verzorgshetlander en karretje, of eigen pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xHereIsAnne

verzorgshetlander en karretje, of eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:13

HOI :o

Ik zal even de situatie uitleggen.
Ik heb een verzorgshetje, 10 minuten van mijn huis. Er staat nog een pony bij, die pony is van mijn beste vriendin. Ik zou een sulky cavalettie kunnen kopen voor mijn shet. Met kans dat ik daar niet lang meer blijf. Ik ben 14 en ik wil verder met paarden. Ik ben eigenlijk niet van plan om met mijn 16e jaar nog met een kleine shetlandertje heen en weer te lopen.

Nu hebben mijn ouders tegen mij gezegt, als ik een goede, niet al te dure stalling ergens in de buurt, zou ik heel misschien een pony kunnen krijgen. Ik heb alle kosten van de pony al een beetje bij elkaar geraapt van google en bokt en alles bij elkaar gezet.

Maar ik heb dus de keus tussen een verzorgshet met karretje bij mijn beste vriendin en haar pony. Of een eigen pony en mijn beste vriendin wss niet meer zo vaak zien(we zitten niet bij elkaar op school).
Ik moet ook oppassen dat ik geen zekerheid heb tot wanneer ik bij mijn verzorgpony mag blijven.
Straks koop ik een karretje en ben ik over een paar maand weg, dat vind ik wel zonde.

Bedankt voor het lezen, het is een best lang verhaal geworden oeps. :')

DOEI :wave:

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: verzorgshetlander en karretje, of eigen pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:15

Zo'n karretje kan gewoon weer op marktplaats hoor. ;)
Zelf vind ik mennen met zo'n kleintje eerlijk gezegd ook hartstikke leuk, minstens zo leuk als rijden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:18

Waarom niet stoppen met de shet en een verzorgpaard zoeken?
Een eigen paard is duur, een niet al te dure bestaat.. maar wat bij medische kosten?
Een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid, je moet je tijden beter schikken en veel voor over laten.
Want je moet geen pony aanschaffen als je ouders plots de DA niet willen laten komen en afwachten tot het over gaat.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:35

Gypsy schreef:
Zo'n karretje kan gewoon weer op marktplaats hoor. ;)
Zelf vind ik mennen met zo'n kleintje eerlijk gezegd ook hartstikke leuk, minstens zo leuk als rijden.

Het lijkt me ook echt heel leuk om te gaan mennen met mijn verzorgpony.
Maar als ik toch weg ga omdat ik denk dat ik zo niet verder kom met de paarden.
En ik vind het zonde op dan het karretje weer te verkopen.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:38

LauLauu schreef:
Een eigen paard is duur, een niet al te dure bestaat.. maar wat bij medische kosten?
Een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid, je moet je tijden beter schikken en veel voor over laten.
Want je moet geen pony aanschaffen als je ouders plots de DA niet willen laten komen en afwachten tot het over gaat.

Het gaat om de kosten van de stalling. En mijn ouders bepalen wat een niet al te dure stal voor mij is.
De andere kosten heb ik ruim en overdreven ingevuld. Medische kosten heb ik niks voor geregeld, maar ik heb wel een potje waar ik elke maand dan geld in wil doen. Medische kosten kan ik nooit nu al invullen. Maar het ging toch om de stalling.

Verzorgpaarden zijn er niet veel in onze omgeving. Ik ben 2 jaar opzoek geweest naar een verzorgpony/paard waar ik op kon rijden maar ik heb helemaal niks kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:38

Kun je je eigen pony niet bij je beste vriendin stallen?

Ik vind je wel een beetje neerbuigend doen of Shetties.
Daar kun je ook een hoop lol mee beleven! :))

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:42

xhereisanne schreef:
LauLauu schreef:

Het gaat om de kosten van de stalling. En mijn ouders bepalen wat een niet al te dure stal voor mij is.
De andere kosten heb ik ruim en overdreven ingevuld. Medische kosten heb ik niks voor geregeld, maar ik heb wel een potje waar ik elke maand dan geld in wil doen. Medische kosten kan ik nooit nu al invullen. Maar het ging toch om de stalling.

Verzorgpaarden zijn er niet veel in onze omgeving. Ik ben 2 jaar opzoek geweest naar een verzorgpony/paard waar ik op kon rijden maar ik heb helemaal niks kunnen vinden.

Dan maar lease/halve stal.
Je hebt geen potje qua onverwachtse kosten ? Dan moet je ook niet beginnen aan een eigen pony.
De DA kan ieder moment moeten komen, ongeacht hoe lang/kort je je pony/paard hebt.

Een eigen dier is een grote verantwoordelijkheid zoals eerder gezegd, je moet er veel voor over laten en een paard/pony hebben is eigenlijk een luxe.. DA(kosten), (gepast)tuig, tandarts, osteopaat, smid, stalling,voer.. reken maar zelf uit.
Hier ben ik elke keer aan de DA gemiddeld +- 130-150 euro kwijt.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:53

Ik ben zelf 19 en heb sinds januari dit jaar een eigen paard, helemaal zelf gekocht en ook de stalling en andere kosten betaal ik zelf. Ik zit nog op school en daarnaast werk ik meestal 20-32 uur per week om mijn lieve paardje te onderhouden! Ik had ook alles op een rijtje gezet, maar er komen altijd nog kosten bij waar je niet aan gedacht hebt en/of waarvan je nooit had gedacht dat het zo duur zou zijn. Als je een eigen pony/paard wilt zou ik er zeker van zijn dat je ouders ook weten wat ze financieel "aan hun broek hebben hangen" dan.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:08

KoudbloedKim schreef:
Kun je je eigen pony niet bij je beste vriendin stallen

Ja idd, wilde dit ook net zeggen! Dat is toch een idee, zie je je vriendin nog + je ziet je verzorg shetje ook nog en een eigen paard, ik zou zeggen perfect :P

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:16

KoudbloedKim schreef:
Kun je je eigen pony niet bij je beste vriendin stallen?

Ik vind je wel een beetje neerbuigend doen of Shetties.
Daar kun je ook een hoop lol mee beleven! :))

neee, dat was niet de bedoeling om zo over te komen!
shetlanders zijn geweldig, en mijn verzorgshetlander is ook echt mijn alle beste vriendin.
maar Diva, mijn vzpony, is een echte kinderpony. niet echt sport en is een beetje humeurig als je haar aan het werk zet.

de pony's (dus ook de pony van mijn beste vriendin) staan bij een boer, en ik heb hem al gevraagd of ik mijn pony daar ook mag stallen. maar hij zegt nee, dus hoe oneerlijk het ook is dat ik daar niet mag staan en mijn beste vriendin wel, moet ik het accepteren. haha.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:17

lora22 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Kun je je eigen pony niet bij je beste vriendin stallen

Ja idd, wilde dit ook net zeggen! Dat is toch een idee, zie je je vriendin nog + je ziet je verzorg shetje ook nog en een eigen paard, ik zou zeggen perfect :P

zou inderdaad perfect zijn...
maar ik mag er geen pony stallen van de boer waar we komen.
hoe jammer en best oneerlijk het ook is..

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:19

LauLauu schreef:
Dan maar lease/halve stal.
Je hebt geen potje qua onverwachtse kosten ? Dan moet je ook niet beginnen aan een eigen pony.
De DA kan ieder moment moeten komen, ongeacht hoe lang/kort je je pony/paard hebt.

Een eigen dier is een grote verantwoordelijkheid zoals eerder gezegd, je moet er veel voor over laten en een paard/pony hebben is eigenlijk een luxe.. DA(kosten), (gepast)tuig, tandarts, osteopaat, smid, stalling,voer.. reken maar zelf uit.
Hier ben ik elke keer aan de DA gemiddeld +- 130-150 euro kwijt.

zoals ik al zei, heb ik wel een potje voor onverwachte kosten.
en ik heb alles op een rijtje gezet. alle kosten, alle diensten noem maar op.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:23

Tessxxxxxxxx schreef:
Ik ben zelf 19 en heb sinds januari dit jaar een eigen paard, helemaal zelf gekocht en ook de stalling en andere kosten betaal ik zelf. Ik zit nog op school en daarnaast werk ik meestal 20-32 uur per week om mijn lieve paardje te onderhouden! Ik had ook alles op een rijtje gezet, maar er komen altijd nog kosten bij waar je niet aan gedacht hebt en/of waarvan je nooit had gedacht dat het zo duur zou zijn. Als je een eigen pony/paard wilt zou ik er zeker van zijn dat je ouders ook weten wat ze financieel "aan hun broek hebben hangen" dan.

ik heb het ook niet over alle andere kosten. ik heb het puur over de stalling.
voor onverwachte kosten wil ik elke maand geld achterhouden.

mijn ouders zijn er zelf ook naar aan het kijken, ze weten hoe duur een paard onderhouden is en hoe duur het kan worden.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:25

Ik zelf reed altijd een pony maar door blessure van pony is dit niet meer mogelijk, nu heb ik sinds kort een sulky gekocht voor mijn shet en ik vind het net zo leuk (misschien wel leuker) als rijden zelf! Je kan er zoveel kanten mee op, dus het is maar net hoe je het bekijkt :) Een eigen pony is ook erg leuk, maar idd je weet dan wel waarvoor je aan het werk bent
Laatst bijgewerkt door Ann_Pam op 25-06-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:26

dus even voor de duidelijkheid, ik vind shetjes echt geweldig.
maar ik ben de laatste tijd zoveel vast gelopen met Diva.
ik weet niet meer wat ik moet doen, of ik verzin iets en zij heeft er geen zin in.
of zij vind iets heel leuk maar kan ik dat niet aan met mijn blessure.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:30

Ann_Pam schreef:
Ik zelf reed altijd een pony maar door blessure is dit niet meer mogelijk, nu heb ik sinds kort een sulky gekocht voor mijn shet en ik vind het net zo leuk (misschien wel leuker) als rijden zelf! Je kan er zoveel kanten mee op, dus het is maar net hoe je het bekijkt :) Een eigen pony is ook erg leuk, maar idd je weet dan wel waarvoor je aan het werk bent

wat jammer van je blessure. ik heb zelf ook een blessure aan mijn rug en enkel waardoor ik sommige dingen niet kan doen naast de pony.

ik heb alleen geen zekerheid of ik bij mijn verzorgpony kan blijven. de laatste tijd loop ik vast met de dingen die ik kan doen. de dingen die ik doe waar ik veel mee moet lopen of rennen kan ik nog niet eens 5 min. volhouden.

ik weet wat me te doen staat als ik een eigen pony heb. ik heb zelfs een nette planning waardoor ik veel tijd aan school en aan mijn pony kan besteden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:36

Waarom open je dan dit topic als je zelf al beslist hebt?

Als je gezondheid slecht is dan moet je zeker geen eigen paard/pony hebben, ik heb 3 paarden en voor mijn operatie had ik dagen waar ik helemaal niets kon.. geloof me dan wil je geen eigen paard/pony want die lijden eronder.

Maar veel plezier met je eigen pony in de toekomst ! :D

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:46

LauLauu schreef:
Waarom open je dan dit topic als je zelf al beslist hebt?

Als je gezondheid slecht is dan moet je zeker geen eigen paard/pony hebben, ik heb 3 paarden en voor mijn operatie had ik dagen waar ik helemaal niets kon.. geloof me dan wil je geen eigen paard/pony want die lijden eronder.

Maar veel plezier met je eigen pony in de toekomst ! :D

ik open dit topic omdat ik gewoon niet weet wat ik het best kan doen, ik neig meer naar een eigen pony omdat ik verder wil in de 'paardenwereld'. maar ik heb geen idee of dat het best is.

ik heb nu de beide blessures al sinds ik 12 ben, ik weet hoe ik er mee om kan gaan.
ik kan nog steeds rijden zonder dat ik last heb en het gaat zelfs steeds beter daarmee.
als ik naast de pony werk, kan ik vrijwel alles, maar niet al te lang. als ik van plan ben om een buitenrit te maken of veel te gaan lopen en rennen tape ik mijn enkel in de dag daarvoor. dan heb ik de hele dag geen last. ik weet wat ik kan en wat ik niet kan :o

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:53

een verzorgshet is wel leuk, maar een eigen pony is nog veel leuker! en je kan tocht niet eeuwig met een kleine shet zitten waar je niet eens op kunt rijden? doe het, voordat je ouders zich bedenken...

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:55

LauLauu schreef:

je hebt wel gelijk, maar iedere paardengek droomt ervan! als je kans krijgen kan, zou ik hem pakken ook! :9

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:09

sardientje schreef:
een verzorgshet is wel leuk, maar een eigen pony is nog veel leuker! en je kan tocht niet eeuwig met een kleine shet zitten waar je niet eens op kunt rijden? doe het, voordat je ouders zich bedenken...

ik zou wel tot mn 30ste met een shetlander kunnen werken.
maar mijn vzpony is niet echt een pony waar ik verder mee kan.
als je haar aan goed aan het werk zet, en gaat trainen vind ze het niet meer leuk. ze gaat protesteren en vervelend doen.
het is meer een pony die haar rondje doet met een kleinkind van de boer op haar rug en weer op de wei gaat.

edit:
de shetlander zou dan wel wat potentie moeten hebben in sport als ik tot mn 30ste ermee wil werken.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:17

ik heb te horen gekregen dat mijn manege waar ik nu rijd ermee stopt.
dus dan rijd ik helemaal meer, opzich vind ik rijden niet heel noodzakelijk maar het liefst doe ik het wel.
alleen het punt is dus, dat ik niet die zekerheid heb of ik nog lang bij mijn verzorgpony kan of wil zijn.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:30

xhereisanne schreef:
Ann_Pam schreef:
Ik zelf reed altijd een pony maar door blessure is dit niet meer mogelijk, nu heb ik sinds kort een sulky gekocht voor mijn shet en ik vind het net zo leuk (misschien wel leuker) als rijden zelf! Je kan er zoveel kanten mee op, dus het is maar net hoe je het bekijkt :) Een eigen pony is ook erg leuk, maar idd je weet dan wel waarvoor je aan het werk bent

wat jammer van je blessure. ik heb zelf ook een blessure aan mijn rug en enkel waardoor ik sommige dingen niet kan doen naast de pony.

ik heb alleen geen zekerheid of ik bij mijn verzorgpony kan blijven. de laatste tijd loop ik vast met de dingen die ik kan doen. de dingen die ik doe waar ik veel mee moet lopen of rennen kan ik nog niet eens 5 min. volhouden.

ik weet wat me te doen staat als ik een eigen pony heb. ik heb zelfs een nette planning waardoor ik veel tijd aan school en aan mijn pony kan besteden.

Pony heeft blessure, ik niet hoor gelukkig :) Wel jammer dat er geen potentie in de shetlander verder zit.. dat maakt het natuurlijk wel minder leuk. En een eigen shetje daar stallen, of is dat ook geen optie?

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:39

Ann_Pam schreef:
Pony heeft blessure, ik niet hoor gelukkig :) Wel jammer dat er geen potentie in de shetlander verder zit.. dat maakt het natuurlijk wel minder leuk. En een eigen shetje daar stallen, of is dat ook geen optie?

oohh, sorry dan heb ik verkeerd begrepen. toch wel jammer.

nee, een eigen shet mag ik daar ook niet stallen. de boer wil niet nog meer mensen over zijn erf hebben lopen.
jammer genoeg begrijpt hij niet dat er ook niet meer mensen zullen komen als ik mijn eigen pony daar neer zou zetten want ik kom daar sowieso elke week.
mijn beste vriendin heeft haar pony er wel neer mogen zetten, maarja hoe oneerlijk dat ook is moet ik het maar accepteren en maar bekijken wat ik doe.

bedankt voor je reactie haha :) :)