Wat als je baasje komt te overlijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Wat als je baasje komt te overlijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:35

Dit gebeurde bij een kleine mini-shet hier dichtbij enkele maanden terug. %)

Ik ga het verhaal eens proberen te doen met de info die ik nu weet.

De erfgenaam heeft helemaal niks met paarden en er ook geen verstand van, dat zijn vader een kleine pony achterliet was niet direct zijn eerste zorg natuurlijk maar die moest wel weg tegen dat het huis verkocht gaat worden. Daar bracht iemand verandering in die daar regelmatig paseerde en ging aan de (alarm)bel gaan trekken zeker toen duidelijk werd dat de pony slecht liep. Zij is kunnen overeen komen dat ze een nieuw thuis ging zoeken ervoor.

Enkele dagen geleden kreeg ik dus de mini-shet aangeboden, ze zocht weide en vroeg haar af of die niet naar hier kon eventueel over te nemen of dat zij voor de kosten en zorgen opdraait. Nu ja stond wat afhoudend want heb al 2 mini's (mini shet jaarling en minipaardje) en een tinker. Nu uiteindelijk kwamen we te weten dat het diertje dus hoefbevangen was, staat op pijnstillers en bloedverdunners nog voor de moment. Tot een maand geleden had het diertje blijkbaar hoeven die zeker 10cm te lang waren wat ook niet meehelpt aan zijn vlot lopen want echt kreupel kan ik het niet noemen 't is meer gevoelig een samenwerking van de verkeerde stand dat die nu nog heeft en het genezen. Dier staat ook te dik wat niet meehelpt in het algemeen.

Ben gaan kijken dier heeft totaal geen respect voor mensen en is gewend zijn eigen ding te doen maar er zit geen kwaad in. Die stond daar ook eigenlijk op de weide gewoon al een jaar of 10. We waren er een beetje mee bezig al en die pakte alles eigenlijk vlot op dat we vroegen (wijken voor druk bijvoorbeeld) en die zoekt énorm naar gezelschap wat die nu echt mist.

Nu hebben kunnen regelen dat die gene die ons benaderde de sleutel heeft van de poort nu zodat we binnen kunnen en ik (nu ja wij) alvast kan werken aan de opvoeding. Verder zorgen dat die zijn dagelijks pijnstilling en dergelijke binnenkrijgt en zien dat die netjes aan de hand kan. Als die voldoende in de hand is verhuizen we hem naar hier zodat die van het gras af is alvast, in het meest gunstig geval vinden we dan een thuis ervoor. Verder terug een hoefsmid er bijhalen.

Maar nu ik zou graag tips krijgen. Ik zet de basis er al op en zorg dat die afvalt maar hier blijven tja zoals ik zei heb er 3 in totaal als de tink naar huis komt in de winter dan zit ik echt wel met plek gebrek maar 't dier aan zijn lot overlaten wil ik ook niet doen dus wil er wel aan werken dat die de kans krijgt te herstellen hopelijk is er iemand die deze klus verder kan overnemen binnenkort, had die daar gebleven zou die worden ingeslapen door de erfgenaam want die kan daar echt niet blijven want hij is bang van paarden en de boel staat te koop.
Eigenaar had de dierenarts er ook bijgehaald met de bedoeling om hem in te slapen maar de gene die mijn hulp heeft geroepen heeft het nog kunnen tegenhouden (en DA zag het ook niet zitten) op voorwaarde dat die daar weg moet zo snel mogelijk. Is niet de bedoeling om te veroordelen ze zoeken enkel allemaal een oplossing voor het dier, ik zoek tips ervoor om 't nu zo aangenaam mogelijk te maken. Niet enkel voor de HB maar ook voor hoe het nu aan te pakken dus in dat topic hoort het niet.

Voor de HB en vermoed ook Insulineresistentie in lichte mate zou ik alvast een magnesium kuur geven om te kijken of die daar baat bij heeft om zijn ophoping van vet/vocht weg te krijgen (aan zijn flanken, bovenbeen, achterste, manenkam, is op de foto niet goed te zien maar is wel aanwezig duidelijk). Ik ga ook proberen achter de naam van de DA te komen en deze eens contacteren om te horen wat er nu precies aan scheelde want die mens wist het eigenlijk niet meer precies behalve dan dat de pony pijnstilling + verdunners moet krijgen nu 10dagen (sinds dinsdag).

Een klein paspoortje:
*Vos-bont
*+-85cm
*Maanogen
*(ex)hoefbevangen (ahoewel ik twijfel of 't wel dat is denk meer dat die nog gevoelig is van zijn hoeven die verwaarloosd waren) en eventueel lichte insulineresistentie.
*Kan een klophengst zijn (ene bal is duidelijk te zien maar de andere lijkt de zak leeg gewoon, zal ik nog eens bekijken)

Afbeelding

Touwhalster was even als nood ding ga dan kijken voor iets dat past nog :j .
Afbeelding

Filmpje hoe die loopt ;) :
https://www.dropbox.com/s/lw8vdiadqcibt ... 6.mp4?dl=0
Laatst bijgewerkt door Angela op 27-06-15 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Gedeelte tegen regels in verwijderd.

diedepol14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:38

prachtig beestje!
waar woon je precies?
*knip*
Laatst bijgewerkt door Angela op 27-06-15 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: gedeelte tegen regels in verwijderd

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:41

Ik ben een Belg woon tegen de Franse grens aan West- Vlaanderen. *knip* Hoop het beestje te kunnen helpen zodat die een goede toekomst heeft ook. :j
Laatst bijgewerkt door Angela op 27-06-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte tegen regels in verwijderd

troi

Re: Wat als je baasje komt te overlijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:12

Knap beestje! Loopt wel knap beroerd, vooral linksachter heb ik de indruk. Ik vind dat je goed bezig bent en zal duimen dat je een plekje voor hem vind bij mensen die zich niet door de da rekeningen laten tegenhouden. Dit kon nog wel eens een prijzig diertje worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:21

Mooi diertje! Jammer van het verhaal en de problemen die hij heeft. In principe denk ik dat inslapen nog niet eens zo'n hele verkeerde optie zou zijn. Dan weet je tenminste dat hij in de toekomst ook niet hoeft te lijden. Dit is een dier waar je -realistisch gezien- niet heel veel mee kunt en in de toekomst nog best voor hele pittige dierenartsrekeningen gaat zorgen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:28

Ben ik mij bewust van inderdaad dat het niet simpel gaat worden, voor nu komt die waarschijnlijk hier te staan en kijken we zo verder. De grote pech dat het diertje had voor nu is dat die ook slechte hoeven had om te beginnen door nalatigheid om te laten bekappen en dat er dan nog boven op wat het diertje niet helpt. Ik ben er zelf van overtuigd maar de toekomst zal dat uitwijzen dat als we 'm van het gras afhalen en eerst zorgen dat die terug stabiel is(op vlak van HB), het overgewicht aanpakken en de opvoeding er best nog iets uit te halen valt (een werk pony moet je enkel natuurlijk niet verwachten) :j Natuurlijk hou ik er rekening mee als die geen verbetering toont dat inslapen net zo goed een eerlijke optie kan zijn, bedoeling is dat die terug gewoon kan stappen naar verloop van tijd :) . Maar vindt dat het diertje een kans verdient .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:31

Lori schreef:
Ben ik mij bewust van inderdaad dat het niet simpel gaat worden, voor nu komt die waarschijnlijk hier te staan en kijken we zo verder. De grote pech dat het diertje had is voor nu dat die ook slechte hoeven had om te beginnen door nalatigheid om te laten bekappen en dat er dan nog boven op wat het diertje niet helpt. :j Natuurlijk hou ik er rekening mee als die geen verbetering toont dat inslapen net zo goed een eerlijke optie kan zijn :) . Maar vindt dat het diertje een kans verdient .

Laat de erfgenamen dan wel de rekeningen betalen, want dat kan nog wel eens een fiks bedrag worden.

Qua markt hier in NL is het waardeloos en al helemaal voor een dier met een medische achtergrond. Inslapen was idd nog niet zo'n slechte optie geweest.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:36

Wat een mooie (en brave) shetlander! Heb de indruk dat de hoeven nog steeds wat lang zijn. Lopen is inderdaad niet goed. Maar voor een eigenaar die er wat moeite in wil steken lijkt hij me absoluut geschikt.

Succes!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:49

Dankjewel voor de reacties alvast.

De pijnstiller en bloedverdunner is door de ene erfgenaam betaald en spuit ik nu in. Voor andere dingen ga ik nog 't een en ander bespreken. Ben van Be hier op de markt net zo goed waardeloos op zich. In 't "ergste" geval blijft die bij mij staan, in 't gunstige geval vinden we een ander plekje :).

Komende dagen ga ik dat merken ga oefenen aan leiderschap, dat wijken voor druk en netjes achterblijven. Verder hem comfortabel maken met uit de weide komen, wat die niet gewend is maar indien we 'm verhuizen wel nodig is. Hoeven zullen zeker nog bijgewerkt worden verder in overleg :j .

Ook zeker van dat die wel te korten zal hebben maar heb een goede liksteen liggen, miniraal en vitamine dingen indien nodig en eventueel kijk ik achter magnesium om te kijken of het een gunstig effect heeft (wat ik wel regelmatig lees dat het het proberen waard is bij zo een gevallen als dit pony'tje). Is sowieso geen verloren kost want gebruik die dingen bij mijn eigen pony's ook :) (neemt niet weg dat ik nog ga proberen wat overeen te komen).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 10:28

Ik wil even nog melden dat de pony ondertussen is ingeslapen. Hebben een 2de dierenarts laten komen toen die van de pijnstilling af was en die zag direct "chronisch hoefbevangen en die heeft duidelijk pijn" (kon ze zien aan de manier dat die zijn buik optrok).

Zeker toen de pijnstiller er af was was die heel erg blij om te gaan wandelen nog steeds maar had die duidelijk meer pijn.

Die is blijkbaar vlot gegaan vanmorgen (was er niet bij) kreeg ik net te horen van de andere vrouw die zich voor hem heeft ingezet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:44

Wat een mooi beestje, zit een lief koppie op. Jammer dat hij is ingeslapen, maar de juiste keuze denk ik aan het verhaal te horen.