ITP met Vaya Con Dios [Zitcompetitie]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L0veMyHorse

ITP met Vaya Con Dios [Zitcompetitie]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:36

Hoi bokkers! :wave:

Ieder jaar organiseert de FNRS, de zitcompetite. Dit is een wedstrijd waar manege ruiters aan mee kunnen doen. (Je mag geen KNHS startkaart hebben) Het 'doel' is om de best zittende manege ruiter te vinden. Je begint met de selecties op je eigen manege, als je door bent ga je naar de regiofinale, daarna de kwartfinale, dan de halve finale en als laatste de finale. De halve finale en finale worden beide gereden op horse event dus dat is zeker een doel om te halen!
Inmiddels zijn de regiofinales al bezig. Er zijn 11 maneges/datums waarop de regiofinales worden gereden. Vorige week reed ik op manege Thielen te Tilburg de regiofinales waarvan ik net alle foto's heb gekregen en ik laat ze graag aan jullie zien!
Ik rij ik categorie 2, dit houd in; 13 t/m 17 jaar, niet in het bezit van een F8 diploma. Op het moment rij ik F8 +1 maar het niveau word gemeten op 1 april 2015 dus ik hoor nog bij categorie 2. Totaal zijn er 4 categorieën.
Mocht je meer willen weten over de zitcompetitie: [url] http://fnrsvoorruiters.nl/cursus/dressu ... ompetities
[/url]

Ik reed dus op manege Thielen op Vaya Con Dios, een super leuke ruin van 1.74. (Zelf ben ik 1.79) Gooide hoog op maar super leuk te rijden!

Foto's zijn gemaakt door de fotograaf die aanwezig was die dag, mijn moeder en vriendin die super foto's hebben gemaakt. Heel erg bedankt hier voor!
Genoeg informatie, op naar de foto's! :))

Binnenkomen in stap

Afbeelding

Door een S van hand veranderen, hier ben ik de voorste (nummer 35)

Afbeelding

(Ik denk) net terug van E-B grote volte
Mijn excuses voor het charmante hoofd :')

Afbeelding

Halt houden op de middenlijn

Afbeelding

Afbeelding

Door een S van hand veranderen, doorzitten

Afbeelding

Afbeelding

Halt houden en beugels uit doen

Afbeelding

Weg stappen na beugels uit doen

Afbeelding

Slangenvolte zonder beugels

Afbeelding

Geen idee wat ik hier doe... ik vond het wel een leuke foto :P

Afbeelding

Wachten op de anderen tot groeten..

Afbeelding

En groeten! (Ik sta hier helemaal rechts)

Afbeelding

Na mijn proef afgestapt en paardje goed beloond! Hij wilde me gelijk even vertellen dat het goed ging denk ik :')

Afbeelding

Als laatste nog mijn protocol, ik had totaal 125 punten en daarmee 1e geworden in categorie 2! *\o/*

Afbeelding

Ik heb een super leuke dag gehad en mijn grootste complimenten voor manege Thielen en de vrijwilligers, alles was echt super geregeld.
6 september rij ik op manege Ravenswaaij te Ravenswaaij de kwartfinale waar ik nu al mega veel zin in heb!

Tips zijn van harte welkom, aub wel lief houden :)

L0veMyHorse

Re: ITP met Vaya Con Dios [Zitcompetitie]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:18

Niemand? -O-

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:28

Aah wat leuk voor je! Ik vind ook dat je jouw armen erg netjes draagt. :) Veel succes op de kwartfinales!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:32

Leuk zeg! Gefeliciteerd!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:33

Keurig hoor. Maar oh wat ellendig dat het paard bijzetteugels draagt. Zo kan hij niet op eigen benen lopen, niet zijn natuurlijke balans gebruiken, niet de hals strekken, niet de rug op de juiste manier gebruiken. Jij hebt vast heel erg je best gedaan en het geheel ziet er verzorgd uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:35

Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit hoor op naar de volgende finale!
Die foto van jou met het paard waar je er naast staat is fantastisch!

Klein dingetje nog met je zit, dan is het nog mooier, je draagt af en toe je handen iets te hoog, mooier is het als vanaf elleboog tot aan bit 1 rechte lijn zijn.
Maar dat is minimaal puntje, verder super netjes!

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:35

Gefeliciteerd en succes bij de aankomende ronde !

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:32

Ziet er super netjes uit en nogmaals gefeliciteerd :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:37

Jetta schreef:
Keurig hoor. Maar oh wat ellendig dat het paard bijzetteugels draagt. Zo kan hij niet op eigen benen lopen, niet zijn natuurlijke balans gebruiken, niet de hals strekken, niet de rug op de juiste manier gebruiken. Jij hebt vast heel erg je best gedaan en het geheel ziet er verzorgd uit.

Dat is een regel bij de zitcompetitie, alle paarden lopen met bijzet of elastiek.
Ziet er erg netjes uit! Gefeliciteerd! *\o/*

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 21:55

Iedereen super bedankt! :D

Jetta schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens maar het is nu eenmaal een regel van de zitcompetitie dat alle paarden verplicht met bijzet moeten worden gereden

Sjolvir schreef:
Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit hoor op naar de volgende finale!
Die foto van jou met het paard waar je er naast staat is fantastisch!

Klein dingetje nog met je zit, dan is het nog mooier, je draagt af en toe je handen iets te hoog, mooier is het als vanaf elleboog tot aan bit 1 rechte lijn zijn.
Maar dat is minimaal puntje, verder super netjes!

Jaaa die is leuk he! Haha :P
Bedankt voor de tip van mijn handen, af en toe schieten ze inderdaad omhoog :Y)

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:50

Leuke foto's en gefeliciteerd! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:13

Netjes hoor!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:16

Maanlicht schreef:
Jetta schreef:

Dat is een regel bij de zitcompetitie, alle paarden lopen met bijzet of elastiek.
Ziet er erg netjes uit! Gefeliciteerd! *\o/*

Ziet er echt heel netjes uit! Goed gedaan hoor!

@ Maanlicht: weet je misschien ook waarom ze dan allemaal met bijzet of elastiek moeten lopen? Is toch ergens wel een beetje apart naar mijn idee, maar misschien is er een logische verklaring voor.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:04

Dankjewel voor alle complimentjes, heel lief! :)

De paarden lopen met bijzet zodat ze lekkerder zitten. Als een paard met z'n hoofd in de lucht loopt te slingeren zit dat minder lekker als dat hij met zijn hoofd laag loopt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:12

Het doel is de best zittende te vinden. Indien het paard storend loopt (schudden oa.) wordt het beeld verstoord, waardoor iemand anders kan gaan zitten en de wedstrijd ongelijk is. Daardoor de regel van elastiek of een bijzet. Helaas kiezen veel maneges of voor het 1ne of voor het andere.

Wij zelf kiezen wat het beste kan bij het betreffende paard/pony, dan lopen ze toch wat beter.
(al zie ik op de foto's van de ts ook een paard met elastiek lopen als ik het goed zie)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:13

Goed gedaan hoor. De bijzet bij jouw paard hangt los dus dat hinderde hem niet. Je mag trots zijn op je zit.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:39

Jetta schreef:

helaas is dat volgens mij verplicht :(

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:15

karijn schreef:
Goed gedaan hoor. De bijzet bij jouw paard hangt los dus dat hinderde hem niet. Je mag trots zijn op je zit.

Dankjewel! De bijzet zat inderdaad niet strak :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:29

Prachtig hoor! Ik vind het paard juist ontspannen lopen, de bijzet hangt zo los dat hij imo niet hindert. Veel succes in de kwartfinale!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:36

Wat zit iedereen netjes!
Heel erg goed dat dit wordt gedaan!
In mijn ogen echt de omgekeerde wereld die bijzetteugels of elastieken. Als je niet goed kan zitten loopt je paard niet lekker, dus iedereen zou in deze competitie juist zonder bijzet of elastieken moeten rijden. En 'als je paard niet lekker loopt, kun je niet lekker zitten' vind ik echt onzin. Als je al niet kunt zitten op een paard als hij geen bijzet om heeft, kun je maar beter nog even door oefenen lijkt me.
Bovenstaande is verder geen verwijt naar de ts, want het zijn nou eenmaal de regels.
Maar meer een verwondering over en naar de organisatie.
Ik vind het een prachtig gezicht die mensen die zo netjes zitten, maar al die heisa eromheen daar word ik dan weer verdrietig van..

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:37

de bijzetteugel is juist bedoeld om ervoor te zorgen, dat het paard in een ontspannen houding loopt en de rug kan loslaten, zodat men kan doorzitten. een paard dat de rug niet loslaat, kan je ook niet op doorzitten. (een van de redenen waarom mensen tegenwoordig niet meer kunnen doorzitten, overigens)

en aangezien je van deze ruiters niet kunt verwachten, dat zij een voor hen onbekend paard eventjes op de juiste manier aan de teugel rijden zodat deze de rug loslaat, doet de bijzetteugel voor hen dat.

vroeger was dit de ideale manier om beginnende ruiters kennis te laten maken met een goed door het lichaam bewegend paard. in Karlsruhe gebruikt de klassieke rijschool van (de erven van) Egon von Neindorff nog steeds dezelfde methode in hun manegelessen.

een paard hoeft niet constant de hals te strekken, dat heeft helemaal geen nut. ook heeft halsstrekken niks met 'ruggebruik' te maken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:45

Wat ik hier op de foto's zie heeft de ts die bijzetteugels totaal niet nodig. Ze zit heel netjes en daardoor loopt het paard netjes. Bijzetteugels 'dwingen' het paard in een houding'. Ik vind het juist kwalijk als beginnende ruiters zo worden 'geholpen' omdat ze dan dus niet leren hoe ze een juiste nagefelijkheid bij een paard kunnen creëren. Rug gebruik krijg je ook niet door er aan de voorkant een teugel bij te hangen.
Maar goed, dit is off topic.
Ts, excuus ik vind dat je super zit!

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:57

Maakt niet uit hoor! Het is leuk om te lezen wat jullie mening is over bijzet :)

Bedankt voor het compliment Def! :)