Pavo tristan tucker dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

donsje

Pavo tristan tucker dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 11:34

Op 3 juli a.s. word door P&L weer de pavo tristan tucker dag georganiseerd. Je kon je opgeven dmv een filmpje en je verhaal te plaatsen op de website van p&l over jou probleem met je paard.

al geruime tijd ben ik fan van de manier van werken van tristan. Ik probeer bij zijn vele demo's te zijn en kijk veel filmpjes. Nu ben ik 1 van de gelukkigen die een uur les mag volgen van tristan.

Wat is mijn probleem? Even heel kort; ik kocht mijn paard als zijnde "onhandelbaar en onrijdbaar" Ze was doodsbang voor alles, aanraken, geluid, zadel, singel, bak, zweep, alles gewoon. Ik werkte toendertijd als stalruiter en kreeg haar onder mn hoede. Al snel bleek dat ze een aantal trauma's had. Ik denk dat ze zadelmak is gemaakt met een pop en dat deze is gevallen en aan haar is blijven hangen. Ik kon nl amper ademhalen of ze knalde er met dr staart tussen haar benen vandoor. Na een maand besloot mijn baas haar weg te brengen, slacht. Er was niets mee te beginnen. Maar ze had mn hart gestolen en ik besloot haar te kopen. Ik gaf haar 6 maanden, anders moest ze maar door het leven als fokmerrie. Na maanden poetsen, adh stappen, knuffelen, vertrouwen en liefde.. ging opeens de knop om en kon ik er een rustig rondje op stappen, toen draven en na een jaar helemaal los stap/draf/galop. Echter is ze toen "aangereden" door een andere combinatie en aangetikt met een zweepje door weer een andere combinatie. En dat.. dat is ons probleem.
Inmiddels zijn we alweer 5 jaar verder nadat ik haar kocht. Ze loopt met 3 hoeven in dr neus een ZZZproef en het is mn allesje, mn toppertje en mn maatje. Nogsteeds heeft ze makkelijk stress en heeft ze singelnijd. Maar in alles is ze zo verschrikkelijk verbeterd. Alles is redelijk goed te handelen en als je haar gebruiksaanwijzing van 5 boeken dik hebt doorgelezen, dan kan je goed met mn muppet overweg. Maar.. die andere paarden en een zweep... dat is onmogelijk. Rijden met andere paarden in de bak? Paniek! Hoort ze een zweepje? Paniek. Op wedstrijd is een ramp. Als het druk is met losrijden (meer dan 1 in de bak) paniek! Een ruiter die nogal lawaai maakt in de bak? Ik kan afstappen en naar huis. In de proef als ze alleen is, dan komt opeens al haar stress er extra uit en ontploft ze helemaal. Meestal met het aangalopperen. Al meerdere malen heb ik haar midden in de proef stil gezet, even een kriebel gegeven, laten schudden met dr hoofd ( ook een uiting van spanning) en weer verder gereden. Mede daardoor ga ik amper op wedstrijd en alleen daar waar ik weet dat het niet druk is.

Ik ben echt radeloos. Ze kan zoveel meer maar het kan er op wedstrijd niet uit komen.

Zijn er mensen die eerder bij tristan zijn geweest? Ervaringen met zijn trainingsmethode?
Ik ben erg benieuwd naar de les met hem. Jammere is dat ze nu niet op conditie staat omdat ze al een jaar aant kloten is met dr gezondheid (bloedinfectie, leverprobleem en nu herstellende van hoefbevangen door corticosteroïden) en ik ben 22 wkn zwanger. Maar we zijn weer aan het opbouwen en dat betekend ook weer extra spanning bij haar.

denbine

Re: Pavo tristan tucker dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:37

Ik heb helaas geen ervaringen, maar volg graag.
Zijn manier van werken met paarden, spreekt mij enomr aan.

Succes en hopelijk steken jullie er veel van op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:56

Ja ik ben bij hem geweest. Of bij Will Rogers eigenlijk maar Tristan heeft ook uitgelegd en geholpen.
Mijn merrie was extreem spokerig en schieterig. Heel erg kijkerig en volledig van het padje als ze besloot iets eng te vinden. Dan drong je niet meer tot haar door en vloog ze alle kanten op.
Helaas bleek dit gedrag niet puur psychisch maar kwam het voort uit Kissing Spines die ze bleek te hebben. Ik hoorde later dat extreem kijkerig en spokerig gedrag vaker samengaat met Kissing Spines. Een soort ontsnappen aan het werk zonder echt te staken. Ik heb dus maar een aantal lessen gevolgd helaas. Vind het wel zeer interessant en voor gezonde paarden die normaal kijkerig zijn zeker een aanrader.

donsje

Re: Pavo tristan tucker dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 12:46

Suzanne, heftig dat je paard uiteindelijk KS had. Maar aan de ene kant wel fijn dat dit er nu uitkwam ipv dat je nog jaren door had gereden met een paard dat pijn heeft.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe de lessen zich in praktijk geuit hebben. Ik verwacht geen probleem met tristan zn "basis" controleren van voor en achterbeen, ontspannen en dan druk eraf etc. Vlaggen of rare dingen (zonder geluid!!!!@) is ze ook na wat overtuiging niet bang van. Ik kan met een skippybal rond/over/op haar stuiteren en dat is allemaal prima. Maar hoe gaat hij haar leren om in real life ook over haar trauma te komen? 1 op 1 in bak is prima. Ik heb al miljoenen keren met een ander paard geoefend. Doe ik de dag erna weer, dan ben ik bij af. Dus ben bang dat het bij tristan goed gaan maar in praktijk weer mis.. mensen die echt duidelijke veranderingen zagen?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:27

Je moet niet verwachten dat je na een uur les nooit meer tegen het probleem aanloopt.
Stalgenootje gaat 2x in de maand en gaat nu na 8? Lessen echt verbetering zien.
Daarnaast heeft zij thuis ontzettend hard geoefend wat het algehele proces ook versneld heeft.

Veel plezier iig! :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:18