddock, koppelen op de paddock met draadje of in het land. Nu is mijn pony een sukkeltje die altijd de pineut is dus heeft dat er wel mee te maken.
Maar een hb paard bij een nieuw paard inzetten? Hoe vaak heeft die zijn hoofd gestoten? Te veel beweging kan leiden tot kanteling in het hoefbeen, en ik heb nog nooit paarden stil zien staan bij een koppeling.
Verder mensen die hier zeggen alleen recht op paddock, als er echt maar 1 paddock is kan er toch even een draadje tussen? Hoeveel moeite is dat?

Ik heb nu de paarden aan huis en alleen mijn eigen paarden dus nergens meer dingen zonder overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:32

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit afgelopen is voor het hoefbevangen paard?

Ik vind het geen pas geven in ieder geval om bij een paard wat hb is en dus bar slecht op zijn poten staat en vergaat van de pijn , zomaar even besluiten een ander paard in te zetten.
Ik vind het ronduit schofterig van de stalhouder, vooral als je bedenkt wat een geld je elke maand wegbrengt en dan nog alleen maar kunnen bidden dat ze goed voor je paard zijn...

Ik snap wel weer dat als er maar 1 paddock beschikbaar is, dat je dan het hb paard binnen zet om het andere paard ook een aantal uren eruit te gunnen, maar dat was blijkbaar te veel moeite.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:33

Ik weet niet beter, heb voor de eigen stal altijd stalhouders gehad die dat gewoon deden. Ook nooit meiden meegemaakt die daar moeilijk over deden :n

Maar... Bij een hoefbevangen paard vind ik het anders omdat geforceerd bewegen dan niet slim is en dat wek je wel op door een onbekend paard er opeens bij in te zetten.