Ik ga het verhaal eens proberen te doen met de info die ik nu weet.
De erfgenaam heeft helemaal niks met paarden en er ook geen verstand van, dat zijn vader een kleine pony achterliet was niet direct zijn eerste zorg natuurlijk maar die moest wel weg tegen dat het huis verkocht gaat worden. Daar bracht iemand verandering in die daar regelmatig paseerde en ging aan de (alarm)bel gaan trekken zeker toen duidelijk werd dat de pony slecht liep. Zij is kunnen overeen komen dat ze een nieuw thuis ging zoeken ervoor.
Enkele dagen geleden kreeg ik dus de mini-shet aangeboden, ze zocht weide en vroeg haar af of die niet naar hier kon eventueel over te nemen of dat zij voor de kosten en zorgen opdraait. Nu ja stond wat afhoudend want heb al 2 mini's (mini shet jaarling en minipaardje) en een tinker. Nu uiteindelijk kwamen we te weten dat het diertje dus hoefbevangen was, staat op pijnstillers en bloedverdunners nog voor de moment. Tot een maand geleden had het diertje blijkbaar hoeven die zeker 10cm te lang waren wat ook niet meehelpt aan zijn vlot lopen want echt kreupel kan ik het niet noemen 't is meer gevoelig een samenwerking van de verkeerde stand dat die nu nog heeft en het genezen. Dier staat ook te dik wat niet meehelpt in het algemeen.
Ben gaan kijken dier heeft totaal geen respect voor mensen en is gewend zijn eigen ding te doen maar er zit geen kwaad in. Die stond daar ook eigenlijk op de weide gewoon al een jaar of 10. We waren er een beetje mee bezig al en die pakte alles eigenlijk vlot op dat we vroegen (wijken voor druk bijvoorbeeld) en die zoekt énorm naar gezelschap wat die nu echt mist.
Nu hebben kunnen regelen dat die gene die ons benaderde de sleutel heeft van de poort nu zodat we binnen kunnen en ik (nu ja wij) alvast kan werken aan de opvoeding. Verder zorgen dat die zijn dagelijks pijnstilling en dergelijke binnenkrijgt en zien dat die netjes aan de hand kan. Als die voldoende in de hand is verhuizen we hem naar hier zodat die van het gras af is alvast, in het meest gunstig geval vinden we dan een thuis ervoor. Verder terug een hoefsmid er bijhalen.
Maar nu ik zou graag tips krijgen. Ik zet de basis er al op en zorg dat die afvalt maar hier blijven tja zoals ik zei heb er 3 in totaal als de tink naar huis komt in de winter dan zit ik echt wel met plek gebrek maar 't dier aan zijn lot overlaten wil ik ook niet doen dus wil er wel aan werken dat die de kans krijgt te herstellen hopelijk is er iemand die deze klus verder kan overnemen binnenkort, had die daar gebleven zou die worden ingeslapen door de erfgenaam want die kan daar echt niet blijven want hij is bang van paarden en de boel staat te koop.
Eigenaar had de dierenarts er ook bijgehaald met de bedoeling om hem in te slapen maar de gene die mijn hulp heeft geroepen heeft het nog kunnen tegenhouden (en DA zag het ook niet zitten) op voorwaarde dat die daar weg moet zo snel mogelijk. Is niet de bedoeling om te veroordelen ze zoeken enkel allemaal een oplossing voor het dier, ik zoek tips ervoor om 't nu zo aangenaam mogelijk te maken. Niet enkel voor de HB maar ook voor hoe het nu aan te pakken dus in dat topic hoort het niet.
Voor de HB en vermoed ook Insulineresistentie in lichte mate zou ik alvast een magnesium kuur geven om te kijken of die daar baat bij heeft om zijn ophoping van vet/vocht weg te krijgen (aan zijn flanken, bovenbeen, achterste, manenkam, is op de foto niet goed te zien maar is wel aanwezig duidelijk). Ik ga ook proberen achter de naam van de DA te komen en deze eens contacteren om te horen wat er nu precies aan scheelde want die mens wist het eigenlijk niet meer precies behalve dan dat de pony pijnstilling + verdunners moet krijgen nu 10dagen (sinds dinsdag).
Een klein paspoortje:
*Vos-bont
*+-85cm
*Maanogen
*(ex)hoefbevangen (ahoewel ik twijfel of 't wel dat is denk meer dat die nog gevoelig is van zijn hoeven die verwaarloosd waren) en eventueel lichte insulineresistentie.
*Kan een klophengst zijn (ene bal is duidelijk te zien maar de andere lijkt de zak leeg gewoon, zal ik nog eens bekijken)

Touwhalster was even als nood ding ga dan kijken voor iets dat past nog
.
Filmpje hoe die loopt
: https://www.dropbox.com/s/lw8vdiadqcibt ... 6.mp4?dl=0
. Maar vindt dat het diertje een kans verdient .