Mag ik je toch wat tips geven die op dit moment in me naar boven komen, beetje op basis van eigen ervaring?

Paardrijden is ook lastig en de oplossing ligt vaak ergens in het midden en hangt van zoveel dingen af...kan me voorstellen dat je dan door de verschillende, soms tegenstrijdige, reacties een 'door de bomen het bos niet meer zien' gevoel krijgt
Het paard oogt strak omdat verbinding en lossigheid mist. Je handen zijn niet constant in verbinding met de mond maar je hebt een los-vast verbinding waarbij jij jouw paard steeds 'stoort' en je niet het soepele 'één geheel zijn' toont. Je ziet dit terug aan de wapperende teugels die steeds lijken door te zakken.
Een constante verbinding is trouwens 'natuurlijk' iets anders dan vasthouden en is best heel lastig om goed uit te voeren

Je hand moet namelijk meegaan met de natuurlijke beweging van het paard maar zonder je paard te storen en wél in contact met de mond. Probeer je teugels op zo'n lengte te nemen dat je altijd de mond voelt maar niet je paard blokkeert.
Thanks! oke, dat ga ik eens proberen! ingewikkeld, maar ben beniewd!
Ten tweede: ik rij momenteel een merrie met erg veel beweging in draf. Zit vreselijk

Je wordt dan inderdaad ver uit het zadel 'gedwongen' waardoor je eigenlijk achter de beweging komt, storend landt in het zadel en je paard zo weer dwars zit.
Wat mij hierbij heel erg heeft geholpen is een lage buikademhaling toepassen.
Weer zoiets dat super lastig is en je niet even 1,2,3 doet

Helaas....
Maar, daardoor breng je eigenlijk door een constante ontspanning, meer stabiliteit aan in je bekken en romp. Je blijft dichter bij je paard en het paard gaat zich meer vormen naar jouw zit, in plaats van andersom. Op die manier krijg je met je zit weer meer controle over je paard.
Ik kan hierdoor zelf veel stabieler en meer ontspannen zitten en uiteindelijk dichter bij mijn paard blijven.
Probeer het maar eens, eerst in stap en daarna in draf en galop. Je ademt in door je lage onderbuik op te blazen als een soort ballon (je lage onderbuik zit ter hoogte van je hulp, ik vind het voelen alsof ik moet plassen

) dus echt heel erg laag. Daarmee 'druk' je jezelf als het ware omlaag in je zadel (ook als je op dat moment 'staat' in het lichtrijden...hou jezelf 'laag' en 'zwaar'. Je ademt vervolgens weer uit door je navel in te trekken. Je hele rug, schouders en armen blijven ontspannen en stabiel. Als je hier heel erg op focusst: 3 drafpassen adem in, 3 passen adem uit, 3 in, 3 uit (of 2 of 4, wat jou past...) kom je meer in balans en doordat jij minder je best doet om op dat moment paard te rijden, gaat het vanzelf beter
Je moet hierdoor ook rechter op gaan zitten en dan voorkom je weer dat je een beetje voorover kukelt.
Het tempo vind ik voor arbeidstempo niet zozeer verkeerd, alleen mis ik een beetje het van achter naar voren 'rollen' van het paard maar dat zal vast beter worden als je verbinding constanter is en je zelf zachter op je paard kan zitten
Je hebt een leuk dier onder je kont en je doet volgens mij stinkend je best!

Hopelijk kan je iets met mijn ervaring, jullie komen er vast wel!