De weg van dikke weidepony van slanke keuringspony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

De weg van dikke weidepony van slanke keuringspony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 07:25

Ik heb de stap genomen om uit mijn comfort-zone te stappen en me eindelijk eens in te schrijven voor een keuring, namelijk de merrie keuring van het NMPRS!

Ik heb nu ongeveer 2 jaar lang mini’s, maar steeds laat ik de keuringen aan me voorbij gaan en ga ik veilig aan de kant toekijken. Iedere keer neem ik me voor mee te doen, maar ergens durf ik niet. Geen ervaring met voorbrengen en bang dat mijn paardjes niet goed genoeg zijn, je ziet er namelijk altijd zulke mooie dieren rondlopen!

Tot zondag het knopje omging, ik ben super gelukkig met mijn pony’s en ik ga het gewoon eens proberen! *D Het lijkt me namelijk zo leuk en wat anderen er ook van vinden ik ben toch blij met ze. Ik heb gekozen voor de makkelijkste merrie, ze is zo fijn rustig onder veel omstandigheden dus perfect om mee te oefenen! Ik heb de inschrijving nog niet gedaan, ik moet nog even vervoer rond zien te krijgen maar als dat geregeld is dan gaat de inschrijving op de mail. De keuring zal plaatsvinden op 29 augustus 2015 op stal Groenendaal te Bunschoten

De dame waar het over gaat:
Noa, haar officiële stamboek naam is Hiltje van de Fonteinwei. Ze heeft de afstamming Guppy x Little Boy en staat ingeschreven bij het NMPRS en Appaloosa stamboek.

Afbeelding

Even kort wat over Noa:
Twee jaar geleden kocht ik haar op een paardenmarkt, mijn eerste appaloosa mini. Perfect slank en een geweldig rustig lief karakter. De afgelopen twee jaar heeft ze heerlijk in de kudde gestaan, een veulentje gehad en is qua kleur een stuk lichter geworden. Ze is een hele rustige pony die zich niet zo snel druk maakt om iets. Daarom dé perfecte pony voor dit avontuur!

Dit is hoe ik haar twee jaar geleden kocht

Afbeelding

Nu is er wel het puntje, deze dame word dik van eigenlijk niks. :+ Dit betekend dus dat we aan de slag moeten met trainen! Vanaf deze week wil ik beginnen met conditie opbouwen door middel van fietsen, wandelen en longeren. Gaat dit goed wil ik rustig aan het trainen van wat spieren er bij gaan pakken door middel van de longeerhulp.

Zondag heb ik foto’s gemaakt zodat ik straks goed kan vergelijken. Ze is zo uit de wei getrokken, ongepoetst of wat dan ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor mezelf vind ik het leuk om de vorderingen bij te kunnen houden en misschien vinden anderen het ook wel leuk om te volgen. Wie weet komen er super fijne tips waar ik veel aan heb! Dit topic is ook voor mezelf een beetje een stok achter de deur om niet op te geven, maar dit keer echt er voor te gaan! :j Zeker als er mensen zijn die volgen.

noaenkelly

Re: De weg van dikke weidepony van slanke keuringspony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:36

Ik volg ook! En supergoed dat je het gewoon gaat proberen! Wie niet waagt, wie niet wint ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:39

Zit nog wel wat werk in maar je hebt nog tijd. :)

Wij komen ook met een pony voor de stamboekopname.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:39

Spannend! Leuke merrie.
Wij doen dit jaar ook voor het eerst mee maar dan de enter/twenter keuring.
Ik twijfel nog om voor de merrie keuring in te schrijven.
Vind het ook super spannend!

Heel veel succes met trainen,leuk om je te volgen!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 09:42

Er zit zeker veel werk in, ben ik me goed van bewust!
Ik heb ook wel merries staan die netjes slank zijn en met wat toiletteren en training zo mee kunnen. Maar die zijn net gedekt en wat sneller zenuwachtig.
Misschien neem ik er nog 1 mee, maar dat is even aankijken. Is wel fijner voor Noa om niet alleen mee te hoeven en te staan daar.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:26

Ik volg ook mee! Ben benieuwd of dat buikje er een beetje goed af wilt! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:32

Ik ken fokkers van minipony's en fallabella's en ze zien er allemaal schitterend uit en slank en in vorm.

Longeren en ermee gaan wandelen en vooral geen tot nauwelijks gras en niet teveel ruwvoer en verder veel voer; lijnzaad, slobbers, muesli met veel luzerne erin, zodat ze goed moeten kauwen om het weer aan te vullen.

Het kan natuurlijk anders, net wat je wilt en het fijnste vindt.

Het zijn dan van die proffesianals he..............ze weten wat ze doen, en de ponys zien er schitterend uit en ze hebben het behoorlijk goed en een heel fijn paardwaardige leven in een kudde.

Je kan de mensen eens gaan benaderen die met de ponys op keuringen gaan en ze eens gaan vragen hoe ze het doen, wanneer je vind dat hun dieren er goed uitzien.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-06-15 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:35

Heel herkenbaar verhaal, ik heb ook geen ervaring en durf ook niet zo goed.
Ik heb me voor genomen volgend jaar mee te doen...

Maar nu eerst jou volgen, succes alvast!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:40

Wat een leuke pony zeg! Succes met voorbereiden :-)

Gishi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:42

Wat een leuke pony zeg! Ik volg ook!

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:43

Leuk! Ik volg ook :D
Succes met trainen :)

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:50

Leuk ik kom ook volgen!
succes met het trainen

Riannepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:56

Ik volg ook gezellig mee! :):) wel leuk om de vorderingen dan bij te houden :))

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:59

Ik volg ook!! Vind het een leuke pony en ben benieuwd hoe jullie het gaan doen, straks op de keuring.

_HinnekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:59

Wat een prachtige pony! Ik volg :)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:08

Ik ga je volgen
heb zelf ook een pony staan die qua figuur het zelfde is en net in training staat
wel is waar niet voor de keuring
maar leuk om te volgen Hoe iemand anders zoiets aanpakt

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 22:14

Wat leuk zeg, zoveel mensen die volgen! Ik ga me best doen het goed bij te houden :j

Bedankt voor de tips die sommige gaven :) Ik heb inderdaad al contact met wat mensen die er wat meer ervaring mee hebben, om te kunnen vragen naar tips, training, voeding en de keuring zelf. We willen het natuurlijk wel op de juiste manier doen allemaal en niet ten koste van alles.
Op het moment staat ze 24/7 in de wei omdat we nog een gasthengst hebben die in de andere wei en de paddock staat. Dit weekend gaat hij weer weg en dan zal ze ook samen met 2 andere pony's weer meer op de paddock gezet worden en dan beperkte weidegang. Ze krijgt dan de beschikking tot vrij arm graszaadhooi wat vrij grof is van structuur. Een mooie bezigheid om te knabbelen en in verhouding weinig wat ze binnenkrijgt.

Randalinpony, leuk dat je ook komt. Wat voor pony neem je mee?

Timokyana, spannend dat schiet al op! Ik kom zeker wel kijken op de enter/twenter keuring, wellicht kan ik even hoi komen zeggen als ik jou of de pony herken? Zou leuk zijn als je ook mee doet met de merrie keuring, maar inderdaad eerst deze keuring dan maar eens doen!

Deze week hebben we nu zondag en vandaag gewandeld. Ideaal, neem haar gewoon mee als ik met de hond ga wandelen! Geeft wel een grappig beeld, om 7uur s'ochtends iemand aan de wandel met een hond en pony :') Morgen ga ik eens even kijken hoe ze reageert op een klein stukje naast de fiets, als dat goed gaat is dat een mooi iets om uit te gaan bouwen.

Verder heb ik vandaag haar eens even onder handen genomen. Beentjes geschoren, staart geknipt, manen ontdaan van overtollige losse haren en in vlechten gedaan. Dat ziet er niet uit omdat ze ontzettend dikke manen heeft die beide kanten opvallen maar wel mooi makkelijk. Maar ze lijkt nu iets minder een wilde weide pony :P

Mocht iemand tips hebben over voer, training of wat dan ook, zeg het vooral! :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:23

Wat leuk, ik ben erg benieuwd hoe ze er uit gaat zien in sport model!

Wat bij onze fjord goed werkte voor de vetverbranding was veel draven. Verder kan je het beste zorgen voor veel afwisseling. Wandelen longeren, maar wat dacht je van dingen als vrijspringen. Vinden ze ook vaak erg leuk!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:16

Wat leuk!! Super dat je de stap hebt gezet :) geniet ervan!

Riannepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:53

Leuk! Ben erg benieuwd naar het resultaat :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 15:16

Vanmiddag was ik vrij, dus een mooie gelegenheid Noa eens aan de fiets voor te stellen! Nou tjonge zeg… van de fiets keek ze niet op of om en na 100 meter wennen deed ze alsof ze iedere dag naast de fiets loopt. :+ Zodra we het tempo verhogen naar een drafje vind ze het echt leuk lijkt het. Ze kijk vrolijk rond met een flink tempo en de oortjes er op, een goed teken lijkt me :) Ik werd er gewoon helemaal vrolijk van hoe ze deed. Ze hield het ook nog redelijk vol, viel me alles mee. Het rondje was precies groot genoeg, want toe we thuis kwamen begon ze moe te worden. Prima ervaring zo voor de eerste keer lijkt me!

Afbeelding

En net trof ik haar zo in de wei aan <3 Tevreden moe volgens mij!

Afbeelding

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:23

Ik ga ook volgen! Erg leuke pony heb je. <3

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:33

Het is een leuke pony, dat wel.

Gewoon goed je ogen de kost geven en rondkijken en vragen bij de mensen die het ook doen en ervaring hebben. Leer je veel van.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:40

Ik volg mee <3 wat een schatje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:47

Wat een prachtige merrie! <3
Ik volg!