Een kennismaking met Working Equitation

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Carien

Een kennismaking met Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:49

Afgelopen maandag hebben we kennis gemaakt met een snuffel-les Working Equitation gegeven door Christel Provaas.
We begonnen wat gespannen, maar met de hulp van Christel kwam de ontspanning en daarmee het plezier.
Ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden en dat we het best goed deden uiteindelijk.
Was zo trots <3 Ondanks dat ik zelf wat fouten maakt, hij deed zo zijn best en kwam er weer achter hoe graag hij werkt.

Working Equitation is een veelzijdige discipline, het is ontstaan in Zuid Europa vanuit het traditionele werken met runderen in landen als Portugal,
Frankrijk, Italië en Spanje. Wij hadden geen echte runderen, maar wel een echte enge houten stier :+

Bij voorbaat maakt hij me al zo blij <3 Heerlijk dier met zijn humor, liefheid en stoute jongensgedrag. De tijd gaat zo snel, ik verzorg hem alweer 3 jaar.
Afbeelding

We begonnen met de pionnen en het behendig sturen. Zelf ben ik niet zo heel handig, was nog best een uitdaging.
Er kwam wat meer ontspanning.
Afbeelding

De brug was even aftasten.
Afbeelding

Maar na een paar keer was dat normaal en konden we er in een ontspannen drafje overheen.
Afbeelding

Het hek was niet zo makkelijk als we dachten :=
Afbeelding

Flesjes kraken zo erg ... Maar gaat uiteindelijk ook goed.
Afbeelding Afbeelding

Het rinkelen van de bel ging braaf. Stiekem hebben we een ijsje besteld :Y)
Afbeelding

Kennismaken met de stier }:0
Afbeelding

En dan zijn we toe aan het leukste onderdeel, het pakken van de stok uit de ton.
Best wel wennen in het begin.
http://tinypic.com/m/ivyib8/1

Al snel kregen we er lol in En konden we het ook in draf :)
Afbeelding Afbeelding

En al vrij snel later in galop, hij liet zich super sturen op 1 hand. Zo gaaf als het lukt, het voelde echt als samenwerken.
Afbeelding

Even raak prikken
http://i60.tinypic.com/28sn7y9.jpg

Stiekem deden we ook aan speerjagen :D
Afbeelding

We zijn weer een ontzettend leuke ervaring rijker!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :)

Pantykous

Re: Een kennismaking met Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:49

Mijn instructrice doet dit ook, super interessant om te zien! Lijkt allemaal heel vriendelijk :j

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:07

Dat ziet er leuk uit zeg!
Behoorlijke uitdaging lijkt me! :D

Jullie zijn wel een mooi team om te zien samen!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:37

Pantykous schreef:
Mijn instructrice doet dit ook, super interessant om te zien! Lijkt allemaal heel vriendelijk :j

Uiteindelijk is het net zo "vriendelijk" als je het zelf maakt; het is gewoon dressuur ( met obstakels tijdens de trail!) en soms een stukje koeienwerk. Het vereist een flink stuk discipline van paard en ruiter, wendbaarheid, gehoorzaamheid en heel veel training. Uiteindelijk is het de bedoeling om op 1 hand alle proeven te rijden ( de Master proef!) en de echte Portugese proef heeft dan in de dressuur ook nog eens piaffe, passage en galopwissels om de 2 pas!; dressuur dus ;) .

Voor de WE3/WE4 is het van belang dat er tijdens een wedstrijd diverse galopwissels worden uitgevoerd, zowel in de dressuurproef als tijdens de trail proeven ( op stijl en snelheid) ( tussen de 25 en 40 wissels per trailproef!), er moet gereden worden tussen tonnen die op 3 meter afstand van elkaar staan, de paarden moeten excellente "speed- control" laten zien ( van stapvoetse galop naar bijna rengalop en terug) , op een dubbeltje kunnen draaien, perfect achterwaarts, zijwaarts en natuurlijk weer voorwaarts gaan, in galop. De WE trail wordt op WE3 ( 2 handig) en WE4 ( 1 handig) geheel in galop gereden met een rechtstreekse overgang naar de stap ( zonder draf!) als er een obstakel genomen moet worden. In de dressuur wordt wel gedraafd.

Het is een vreselijk leuke sport, maar heeft iets meer om het lijf dan een bruggetje of poortje in stap/ draf nemen; dat is het pure beginnersniveau en heeft eigenlijk nog niet zoveel met het echte WE te maken, maar ondanks dat is het leuk om te doen en moet iedereen ergens beginnen!

Wij zijn nu ca. 6 a 7 jaar met WE bezig, ik rijd nu even niet actief wedstrijden maar ben wel aan het trainen, en het is echt een opkomende sport. Er bestaan in Nederland, op een enkeling na, nog geen echte top-trainers in deze sport, er worden wel hier en daar wat "snuffelclinics" gegeven, maar die moet je toch echt zien als een introductie en "lol met je knol" . Als je echt WE wil rijden zal je een goede trainer/ instructeur moeten opzoeken die je de "ins en outs" van de sport verteld.
Wij hebben zelf in maart/ april getraind bij de wereldkampioen Pedro Torres in Portugal, wat die man laat zien is WE! en hoe :j .

DE introductie/ snuffelclinics zijn een leuke manier om een idee van de sport te krijgen maar als je echt wil zien wat het is en hoe het toegaat op een wedstrijd moet je een keer ook echt gaan kijken bij een wedstrijd. 11/12 juli is een internationale wedstrijd in Pesse van de WEH ( Working Equitatio Holland) en in oktober zijn de Nederlandse kampioenschappen.
En even voor het idee wat WE echt is: Pedro Torres met Oxidado tijdens een compilatie van speedtrails. https://www.youtube.com/watch?v=XZ8d9ByD5L4 ( Oxidado is inmiddels met pensioen!). en met zijn nieuwe paard Ahoto tijdens de training https://www.youtube.com/watch?v=K88B17q-YeA .

Wat Pedro laat zien is een klasse apart, ook in Portugal, maar het is wel heerlijk om naar te kijken :D . We hebben hem dus "live" aan het werk gezien met zijn eigen paard en ons paard..........dan wordt je heel klein _/-\o_
Laatst bijgewerkt door ElCid op 18-06-15 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:43

Wat ziet dat er leuk uit! En het is te zien dat je het leuk vindt :D

Ik zou het ook heel graag eens een keer willen doen. Lijkt me echt wat voor mij en mijn paard.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:49

Wauw wat een leuk paard.

Lijkt me idd een fijne ervaring om dit te doen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:52

Leuk dat je zoveel plezier eraan beleefd hebt.ik zou het graag ook leren en gaan oppakken maar in limburg is er niks van.en wat zijn dan de goede trainers in nederland zou dat graag weten pb mag

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:13

keona schreef:
Leuk dat je zoveel plezier eraan beleefd hebt.ik zou het graag ook leren en gaan oppakken maar in limburg is er niks van.en wat zijn dan de goede trainers in nederland zou dat graag weten pb mag

Die zijn er, nog, niet ;) . Er zijn een paar mensen die wedstrijden rijden en die kunnen je wel wat tips geven, maar voor echte les op niveau zal je moeten uitwijken naar bijv. Duitsland. Roland Heiss geeft in Nederland regelmatig les, o.a. via de WEH. http://www.roland-heiss.de/
In Limburg zit ( voor zover ik weet :o ) niemand, mijn man rijdt dus ook wedstrijden ( WE3/ WE4) niveau, die geeft beperkt les in onze eigen regio.

Zoals ik al zie, het is een opkomende sport in Nederland, het niveau van de ruiters hier stijgt langzaam maar zeker, maar de ervaring ontbreekt nog bij de meesten.

Ik stuur je nog een pb.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:33

ElCid schreef:
Pantykous schreef:

Uiteindelijk is het net zo "vriendelijk" als je het zelf maakt; het is gewoon dressuur ( met obstakels tijdens de trail!) en soms een stukje koeienwerk. Het vereist een flink stuk discipline van paard en ruiter, wendbaarheid, gehoorzaamheid en heel veel training. Uiteindelijk is het de bedoeling om op 1 hand alle proeven te rijden ( de Master proef!) en de echte Portugese proef heeft dan in de dressuur ook nog eens piaffe, passage en galopwissels om de 2 pas!; dressuur dus ;) .

Voor de WE3/WE4 is het van belang dat er tijdens een wedstrijd diverse galopwissels worden uitgevoerd, zowel in de dressuurproef als tijdens de trail proeven ( op stijl en snelheid) ( tussen de 25 en 40 wissels per trailproef!), er moet gereden worden tussen tonnen die op 3 meter afstand van elkaar staan, de paarden moeten excellente "speed- control" laten zien ( van stapvoetse galop naar bijna rengalop en terug) , op een dubbeltje kunnen draaien, perfect achterwaarts, zijwaarts en natuurlijk weer voorwaarts gaan, in galop. De WE trail wordt op WE3 ( 2 handig) en WE4 ( 1 handig) geheel in galop gereden met een rechtstreekse overgang naar de stap ( zonder draf!) als er een obstakel genomen moet worden. In de dressuur wordt wel gedraafd.

Het is een vreselijk leuke sport, maar heeft iets meer om het lijf dan een bruggetje of poortje in stap/ draf nemen; dat is het pure beginnersniveau en heeft eigenlijk nog niet zoveel met het echte WE te maken, maar ondanks dat is het leuk om te doen en moet iedereen ergens beginnen!

Wij zijn nu ca. 6 a 7 jaar met WE bezig, ik rijd nu even niet actief wedstrijden maar ben wel aan het trainen, en het is echt een opkomende sport. Er bestaan in Nederland, op een enkeling na, nog geen echte top-trainers in deze sport, er worden wel hier en daar wat "snuffelclinics" gegeven, maar die moet je toch echt zien als een introductie en "lol met je knol" . Als je echt WE wil rijden zal je een goede trainer/ instructeur moeten opzoeken die je de "ins en outs" van de sport verteld.
Wij hebben zelf in maart/ april getraind bij de wereldkampioen Pedro Torres in Portugal, wat die man laat zien is WE! en hoe :j .

DE introductie/ snuffelclinics zijn een leuke manier om een idee van de sport te krijgen maar als je echt wil zien wat het is en hoe het toegaat op een wedstrijd moet je een keer ook echt gaan kijken bij een wedstrijd. 11/12 juli is een internationale wedstrijd in Pesse van de WEH ( Working Equitatio Holland) en in oktober zijn de Nederlandse kampioenschappen.
En even voor het idee wat WE echt is: Pedro Torres met Oxidado tijdens een compilatie van speedtrails. https://www.youtube.com/watch?v=XZ8d9ByD5L4 ( Oxidado is inmiddels met pensioen!). en met zijn nieuwe paard Ahoto tijdens de training https://www.youtube.com/watch?v=K88B17q-YeA .

Wat Pedro laat zien is een klasse apart, ook in Portugal, maar het is wel heerlijk om naar te kijken :D . We hebben hem dus "live" aan het werk gezien met zijn eigen paard en ons paard..........dan wordt je heel klein _/-\o_

Overdrijven is ook een kunst...... Laat je door deze tekst niet teveel in verwarring brengen, WE is ontzettend leuk en heel goed te doen !!!

Working Equitation is prima aan de basis, je leert er veel van en net als in dressuur, waar iedereen "Anky" wil worden, spiegelt men zich in deze sport aan Pedro. Maar dat niveau haalt niemand en dat hoeft ook niet.
Begin gewoon, train wat je kunt en wilt en rij op je eigen niveau. In Nederland zijn we nog helemaal in de kinderschoenen, en we hebben nog géén goeie ruiters ala Pedro. Er zijn wel mensen die WE4 zijn gestart, maar moeten dan toch concluderen dat dit een maatje teveel is en starten daarna terug in de WE3... Dat zegt genoeg. Maar we hebben wel al veel ruiters in de WE3 en die bereiden zich voor op de EK van volgend jaar. In Portugal, Spanje en Duitsland ligt het niveau veel hoger, dus medailles nemen we waarschijnlijk niet mee, maar als de Nederlandse vlag daar wappert, is de eerste basis gezet.

Voor die tijd zijn er erg leuke wedstrijden in Nederland en België, vanaf een mooi instapniveau, waarin alles in draf gedaan mag worden. Ik hoop je dan ook graag op een van die wedstrijden te ontmoeten. Christel doet goed werk met mensen kennis te laten maken, hopelijk leidt dat ook tot meer deelnemers, meer en grotere wedstrijden en dus nog méér fun !!!

Thanx Christel, hiervoor :-)

veerle_1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:37

Carien, wat een plezier heb je gehad met je paard volgens mij. Jullie zijn een mooi team!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:43

:D jullie zijn steeds echt een leuk team, vlgs mij doet ie alles voor je

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:46

Leuk dat jullie dat kunnen, in België bestaat het niet voor westernruiters voor zover ik weet. Het is hier ook totaal niet gekend. Heel mooie stevige quarter, leuk team.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:24

ElCid, bedankt voor je toelichting over WE. Dat dit nog niet zoveel met WE te maken heeft ben ik niet helemaal met je eens. We hebben er aan gesnuffeld, dan wel niet met alle officiële onderdelen, klederdracht en beoogde rijstijl...maar we hebben enorme lol gehad met deze kennismaking. En ik denk dat het daarom draait!
Ik heb niet het doel om gelijk een Pedro Torres te worden, al vind ik het prachtig wat hij en zijn paard neerzetten. Mijn doel is genieten van wat we ook doen :) En dat hebben we gedaan, ik heb zo fijn gereden dat ik nog zit na te genieten. En ja ik ben een beginner in dit element, een trotse beginner!
Wat betreft de toptrainers, ik denk dat je met behulp van de mensen die nu deze clinics/lessen geven al een eind komt. Onder andere Christel, ze heeft een erg fijne les gegeven. Voor ieder wat wils denk ik. Indirect geeft het deze sport ook een boost, wie ik ook spreek of hoor is enthousiast over WE. Over de onderlinge sfeer en het mooie teamwork tussen paard en ruiter.
Dus ik denk dat deze mensen zeker geen verkeerd werk doen. Onze groep is/was iig erg blij met Christel :)

Keona, er zijn mensen die door heel Nederland komen om dit soort clinics te geven. Zou het gewoon eens uitzoeken of je het met een koppel kan organiseren. Misschien kan je de WE Holland benaderen voor de mensen die dit soort clinics geven en wie zij aanraden. Veel plezier alvast! Het is zeker een aanrader.

Cattle, dankjewel voor het welkom op een van de wedstrijden. Als ik besluit er een te gaan bezoeken geef ik je een pb :)

Vancky, dit kan iedereen en met ieder paard :) Het type zadel of paard is niet bepalend voor zo'n snuffelles/clinic. Als je het leuk lijkt gewoon proberen of je het kan organiseren.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!
Laatst bijgewerkt door _Carien op 18-06-15 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:30

Superleuke foto's +:)+ overduidelijk dat jij & je paard er een hoop lol aan beleven!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:07

Omg het B dressuur wat de meeste ruiters hier uitvoeren lijkt ook totaal niet op top dressuur. Dus? Dat dit niet precies lijkt op het topniveau van WE lijkt me niet heel raar. Het gaat zoals Carien zegt om genieten! En dat is wel af te zien van de gave foto's. En ik vind dit al een mooi begin! Paard en ruiter genieten, wat wil je nog meer.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:05

Wat heerlijk fijn om jou weer te zien glunderen!
En dan ook oprecht genieten <3

Je verdiend het!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:39

die discussie kan vast ook in een ander topic dan dit mooie fototopic.

Het is zo leuk om te zien dat Skeet heel erg op jou gericht is en het naar zijn zin heeft!!
En zo te zien deel jij dat 100% met hem. Wat straal je!! <3 <3
Super leuke ervaring, ik heb zo'n idee dat dit vaker wordt ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:42

Ik denk dat er gewoon een groot verschil zit,er zijn mensen die het voor de leuk doen en eens willen snuffelen,en je hebt deze mensen die het echt uitoefenen voor de sport.denk dat daar het grote verschil is.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:06

Leuuuk :D Je ziet ook dat je er echt van geniet! Knap paard ook!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:48

Heeeul leuk!! :D Lol straalt er vanaf en wat een leuk paardje heb je zeg!

Staat ook zeker op mijn lijstje om ooit eens te proberen.

(Overigens zie ik liever het fijne beeld van Carien met 1 handje op een los teugeltje en snaffletje, dan stang en trens, met strakke teugels paard op de rem trekken, op twee/een hand zoals op de filmpjes die gegeven worden.. Dat is voor mij weinig niveau..)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:57

canisia schreef:
Heeeul leuk!! :D Lol straalt er vanaf en wat een leuk paardje heb je zeg!

Staat ook zeker op mijn lijstje om ooit eens te proberen.

(Overigens zie ik liever het fijne beeld van Carien met 1 handje op een los teugeltje en snaffletje, dan stang en trens, met strakke teugels paard op de rem trekken, op twee/een hand zoals op de filmpjes die gegeven worden.. Dat is voor mij weinig niveau..)

Ik vind dat ts het zeker heel leuk doet,niks mis mee.maar heb net dat filpje van pedro met zijn nieuwe paard bekeken en ik vind ondanks dat het paard stang en trens heeft hij het paard heel netjes en rustig rijd,mogen zich menig dressuur ruiters een voorbeeld aannemen

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:33

Zelfde mening hier Canisia , vind het paardrijden Pedro Torres ook zeer fijn om om naar te kijken +:)+

Maar deze foto's en het plezier van Carien natuurlijk ook hoor! :j

BeauLu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:07

Ik heb dit ook gedaan! :D Vond het ontzettend leuk om te doen. Had alleen wat moeite met het raken van de ring tijdens het ringsteken :o :j

Afbeelding

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:19

Cchanny schreef:
Wat heerlijk fijn om jou weer te zien glunderen!
En dan ook oprecht genieten <3
Je verdiend het!

Lief zeg! Dankjewel

Jessie, dat is zeker de bedoeling. Dit is zo leuk!

Echt superleuk om te horen van iedereen hoe te zien is hoe ik/we geniet(en).

Canisia, dankjewel voor het compliment! Ik ben geen topruiter, maak ook de nodige fouten :o

Bea, jouw topic heb ik voorbij zien komen toen ik me ging verdiepen in de clinic van Christel! Zag er fijn uit :)

Iedereen bedankt, en uitgelicht...dat blijft toch ook heel leuk om er op te staan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:57

Wat onwijs leuk! het plezier straalt er vanaf (bij beide)