Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaScar

Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 23:41

:wave:

Excuses als dit verkeerd staat!
Ik rijd nu al zo'n 11-12 jaar op een manege, en ben al heel lang helemaal gek op een paard dat daar staat. Hij heeft niet de beste reputatie bij de meeste lesklanten, hij kon namelijk nog wel eens flink bokken (en dan bedoel ik ook echt een ga-van-m'n-rug-bok) en zich verzetten, maar met een eerlijke behandeling is het echt een schat. Hij is heel rustig en vriendelijk, een echte goedzak.
Nou is hij al wat ouder, ik schat zo rond de 20, en hij heeft (in mijn ogen al veel langer) last van zijn rug - wat zijn verzet deels verklaart. Dit heeft waarschijnlijk te maken met zijn zadel. Hij heeft hier alsnog een lange tijd mee in de lessen gelopen, maar nu hij met opzadelen echt chagrijnig wordt en zijn rug wegdrukt als je er met een borstel overheen gaat wordt hij sinds kort niet meer voor de lessen ingezet. (geen idee of dit tijdelijk is) Ook is hij érg stijf, wat hoogstwaarschijnlijk met zijn rug te maken heeft.

Ik heb al heel vaak gezegd dat ik hem zo mee naar huis zou nemen als het kon, gewoon om hem een goede oude dag te bezorgen, hem lichamelijk proberen te verbeteren en hem de liefde te geven die hij verdient. Maar nu hij voor de manege steeds minder inzetbaar wordt ben ik toch wel bang dat hij op een dag niet meer in zijn stal staat..
Ik heb zelf inmiddels twee jonge paardjes bij mij thuis staan (waarvoor hij een perfect leerpaard zou zijn overigens), en een 3e paard was absoluut niet het plan, maar ik ben echt helemaal gek van dit paard en wil hem zo graag geven wat hij zo erg verdient. Ik wil al een tijdje bij de manege vragen wat hun plan is met hem, ik ben erg nieuwsgierig of ze hem zouden verkopen en voor hoeveel maar dat ga ik nog niet rechtuit vragen.

Ik heb nog geen serieuze plannen (ouders overigens ook niet, alhoewel ze me wel serieus nemen). Maar stel ik zou de beslissing kunnen en mogen nemen:
Ik zou heel erg graag jullie mening horen, wat vinden jullie? Wat zouden jullie doen? Heeft iemand toevallig ervaring met het kopen van een (ouder) manegepaard? Ik hoor het graag!

Lotus83

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:46

Als je de mogelijkheid hebt en de financiële middelen om dit paard een goede oude dag te bezorgen? En je bent echt gek op hem? Waarom niet?

Al zou ik er echt geen hoofdprijs meer voor betalen

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:47

Ik zou het doen. Heb nog altijd (weggestopte) spijt dat ik jaren geleden een bepaalde manegepony niet gekocht heb.
Alleen hou er rekening mee, je geeft al aan dat het een ouder paard is. En ouderdom kan met gebreken komen. En met gebreken komen vaak ook dierenartsrekeningen ;-)
Succes met je beslissing!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 23:55

Lotus83 schreef:
Als je de mogelijkheid hebt en de financiële middelen om dit paard een goede oude dag te bezorgen? En je bent echt gek op hem? Waarom niet?

Al zou ik er echt geen hoofdprijs meer voor betalen

Zo denk ik ook, maar omdat hij toch wel duidelijk lichamelijke gebreken heeft weet ik niet zo goed wat ik moet verwachten (qua kosten maar ook qua ernstigheid)
Dit is dan ook een van de grootste bezwaren die mijn ouders hebben, de mogelijke da kosten als hij echt ernstige problemen blijkt te hebben. Ik zou hem wel kunnen laten keuren maar weet bijna zeker dat hij daar niet doorheen zou komen. Dat te hebben gezegd, het is ook geen paard dat alsmaar kreupel staat o.i.d, hij houdt zich behoorlijk sterk.
En een hoofdprijs, nee absoluut niet. Om mijn moeder even te citeren: 'kopen? ze moeten blij zijn als ze hem aan je kunnen geven' :=

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:56

Als jij de middelen hebt om dit diertje een goede oude dag te bezorgen zou ik het zeker doen! :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:57

Mocht hij wel ernstige problemen hebben waar hij altijd last van zal hebben of wat wel heel prijzig is om te 'repareren' is er altijd nog de optie om hem dan naar de slacht te doen/in te laten slapen.. Maar heeft hij in ieder geval wel een kans gehad. Eén die hij nu niet heeft en ook niet zal krijgen. De manege gaat er niets aan proberen te doen. Als hij straks helemaal niet inzetbaar is, dan is het enkeltje slacht.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:02

KylaLover schreef:
Ik zou het doen. Heb nog altijd (weggestopte) spijt dat ik jaren geleden een bepaalde manegepony niet gekocht heb.
Alleen hou er rekening mee, je geeft al aan dat het een ouder paard is. En ouderdom kan met gebreken komen. En met gebreken komen vaak ook dierenartsrekeningen ;-)
Succes met je beslissing!

Erg leuk om de positieve reacties te lezen, had verwacht dat mijn zweverige penny-droom eigenlijk veel te onrealistisch zou overkomen :P
Alleen is zijn leeftijd (of eerder de gevolgen daarvan) wel een lastig punt inderdaad.. Ookal ben ik absoluut bereid zoveel mogelijk zelf te regelen op financieel gebied.
Heel erg bedankt!

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:05

Als je de financiële middelen hebt, zeg ik zeker doen!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:06

Hoi , meestal leven zulke paardjes met wat rust en beter passend zadel en fijne verzorging juist helemaal op! Niet zo hard werken en meestal meer buiten en goede verzorging met liefde daar doen de meeste paarden het beter op :) succes er mee en indd, hoop dat ze je hem gunnen voor een lage prijs! Groetjes deess

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:06

ElineS schreef:
Mocht hij wel ernstige problemen hebben waar hij altijd last van zal hebben of wat wel heel prijzig is om te 'repareren' is er altijd nog de optie om hem dan naar de slacht te doen/in te laten slapen.. Maar heeft hij in ieder geval wel een kans gehad. Eén die hij nu niet heeft en ook niet zal krijgen. De manege gaat er niets aan proberen te doen. Als hij straks helemaal niet inzetbaar is, dan is het enkeltje slacht.

Dit is precies wat ik steeds denk maar alsmaar niet goed onder woorden kon brengen, de manege gaat hier inderdaad niets aan doen, er is laatst al een paard weggebracht dat een probleem had met zijn been, die komt niet meer terug -O-
Sinds dat is gebeurd ben ik ook heel bang dat het zomaar eens te laat zou kunnen zijn, ik kom er maar eens per week en ben elke keer steeds wat banger dat zijn stal ineens leeg staat..

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:09

deess schreef:
Hoi , meestal leven zulke paardjes met wat rust en beter passend zadel en fijne verzorging juist helemaal op! Niet zo hard werken en meestal meer buiten en goede verzorging met liefde daar doen de meeste paarden het beter op :) succes er mee en indd, hoop dat ze je hem gunnen voor een lage prijs! Groetjes deess

Ik heb inderdaad veel berichten gelezen hier op bokt over manegepaarden die helemaal op zijn gaan leven door de aandacht en de vrijheid, we hebben hier een grote paddock met een inloopstal waardoor hij ook veel meer zou kunnen bewegen dan in zijn box, dat zou al een hoop schelen voor zijn stijfheid denk ik!
Heel erg bedankt :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:10

Dan zou ik er snel achteraan gaan.

Een kennis van mij heeft ook een ouder manegepaard overgekocht. Ze was ook gek op het dier. 20 was die toen.. En nijdig altijd. Chagrijnig, oren naar achteren, heel bijterig.. En met rijden zo sloom en lusteloos.. Maar wel constant met het hoofd schudden en op het bit kauwen. Daarvoor werd hij dan afgestraft door te slaan.

Ze heeft hem nu alweer 6 jaar.. En nog altijd gezond.. Maar hij zat wel goed vast met de rug en hij had last van zijn tanden.. Tandarts had haar wel veel gekost. Maar nu.. Soms is het lachen, dan haalt opa nog van alles uit onder het zadel. Zo happy, zo energiek en ineens zo vol streken en humor. Waar het eerst een bijna 'dood' dier was, is hij nu zo opgeleefd. Soms wel wat vervelend, want hij is niet zo braaf meer als op de manege haha.

Het heeft haar wel wat gekost, maar ze vond het dubbel en dwars waard.. Ze heeft een super happy dier in de wei staan, één die anders nu al dood was geweest.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:14

Als je de kans hebt, zeker doen!
zoals al eerder gezegd is, gaat het niet Meer als hij eenmaal bij jou staat, kun je altijd nog besluiten Om hem in Te laten slapen, maar Dan heb je hem een kans gegeven die hij nu zeker niet zal krijgen. Als het wel goed gaat, kan hij nog van een prachtig pensioentje genieten dat hij zo Te horen absoluut verdiend heeft :)
ik zou bij de manege vragen wat ze met hem van plan zijn, en aangeven dat jij misschien wel in staat zou zijn Om hem een Oude dag Te verzorgen. Hard gezegd, Zij zullen m waarschijnlijk naar de slacht doen, dus Dan kan jij m vast ook wel voor de slachtprijs meenemen, voor Hun geen verschil, maar voor jou en de pony wel dus :j

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:17

ElineS schreef:
Dan zou ik er snel achteraan gaan.

Een kennis van mij heeft ook een ouder manegepaard overgekocht. Ze was ook gek op het dier. 20 was die toen.. En nijdig altijd. Chagrijnig, oren naar achteren, heel bijterig.. En met rijden zo sloom en lusteloos.. Maar wel constant met het hoofd schudden en op het bit kauwen. Daarvoor werd hij dan afgestraft door te slaan.

Ze heeft hem nu alweer 6 jaar.. En nog altijd gezond.. Maar hij zat wel goed vast met de rug en hij had last van zijn tanden.. Tandarts had haar wel veel gekost. Maar nu.. Soms is het lachen, dan haalt opa nog van alles uit onder het zadel. Zo happy, zo energiek en ineens zo vol streken en humor. Waar het eerst een bijna 'dood' dier was, is hij nu zo opgeleefd. Soms wel wat vervelend, want hij is niet zo braaf meer als op de manege haha.

Het heeft haar wel wat gekost, maar ze vond het dubbel en dwars waard.. Ze heeft een super happy dier in de wei staan, één die anders nu al dood was geweest.

Dat klinkt geweldig! Ik denk zelf ook dat het (vooral ook voor hem) het dubbel en dwars waard zou zijn, ik ben ook absoluut zeker dat hij een langer leven gaat hebben dan wanneer ik hem zou laten staan. Het enige probleem is dat mijn ouders me wel serieus nemen, maar er nog echt niet vol mee instemmen.
Maar ik wil ze heel graag alle ervaringen hiermee op bokt laten zien, en hoe serieus ik hierover ben. Verder kan ik niet veel doen behalve afwachten en duidelijke plannen in mijn hoofd gaan maken.. Voor het geval dat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:18

Ik denk dat er een hele grote kans is dat dit paard helemaal opbloeit als je hem wat rust geeft, niet meer in manegelessen laat meelopen en wat behandeling geeft. En mocht hij niet meer te berijden zijn, kan je hem indien je de optie hebt altijd nog op het land laten lopen als leermeester voor je jonge paarden. Meestal kan je er nog een prima bosritje mee maken en wat dat betreft is het natuurlijk ideaal om een ouder, rustig paard op stal te hebben.

Aan de andere kant zou ik hem wel door een dierenarts laten nakijken voordat je hem koopt. Ik denk dat laten keuren in dit geval geldverspilling is en ook niet nodig (paard wordt waarschijnlijk toch afgekeurd, is immers niet voor niets manegepaard), maar een dierenarts die je vertrouwt met een eerlijke mening is wel belangrijk denk ik. Niemand heeft een glazen bol, maar een simpele checkup voor wat het je in de eerste instantie gaat kosten is wel handig.

Verder, als jullie die extra kosten kunnen dekken en jij vindt het fijn om dit paard een oude dag te geven met wat hobbelrondjes door het bos en eventueel nog wat licht dressuurwerk.. Waarom dan niet?

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:25

saddledancer schreef:
Als je de kans hebt, zeker doen!
zoals al eerder gezegd is, gaat het niet Meer als hij eenmaal bij jou staat, kun je altijd nog besluiten Om hem in Te laten slapen, maar Dan heb je hem een kans gegeven die hij nu zeker niet zal krijgen. Als het wel goed gaat, kan hij nog van een prachtig pensioentje genieten dat hij zo Te horen absoluut verdiend heeft :)
ik zou bij de manege vragen wat ze met hem van plan zijn, en aangeven dat jij misschien wel in staat zou zijn Om hem een Oude dag Te verzorgen. Hard gezegd, Zij zullen m waarschijnlijk naar de slacht doen, dus Dan kan jij m vast ook wel voor de slachtprijs meenemen, voor Hun geen verschil, maar voor jou en de pony wel dus :j

Heel erg bedankt, alle positieve reacties maken me echt een stuk zekerder!
Ik ben ook bang dat als hij echt niet meer wordt ingezet voor de les, het niet meer lang zou duren voor hij weg is.. Hij reed lang niet elke dag van de week mee en nu begint het erop te lijken dat hij echt stil wordt gezet.
Ik wil hem absoluut een liefdevol 'pensioen' geven, en jullie meningen en ervaringen zouden misschien wel eens kunnen helpen als ik er nog een keer serieus met mijn ouders over ga praten!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 00:31

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat er een hele grote kans is dat dit paard helemaal opbloeit als je hem wat rust geeft, niet meer in manegelessen laat meelopen en wat behandeling geeft. En mocht hij niet meer te berijden zijn, kan je hem indien je de optie hebt altijd nog op het land laten lopen als leermeester voor je jonge paarden. Meestal kan je er nog een prima bosritje mee maken en wat dat betreft is het natuurlijk ideaal om een ouder, rustig paard op stal te hebben.

Aan de andere kant zou ik hem wel door een dierenarts laten nakijken voordat je hem koopt. Ik denk dat laten keuren in dit geval geldverspilling is en ook niet nodig (paard wordt waarschijnlijk toch afgekeurd, is immers niet voor niets manegepaard), maar een dierenarts die je vertrouwt met een eerlijke mening is wel belangrijk denk ik. Niemand heeft een glazen bol, maar een simpele checkup voor wat het je in de eerste instantie gaat kosten is wel handig.

Verder, als jullie die extra kosten kunnen dekken en jij vindt het fijn om dit paard een oude dag te geven met wat hobbelrondjes door het bos en eventueel nog wat licht dressuurwerk.. Waarom dan niet?

Ik ben ook zeker van plan een dierenarts te laten komen als we zover zijn dat we hebben besloten hem te kopen.
Wat licht dressuurwerk en buitenritjes ben ik helemaal blij mee, ik denk ook dat dat veel lekkerder gaat zodra hij dat zadel niet meer op zijn rug hoeft. En zoals je zegt, het zou absoluut geen ramp zijn als hij niet meer te berijden zou zijn, hij zou een perfect leerpaard zijn. Bovendien zijn mijn twee jonkies ook nog niet ingereden, en daar heb ik alsnog de grootste lol mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:36

Ik ken mensen die een manegepaard hebben overgekocht van 18 en die daar nog succesvol in de dressuur mee rijden, maar dat is natuurlijk wel een top-scenario. Als jij er verder geen moeite mee hebt als hij een grasmaaier wordt die verder af en toe een boshobbel mag maken dan zeg ik doen :D

Ik zou trouwens persoonlijk eerst op de manege peilen wat ze ervoor willen voordat je het serieus met je ouders gaat bespreken. Als hij niet meer in de lessen ingezet gaat worden heb je grote kans dat je hem voor slachtprijs over kan nemen, misschien zelfs wel voor wat minder als je aangeeft dat je hem een welverdiend pensioen wilt geven en de dierenartskosten verder op je wilt nemen. Als je dit al weet is het makkelijker om met je ouders te overleggen denk ik. Misschien hebben zij in hun hoofd dat er nog duizenden euro's gevraagd gaan worden voor dit paard.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:43

Als je het geld en de ruimte hebt, zou ik het gewoon doen!
Ik heb een aantal jaar geleden ook de kans gekregen om een oude manegepony (gratis) over te nemen en heb er nog steeds heel veel spijt (hoewel het buiten mij om is gegaan) dat ik haar niet heb meegenomen..

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 00:55

Ik zou zeggen , doen! Als je echt zo gehecht bent aan dit beestje, en je kan hem (financieel) een goed huisje en een fijn pensioen bieden, doen!

Ik heb nu ruim een jaar geleden ook een paardje van een manege overgekocht, altijd mijn favoriet geweest en ik had haar belooft dat als ze weg moest ze bij mij haar pensioen mocht komen houden! En zo is het ook gebeurd! Wel heel onverwachts want ze moest van de ene op de andere dag ineens pats boem weg.

Ze vond t manege werk gewoon niet leuk meer, was alleen maar nukkig, viel kinderen aan in stal, zeer heftige singelnijd en ze viel op het laatst gewoon andere paarden aan in de les, terwijl er kleine kindjes op haar rug zaten. Dat kan natuurlijk niet als manegepaard. Ook was zei altijd het geval wat met geen 10 zwepen vooruit te meppen was en ze was liever lui dan moe. We kregen nog mee van de oude eigenaar dat ze nooit met andere paarden samen zou mogen staan want dat kan niet..

Nou ben ik even blij dat we haar op 19 jarige leeftijd hebben overgenomen, tandarts erbij en we kwamen erachter dat er flink wat haken en scherpe hoeken zaten, ik vind het niet zo gek dat ze niet vooruit te trappen was als je de teugels aannam. En de osteopaat is erbij geweest (ondertussen heeft ze haar 2e jaarlijkse behandeling achter de rug) en die heeft ontzettend veel los moeten maken, haar hele kaak/rug en delen van haar nek zaten gewoon compleet vast door het in de krul trekken en niet correct gereden worden, ook haar rug zat goed vast door een slecht passend zadel. Maar ze heeft nu een fijn goedpassend zadel, tandarts is geweest, ijzers (waar ze beroerd op liep en alleen t laatste half jaar voor we haar kochten 'ineens' zonder echte reden onder had) eronder vandaan. Goede behandeling bij de osteo, en ze staat lekker met een kleine kudde de hele dag buiten op gras.

Nou je wil niet weten hoe geweldig ze is opgebloeid! Absoluut geen dood vogeltje meer onder het zadel en in haar hele omgang is ze zoveel liever geworden! Het doet me echt goed om haar zo opgeknapt te zien! Heel verhaal geworden zie ik, maar dat is mijn ervaring met een ouder manege paard kopen, natuurlijk weet ik ook dat aan een ouder paard veel risico's zitten, nu heb ik gewoon het geluk gehad dat al haar problemen makkelijk opgelost konden worden!

Dus als je de kans hebt , doe het!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 01:05

Ik ben zelf ook heel benieuwd wat ze voor hem zouden vragen (als ze dat doen, het is namelijk al eens voorgekomen dat ze een pony kwijt moesten en letterlijk zeiden 'je mag hem zo meenemen hoor') maar ik ga het eerst zeker voorzichtig peilen. Als ik sta te trappelen en vertel hoe graag ik dit zou willen weten ze natuurlijk dat ze er dan nog best wat voor kunnen vangen..
Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik dat het beste zou kunnen vragen. (Vooral omdat mijn ouders er nu nog niet echt achter staan)

Het maakt me wel zenuwachtig, aangezien de manege hem natuurlijk elk gewenst moment weg zouden kunnen brengen bij wijze van spreken, en ik daar nu nog geen invloed op kan hebben..

Ik vind het echt heel leuk om jullie positieve ervaringen te lezen, wat een geluk hebben die paardjes dan.. Dat gun ik deze lieverd ook zo graag!

Ik wil morgen aan mijn ouders laten zien hoe
Ik erover denk en wat hier o.a. gezegd wordt, ik houd jullie zeker op de hoogte :) Aankomende Donderdag ben ik weer op de manege, dus dan moet ik ook even plannen hoe ik dit ga voorleggen..

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 01:15

Ik snap wat je bedoelt, ik heb het geluk gehad dat mijn moeder ooit beloofd had om dit paardje te kopen als die weg moest, en tot mijn eigen verbazing hield ze zich er aan! Superlief!

Bij ons ging het allemaal nogal vreemd en snel, wij hadden in de weken vooraf aan dat ze weg moest al wat keren geopperd dat wij haar graag zouden willen kopen moest ze met pensioen moeten. Dus wij hebben gewoon langzaam een aantal keer aangegeven dat we haar over wilden nemen, en haar wilden bespreken voor als ze weg moest.

Nu ging het bij ons helaas wat anders, het is dat mijn zusje er lucht van kreeg dat ze ineens verkocht zou worden, en toen heeft mijn moeder direct gebeld en gezegd ik wil haar overkopen. Bleek dat hij haar al aan de handelaar had verpatst, dus wij hebben het geluk gehad dat we het bedrag moesten betalen wat de handelaar ervoor wilde , want anders waren we een stuk meer kwijt geweest. Als je echt benieuwd bent naar wat het gekost heeft kan je even een PB sturen :).

Maar ik zou gewoon eens rustig vertellen dat jij wel interesse hebt om dat paard over te nemen mocht hij ooit met pensioen gaan , en dat jij graag hoort als het zo ver is en dat jullie dan wel bespreken hoe en wat. Maar vooral echt laten weten dat jij het paard graag over zou willen nemen! En voor je ouders.. geen tips haha sorry!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 07:38

Ik zou er zowieso voor gaan. Mocht er nadat hij bij jou staat toch om welke rede dan ook niet pijnvrij kan leven, dan kun je hem altijd nog in laten slapen, maar heeft hij wel mooie laatste dagen gehad. Wel zou ik aan de manege vragen of ze enig idee hebben wat hij mankeert. Verder zeg ik: zo snel als mogelijk ophalen voor hij een enkeltje slacht of handel krijgt!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:02

Mijn dame was 28 toen ik haar kocht.Ze ging weg omdat ze het door haar leeftijd niet meer kon op de manege.Wel was ze nog gezond toen ik haar kocht en nu nog alleen Cushing.Wij hebben heel veel van haar geleerd omdat ze heel veel ervaring had.Ze is ook geen hobbel pony maar een pittige dame.Nu rijden de kinderen nog 1 uur in de week.Wij noemen het bejaardengym.Ze vind het zelf nog heel leuk.Nu is ze 32.Als je het kan geef hem een goed pensioen.Nadeel is wel dat de kinderen ouder worden en meer willen bv springen,buitenrid van een uur en dat kan niet door haar leeftijd.Daarom hebben we een ruin van 20 erbij gekocht.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 15-06-15 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:26

Mijn oudje heb ik op z'n 20ste overgekocht van de manege. Zelfde verhaal als jij, al heel lang stapelgek van het paard en altijd laten vallen "als hij ooit op pensioen mag" (arme manege-eigenaars, denk dat ze af en toe best gek van mij werden :+ ). Toen heel onverwacht een telefoontje gehad, Sol was dampig (COPD) verklaard en kon niet meer in de manege werken, of ik nog geïnteresseerd was?

Ondertussen staat hij vier jaar bij mij en we hebben al een super leuke tijd gehad. Na een jaar was hij door de frisse buitenlucht zo opgeknapt dat we stapritten zijn beginnen maken. Na twee jaar zelfs een strandrit! Ondertussen begint hij toch echt oud te worden, 24 jaar valt mee maar door al z'n kwalen is het een oud mannetje. Hij maait ons gazon of we doen een wandeling aan de hand. Ik ben nog altijd dankbaar dat hij bij mij in de wei staat en dat ik hem kan vertroetelen :)

Ons topic toendertijd: [ITP] Na 8 jaar wachten op hét paard, eindelijk ons happy ending!

Ik kan het dus zeker aanraden! Heerlijk gevoel om jouw lieveling in de wei te hebben staan. Maar toch ook even wat nadelen: oude paarden komen met kwalen, wat soms betekent veel kosten en zorgen. Denk aan tandarts, ostheopaat,... die toch een flinke klus gehad hebben. Door z'n COPD liggen de dierenartskosten hoger. Vaak supplementen. Hij heeft vaak kleine dingetjes (mok, allergische aanval, winterdeken nodig,...) om niet te spreken over zijne extra voer. Zeker in de winter krijgt hij lucerne, spelt, bietenpulp, slobber,... om goed op gewicht te blijven.