Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:42

N.a.v. een ander topic wat nu loopt, vroeg ik mij af wat Bokt er van vindt om contact met een vorige eigenaar van je paard te hebben, of om zelf contact te zoeken met de nieuwe eigenaar van jouw oude paard.

Persoonlijk zou ik het heel vervelend vinden als ze vorige eigenaar iedere maand een email stuurt met de vraag of ze foto's mag hebben, hoe het gaat, langs mag komen en zelfs tips gaat geven. Een of twee keer langskomen zou ik echt niet vervelend vinden maar continue... Ik heb het paard tenslotte gekocht en als je de touwtjes in handen zou willen had je hem niet moeten verkopen (imo).

Echter kan ik wel begrijpen dat de nieuwe eigenaar van een paard contact zoekt als het paard iets mankeert of als er iets dwars zit (is het paard altijd zo onder het zadel, hoe losten jullie dit op) etc.

Hoe denkt Bokt hier over! Houd het gezellig, iedereen kan een andere mening hebben en dit topic is niet bedoeld om heel Bokt op één manier over een onderwerp te laten denken.

Xrachelle

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:46

Ik vind het wel leuk dat ik nog contact heb met de vorige eigenaar en vind het helemaal niet erg dat ze elk jaar een keertje komt kijken. Vind het ook wel handig soms als je echt iets hebt kun je het altijd nog ff vragen hoe hun het deden. Maar snap het wel als ze iedere week vragen hoe het gaat enzo. Maar iedere maand een foto'tje vind ik een kleine moeite.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:46

Ligt er aan in welke mate denk ik...... Ik heb denk ik het topic gelezen wat jij bedoeld en daar vond ik de oude eigenaar een beetje drammerig overkomen :o

Ik heb zelf nog wel regelmatig contact met de oude eigenaar van mijn paard. Kom haar regelmatig tegen met wedstrijden en evenementen. Maken altijd even een praatje. Vind het hartstikke leuk en gezellig :)
En inmiddels heb ik mijn paard al ruim 7,5 jaar :D

Prrrr

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:50

Lijkt me heel erg afhankelijk van de omstandigheden. Ik denk dat zo nu en dan contact met een fokker iets heel anders is dan contact met iemand die een hele waslijst van eisen aan de nieuwe eigenaar meegeeft.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:50

Geen idee om heel eerlijk te zijn. Beide paarden heb ik af fokker en fokkers kunnen nou eenmaal niet al hun paarden in de smiezen houden :D

Ik zou best een keer een fotootje willen sturen maar niet "regelmatig". Wel is een meisje dat bij de fokker van mijn paard heeft gewerkt een keertje langsgeweest. Dat was gezellig. Dan krijg je toch weer info over hoe het paard was als veulen en zo heb ik ook een stel veulen foto's gehad. :) Andere paard komt uit de UK daar verwacht ik dus niets van te horen. Zou het daarentegen wel leuk vinden om nog veulen foto's te ontvangen. Heb hem als jaarling gekocht.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:51

Ik heb slaande ruzie gehad met een schoondochter van de eerste eigenaar. Ik kocht een dubbelspan shetlanders van een dame die ze gered had van de verwaarlozing en hongerdood. Zij heeft ze slechts twee weken opgevangen, toen konden ze al bij mij terecht.

De dag nadat ik ze opgehaald had en ze bij mij in de wei stonden en hun buikje vol stonden te eten, werd ik door de dame gebeld waarvan ik ze gekocht had. Ze was ongerust. Wat bleek: iemand had haar gecontacteerd over het feit dat ik slecht was voor mijn paarden, paarden naar de slacht bracht en bij mij continu paarden stierven. (Wat is de waarheid? 2013 stierf mijn ene paard aan koliek en de ander heb ik doodziek inderdaad naar de slacht gebracht, wat beter is voor hem. Verder wordt hier absoluut niet bezuinigd op voer, dierenarts of tandarts). Ik heb haar de situatie uitgelegd en heb het nummer gevraagd van degene die haar zo "bang" gemaakt had. Die kreeg ik aan de lijn en ze was verontwaardigd. Het waren de paarden van haar schoonvader en dat waren ze 12 jaar lang geweest, tot ze weggebracht werden vanwege de dood van de man in kwestie. Op mijn beurt werd ik woest om het feit dat zíj een ander contacteerde en dingen op de mouw speldde die helemaal niet waar waren. Na een lang, vermoeiend en kwaad gesprek heb ik haar bijna gesommeerd om eens te komen kijken hoe slecht ik voor mijn beesten was. Schoorvoetend kwam ze een week later mijn erf op en moest ze toch wel bekennen dat ik goed was voor mijn dieren. Ze vroeg of ze nog eens langs mocht komen. Prima. Als ze even belde.

Vervolgens had ik ze zeker vijf keer in de week (ongevraagd!) bij mijn paarden. Paarden werden gevoerd en dergelijken, waar ik niet op zat te wachten. Er kwamen mensen mee, haar kind stond mijn pony te slaan met een zweep omdat 'ie niet doorliep... Toen was ik het toch zo gruwelijk zat dat ik heb gezegd dat ik ze niet meer hoefde te zien. Uiteraard kreeg ik toen appjes als: "Je bent precies zoals iedereen over je zegt: een feeks" en dergelijken. Prima, maar inmiddels ben ik van haar af.

Als ik zo slecht voor ze ben en ze het nergens beter hebben dan bij haar schoonvader; had ze dan zelf gekocht. "Kun jij in mijn portemonnee kijken?" 'Nee, ik kan niet in je portemonnee kijken, maar bemoei je er niet mee en blijf godasjeblieft weg!'

Man man man wat ben ik blij dat ik daarvanaf ben.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:51

Vorige eigenaar van mn paard heeft haar paard naast die van mij staan hahaha,

fototje vind ik ook een kleine moeite maar dan zou ik zeggen: hee voeg me toe op fb, dan zie je genoeg en weet je hoe het gaat.
Tips zou ik zeggen: bedankt maar nee, ik probeer het zo en dat werkt prima.
OF... je neemt de tips simpelweg aan en ziet wel wat je ermee doet..

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:52

Ik heb mijn paard vorig jaar verkocht en ben daar nu 2x langs geweest. De eigenaren geven aan dat heel leuk te vinden en hebben ook gezegd dat ik vaker welkom ben maar dat hoeft van mij niet. Ik vind het leuk om een beetje mee te genieten van het plezier dat zij van haar hebben, zo zie ik het vooral.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:52

Ik heb mijn paard gekocht van haar fokker en zo heel sporadisch gaat er eens een foto of een mailtje over en weer hoe het met haar gaat.Ze is wel nog nooit komen kijken maar ze wonen ook zo'n 4 uur rijden hier vandaan.We hebben ze nu ook al weer 11 jaar dus ik denk dat de fokker ook vrij gerust is dat het goed met haar gaat.

Ik heb wel een hond overgenomen van mensen die bijna iedere week op mijn stoep stonden,dat heb ik rap afgekapt.De mensen bedoelde het allemaal goed ,maar hebben het dier verkeerd behandelt hij had ook enorm schrik van ze.

Persoonlijk vind ik verkocht is verkocht,als je toch alsmaar contact wilt houden ,moet je het dier niet verkopen.Wat het ook is.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:53

Mijn paard is nu ook al 2 maand verkocht, gelukkig naar een vriendin. Mijn behoefte om te weten hoe alles loopt is minder dan verwacht, ik weet gewoon dat hij het goed heeft.. scheelt ook al een pak! Maar dan was ik eerder bang dat ik te veel commentaar zou hebben op hoe ze het aanpakt met hem gezien ze een vriendin is van mij, maar gelukkig kan ik mij daar helemaal van afsluiten! Ik zie hem waarschijnlijk nog regelmatig, mag er wel nog eens mee rijden. Maar het is dan ook weer helemaal een ander verhaal dat het een vriendin is van mij. Denk dat moest het geen vriendin geweest zijn dat ik veel meer op de hoogte zou willen zijn. Vind dat maar normaal als het dan 6 jaar je paard is geweest, is een kleine moeite vind ik :j
Ik zou het ook maar normaal vinden, heb de vorige eigenaar ook met plezier op de hoogte gehouden :)
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 24-06-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:53

Ik heb mijn pony 4 jaar geleden verkocht. Ben dat ze net op haar nieuwe plekje stond 1x langs geweest en heb een paar keer foto's toegestuurd gekregen. Je kan best om wat foto's vragen maar elke maand zou ik ook gek van worden.

Ik heb de nieuwe eigenaar op facebook en kan zo ook alle foto's zien die ze plaatst van me oude paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:54

Prrrr schreef:
Lijkt me heel erg afhankelijk van de omstandigheden. Ik denk dat zo nu en dan contact met een fokker iets heel anders is dan contact met iemand die een hele waslijst van eisen aan de nieuwe eigenaar meegeeft.

:j Als je een paard hebt gekocht van een fokker en er hoog de sport in mee bent gekomen dan begrijp ik best dat je af en toe laat weten dat 'dat lieve kleine veulentje nu ZZ-Zwaar loopt' of iets in die richting, maar een eigenaar die iedere maand een foto van haar oude paard wilt... Nee ik zou er gek van worden. Ik heb geen eigen paard maar ik ken de persoon waar ik een paard van koop (waarschijnlijk) niet en omdat ik haar paard heb gekocht betekent niet dat ze mijn beste vriendin is. Het is nu mijn paard en als je hem in de gaten wilt houden had je een leaser moeten nemen...

Jeetje Chiave, dat is niet niks zeg zulke uitspraken over een ander omdat je 'jaloers' bent! Ongelofelijk dat er zulke mensen bestaan!

Als het paard nou naar een vriendin is gegaan dan begrijp ik dat je af en toe vraagt; hoe is het nou! Want ook als het niet mijn paard geweest was had ik dat gedaan, gewoon uit interesse. Maar een wildvreemde waar ik het paard van heb gekocht die continue updates wilt hebben... Ik heb geen twitter account :x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-15 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:55

M'n vorige paard was ik wel echt naar 'op zoek' (en uit eindelijk ook gevonden :) ) maar meer omdat ik zelf niet bij de verkoop ben geweest destijds en heel graag wilde weten of ze nog steeds op het fijne plekje stond. Uiteindelijk de merrie ook gevonden, en het was heel erg fijn om te zien dat ze nog steeds op dezelfde plek stond als waar ze naartoe verkocht was en dat gaf een groot gevoel van rust. Ik denk niet dat ik zou vragen of ik d'r op mocht zoeken o.i.d. maar ook omdat ik denk dat ik zelf dan in een hysterische huilbui terecht kom _O-

Ik denk dat als ik een nieuw paard zou kopen dat ik dan ook niet echt zit te wachten op iemand die complete updates 'verwacht' of iets in die richting. Tuurlijk, ik snap best dat het echt niet leuk is om je paard of pony of wat dan ook te (moeten) verkopen maar uiteindelijk is het ook goed om zoiets los te laten (vind ik dan). Maar dat zal misschien ook aan de omstandigheden liggen, als het iemand is waarvan ik weet dat ze er echt heel veel moeite mee heeft dat het dier verkocht is, dan zal ik denk ik gemakkelijker 'even een mailtje sturen' dan dat het iemand is die meer bezig zal zijn d'r eigen mening door te drammen of updates en bezoekjes te 'eisen'. Wat dat aangaat zal het denk ik ook wel de toon zijn die de muziek maakt. Heb heel lang getwijfeld of ik wel wilde weten of m'n eerste paard nog op dezelfde plek terecht was gekomen, maar toen ik eenmaal zag dat het goed was, vond ik het ook wel prima ook eigenlijk :')

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:55

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe de vorige eigenaar is.
Als de persoon opdringering is of iets dergelijks kan ik me goed voorstellen dat je er niet op zit te wachten.
Of als de persoon jouw manier van doen afkraakt.

Toen ik mijn vorige pony had is haar vorige eigenaar 1x langs geweest en daarna niet meer.
Hadden nog wel af toe contact via Hyves (lang geleden haha) en toen ze overleden was heb ik
haar vrij snel daarna een berichtje gestuurd om te laten weten wat er was gebeurd.

Ik ben nu zelf vorige eigenaar en ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik toch wel mazzel heb in dat opzicht.
Ben er laatst nog heen geweest voor een buitenrit
(wat niet kon toen hij van mij was omdat hij niet verkeersmak was toen) en een supergezellige dag gehad.
Zo ga ik dus af en toe nog eens bij hem op bezoek en vind het hartstikke leuk om hem dan te zien,
en verder zie ik regelmatig foto's op Facebook voorbijkomen.

Als ze geen contact had gewild had ik dat ook wel begrepen hoor, en je kan nou eenmaal gewoon
geen eisen stellen want ik vind ook; verkocht is verkocht.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:56

Wij hebben een groepsapp met de oude eigenaar en zijn bijrijder, zodat we af en toe op eigen initiatief foto'tjes kunnen doorappen en kort vertellen hoe het met haar gaat. Dat vinden ze helemaal geweldig. Ze zijn ook nog een keertje langsgekomen om te kijken hoe ze er bij staat en we hebben toen een buitenritje gemaakt. We hebben zelf het initiatief genomen om dit te doen; zij zijn heel betrokken en wij vinden dat niet erg.

Met de fokker van onze andere merrie heb ik ook af en toe nog contact :) Probeer haar op de hoogte te houden van hoe het ermee gaat en soms kom ik nog wel eens advies vragen. Ook erg fijn contact.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:56

vorige baasje is een vriendin geworden, prima dus. Als ik zou verkopen zou ik het denk ik ook leuk vinden om af en toe te horen/te zien (op fb bv) hoe het gaat....

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:58

Van het beeld wat jij schetst zou ik ook gek worden :') . Elke maand een foto.. nee.. Ik heb m'n paard verkocht, aan echt zulke lieve mensen. Had geen beter huis kunnen wensen. Ik ben 1 keer langs gegaan, heel gezellig en leuk hem weer te zien. Af en toe krijg ik van haar een berichtje met een leuk filmpje of foto, dat vind ik echt super leuk! Maar elke maand zou echt niet hoeven.. Helemaal niks meer horen lijkt me ook jammer, ben toch wel benieuwd hoe het ze vergaat. Dus een middenweg hierin is het beste voor mij.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:59

Danique schreef:
Jeetje Chiave, dat is niet niks zeg zulke uitspraken over een ander omdat je 'jaloers' bent! Ongelofelijk dat er zulke mensen bestaan!

Ik vond het meer een ziekelijke vorm van aandacht tekort of iets dergelijks... Wat jaloezie al niet met een mens doet. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:00

Ik heb de vorige eigenaar van ons laatste paardje op Facebook en post daar regelmatig foto's op, die ze liked en waar ze soms op reageert.
Er is een korte periode geweest waarin ik heel erg het gevoel heb gehad dat ze teveel op ons lette en ons verkapt teveel advies wilde geven, maar dat is gelukkig voorbij gegaan en we hebben nu nog steeds leuk contact.
Ik vind het leuk om haar op de hoogte te kunnen houden, want het zal altijd een beetje haar kindje blijven.
Mocht ik ooit mijn paard(en) moeten verkopen, zou ik ook heel graag af en toe horen hoe het gaat, zeker omdat het niet de makkelijkste paarden zijn.
En al helemaal als er een k*treden achter de verkoop zit en deze niet vrijwillig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:02

Aleeneh schreef:
Wij hebben een groepsapp met de oude eigenaar en zijn bijrijder, zodat we af en toe op eigen initiatief foto'tjes kunnen doorappen en kort vertellen hoe het met haar gaat. Dat vinden ze helemaal geweldig. Ze zijn ook nog een keertje langsgekomen om te kijken hoe ze er bij staat en we hebben toen een buitenritje gemaakt. We hebben zelf het initiatief genomen om dit te doen; zij zijn heel betrokken en wij vinden dat niet erg.

Met de fokker van onze andere merrie heb ik ook af en toe nog contact :) Probeer haar op de hoogte te houden van hoe het ermee gaat en soms kom ik nog wel eens advies vragen. Ook erg fijn contact.

Sjee daar zou ik ook moe van worden eerlijk gezegd.

Na een jaar (of meer) is het paard echt wel 'ingeburgerd' hier (ik type vanuit het opzicht alsof ik een paard heb gekocht, dit heb ik niet maar stel dat) en dan ken ik het paard dus echt wel... Ik zou dan echt geen behoefte meer hebben aan een oude eigenaar die ik verder nooit zie, hoor of ken. Klinkt mij dan in de oren alsof ze niet los kunnen laten.

Misschien omdat ik dit vanuit mij zelf zo zou zien, dat ik na twee jaar nogsteeds hoognodig informatie over mijn vorige paard wil hebben oid. Ik zou daar heel moe van worden, dat ik dat niet af kan sluiten.

KBK; als ik mijn paard zou moeten verkopen omdat ik spontaan failliet ben oid. dan snap ik wel dat je bezorgd bent en wilt weten waar hij heen gaat. Echter zoals ik al zei, na een half jaar of wat zou dat echt wel over zijn...

Edit; al zou ik het wel weer anders vinden als de oude eigenaar ook een bokker is en diegene in topics die ik maak reageert of zo. Dat vind ik dan wel weer leuk maar iemand die voor mij 'geen gezicht' heeft (Geen bokt account, die ik niet ken van facebook en waar ik een keer ben geweest om het paard te kopen) zou mij echt niet steeds hoeven emailen denk ik...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-15 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

De oude eigenaresse van Janouk volgt haar belevenissen en mijlpalen, en is onze grootste fan. *\o/*
Janouk is al bijna 11 jaar bij ons.

Image is 17 jaar bij ons geweest en haar oude eigenaresse is met familie 2 jaar geleden ook op visite geweest om te kijken naar Image. Juist harstikke leuk.

Ze zijn toch ook betrokken geweest bij de paarden ooit en hebben deel uitgemaakt van de opvoeding van onze paarden. Bij mij zijn ze welkom.

Dreamybol

In een oude verkoopadvertentie van mijn paard zag ik dat de fokker gecontacteerd mocht worden, dat heb ik geprobeerd in de hoop op veulenfoto's of wat leuke verhalen, want het is best een clown. Maar daar heb ik niets op gehoord, daar heb ik het dus ook bij gelaten.
Eigenaar voor ons heeft paard maar kort gehad, zou haar als ze dat wil vertellen dat ie het nu goed heeft en wij stapelgek op hem zijn, maar omdat ze hem maar zo kort heeft gehad niet echt staan te springen om echt contact. Wellicht zou ik daar anders over denken als iemand na jaren zijn paard heeft verkocht en niet na een paar maanden.

Met de fokker van mijn kat trouwens een tijd wel contact gehad, maar dat verwaterde toch. En dat is ook goed, zij moest afscheid nemen van mijn kat en heeft er zo wel het vertrouwen in gekregen dat hij bij ons goed zit. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:04

Zoals in de OP zou ik ook zeer irritant vinden :o

Zelf spam ik de oude eigenaar dood met foto's en resultaten :+ maar ik heb hem idd rechstreeks
van de fokker als veulen en hij doet het nu erg goed in de (hogere)sport.
Ze hebben ook een eigen FB pagina en website van de fokkerij, dus trots zijn ze zeker!!!
Daar doe je het toch voor als fokker *D

Persoonlijk heb ik veel contact met ze, via FB, spreek ze regelmatig en zie ze ook een paar x per jaar, omdat we
het erg goed met elkaar kunnen vinden :) zijn vrouw is mijn leeftijd en wij hebben vaak de grootste lol.

Esaqar

Twee maanden geleden ook een paard gekocht en ik stuur de eigenaar gewoon regelmatig updates van mij en het paard.
Ze mag ook gewoon langs komen!
Maar nee, ik zou er niet blij van worden als ze elke maand / kwartaal zegt 'Hey kan ik volgend weekend langskomen.', daar zou ik eigenlijk een beetje onzeker van worden.

Chiave

Ik heb trouwens ook wel goed contact gehad met oud-eigenaren hoor... Mijn laatste hengstje heb ik overgekocht van een Bokker, waarmee ik tot de dood van Vladimir regelmatig foto's en berichten uitwisselde. Kon er terecht voor advies en vragen. Erg fijn!
Jammer genoeg wist ik van een duo wat ik opving niet welke de eerdere eigenaren zijn geweest. Werden op een avond door een "kennis van een kennis van de eigenaar" gebracht en zijn toen met de noorderzon vertrokken. Had graag wat meer informatie gehad, maar goed.