Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:50

Hallo, ik rijd mijn paard met een dubbelgebroken bit en een thiedeman teugel.
Ze probeert nogal vaak te steigeren ze doet dit ook bij een martingaal.
Weet iemand mischien of er een bit/teugel is die dit wat kan voorkomen of wat ik het beste kan doen?

Groetjes :)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:52

xtessadk schreef:
Hallo, ik rijd mijn paard met een dubbelgebroken bit en een thiedeman teugel.
Ze probeert nogal vaak te steigeren ze doet dit ook bij een martingaal.
Weet iemand mischien of er een bit/teugel is die dit wat kan voorkomen of wat ik het beste kan doen?

Groetjes :)


Een bit/teugel gaat dit niet oplossen :n
Ik zou als eerste het zadel laten nakijken, net als de rug van je paard/pony

edit: is het gebit van je paardje onlangs nog nagekeken? ook dit kan veel klachten veroorzaken
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 27-06-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:52

Dit klinkt als een rijtechnisch probleem, mogelijk scheelt een ander bit, maar meestal ligt daar niet de oplossing. Vertel eens wat meer over wat je doet met rijden en wanneer ze gaat steigeren? En wat is de reden dat je er een thiedeman of martingaal aan hebt hangen?

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:53

Er is geen bit of teugel die ervoor zorgt dat je paard niet meer steigert. Waarschijnlijk heeft hij ergens last van. Is zijn gebit goed? Weet je of zijn rug goed is en/of je zadel goed past? Als ik jou was zou ik eerst opzoek gaan naar de oorzaak ;)

xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:58

Ze loopt bij ons thuis is de bak prima, niks om aan te merken maar als ze bv haar zin niet krijgt gaat ze steigeren. (Als ze ergens niet langs wil ofso)
Ik rijd haar met een thiedeman zodat ze haar hoofd al niet erg omhoog kan doen en zodat ze aan de teugel loopt.

De ene keer steigert ze wel maar de andere keer ook weer niet.
Het zadel,gebit enzo is allemaal goed.

Mijn moeder zei helpt een borsttuig niet daarom dacht ik: ik informeer eventjes

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:03

xtessadk schreef:
Ze loopt bij ons thuis is de bak prima, niks om aan te merken maar als ze bv haar zin niet krijgt gaat ze steigeren. (Als ze ergens niet langs wil ofso)
Ik rijd haar met een thiedeman zodat ze haar hoofd al niet erg omhoog kan doen en zodat ze aan de teugel loopt.

De ene keer steigert ze wel maar de andere keer ook weer niet.
Het zadel,gebit enzo is allemaal goed.

Mijn moeder zei helpt een borsttuig niet daarom dacht ik: ik informeer eventjes



Je kan een paard niet dwingen aan de teugel te lopen.. :n
op deze manier laat je je paard in gedwongen houding lopen, maar goed, dat is mijn mening..

wie heeft onlangs gebit, zadel, rug nagekeken?
is er iemand die jou helpt bij het rijden?

xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:05

Ze word niet gedwongen aan de teugel te lopen hoor :)
Als ze niet wil kan ze ook gewoon normaal lopen.
De manegehouder heeft gebit etc nagekeken

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:06

Laat je paard even nakijken door een professioneel iemand, en het zadel ook even door een zadelmaker, niet door je manegehouder.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:09

Als je met kracht van de thiedeman ervoor zorgt dat je paard haar hoofd niet erg omhoog kan doen en zodat ze aan de teugel loopt, is dit helaas wel dwingen.

Ik heb geen tips voor het niet steigeren.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:11

Of je kan hem een pittige verdoving geven, dan blijft hij ook rustig. Anders zou je toch even moeten kijken waaróm hij steigert en het op een andere manier moeten oplossen dan met dwang.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:13

Mariett schreef:
Of je kan hem een pittige verdoving geven, dan blijft hij ook rustig. Anders zou je toch even moeten kijken waaróm hij steigert en het op een andere manier moeten oplossen dan met dwang.


Grapje mag ik hopen?

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:13

Voorwaarts rijden. Zodra je je paard voelt afremmen weet je al wat er zou kunnen gaan gebeuren. Ook thiedeman eraf, je voelt met zon ding minder goed de druk die je in de mond zet. Als je paard steigert ben je eigenlijk al te ver over de grens. Juist door teveel druk in de mond kunnen paarden snel gaan steigeren. Vaak hebben ze gewoon wat zekerheid en zachte begeleiding nodig ipv de dwang in de mond.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:14

tjady schreef:
Mariett schreef:
Of je kan hem een pittige verdoving geven, dan blijft hij ook rustig. Anders zou je toch even moeten kijken waaróm hij steigert en het op een andere manier moeten oplossen dan met dwang.


Grapje mag ik hopen?

Uiteraard, geen zorgen :+

xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:15

Ik ben geen voorstander van verdovingen.
Aangezien ze het alleen op buitenritten doet en veder nooit zal het echt niet aan het zadel liggen of andere dingen.

De vraag was meer: Zijn er tuigen die dit kunnen voorkomen.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:15

Nee

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:15

Hahah gelukkig Mariett.

Er niet meer op rijden, zorgt er ook voor dat het steigeren ophoudt.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:16

Verdoving was ook sarcastisch. Tuigen kunnen dit niet voorkomen, training wel. Ga er anders gewoon lekker naast lopen en grondwerken joh, of gewoon een tijdje niet naar buiten.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:16

Je zegt dat de manegehouder het gebit heeft laten nakijken, hier maak ik uit op dat het niet je iegen paard is of? Als het zoal sje zegt niet het gebit en het zadel is, dan is het dus een ander lichamelijk probleem. Feit dat de thiedemand blijkbaar zo strak staat afgesteld dat ze aan de teugel moet, en dus met haar koppie in de krul loopt, maar haar rug waarschijnlijk totaal niet los laat, dan vind ik het niet vreemd dat dit paard gaat steigeren. Zit waarschijnlijk compleet vast in haar lijf.
Hoe dan ook, een andere hulpteugel gaat je hier zeker niet bij helpen. Zoek een goede instructeur die samen met jou gaat kijken waar het paard last van heeft, en warom hij/zij zo doet. Een goede instructeur kan dit ook oplossen samen met jou als het inderdaad rijtechnisch is.

EDIT: Lees net dat ze het alleen op buitenrit doet. Is dit met andere paarden samen of als je alleen op pad gaat?

xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:20

Zowel met thiedeman of zonder steigert ze. Dus het ligt daar ook niet aan. Het is mijn eigen paard en eigen tuig ze staat gewoon bij mij thuis en een kennis van ons heeft ook nagekeken of het aan het zadel zou kunnen liggen maar nogmaals ze doet het alleen buiten?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:23

Ik zou toch echt eerst alle mogelijke lichamelijke oorzaken willen laten uitsluiten, voor ik er überhaupt een hulpteugel aanhang... Zadel laten nakijken door een professionele en gediplomeerde zadelmaker, bit laten nakijken door een bitpasser, gebit door een gediplomeerde tandarts (en geen dierenarts die tandarts "erbij" doet, dat is vaak niet zo'n goed idee). Als dat allemaal in orde is, osteopaat laten langs komen en DAN, als dat allemaal niet helpt (wat ik ten zeerste betwijfel) zou je het EVENTUEEL kunnen gooien op "tegendraads" zijn, hoewel ik dat niet geloof...

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:24

Doe je überhaupt wel eens grondwerk of zit je er alleen maar op? Je paard kan het buiten ook gewoon eng vinden oid, en dan is het helemáál niet een goed idee om er een paar teugels aan vast te knopen zodat ze alleen nog maar met haar hoofd naar beneden kan lopen.
Gewoon ernaast lopen, grondwerklessen nemen en op een positieve manier met je paard bezig zijn!

xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:26

Alleen naar buiten, er zijn niet echt ruiters hier in de buurt waar ik mee kan rijden. Ze loopt nu al 2,5 jaar alleen.

we doen genoeg grondwerk ze gaat iedere week 2x aan de hand mee over de weg

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:27

Gaat ze dan aan de hand mee over de weg of maak je ook echt lange wandelingen met haar, ook op de plekken waar het verkeerd gaat normaal? En is 'aan de hand' aan een halster met touw of aan een touwhalster met leadrope?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:28

Of als het een verwende draak is waardoor ze dit doet, een keer op het juiste moment aanpakken!
Ken iemand die het een paar keer aankijkt maar dan toch echt een keer in het oor bijt op het moment van omhoogkomen, daarna zijn ze mak.

xtessadk
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:29

Er is veder niks mis met mijn paard ze is gewoon koppig als ze ergens niet langs wil. De vraag was alleen is er mischien een bit die dit een beetje kan voorkomen.

Reactie boven: Jij snapt hoe ik het bedoel. Ze is inderdaad een verwende draak al die reacties over een verkeerd zadel enzo daarligt het niet aan!
Laatst bijgewerkt door xtessadk op 27-06-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt